Vakantie winnen voor het hele gezin? Doe nu mee met onze leuke actie!
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Fijn eten in het eerste trimester

Ha dames,

Ik ben 10 weken zwanger van wat hopelijk ons eerste kindje wordt. Heel blij en dankbaar, maar inmiddels fysiek een beetje af. Voor zwangerschap was ik  heel sportief en veel met gezond eten bezig, maar na weken van overgeven en bijna voortdurende misselijkheid voel ik me inmiddels verre van fit. Medicatie tegen misselijkheid gekregen, dat hielp iets maar ik ben nog steeds een een spook. Normaal heb ik een redelijk uitgebalanceerd dieet met veel verse groenten,vlees of vleesvervangers en af en toe een visje maar op het moment wordt ik bijna van alles misselijk. Met name vlees en vis en eieren wekken een diepe walging op, en ook de meeste gekookte en gebakken groenten krijg ik echt niet weg.  Licht en fris en crunchie werkt, dus heb ik geleefd op fruit, shakes, cruesli en crackers, hier en daar wat snackgroenten. Genoeg drinken lukt nog net gelukkig, maar ik wordt inmiddels helemaal flauw van de koolhydraten en heb het gevoel dat ik eiwitten tekort begin te komen. Hebben jullie tips? Voedingsmiddelen waar ik misschien niet aan denk, de tip voor het ultieme melkvrije eiwitpoeder waar je niet misselijk van werd, iets? Het soeprecept van je oma? Mijn dank is groot en ik sta inmiddels voor alles open 😉

Kan je peulvruchten in je salades verwerken? Doe kan je ongebakken/ongekookt eten. Kikkererwten, linzen, limabonen, cannelinibonen, kidneybonen, borlottibonen etc. Die zitten vol eiwitten. 

Ik ben nooit zwanger geweest, maar ik baseer dit op je tekst over wat je wel en niet kan eten.

als drinken makkelijker gaat zou je je tekort kunnen aanvullen met maaltijdshakes.
(al die dieetrepen en shakes in de supermarkt zijn ook maaltijdvervangers)

Hou je yoghurt wel binnen? Volvette yoghurt (Turkse of Griekse stijl) levert eiwitten en vetten. Goed te combineren met van alles. Je kan ook nog van die yoghurtjes of kwarkjes met extra eiwit proberen, die zijn alleen relatief prijzig.

Je kan ook vleesbeleg op brood of cracker doen als je wel vlees wil eten maar het niet wil bakken.

Ik zou de focus op gezond eten wel een beetje loslaten. En als de medicatie tegen misselijkheid onvoldoende helpt, vraag dan aan de huisarts of er niet iets anders is. 

Bij mijn eerste zwangerschap werkte zelfgemaakte kippensoep wel, ook toen ik vlees niet te pruimen vond. Dit leverde gelijk wat zout op, waardoor ik ook weer makkelijker kon drinken.
Ik at wat ik kon, ook al betekende dat dat het niet heel gezond was. Ik heb toen geleefd op snackkomkommers, aardbeien/blauwe bessen, kippensoep, kaas(tosti's) en thee. Ok, als ik het zo opnoem lijkt het niet eens heel ongezond, maar zo voelde het wel. Het leverde veel frustratie op dat ik niet 'gezond' kon eten toen.

In mijn 2e zwangerschap heb ik er maar niet meer opgelet. Ik wist dat het een fase was (bij de eerste wel een fase van 23 weken, maar ok). Ook toen leefde ik op snackkomkommers, crackers, veel zoet en cola (zonder alle lekkere dingen van cola). Deze 'fase' duurde 20 weken.

Mijn tip is dus kijk of je wat eiwitten in een ander 'sausje' kunt gieten en of dat dan wel gaat en laat het verder gaan (wat heel makkelijk gezegd is als je je beroerd voelt). Je baby neemt wat hij/zij nodig heeft. 
Het eerste trimester (of eigenlijk de eerste helft) van mijn zwangerschappen was voor mij gewoonweg niet leuk en moest ik door.
Ik hoop dat het snel beter gaat voor je!

Niet zo gezond, maar wat mij hielp: vanillevla. Ik at dat vóór de maaltijd. De vettige substantie bleef prettig onderin mijn maag liggen, waardoor ik andere, gezondere dingen gemakkelijker kon verdragen. 
Bij het koken werd ik altijd misselijk als ik een deksel van een pan tilde en een hele vlaag kooklucht van bijvoorbeeld broccoli naar binnen kreeg. Ik kookte vaak met een boerenzakdoek voor mijn neus, of ik liet mijn man het kookvocht afgieten als hij thuis was. Lag de broccoli eenmaal 'droog' in de pan, dan kon ik de lucht beter verdragen en kon ik het ook beter eten.

geroosterde kikkererwten? Lekker crunchy en vol eiwitten en vezels.

De eerste periode heb ik "gewoon" wat minder gezond gegeten. Dat kost zich hopelijk tijdens het tweede trimester weer op (en daar ben je bijna). 

Vorige zwangerschap kon ik alles eten, als ik maar iedere 1 a 2 uur een beetje at. Deze zwangerschap iets meer last maar wat goed viel: watermeloen, kwark, (zoute) rijstwafels, crackers en naturel chips. Het blijft dus een beetje uitproberen (en soms vallen dingen op maandag geweldig en op dinsdag weer slecht). 

