Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Geboorte-affirmatiekaarten - aha

hebben jullie daar ooit van gehoord, geboorte-affirmatiekaarten? Kwam ze tegen bij het rondkijken bij webwinkels vanwege een kindje op komst. Bijzonder. Wat ze al niet verzinnen...


Ik heb er nog nooit van gehoord en snap het concept ook niet. Wat moet er geaffirmeerd worden dan? Je bent zwanger, is op een gegeven moment niet meer te missen - waarom zou je dan een kaartje moeten sturen om iemand te bevestigen dat er een geboorte volgt? 

Als her maar geld oplevert.
Net zo'n onzin als die gender reveal party's, baby showers enz 

er.is.maar.1.Pino schreef op 03-08-2021 om 19:07:

Ik heb er nog nooit van gehoord en snap het concept ook niet. Wat moet er geaffirmeerd worden dan? Je bent zwanger, is op een gegeven moment niet meer te missen - waarom zou je dan een kaartje moeten sturen om iemand te bevestigen dat er een geboorte volgt?

Het zijn geen wenskaarten, maar een soort zweverig The Secret gedoe.


Google maar even.

Volgens mij zijn dit meer kaarten met een positieve boodschap, zodat je steeds meer positieve associaties krijgt met de bevalling. Ik heb in de aanloop naar de bevalling veel geluisterd naar een podcast met positieve affirmaties, dat is een paar minuten lang een fijne stem die dingen zegt in de trant van: mijn baby zit veilig in mijn buik, ik concentreer me op een fijne geboorte, ik ben kalm, met iedere ademhaling is mijn baby dichterbij mijn armen, etc. De psychologie erachter is dat je onderbewuste op deze manier minder ruimte heeft voor angst/stress gedachten rondom de bevalling. Ik vond het wel fijn, maar ik houd wel van een beetje zweverig

MevrouwJack schreef op 03-08-2021 om 19:52:

KAART-1-568x800.jpg

Tja

Blij dat mijn lichaam te oud is voor deze onzin.

Misschien niet helemaal hetzelfde (en heb hier al een topic over willen open).

Onderweg naar de winkel zie ik aan een huis een grote plaat hangen: 
'Jaaa, hij is er!! Max'
Ik denk nog naïef: oh, leuk, kindje geboren.
Tot ik de volgende keer zie dat de tekst op een tekening van een jonge hond is gedrukt.

Naar analogie met de aankondigingen van een kind dat geboren is, neem ik aan dat dit de aankondiging is van het huisdier dat is gearriveerd. Want ze zullen toch niet als ze een zoontje hebben gekregen er een tekening van een hond bijzetten.

Hebben jullie dit ook al gezien? 

Amaranth schreef op 03-08-2021 om 20:01:

[..]

Het zijn geen wenskaarten, maar een soort zweverig The Secret gedoe.


Google maar even.

Heb gegoogled…oké….. ieder z’n ding natuurlijk. Op zich goed als het je helpt om ontspannen te blijven tijdens de bevalling. Maar om nou €15,- neer te leggen voor een paar spreuken…

letterkoekje schreef op 03-08-2021 om 20:18:

Misschien niet helemaal hetzelfde (en heb hier al een topic over willen open).

Onderweg naar de winkel zie ik aan een huis een grote plaat hangen:
'Jaaa, hij is er!! Max'
Ik denk nog naïef: oh, leuk, kindje geboren.
Tot ik de volgende keer zie dat de tekst op een tekening van een jonge hond is gedrukt.

(…)

Nou…tjee…maar ja, na alle hondenkleding, honden-wandelwagens en weet ik wat, zat dit er natuurlijk een keer aan te komen. Ik ben dan wel altijd benieuwd naar die mensen, hoe die zijn en hoe die denken. 

letterkoekje schreef op 03-08-2021 om 20:18:

Misschien niet helemaal hetzelfde (en heb hier al een topic over willen open).

Onderweg naar de winkel zie ik aan een huis een grote plaat hangen:
'Jaaa, hij is er!! Max'
Ik denk nog naïef: oh, leuk, kindje geboren.
Tot ik de volgende keer zie dat de tekst op een tekening van een jonge hond is gedrukt.

