Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Corona herhaalprik en zwanger

Even twijfel of ik dit bij zwanger of corona zou plaatsen... Maar ik ben vooral op zoek naar meningen van anderen die zwanger zijn/waren en voor deze keuze stonden.

Tot nu toe heb ik alle coronavaccinaties gehad (1e, herhaalprik en booster). Alleen die van dit najaar nog niet. Ik weet ook eigenlijk niet of ik die had genomen als ik nu niet zwanger was, je hoort er heel weinig over. Ik heb (gelukkig) geen enkele coronabesmetting gehad, of hoogstens misschien in maart 2020, maar toen werd er nog niet getest. 

Ik werk in het voortgezet onderwijs, hoewel ik al sinds oktober thuis zit ivm HG, en ben nu 16 weken zwanger. Ik twijfel nog steeds wat ik moet doen. Niemand, ook de verloskundige en de gynaecoloog, geeft een duidelijk antwoord. Verder dan "het advies is om de prik wel te halen" komt men niet. Ik heb niet het idee dat die professionals er zelf achter staan. Het enige waar ik bang voor ben, is dat het vaccin "iets" doet met ons ongeboren kindje. De bekende/beruchte langetermijneffecten waar niets over bekend is. Dat is voor mij dus een reden om het niet te doen.

Ik denk dat ik op school een groter risico loop op corona met al die kinderen om me heen (grote scholengemeenschap) dan wanneer ik een kantoorbaan had. Er zijn daar nog steeds veel zieken. Dit is voor mij een reden om de prik wel te halen. 

Ik vind het zo moeilijk. Man twijfelt ook. Hij neemt zelf de prik (voor het eerst) niet, maar kan mij ook niet goed adviseren, hij weet het ook niet. Dus ik wilde aan jullie vragen: wat zouden jullie doen in mijn situatie? Misschien komen jullie met argumenten die mij weer aan het denken zetten en me helpen met mijn (onze) keuze. 

De vaccinatie tegen kinkhoest wil ik trouwens sowieso nemen. 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Peiling

Wel of niet de herhaalprik halen nu ik zwanger ben?
53 stemmen
75%
25%
0%


" Niemand, ook de verloskundige en de gynaecoloog, geeft een duidelijk
antwoord. Verder dan "het advies is om de prik wel te halen" komt men
niet. "

Ja, maar hecht je dan waarde aan ons oordeel?

Ik ben zelf 5 maanden zwanger en heb ook heel lang getwijfeld. Van de week heb ik hem toch gehaald, ondanks dat het nog steeds niet 100% goed voelde. Overweging voor mij was dat ik de laatste tijd steeds vaker op plekken kom waar mensen verkouden zijn. Collega’s, familie etc. thuis blijven met klachten doen ze niet meer. Daarnaast heb ik overgewicht waardoor ik sowieso meer risico heb op ernstige symptomen. Voor mij de belangrijkste reden was dat ik de laatste tijd merk dat mijn longen erg gevoelig zijn. Kou, uitlaatgassen, rook van schoorstenen, stof van klussen het lijkt me allemaal zoveel meer te irriteren dan normaal gesproken. Ik heb zelf wat literatuur er op nageslagen en daaruit blijken geen directe gevaren. Maar net als jij zat ik ermee dat ze nu natuurlijk nooit kunnen zeggen wat de gevolgen op de lange termijn zijn. Zorgverleners branden zich inderdaad ook niet aan advies. Toch voelde voor mij op dit moment de kans om ernstig ziek te worden van Corona groter dan de kans dat het vaccin op langere termijn grote gevolgen heeft. Helaas kan ik je pas over heel wat jaar vertellen of dat echt zo is en mijn inschatting juist was.

Ik heb hem, zwanger, gehaald in oktober. Er heerst veel corona om mij heen, dus ik ben er nu wel blij mee.