Ik zou gewoon gaan voor wat je wel lekker vind nu. Bij de meeste is de misselijkheid rond de 14-16 weken over.  Eventueel vitaminepil erbij.

Bij kind 1 at ik vooral zoute chips en cola en vanillevla. Helemaal goedgekomen. 

Gelebloem

Gelebloem

20-12-2023 om 18:12 Topicstarter

Veel dank voor alle uitgebreide en soms ook relativerende reacties, dat doet goed! Ik heb lange tijd behoorlijke gezondheidsproblemen gehad en die met voeding en levensstijl grotendeels onder controle gekregen, dus ik ben misschien ook wel wat erg gericht op het voorzetten van die levensstijl.

Yep, vanillevla! Dat hielp goed tegen de misselijkheid. Net als naturelchips trouwens, maar da’s niet echt gezond voedsel. Ik heb de eerste weken ook vooral veel fruit, crackers en vanillevla op. Vanaf een week of 14 werd het beter en kon ik wat normaler mee-eten. 

Anders inderdaad eens kijken welke yoghurt eventueel smaakt? Van die proteïne-Breakers of eiwittoetjes van Hipro misschien? Dat eet ook bij misselijkheid vaak wel oké weg. Een laagje cottagecheese op de crackers en dan beleggen met kipfilet en komkommer? 

Maak je verder vooral niet te druk en eet waar je zin in hebt en/of wat je wel weg krijgt. Als je niet als een gek gaat snaaien, kun je best wat extra en/of anders eten zonder dat de kilo’s na afloop blijven plakken, hoor. 

ik verdroeg vlees ook slecht en gebakken vis ook. Garnalen en “krab” (surimi heet het geloof ik) ging wel goed. En avocado, ik denk vanwege de vettigheid. 
met garnalen/krab en avocado kun je best iets gezonds maken.
En verder vooral loslaten, komt goed.

En yoghurt inderdaad.
Vanillevla dan weer juist niet.
Dus ik denk dat het ook heel persoonlijk is.

Wat betreft voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen: je kindje pakt toch wel wat hij/zij nodig heeft. Ik heb een aantal dagen letterlijk niets gegeten, daarna een paar dagen heel weinig, vervolgens weer niets en daarna idd alleen de dingen die ik binnenhield. Maar ik ben niet erg representatief, want ik had HG en heb in het ziekenhuis aan vochtinfusen gehangen. 2% van de zwangeren krijgt HG en daarvan heeft het merendeel er maar 1 trimester last van. Ik had er tot aan de bevalling last van... 
Ik weet wel dat ik heel blij was met de sinterklaasperiode: elke 5 minuten 1 pepernoot, dan had ik iets te knagen en raakte mijn lijf niet leeg. Van de artsen kreeg ik het simpele advies: eet waar je zin in hebt, ook al is dat eenzijdig. Ik ging op een zeker ogenblik witte bolletjes uitgebreid beleggen met kaas, tomaat, komkommer en ei. Later ging ik juist weer heel slecht op rauwkost. Maar gewoon een simpel gekookt ei, of avocado omwikkelen met kipfilet, of die "zooi" op een boterham/cracker met huttenkase gooien, werkte bij mij goed. En simpele, laffe avondmaaltijden, zoals spinaziestamppot (zonder vlees, want dat trok ik niet). Gebakken kip vond ik het ergst. 

Ik ben vanwege de misselijkheid bij een acupuncturist geweest, tja, je gaat toch alles aangrijpen. Van haar heb ik een specifiek voedingsadvies gekregen. Melkproducten waren bijvoorbeeld heftig voor mijn maag, net als die rauwkost die ik noemde. Ook suikers kon ik beter mijden. Ik at dus overdag alleen crackers/boterhammen met humus of pindakaas. Was het behoorlijk zat. Maar mijn punt is: misschien kan je op deze manier ook een persoonlijk voedingsadvies krijgen. 

Ik wens je veel succes en sterkte en hopelijk zo snel mogelijk geen misselijkheid meer. En natuurlijk ondanks alles een fijne zwangerschap (soms is het een kwestie van overleven) en een fantastisch kindje als beloning!

Dutchgirly schreef op 20-12-2023 om 08:43:

Kan je peulvruchten in je salades verwerken? Doe kan je ongebakken/ongekookt eten. Kikkererwten, linzen, limabonen, cannelinibonen, kidneybonen, borlottibonen etc. Die zitten vol eiwitten.

Ik ben nooit zwanger geweest, maar ik baseer dit op je tekst over wat je wel en niet kan eten.

Peulvruchten inderdaad, en die kun je ook eten in de vorm van bijvoorbeeld linzenwafels of kikkererwtenwafels. Heel eiwitrijk en eet weg als een cracker, wat vaak goed valt. En denk ook eens aan gelatinepudding: lekker fris en eiwitrijk. Als je het zelf maakt, kun je het met meer fruit en minder suiker maken. 

Gelebloem

Gelebloem

13-02-2024 om 13:36 Topicstarter

Ik zag dat ik helemaal niet meer gereageerd had in dit topic terwijl ik echt enorm veel had aan jullie tips hierover. Dank daarvoor. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.