Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 12:48

Vraag over donor

Ik heb een vraag maar weet even niet hoe te stellen omdat ik ook niet teveel details kan geven.

Man en vrouw proberen al tijd een kind te krijgen rond 1970-1975).

Dit lukt niet. Vrouw wordt meermaals zwanger maar elke keer volgt er een miskraam. Een enkele keer in een wat later stadium.

Vervolgens wordt jaren later door een bekende van de familie verteld dat er medische hulp is gevraagd in Utrecht en is er idd een kind geboren.

Zou het kunnen dat er uiteindelijk gebruik is gemaakt van een donor of is het meer aannemelijk dat er ivf is gebruikt?

Is het naief om te denken dat een donor niet voor de hand ligt omdat de vrouw wel zwanger kon worden. Of betekenen miskramen soms ook zwak zaad waardoor een donor best zou kunnen?

Sorry voor de vaagheid maar goed soms kan dat niet anders voor je gevoel.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

14-07-2020 om 12:54

Vragen

Vraag het ze.

Hoe moet iemand nou weten wat twee totaal onbekende mensen gedaan hebben om een kind te krijgen.

Waarom wil je dit eigenlijk weten?

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 13:01

Ik ben onderdeel

Aan zo'n opmerking heb ik niks.

Wel ben ik zelf onderdeel van het verhaal. Het is dus niet zo dat ik nieuwsgierig ben naar iets van de buren ofzo.

Gaat vooral erom of als een vrouw wel zwanger wordt maar er komen dan miskramen een donor zin heeft of dat dat er niks mee te maken heeft want de vrouw kan wel zwanger raken.

Medische hulp in Utrecht.

Dat kan ook iets anders dan een vruchtbaarheidsbehandeling geweest zijn.
De vrouw raakte meerdere keren zwanger, maar ze eindigden in een miskraam of vroeggeboorte.
Misschien is bij de laatste zwangerschap, waar een gezond kindje uit is geboren, haar baarmoedermond dichtgemaakt om een vroeggeboorte te voorkomen?
Het kunnen ook nog andere medische handelingen geweest zijn natuurlijk, maar het sluiten van de baarmoedermond is zeker een optie in dit geval. Een donor of ivf klinken beide niet logisch, zwak zaad ook niet.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 13:07

Voordat

Er is voordat er een levend kind is geboren hulp in het zh ingeroepen. Na heel veel miskramen. Kind lijkt ook niet op ouders. Nou zegt dat niet veel maar beide ouders blond en kind erg donkerbruin haar. Wel lichte huid.

Hangkous

Hangkous

14-07-2020 om 13:18

Even rekenen

De eerste ivf baby wereldwijd is 1978 geboren. Louisa Brown. De eerste ivf baby van Nederland is in 1983 geboren. Dus je kunt zelf uitrekenen of ivf de gebruikte methode zou kunnen zijn geweest.

@Emma

@Emma

14-07-2020 om 13:22

Vragen

Je kunt er alleen maar achterkomen door het rechtstreeks te vragen of als dat niet kan door dna-onderzoek. Zeggen dat het kind niet op de ouders lijkt is een valkuil en dat vertroebelt de zaak.
Wat de precieze oorzaak van de miskramen was weet je ook niet tenzij je ernaar vraagt (als diegene het zelf al weet).

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 13:25

Ik heb er weinig verstand van

Ja ok maar 1978 kan qua jaartal niet. Kind is daarvoor geboren. Dus ivf is het niet.

Ik zou zelf als leek denken de vrouw kon wel zwanger worden alleen zetten de zwangerschappen niet door. Dus aan het zaad kan het niet liggen. Want als het zwak zaad was geweest had ze niet zwanger kunnen raken.

Iets anders zegt me dat het wel zo kan zijn (nergens op gebaseerd ik heb er geen verstand van) dat zwak zaad wel ervoor kan zorgen dat de vrouw zwanger raakt maar dat datzelfde zwakke zaad elke keer de reden is voor een miskraam. Dat om die reden toch is gekozen voor een donor.

Hopelijk zitten hier mensen met meer verstand ervan.

Belinda

Belinda

14-07-2020 om 13:26

Medisch gezien

ligt een miskraam zelden aan de man. Alleen in het geval van een erfelijke chromosoomafwijking. Dan zou een donor voor de hand liggen, want de vrouw kan dus blijkbaar wel zwanger worden. Gezien het tijdspad waar jij het over hebt kun je ivf denk ik uitsluiten. Maar ook in die tijd was er KI mogelijk. Dat zou dus het uiterlijk van het uiteindelijke kind kunnen verklaren, dan is het een kind van een donor.
Of een adoptie die verkocht is als 'medische hulp'.

Maar we kunnen hier natuurlijk ins blaue hinein filosoferen, alleen de betreffende ouders kunnen de vraag beantwoorden...

