Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Gedichtje geboortekaartje


ik zag een keer op een geboortekaartje: al ons later is met jou.
Later kwam ik erachter dat het een internetzin is, maar ik vind hem alsnog heel mooi. 

Edit: ik lees nu 'lentebaby'. Ik ben zelf niet christelijk, maar sinds de kraamtijd van baby 1 kan ik opeens Elly en Rikkert waarderen. Specifiek voor lente denk ik aan Ik zag een kuikentje. 

Ik zag een kuikentje

dat bij zijn moeder zat

onder haar vleugels

Waar het veilig zat

 

En 'jij bent jij' heeft een prachtige tekst, iets minder christelijk. 

Ik vond het erg moeilijk on iets leuks uit te zoeken/te bedenken. Ik had uit eindelijk voor de geboorte 2 kaartjes klaarstaan. Eentje voor als het een meisje was en eentje voor een jongen. Beide met alleen een tekening er op. Na de bevalling zijn ze allebei de prullenbak in gegaan en is het een hele simpele kaart geworden met een foto er op. Baby was toen inmiddels al een week oud, maar na een zware bevalling hadden we wel wat anders aan ons hoofd. Wat tekst betreft vonden we het eigenlijk allemaal te. Het is dus geworden: Trotse ouders van <naam kind>. 

Uiteindelijk is wat je zelf mooi vind gewoon goed. Ik vrees dat ik echt kan helpen, maar ik wens je veel succes met het geboortekaartje, maar nog veel meer succes met de bevalling. Zelf je baby in je armen houden is toch het allerbelangrijkste.

Een mens is niet zomaar een dingetje, iets bloots. 
Diep in dat dingetje verbergt zich iets groots. 
Er woont een wonder in, iets ongelooflijk machtigs. 
Een kind is meer dan alleen maar iets engelachtigs. 
Ik weet niet wat het is, dat niet, maar ik maak me sterk: zo'n mensenkind is niet alleen maar mensenwerk.

Toon Hermans

Poezenmeisje schreef op 31-03-2023 om 10:03:

Een mens is niet zomaar een dingetje, iets bloots.
Diep in dat dingetje verbergt zich iets groots.
Er woont een wonder in, iets ongelooflijk machtigs.
Een kind is meer dan alleen maar iets engelachtigs.
Ik weet niet wat het is, dat niet, maar ik maak me sterk: zo'n mensenkind is niet alleen maar mensenwerk.

Toon Hermans

Die is inderdaad prachtig.

Zelf hebben wij bij beide kinderen gekozen voor zo’n ouderwets kaartje van geschept papier, buitenkant blanco met alleen de roepnaam erop en binnenin alleen de gegevens (datum en namen voluit en onze gegevens). Wij vonden dat er geen woorden waren voor zoiets overweldigends als het krijgen van een kind.

wij hebben ook lang nagedacht en uiteindelijk is het geworden:
Welkom ....

Bij anderen vind ik gedichtjes vaak heel overdreven. 

Jonagold schreef op 31-03-2023 om 10:09:

[..]

Die is inderdaad prachtig.

Zelf hebben wij bij beide kinderen gekozen voor zo’n ouderwets kaartje van geschept papier, buitenkant blanco met alleen de roepnaam erop en binnenin alleen de gegevens (datum en namen voluit en onze gegevens). Wij vonden dat er geen woorden waren voor zoiets overweldigends als het krijgen van een kind.

Helemaal eens! 

Op het kaartje van onze oudste stond, naast de naam en geboortegegevens, maar 1 zin: het mooiste wat je kan worden is jezelf.

We hadden bij allebei 1 zin al voor de geboortes uitgezocht. Ze bleken bij allebei  toepasselijk.

oudste:
Zo klein en nu al ons grootste bezit ( bleek veel kleiner te zijn dan verwacht )

Is het geheim misschien, dat je veel meer krijgt dan je ogen zien.( bleek een hartafwijking te hebben)

Dochter kwam met 29 weken al ter wereld en dit hadden we nog niet klaar.
Ook niet meteen kaartjes gestuurd omdat we niet wisten of ze het zou redden.
Uiteindelijk heeft man gekozen voor 'in alles de liefde, in alles verbonden, in alles genade'. Niet per se mijn keuze, maar het dekte wel de lading en nog steeds.

Als je per se een gedichtje/rijmpje wilt, dan maakt het niet zozeer uit wat je schrijft, maar zorg dat het ritmisch klopt; dat doen de meeste internetrijmpjesjes niet en dat doet wat afbreuk aan het geheel.

Ik kijk meestal alleen naar de kaartje zelf/naam/meetgegevens en wat ze verwachten met bezoek. Maak het jezelf niet te moeilijk. 

Temet schreef op 31-03-2023 om 08:43:

Ik heb geen goede tekst paraat maar wil je wel de tip geven om niet 'bijzonder' te laten rijmen op 'wonder'.

Zelf had ik destijds al snel bedacht dat ik mezelf geen extra verplichting ging opleggen om iets moois/diepzinnigs/origineels te verzinnen, dus stond er alleen
'Wij zijn heel blij met de geboorte van [Naam]'

Zoiets hadden wij ook. Ik vind, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, gedichtjes al snel suf. 
Uiteraard wens ik je een fijne bevalling en een lief en gezond kindje 

Ali

Ali

31-03-2023 om 18:23

Iets van Toon Tellegen?



With arms wide open
Under the sunlight
Welcome to this place
I`ll show you everything

– Creed - With Arms Wide Open –

Mooie tekening kan ook leuk zijn, van die lijntekeningen weetjewel😊

Ik heb een kaartje zelf ontworpen. Op de voorkant een kruipende baby-plaatje in de stijl van 'liefde is...' Aan de binnenkant stond '...Deelbaar door drie'.

Aan de binnenkant stond  nog een bericht dat we getrouwd waren.
"Mijn ouders zijn getrouwd op 13 mei...geloof het of niet: ik was er zelf bij!"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.