Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Meisjesnaam


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

12-01-2011 om 22:54

Temet

Ik zou niet bang zijn voor allemaal andere Karins in de klas hoor! (behalve de juf dan). Maar meer voor het 'jeetje wat oubollig' gevoel dat Tinekes en Tonnen (weer een generatie eerder) van mijn leeftijd bij me oproepen.
Over unieke namen en uitspraak gesproken, mijn naam is echt een wonder wat dat betreft. Te zeldzaam voor het Meertens Instituut, maar uitspraak en spelling gaan nooit fout! Er zegt ook nooit iemand 'Hoe? Wat?'. Alleen word ik wel eens voor een man aangezien, da's dan weer jammer.

Asa

Die namen zijn voor mij dus ook volledig afgesleten en kwamen niet eens in me op toen ik over de namen van mijn kinderen nadacht. Terwijl ik Karin bijvoorbeeld goedbeschouwd eigenlijk best een aardige naam vind, als ik er even over nadenk (en probeer het los te zien van het dozijn Karins dat ik in de loop der tijd heb leren kennen). Frank idem. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht mijn kinderen zo te noemen.

Groeten,

Temet

Prinses op de Erwt

Prinses op de Erwt

13-01-2011 om 18:44

Ik vind

korte meisjesnamen stoer klinken:

Sam
Noor
Alix

Maar er is natuurlijk niet zo persoonlijk als namen

Alix!

Dat is een leuke, nog nooit gehoord! Ik vind Jozefien heel stoer maar dat komt omdat ik een stoere versie kende

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Regien

Regien

13-01-2011 om 20:44 Topicstarter

Kiki...

...ook leuk?!

soepstengel

soepstengel

13-01-2011 om 21:03

Stoere namen

ik vind stoere namen;
Tess
Floor
Eef
Kris
Isa
Noor
Saar
terra

Ik vind kiki niet zo mooi omdat ik niet van namen met een -ie op het eind houdt,( wij zijn allemaal erg lang en dan vind ik dat niet mooi net als met -tje namen) maar dat blijft persoonlijk.

Asa Torell

Asa Torell

13-01-2011 om 21:21

Nee

Kiki, Bibi en Mimi vind ik peuternamen. Al zie ik de Kiki die hier schrijft bepaald niet zo! Maar ik zou mijn kind nooit zo noemen.

Noor

Is het meest genoemd hier, soort van 'prototype stoere naam' blijkbaar

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Biene M.

Biene M.

14-01-2011 om 08:11

O ja

Een klasgenoot van mijn dochter heet Tex, dat vind ik érg stoer.

Nog een paar

Lois
Naomi (vooral omdat ik vroeger een heel stoer meisje kende dat zo heette)
Bo

anoniem even

anoniem even

14-01-2011 om 09:10

Wat vinden jullie van

Cato
even anoniem anders weet iedereen straks al hoe ze gaat heten. ik twijfel enorm met mijn man tussen namen zoals
Fien
Livia
Lynn

Rembrand

Rembrand

14-01-2011 om 09:25

Leuk!

Ik vind Fien en Livia ook erg leuk.
Lynn is momenteel nogal in ( rijmt ook nog ) dus die zou ik zelf niet doen.
M.

Noor zou ik niet doen

Noor en Nora zijn momenteel volgens mij enorm populair. Vooral Nora trouwens, dat dan weer wel. Ik vind Noor ook wel leuk (ook een naam waarvan de verkleinvorm en de 'grote'vorm allebei leuk zijn, vind ik), maar ik zou het zelf niet doen uit vrees dat er straks nog 3 in de klas zitten.

Maar goed, dat kan je misschien niks schelen.

Groeten,'

Temet

Wat ik zou laten meewegen

is inderdaad hoe vaak de naam voorkomt.
Verder of hij duidelijk is als je hem uitspreekt. Omstreden, ik weet het, maar ik heb een naam die je moet spellen en mijn kinderen niet. Lekker simpel.
En als laatste, maar zeker niet minder belangrijk, de meeste namen hebben wel een betekenis en ik wil dat die klopt. Ik wilde voor mijn beide kinderen en naam die ze op hun levensreis begeleidt. Dus niet dat het sanskriet is voor "spinnepoot" of zo. De naam van mijn oudste betekent "de Heer is genadig" en voor mijn jongste, die als roepnaam een naam heeft met minder betekenis, is er een derde naam bij die "zoon van het geluk" betekent.
Oh ja, en nog een tip als allerlaatste: ga bij de voordeur staan (of achter bij de schuttingdeur) en roep 20x heel hard de naam die je hebt uitgekozen. Dat is namelijk hoe je hem gaat gebruiken als je hem het hardste nodig hebt
Nou ja, het wordt toch een uitputtende lijst... wat dacht je van de combinatie met de achternaam? Komen ze allebei veel voor? Hebben ze allebei dezelfde beginletter? Is de een lang en de ander kort of zijn ze allebei kort of lang? Handige tip is ook om de naam plus achternaan ff te googlen met aanhalingstekens eromheen. Geeft je een idee hoe vaak hij voorkomt bij mensen van boven de 15.

Nog 3 mooie

Ize
Licia
Licia

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lucia bedoelde ik

Lucia dus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rodebeuk heeft helemaal gelijk

Hoewel ik zelf dan weer te platvloers ben om een woord als levensreis in de mond te nemen vind ik wel dat je de betekenis van en de associaties bij een naam in de overweging moet betrekken.

Daarom zou ik mijn dochter bijvoorbeeld geen Dido noemen: de koningin van Carthago die zich (zo herinner ik me althans) op de brandstapel werpt als haar minnaar Aeneas ervandoor gaat omdat-ie zo nodig Rome moet gaan stichten.