Van literatuur en adviezen op internet kon ik vooral afleiden dat je als zwangere een groter risico hebt op een ernstiger verloop van corona, en dat het vaccin geen belangrijke bijwerkingen heeft. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/2021/11/Standpunt-Vaccinatie-tegen-COVID-19-rondom-kinderwens-zwangerschap-en-kraambed-26-11-2021.pdf

Bij Lareb (onderzoek naar bijwerkingen medicijnen) zijn ze anders heel duidelijk. 
https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina?id=1473

“Wereldwijd zijn al grote aantallen zwangere vrouwen gevaccineerd tegen de infectie met het coronavirus. De onderzoeken laten zien dat de coronavaccins geen nadelige gevolgen hebben voor de zwangerschap en voor het kind.” 

Terwijl:

“Zwangeren hebben een grotere kans dat COVID-19 ernstig verloopt dan niet-zwangeren. Een coronavirus infectie (COVID-19) tijdens de zwangerschap geeft een hoger risico op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Ook kan de infectie zorgen voor schade aan de placenta en is er een grotere kans op een doodgeboorte. Het is erg belangrijk voor zwangere vrouwen om zich te beschermen tegen COVID-19.”

Er is het meeste onderzoek gedaan naar Pfizer en Moderna. Ik zou er dus achteraan gaan dat je een van die twee krijgt, als zwangere. 



afrodite05

afrodite05

17-12-2022 om 10:32 Topicstarter

Mija schreef op 17-12-2022 om 10:19:

(...)

Er is het meeste onderzoek gedaan naar Pfizer en Moderna. Ik zou er dus achteraan gaan dat je een van die twee krijgt, als zwangere.



Ik geloof dat deze herhaalprik sowieso Moderna of Pfizer is. 

afrodite05

afrodite05

17-12-2022 om 10:35 Topicstarter

Beterlaat2021! schreef op 17-12-2022 om 10:13:


" Niemand, ook de verloskundige en de gynaecoloog, geeft een duidelijk
antwoord. Verder dan "het advies is om de prik wel te halen" komt men
niet. "

Ja, maar hecht je dan waarde aan ons oordeel?

Zeker, omdat de professionals het verder niet onderbouwen. Als ik hen vraag wat zij zelf zouden doen, geven ze (heel politiek correct, dus begrijpelijk) geen antwoord. Ik ben dus juist wel heel blij met de onderbouwingen die ik nu wel krijg.

Ik heb overigens ook licht overgewicht en ben sinds een paar weken best kortademig als ik twee trappen loop. Dus dat zou ook vóór een vaccin pleiten, waar ik inderdaad steeds meer naar neig.

Mija schreef op 17-12-2022 om 10:19:

Bij Lareb (onderzoek naar bijwerkingen medicijnen) zijn ze anders heel duidelijk.
https://www.lareb.nl/mvm-kennis-pagina?id=1473

“Wereldwijd zijn al grote aantallen zwangere vrouwen gevaccineerd tegen de infectie met het coronavirus. De onderzoeken laten zien dat de coronavaccins geen nadelige gevolgen hebben voor de zwangerschap en voor het kind.”

Terwijl:

“Zwangeren hebben een grotere kans dat COVID-19 ernstig verloopt dan niet-zwangeren. Een coronavirus infectie (COVID-19) tijdens de zwangerschap geeft een hoger risico op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Ook kan de infectie zorgen voor schade aan de placenta en is er een grotere kans op een doodgeboorte. Het is erg belangrijk voor zwangere vrouwen om zich te beschermen tegen COVID-19.”

Er is het meeste onderzoek gedaan naar Pfizer en Moderna. Ik zou er dus achteraan gaan dat je een van die twee krijgt, als zwangere.



Hier nog aan toevoegend. Ik had zelf nog gevonden dat het meeste onderzoek was gedaan naar Pfizer. Bij mijn priklocatie mocht ik kiezen welke prik ik wilde en ben ik hiervoor gegaan.

