Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Twijfels 2e kind krijgen


Moederkareltje schreef op 11-08-2023 om 22:05:

Ga voor de tweede voor je spijt krijgt. Geen geld, geen grote woning, helemaal geen woning, geen baan. Het is allemaal zo onbelangrijk. Het gaat om je kinderwens en die gaat verder dan zulke praktische zaken. Ik woon zelf nog veel kleiner en ga ook voor een tweede. Ik kan wachten tot ik de loterij win maar mijn eitjes verschrompelen met de dag. Die hoge eisen van tegenwoordig voor er überhaupt aan kinderen gedacht wordt.. kwestie van prioriteiten stellen. Ik ben nog nooit na mijn eigen kindertijd op vakantie geweest, heb geen geld te makken, ga nooit uit eten of merkdingen kopen, maar wat ik heb besteed ik aan mijn kind. Ik heb één slaapkamer in huis en desnoods bouwen we naast ons bed een stapelbed met wieg. Alles voor die wondertjes♡

Dat ben ik niet met je eens. Als je geen cent te makken hebt dan moet je niet aan een kind beginnen want niks is zo duur als een kind en ze worden alleen maar duurder. Als je een kind op de wereld zet dan moet je die wel wat te bieden hebben. Het doet me pijn als ik lees dat er veel kinderen zijn in ons 'rijke' Nederland die zonder ontbijt naar school gaan. Als je weet dat dit misschien de toekomst is van je kind dan kun je beter de wens van dat 'wondertje' uit je hoofd laten. Ik heb het niet over luxe maar de basisbehoeften.

watertoren schreef op 12-08-2023 om 10:55:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Als je geen cent te makken hebt dan moet je niet aan een kind beginnen want niks is zo duur als een kind en ze worden alleen maar duurder. Als je een kind op de wereld zet dan moet je die wel wat te bieden hebben. Het doet me pijn als ik lees dat er veel kinderen zijn in ons 'rijke' Nederland die zonder ontbijt naar school gaan. Als je weet dat dit misschien de toekomst is van je kind dan kun je beter de wens van dat 'wondertje' uit je hoofd laten. Ik heb het niet over luxe maar de basisbehoeften.

Ik leef van het uiterste minimum en ik heb altijd de basisbehoeften geregeld voor mijn kind. In principe is deze hulp in de vorm van een uitkering bijstand voedselbank kindgebonden budget voor eenieder aanwezig. Niemand hoeft zonder eten naar school. Daar in die gezinnen spelen ook andere problemen dan alleen een kleine beurs. Ik laat mij door niemand zeggen dat omdat ik weinig geld heb en de kans niet heb gekregen te studeren om welke reden dan ook ik nu beter niet aan kinderen kan beginnen. Het is een oergevoel dom of slim, rijk of arm wat niet weg te stoppen valt. Iedereen mag de liefde vieren en zich voortplanten en een gezinnetje vormen. Dat is pas echt een basisbehoefte. 

Moederkareltje schreef op 12-08-2023 om 13:16:

[..]

Ik leef van het uiterste minimum en ik heb altijd de basisbehoeften geregeld voor mijn kind. In principe is deze hulp in de vorm van een uitkering bijstand voedselbank kindgebonden budget voor eenieder aanwezig. Niemand hoeft zonder eten naar school. Daar in die gezinnen spelen ook andere problemen dan alleen een kleine beurs. Ik laat mij door niemand zeggen dat omdat ik weinig geld heb en de kans niet heb gekregen te studeren om welke reden dan ook ik nu beter niet aan kinderen kan beginnen. Het is een oergevoel dom of slim, rijk of arm wat niet weg te stoppen valt. Iedereen mag de liefde vieren en zich voortplanten en een gezinnetje vormen. Dat is pas echt een basisbehoefte.

Ik zie dat meer als een basisbehoefte puur en alleen voor jezelf.

watertoren schreef op 12-08-2023 om 13:41:

[..]

Ik zie dat meer als een basisbehoefte puur en alleen voor jezelf.

