Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Nasha the first

Nasha the first

08-01-2009 om 23:34

Als je vliezen met 34 weken breken....

ga je dan zelf met de auto naar het ziekenhuis of bel je een ambulance???

Vandaag in Hart van Nederland, jochie op de snelweg geboren omdat in Vlissingen geen kraamafdeling meer is, moesten ze naar Goes....maar ze was 34 weken zwanger....Mag je dan nog zelf op weg?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

11-01-2009 om 20:53

Medisch taxibedrijf

Die heb je hier waar ik woon, die doen dit soort dingen dus zeker wel. Ik had er een lijstje van gemaakt voor de bevalling van de oudste, want toen had ik ook geen auto en wel ziekenhuisplannen. En die taxi hebben we toen inderdaad ook genomen, met gebroken vliezen trouwens. Vast inderdaad met zo'n celstofmatje maar ahum, ik was wel met wat anders bezig... dat weet ik niet meer. De vk rijdt je hier trouwens niet, dat mogen ze niet van de verzekering. (zeiden ze).
Overigens vind ik het openingsverhaal van deze draad volkomen belachelijk, vergeleken met de propaganda thuis-bevallen-is-evengoed-want-binnen-kwartier-altijd-in-ziekenhuis kletspraat... En wat ik niet begrijp, 34 weken is toch hartstikke kwetsbaar? Dat is toch wel wat anders dan een voldragen kind dat het best even in de auto uithoudt? Ik snap dus echt niet dat je daarvoor niet in de ambulance zou mogen. (even los van indalen en de gevaren die daarbij horen).

Kersen

Kersen

12-01-2009 om 10:10

Bij mij

2de moest ik in het zkh bevallen, ivm keizersnede bij 1ste, de gyn zei tegen mij zodra de vliezen breken, moet je gelijk het zkh bellen en zeggen dat je eraan komt, en dat deden we dus, om 05.00 uur braken de vliezen, de hele dag wachten, de weeen begonnen om 15.00 uur, en om 20.00 uur werd onze dochter geboren.
Bij mijn 1ste stond ik eerst onder controle van vk, pas op het laatst naar gyn, mijn zoontje lag in stuit, vandaar keizersnede. De vk zei toen, als je vliezen zouden breken, dan hoef je niet meteen te bellen, wacht totdat de weeen beginnen, dan kom ik langs, en als je zover bent, dan kun jij naar het zkh.
Ik vind het ook raar dat de verloskundigen niet volgens standaard procedures werken.

mama van Linde

mama van Linde

12-01-2009 om 12:28

Met persweeën in auto

De bevalling van de 1e thuis begonnen, maar na een uur persen moesten we toch naar het ziekenhuis (is ± 20 minuten rijden). We zijn zelf in de auto gegaan, omdat wachten op een ambulance geen optie was. Het was wel zaterdagavond dus erg rustig op de weg en de VK reed achter ons aan. Ik was niet bang dat de baby in de auto geboren zou worden, anders was ze er thuis al wel uitgekomen, ha, ha.

Nu zwanger van de 2e (27 weken) en heb indicatie om in het ziekenhuis te bevallen. De 1e bevalling ging héél erg snel (tot aan het persen dan....). En aangezien men zegt dat het bij een 2e makkelijker/sneller gaat zie ik inderdaad nu wel een beetje tegen de rit naar het ziekenhuis op. Niet tegen de bevalling zelf, maar wel dat het misschien té snel gaat, zodat we het ziekenhuis niet halen.....
Hmm, bij de volgende controle maar eens vragen aan de VK hoe we dat aan gaan pakken.

uma

uma

12-01-2009 om 21:25

Bomalarm

onze dochter liet van zich horen op de dag dat het UZA afgesloten werd door, ja dus, een bomalarm
ik kon niet naar het ziekenhuis rijden, zou onmiddellijk doorgestuurd worden naar ander hospitaal en dan zou ik een andere gynaecoloog krijgen.
heb dan maar nog wat gewacht thuis, niet zo erg, toen ik uiteindelijk toch kon gaan had ik nog maar een paar cm ontsluiting. vond het wel zo absurd om horen dat toen ik weeën kreeg ik niet mocht vertrekken!

Asa Torell

Asa Torell

13-01-2009 om 19:33

Haha uma

Je hebt hier zeker nog niet zo veel draadjes gelezen... in NL vinden ze het absurd dat je met weeen wel meteen naar het zkh zou mogen. Nee, je moet eerst thuis zoveel uur om de zoveel minuut weeen hebben, dan komt de vk en die kijkt dan of je al genoeg ontsluiting hebt. (in mijn regio mag je pas met 5cm naar het zkh, als je geen medische indicatie hebt). Want stel je voor dat het vals alarm is en je een voor niks in het zkh zit, of er heel lang zit te wachten op de 1e cm ontsluiting: kassa voor de gezondheidszorguitgaven. Daar beginnen ze hier niet aan.

Asa Torell

Asa Torell

13-01-2009 om 20:16

Lijkt me overigens vervelend hoor

Uma, die onzekerheid tijdens je bevalling over waar je heen zou kunnen!

Anneja

Anneja

15-01-2009 om 15:20

Onderlegger mee in taxi

Ik heb bij de jongste gewoon zo'n kraammat meegenomen de taxi in toen we werden ingestuurd. Vond de chauffeuse prima (en was maar goed ook want ik verloor mij toch een plens vruchtwater bij het eerste stoplicht..).

Bij de middelste zaten we in Wales, en toen de midwives daar zeiden dat ik toch maar naar het ziekenhuis moest waren ze heel verbaasd dat we een taxi gingen bellen, een taxi, kom nou toch! Vijf minuten later zaten we in een ambulance en dat was medisch nou niet echt noodzakelijk volgens mij.

anne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.