Ik heb vorig jaar wel 2 Corona prikken gehaald tijdens mijn zwangerschap. Ook een hele tijd getwijfeld. Maar uiteindelijk op basis van de dingen die Mija noemt ze toch gehaald. Vooral het risico op ernstig beloop tijdens zwangerschap, in coma gebracht moeten worden, kind te vroeg moeten halen met alle gevolgen van dien. Als dat zou gebeuren zou ik het mezelf niet kunnen vergeven, wetende dat ik iets had kunnen doen om het te voorkomen.

Ik heb ja gestemd om bovengenoemde redenen. Je kindje is al gevormd, het zijn niet de meest kwetsbare 1e drie maanden meer en vooral het winterseizoen/griepseizoen waarmee je als zwangere een groter risico loopt met coróna dan met een vaccinatie.

Ik heb ook gestemd voor ja. Ik heb mijn corona vaccin achteraf gehaald in de derde week van mijn zwangerschap (wist dat natuurlijk niet). En vervolgens in de vijfde week nog griepvaccin gehaald.

De belangrijkste argumenten voor vaccinatie zijn voor mij dat hoge koorts in een zwangerschap bewezen risico's geeft. Het verloop van zowel griep als corona is heftiger dan wanneer je niet zwanger bent (ook bewezen). Dan is er nog het onderzoek naar placenta's van moeders die corona hadden tijdens hun zwangerschap waaruit bleek dat deze minder ging functioneren door corona. Voor mij genoeg bewezen risico's om de vaccinatie te verkiezen.

Natuurlijk is het argument over lange termijn effecten. Maar die zijn niet bewezen evenals dat er geen onderzoek is gedaan naar eventuele lange termijn effecten van een besmetting tijdens de zwangerschap. Tot slot zijn vaccins misschien nieuw maar de techniek niet, daar is wel al heel lang ervaring mee.

Door het type vaccin is het absoluut niet te verwachten dat er lange termijn effecten voor babies zijn. Je krijgt, plat gezegd,  eiwitten ingespoten waar je immuunsysteem op reageert. De eiwitten worden heel snel weer afgebroken en verdwijnen uit je lichaam. Dat is absoluut niet te vergelijken met DES of Softanon.
Naar korte termijn-effecten is al veel onderzoek gedaan, en niets gevonden. 

Corona voor zwangere vrouwen is wel heftig, ook voor je baby. Rondom mij heerst corona weer aardig, en ik heb weer een paar mensen gezien die er echt wel goed ziek van zijn geweest. Dat wil je niet als je zwanger bent. 
(Zelf ben ik niet zwanger, maar heb wel de herhaalprik gehaald)

afrodite05 schreef op 17-12-2022 om 10:32:

[..]

Ik geloof dat deze herhaalprik sowieso Moderna of Pfizer is.

Hoogst waarschijnlijk Pfizer. Moderna wordt in Nederland alleen aan 45 plussers gegeven. (en de meeste zwangeren zullen jonger zijn dan 45).

Ik haal maar weer een verhaal aan uit mijn nabije omgeving. 
Moeder had corona in de prille zwangerschap, kind is met ongeveer 25 weken geboren en na 2 dagen overleden door een hersenbloeding. Reden van de vroeggeboorte: kapotte placenta door de corona. 
Wat een verdriet. 

Omikron geeft een lager risico voor zwangeren (en de baby) dan eerdere varianten, maar nog steeds heb je kans op een ernstiger beloop van corona. Dat was voor mij de reden om wel de vaccinatie te nemen. Mijn partner heeft de prik om dezelfde reden ook gehaald; beetje extra bescherming voor mij. 

Ik heb hem wel genomen (ook zwanger). Zie het echt niet zitten om extra benauwd of ook maar extra ziek te zijn met zo’n dikke buik. Kinkhoest, griepprik, coronaprik, alles wat ik kan vermijden daar teken ik voor. Toch fijn dat die mogelijkheid er tegenwoordig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.