Naar analogie met de aankondigingen van een kind dat geboren is, neem ik aan dat dit de aankondiging is van het huisdier dat is gearriveerd. Want ze zullen toch niet als ze een zoontje hebben gekregen er een tekening van een hond bijzetten.

Hebben jullie dit ook al gezien?

Geintje van vrienden? 

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/bord-in-de-tuin-van-loes-en-dirk-jan-verwelkomt-teckel-bertje-hoera-een-hond~a949b4fd/

MevrouwJack schreef op 03-08-2021 om 19:52:

KAART-1-568x800.jpg

Tja

Je gelooft misschien niet dat ik het niet snap, maar wie legt me dit uit?

Is dit een kaartje dat je naar iemand stuurt? En die moet dat dan op haar kast thuis zetten? Of mee naar de kraamkliniek en/of verloskamer nemen? 

Ik ben nogal nuchter aangelegd, maar toen ik zwanger was keek ik uit naar de geboorte, ik moest daar niet meer door vriendinnen kaartjes voor toegestuurd krijgen. Maar iedereen doet wat hij wil natuurlijk. Ik zit niet meer in het segment dat mijn vriendinnen nog kinderen krijgen, maar ik vraag me af of ik als één van hen nog moest bevallen, dat zou doen. Zo lang er mensen zijn die daaraan meedoen zal de commerciële molen draaien natuurlijk. Dus al wat er is, dat houden wij zelf in stand.

Bij dit soort toestanden vraag ik me dikwijls af of dat niet onder invloed van (wereldberoemde) fotomodellen en actrices is. Want ook de gewone vrouw wil een celebrity zijn tegenwoordig. Dus gedraagt ze zich ook zo.

Maar ik word misschien héél oud dat ik het allemaal niet meer snap.

Hannemeike schreef op 03-08-2021 om 20:29:

[..]

Geintje van vrienden?

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/bord-in-de-tuin-van-loes-en-dirk-jan-verwelkomt-teckel-bertje-hoera-een-hond~a949b4fd/

Het hangt al een drietal weken aan de binnenkant van het huis tegen het raam en het is totaal geen tokki huis. Een vrijstaand villaatje, heel verzorgd. De naam van de 'nieuwgeborene' heb ik wel aangepast, de echte naam is een naam die zowel voor een jongen als voor een meisje kan en daarom dat ik op het eerste ogenblik nog echt dacht dat er daar een baby geboren was. 
(PS: hiermee wil ik niet zeggen dat tokki mensen dit automatisch zouden doen en tokki heb ik op het Viva-forum geleerd.

Loes en Dirk zijn vermoedelijk ook geen tokkies.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-08-2021 om 21:18 Topicstarter

ha, leuk al die reacties. Ik had hier echt nog nooit van gehoord. Iemand die je in een podcast bemoedigend toespreekt, zoals Millie aanhaalt, zou nog wat kunnen zijn, maar een hele kaartenset met allerlei spreuken en bevallings(on)wijsheden, ik geloof niet dat een van de jonge moeders in onze familie/vriendenkring (generatie van mn kinderen) zo’n cadeautje blij verrast zou uitpakken. Maar er is vast markt voor, anders bestond het niet. 
Ben benieuwd hoe de kaartenvrouwen na afloop van de bevalling over de kaartjes denken. Als er iets is wat vaak anders blijkt te zijn dan je had gehoopt/verwacht, is het wel een (eerste) bevalling.

Wilgenkatje- schreef op 03-08-2021 om 21:18:


Ben benieuwd hoe de kaartenvrouwen na afloop van de bevalling over de kaartjes denken. Als er iets is wat vaak anders blijkt te zijn dan je had gehoopt/verwacht, is het wel een (eerste) bevalling.

Heerlijk om je agressie op bot te vieren als het geen kumbaya bevalling wordt die de kaartjes je beloofde.

In hoeveel stukjes kan je zo'n kaartje scheuren tijdens een rugwee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.