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 13:31

Veel vragen

Ik heb ernaar gevraagd. Degene die er vanaf zou weten/hoofdpersoon in dit verhaal reageerde nogal vreemd begon raar te lachen en zei dat ik normaal moest doen.

Verder vragen is geen optie. Ik zou zelf omgekeerd met alle liefde dna testen doen of vragen beantwoorden maar niet iedereen is zo. Kijk maar eens naar DNA gezocht. Vaak reageren bepaalde mensen heel vreemd of zwijgen tot het graf.

Dat kind niet op ouders lijkt is puur voor mij wel een extra ding op het lijstje niet iets wat ik naar anderen ga roepen.

Omdat bepaalde personen totaal geen info geven en ik inmiddels al jarenlang toch echt veel vragen heb probeer ik voor mezelf wat dingen uit te sluiten zoals mijn vraag over zwak zaad.

Makkelijk

Was het maar zo makkelijk dat iedereen bij dit soort dingen open en eerlijk is.

Op het gebied van kinderen krijgen worden helaas toch vaak dingen verzwegen. Zelfs tot in het graf.

ElenaH

ElenaH

14-07-2020 om 13:33

Nou

'Wel ben ik zelf onderdeel van het verhaal. Het is dus niet zo dat ik nieuwsgierig ben naar iets van de buren ofzo.'

Dan ben je dus het kind of de vader. Waarom vraag je niet gewoon aan je moeder of je vrouw of zij indertijd vreemd is gegaan?

Het kan overigens wel zo zijn dat de combinatie van vader en moeder een baby opleveren die niet levensvatbaar is. Bijvoorbeeld doordat de moeder rhesuspositief is en de baby van zijn vader het rhesusnegatieve gen krijgt, of als beide ouders drager zijn van een recessief gen dat in de baby samenkomt.
Dan kan een donor uikomst bieden, of eicelscreening op minimaal 1 dominant gen.

Mijntje

Mijntje

14-07-2020 om 13:36

andere behandelingen

Zoals je kon lezen in de link waren er ook andere behandelingen dan ivf etc. mogelijk. Je kan het hen misschien beter vragen, maar ik begrijp dat je dat liever niet doet.

Wie of hoe

Wie ik ben van t geheel vertel ik hier niet en doet er ook niet toe.

En gewoon vragen.. Volgens mij heb ik hierboven daar al genoeg over gezegd.

vlinder72

vlinder72

14-07-2020 om 13:57

Dna test

Als iemand twijfelt of hij wel de biologische vader van het kind is dan kan je een DNA test laten doen.

En verder krijg je natuurlijk geen antwoord op je vraag als de moeder of vader niks wil delen.

Wij kunnen wel allemaal aannames doen maar dan weet je nog niks.

Bij mijn schoonzus overigens haar barmoedermond dichtgemaakt om een voortijdige bevalling te voorkomen. Ook heeft ze weken in het ziekenhuis gelegen. Er is zoveel mogelijk en bij iedereen is het weer wat anders. En aangezien je zelf ook geen idee hebt, kan toch niemand nu tegen jou zeggen wat iemand gedaan heeft.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 14:00

Baarmoeder

Ok dat met die baarmoedermond is het niet. Hoe weet je nou voordat je zwanger ben dat je dat nodig hebt.

DNA onderzoek

Misschien is het wel mogelijk om je DNA te vergelijken met een familielid van je vaderskant?

vlinder72

vlinder72

14-07-2020 om 14:13

Niet

Dat weet je dus niet. Daar heb je gynaecoloog voor. En het was natuurlijk ook niet vooraf.

Maar blijkbaar weet je zelf al precies wat het niet is.

Misschien kan je beter delen waar je nou precies mee zit want je krijgt hier toch het antwoord niet want niemand heeft enig idee wat iemand voor behandeling heeft gekregen.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 14:18

DNA

Wie zegt dat ik mijn DNA moet vergelijken. Ik heb nergens gezegd welke persoon ik in het verhaal ben. Ook is het verhaal hier erg beknopt neergezet bewust.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 14:22

Hoop

Ok sluit het draadje maar.

Ik hoopte dat ik een antwoord kreeg op de vraag of zwak zaad ervoor kan zorgen dat een vrouw wel zwanger raakt maar toch steeds een miskraam krijgt. Dat zou dan indicatie zijn voor een donor.

Of dat dat niet kan. Zwak zaad kan er niet voor kan zorgen dat iemand wel zwanger raakt maar toch steeds een miskraam.

Maar dat gaat wellicht biologisch te ver om hier een antwoord op te krijgen. Was het proberen waard.

De baarmoedermond heeft hier werkelijk niks mee te maken.

Triva

Triva

14-07-2020 om 14:23

Tja

"Ik zou zelf als leek denken de vrouw kon wel zwanger worden alleen zetten de zwangerschappen niet door. Dus aan het zaad kan het niet liggen. Want als het zwak zaad was geweest had ze niet zwanger kunnen raken."