Het is de natuur om te willen voortplanten. Ik vind het regelrechte discriminatie om daar mensen van uit te sluiten omdat ze zijn opgegroeid in minder goede omstandigheden met minder kansen en financieel nu op minimum niveau leven.  Gelukkig zijn we nog niet in zo een samenleving beland dat minderbedeelden zich bij wet moeten steriliseren. 

Ik heb ook het vermoeden dat in gezinnen waar kinderen zonder brood naar school gaan, andere factoren een rol spelen. Ik vind het dan niet terecht dat op een moeder die haar financiën wel zodanig kan rond krijgen, zo gereageerd wordt.


Bijtje82 schreef op 10-08-2023 om 22:45:

[..]

Het is niet dat ze nu ineens enig kind is, dat zou wel heel egoïstisch zijn. Toch een groot verschil met helemaal geen broer of zus hebben.

Natuurlijk is mijn dochter geen enig kind, dat had ik beter anders kunnen formuleren. 

Ze groeit de laatste 10 jaar op als het enige kind dat thuis woont.

Toen ze klein was heeft ze jarenlang gesmeekt om een broertje of zusje maar dat was gezien mijn leeftijd geen optie. Nu ze al zo lang alleen thuis woont ziet ze daar de voordelen van; alle aandacht,  financieel veel mogelijk ondanks onze niet al te ruime inkomens.

Ze ziet veel samengestelde gezinnen in haar vriendenkring waar veel dingen niet mogelijk zijn omdat er 3/4/5 kinderen zijn.

Maar goed, dat was inderdaad niet de vraag van TO

Moederkareltje schreef op 12-08-2023 om 13:46:

[..]

Het is de natuur om te willen voortplanten. Ik vind het regelrechte discriminatie om daar mensen van uit te sluiten omdat ze zijn opgegroeid in minder goede omstandigheden met minder kansen en financieel nu op minimum niveau leven. Gelukkig zijn we nog niet in zo een samenleving beland dat minderbedeelden zich bij wet moeten steriliseren.

Ik heb dat altijd een uiterst slap argument gevonden. Het is ook de natuur om de zwakkeren op te eten en/of te verstoten. En het is ook de natuur om voor je 60e dood te gaan aan allerlei ziektes. En het is ook de natuur dat alleen het sterkste mannetje zich voortplant, met het sterkste of mooiste vrouwtje. Maakt dat het dan goed?

We leven allang niet meer volgens de regels van de natuur, maar volgens de regels van de samenleving. Die ook nog eens regelmatig veranderen door nieuwe inzichten. 

Flanagan schreef op 12-08-2023 om 13:57:

Ik heb ook het vermoeden dat in gezinnen waar kinderen zonder brood naar school gaan, andere factoren een rol spelen. Ik vind het dan niet terecht dat op een moeder die haar financiën wel zodanig kan rond krijgen, zo gereageerd wordt.

Van mij mag Moederkareltje best nog een kind krijgen als die wens er is. Maar zelf zou ik me er niet fijn bij voelen om (nog) een kind te krijgen als er nu al zo weinig te besteden is. 

Moederkareltje schreef op 12-08-2023 om 13:46:

[..]

Het is de natuur om te willen voortplanten. Ik vind het regelrechte discriminatie om daar mensen van uit te sluiten omdat ze zijn opgegroeid in minder goede omstandigheden met minder kansen en financieel nu op minimum niveau leven. Gelukkig zijn we nog niet in zo een samenleving beland dat minderbedeelden zich bij wet moeten steriliseren.

Het is de natuur ja, maar een beetje stabiel zijn voordat je in een arm gezin je 3e kind krijgt is gewoon fatsoenlijk nadenken.... Het gaat niet effe om een schattige baby die wat flesjes, luiers en knuffels nodig heeft, maar een compleet mens waar je minstens 18 jaar verantwoordelijk voor bent, ook financieel. Ze allemaal ook een toekomst in de bijstand met voedselbank geven wil je toch niet. Dat heeft ook niks met verplicht steriliseren te maken?

Wat bij to zoals ik lees niet het geval is, zo te lezen zou daar prima een extra kindje passen. Ook in een kleiner huis met minder kamers moet t mogelijk zijn.

