Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Ik ben 39...kan het nog?

masatu schreef op 31-03-2026 om 09:04:

Je hebt blijkbaar al een aantal jaar geleden geconcludeerd dat je - ondanks je kinderwens - niet alleenstaand moeder wilt worden, maar enkel met partner. Wellicht heb je ook nog opties overwogen om bijv. zeer gedreven op zoek te gaan naar een partner of eicellen in te vriezen, maar hiervoor lijk je ook niet te hebben gekozen.

Ik snap daarmee niet zo goed waarom je nu opeens wel de opties wilt verkennen / open houden nu een arts zegt dat je nog eitjes hebt. Ja, waarschijnlijk kan je nog zwanger worden al dan niet met wat moeite, maar wat is er nu veranderd t.o.v. 5 (?) jaar geleden toen je tot een andere beslissing bent gekomen?

Ja, ik begrijp het ook niet zo goed: je gaat met een medisch probleem naar de dokter en die wakkert uit het niets bij jou een kinderwens aan? 

troelahoep schreef op 01-04-2026 om 13:51:

[..]

Ja, ik begrijp het ook niet zo goed: je gaat met een medisch probleem naar de dokter en die wakkert uit het niets bij jou een kinderwens aan?

Zelf heb ik het idee dat TO wel open stond voor kinderen maar dit uitgesloten had vanwege geen partner en de gedachte dat ze wellicht niet meer vruchtbaar was op deze leeftijd. 

rutiel schreef op 01-04-2026 om 12:20:

[..]

Er zijn (helaas) genoeg gevallen waarbij het bij de eerste keer meteen al raak is. Die stap is echt niet zo 'immens' in mijn ogen.

Fysiek gezien zou het kunnen. Maar in de situatie van to is de stap van op je 39e nog maagd zijn en zelfs nog nooit een relatie hebben gehad immens groot. Er zitten zeer waarschijnlijk wel redenen achter die situatie. En waar haal je "opeens " een man vandaan waar je een relatie mee wilt EN die dan ook nog op zeer korte termijn een kind met jou wil krijgen? Bam worden kan maar dat zijn lange trajecten waar je ook goed over moet nadenken. De informele weg van een man uit de kroeg of van Tinder plukken kan ook. Maar is om allerlei andere redenen niet zo verstandig. Alleen het idee al om op zo'n leeftijd opeens seks te moeten hebben is wellicht al een enorm ding voor to. Genoeg vrouwen van 40+ die er al lang klaar mee zijn dan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.