Onzin, zwak zaad betekent inderdaad dat je moeilijk zwanger wordt. Wel kan een afwijking zijn die je doorgeeft en die in combinatie met de genen van de moeder tot miskramen leidt. Dus iets wat recessief is en bij beide ouders in de genen zit en dan los je het probleem op met een andere zaaddonor. Vaak gaat het ook mis bij jongetjes dus het kan ook zo zijn dat toen de moeder eindelijk eens zwanger werd van een meisje het wel goed ging en dat er dus helemaal geen behandeling maar wel een consult aan vooraf is gegaan.

Het zegt helemaal niks en soms moet je zoiets gewoon laten rusten, dat is voor iedereen beter. Als er wel een hoogblond kind was uitgekomen had je jezelf dan ook deze vragen gesteld of had je dan juist andersom gedacht?

Ik ken iemand die vier kinderen heeft met allevier een andere haarkleur maar toch echt allemaal van dezelfde ouders.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 14:28

Daarom

Heel makkelijk om dat van die haarkleur er steeds in te gooien.

En ook makkelijk om te zeggen dat je dingen moet laten rusten.

Het voorbeeld van het gezin met vier kinderen met allemaal een andere haarkleur is al zo oud als de weg naar Rome.

Waarom willen mensen weten waar ze vandaan komen waarom willen mensen eerlijkheid en openheid.

Daarom.

Triva

Triva

14-07-2020 om 14:29

dus je verwijt mij wat je niet wil dat ik bij jou doe?

Belinda

Belinda

14-07-2020 om 14:31

Anoniem

zwak zaad houdt in dat er moeilijk een eitje bevrucht raakt, omdat er te weinig spermacellen aanwezig zijn, of omdat hun zweepstaart mismaakt is. Maar dat zegt dus niks over de foetus als er wel een bevruchting plaatsvindt. Zoals ik al zei kan het wel zo zijn dat de vader een chromosoomafwijking heeft waardoor de vrucht niet voldragen kan worden. Of zoals hierboven ook iemand zegt een niet verenigbare rhesusfactor.

Dus zeer waarschijnlijk is er bij een herhaalde miskraam iets mis bij de moeder. Dan is zo'n sluiting van de baarmoedermond weer waarschijnlijker.

Maar hoe dan ook, wij kunnen hier echt niks zinnigs over zeggen. En ook uiterlijk zegt niks. Of hoeft niks te zeggen. De enigen die je wat kunnen vertellen zijn de mensen waar je over schrijft. Dus probeer het bespreekbaar te maken. En als de reactie is 'doe normaal', dan is jouw reactie dus 'dit is normaal voor mij, ik zit ermee en jij kan het ophelderen'. Als er dan nog geen bevredigend antwoord komt zul je het ermee moeten doen. Of inderdaad (stiekem?) een DNA test laten doen en als de uitkomst je vermoeden bevestigt de confrontatie aangaan.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 14:31

Nee

Ik verwijt niemand iets.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 14:33

Stiekem

Stiekem een DNA test doen. Dat houdt in bij mensen inbreken en een wattenstaafje in hun mind doen terwijl ze slapen?

Ben wel wat opgeschoten door wat antwoorden. Iedereen die serieus heeft meegedacht bedankt.

Adelaide

Adelaide

14-07-2020 om 14:48

Anoniem

Je bent wel lastig zeg. Je doet heel vaag en als mensen dan antwoorden geven waarin heel veel gespeculeerd wordt omdat ze het ook niet precies weten, word je boos.

Ik denk ook dat je het kind bent dat niet op zijn ouders lijkt. Anders zou je deze vraag niet stellen. Dus jij wil nu weten of je vader wel je biologische vader kan zijn.
En als je niet het kind bent, dan zou ik zeggen: bemoei je er niet mee, het gaat je niks aan. Het gaat dan om anderen en hoe zij zwanger zijn geworden en dan zijn het jouw zaken niet.

Dat jij de man bent in het verhaal lijkt me niet logisch. Mensen van die leeftijd zitten niet op dit forum.

Vraag het anders aan een gynaecoloog.

Anoniem

Anoniem

14-07-2020 om 14:53

Uiteraard.

Natuurlijk doe ik vaag. Wil herkenning voorkomen.

En normale suggesties vind ik fijn ook al kloppen ze misschien niet. Maar lukrake opmerkingen vind ik inderdaad vervelend.

Wie ik ben in dit verhaal doet er gewoon niet toe.

Belinda

Belinda

14-07-2020 om 14:53

DNA-test

kan ook met andere 'bronnen' dan wangslijmvlies hoor. Bijvoorbeeld haren uit een haarborstel. Is alweer een stuk minder ingewikkeld. Maar inderdaad, ik vind net als Adelaide dat je je boosheid en frustratie uitleeft op de verkeerde mensen. Succes verder.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-07-2020 om 14:55

Heu?

"Mensen van die leeftijd zitten niet op dit forum."

Kun je deze veronderstelling misschien nader toelichten?

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.