Ik ben zeker niet voor verplichte sterilisatie (behalve in zeer uitzonderlijke gevallen), maar wel voor gratis condooms en voor afschaffen van de kinderbijslag (of hoe die toeslag tegenwoordig heten mag) vanaf het tweede kind. Die voor het eerste kan dan een beetje omhoog, zodat kinderen niet in armoede hoeven op te groeien.

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 18:02

Athan schreef op 13-08-2023 om 17:55:

Ik ben zeker niet voor verplichte sterilisatie (behalve in zeer uitzonderlijke gevallen), maar wel voor gratis condooms en voor afschaffen van de kinderbijslag (of hoe die toeslag tegenwoordig heten mag) vanaf het tweede kind. Die voor het eerste kan dan een beetje omhoog, zodat kinderen niet in armoede hoeven op te groeien.

Pil is ook maar een tientje per drie maanden. Maar condooms goedkoper maken zou zeker geen straf zijn. Ik haal altijd speciale, dus kan me voorstellen dat die dan niet gratis verstrekt worden.

Als je je geen groter huis kunt veroorloven zou ik zeker geen extra kind nemen. Dat is tenslotte ook een grote kostenpost en ze moeten ook een eigen plekje kunnen hebben. Vind 55m2 trouwens wel heel erg klein überhaupt voor een meerpersoons huishouden. Eerder geschikt voor een single. 

Bijtje82

Bijtje82

29-08-2023 om 00:35

redbulletje schreef op 28-08-2023 om 20:06:

Als je je geen groter huis kunt veroorloven zou ik zeker geen extra kind nemen. Dat is tenslotte ook een grote kostenpost en ze moeten ook een eigen plekje kunnen hebben. Vind 55m2 trouwens wel heel erg klein überhaupt voor een meerpersoons huishouden. Eerder geschikt voor een single.

Wat is dat nu voor een onzin?

Ik woon met drie kinderen op 60m2. Gewoon standaard jaren 60 doorzonwoning. Flinke voor en achtertuin. Groot zat voor ons. 

En volgens mij ging het hier niet om niet kunnen veroorloven van een grotere woning, maar om het aanbod van woningen..

Nummer vier kwam hier toen we net eigenlijk iets te krap woonden. De verhuizing die in de planning stond ging niet door. Dat was pittig.  De indeling van de slaapkamers is nooit een probleem geweest. Doorgaans slapen jonge kinderen een stuk  rustiger zelfs als ze niet in hun eentje liggen. Had ik spijt destijds spijt van de gezinsuitbreiding? Ik kan het me niet herinneren. Al werd ik stapelkrankjorum van de zooi die je met een groter gezin verzamelt. Kijk ik er nu op terug als een loodzware periode in mijn leven: ook al niet.

Nu is dat lang geleden, alle kinderen zijn inmiddels uitgevlogen. Geniet ik erg op dit moment van de jongste twee die op dit moment samen een spel spelen (ook een voordeel van meer kinderen, ik gruw zelf van spelletjes ) en plannen smeden voor een grote reis samen als de jongste afgestudeerd is? Zeker wel.  

Moraal van dit verhaal: bergen die je nu je nu voor je ziet, kunnen achteraf molshopen zijn. Probeer over de hobbels heen te kijken. Uiteindelijk is de ruimte in je hart belangrijker dan die in je huis.  Dat zal RB ongetwijfdeld niet met me eens zijn, maar die heeft zo'n bloedhekel aan kinderen dat ze het liefst met een gasbrander alle eilieders in Nederland dicht zou willen schroeien

redbulletje schreef op 28-08-2023 om 20:06:

Als je je geen groter huis kunt veroorloven zou ik zeker geen extra kind nemen. Dat is tenslotte ook een grote kostenpost en ze moeten ook een eigen plekje kunnen hebben. Vind 55m2 trouwens wel heel erg klein überhaupt voor een meerpersoons huishouden. Eerder geschikt voor een single.

Buiten de 55m2 die je te klein vindt voor een meerpersoons huishouden: wat bedoel je met extra kind? 1 om de mensheid in stand te houden en 1 extra? Voor als er iets mis gaat met kind 1 ofzo? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.