Komop zeg, wat is dat voor voorbeeld voor een meisje, een vrouw die zelfmoord pleegt omdat haar vent haar laat zitten - een rechtse hoek kan-ie krijgen!

Niet dat ik een naam op de betekenis zou uitzoeken, maar de naam moet in elk geval geen ongewenst betekenis of associatie hebben (hoorde laatst van een kind dat Vanity heet - dat doe je toch niet? )

Uitspreekbaarheid is ook een groot goed. Heb je een kind met een (deels) niet-Nederlandse achtergrond dan kan je ook nog laten meewegen hoe de naam in dat andere land wordt uitgesproken (telde hier ook mee).

Je kan ook nog denken aan de vraag hoe een naam in het Engels wordt uitgesproken (moet ik altijd aan denken als ik weer eens over een Feline lees)

En let inderdaad op de combinatie met de achternaam. Ik kende vroeger een Anita Buis, (A.Buis dus), die was haar ouders niet dankbaar. Ook niet handig: voornaam eindigt op dezelfde medeklinker waar de achternaam mee begint, bijvoorbeeld Ans Smit.
Mijn kinderen hebben een achternaam die begint met een S. Ik vind de initialen SS onwenselijk, maar gelet op de Indonesische achtergrond van mijn partner leek ook RMS mij niet zo handig.

En zo heeft iedereen zijn eigen kopzorgen...

Groeten,

Temet

Temet (o.t.)

Wat een mooie titel voor je posting zeg. Op de een of andere manier blijft ie erg bij me hangen...

En nu weer aan het werk...

Clowntje

Clowntje

14-01-2011 om 14:00

Leuk

cato vind ik heeel leuk (ik heb dan ook een cato...) Wij zochten ook op stoere niet veel voorkomende namen.
Fien vind ik ook leuk
Wij keken ook wel hoe het klonk met de achternaam en als je meer voornamen hebt, hoe het dan is met de voorletters, of dat geen rare of ongewenste afkorting is.

liora

liora

14-01-2011 om 20:29

Temet en rode beuk hebben helemaal gelijk

Helemaal eens! Mijn jongste wilde ik Saul noemen. Toch niet gedaan omdat: de naam eigenlijk onuitspreekbaar is, wordt Sal en dat wilde ik niet. Tweede reden: Koning Saul was depressief en heeft volgens mij ook zelfmoord gepleegd. Dat vond ik niet een mooi voorbeeld dus het werd niet Saul, terwijl ik dat wel echt een prachtige naam vind!

Liora

Regien

Regien

14-01-2011 om 20:31 Topicstarter

Ik vind

Kiki eigenlijk best een leuke naam. Stoer, lief en kort! Doordat hij ook stoer is vind ik het juist geen babynaam. Leuk voor groot en klein!
Een leerling van mij (15 jaar) heet Kiki, ik heb haar vandaag gevraagd wat ze van haar naam vindt. Ze zei me dat ze het een vrolijke, stoere naam vond!
Mijn man en ik gaan de naam de komende week eens oefenen/uitproberen

Regien

Regien

14-01-2011 om 20:33 Topicstarter

Betekenis kiki

De gehoornde.....in het woordenboek staat 'met horens'.
Ik vul dat in als een meisje met (zelf)bescherming, lijkt me een mooi gegeven!

Elx

Elx

15-01-2011 om 13:23

Noor & tess

Zelf twee stoere meiden met deze namen. Ze zijn de grootste prinsesjes, die alleen maar zwierige jurkjes aan willen, maar ze blijven toch iets "stoers" houden door hun naam. Ik woon in Australië en Noor is hier niet echt bekend. Ze kunnen t wel goed uitspreken en onthouden en vinden t meestal een mooie naam.

Andere namen op ons lijstje:
Anouk
Zonne
Mila
Mia
Bloem
Rosa
Eva
Ava
Zara

Succes met kiezen, maar zoals al eerder is gezegd; zodra je je kind een naam heb gegeven "past" dat bij hun en klopt t gewoon.

Elx

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Prinses op de Erwt

Prinses op de Erwt

16-01-2011 om 19:25

Voor vertigo o.t.

Wat een leuke reactie op Alix, onze dochter heet zo nl. In Frankrijk is het trouwens een vrij populaire naam, maar dan meestal in combinatie: Marie-Alix(e). Ik heb de naam trouwens vanop dit forum, er was toen een moeder die net een Alixe had gekregen..

Ja ava

Ava is heel lang mijn favoriet geweest bij mandarijntje van nu 1,5 maar dat vond man niet passend bij de naam van de oudste, het moest een franse naam worden en dat is het ook geworden, dank aan Sini.

Andere stoere namen: Noor, Tamar, Anna.

Kiki

is dat niet Frans voor 'kutje' ?

Lucia

van Lucia de B.

Nee te veel associaties. Pff namen moeilijk hoor, iig vonden wij het belangrijk dat de naam een internationale klank had en verder dat de betekenis positief en goed was.

Regien

Regien

17-01-2011 om 07:16 Topicstarter

Franse vertaling

Ik heb op Google gekeken naar de Franse vertaling van Kiki maar krijg dan niet 'kutje'.
Waar heb jij gelezen/gehoord dat dat de vertaling is MandaRijn?

Prinses/ manda

Ja, heb zelf ook een op -lix, dan raad je het wel makkelijk te spellen, Latijn dus klassiek.. Voor mij helaal goed. 2e is Grieks, zelfde idee..

Lucia: ik denk nooit aan die associatie, ken een erg leuke lucia enz. Ze is trouwens vrijgesproken..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Regien

ik had ooit een Kiki als klasgenoot en die was daar ooit in Frankrijk achter gekomen, aangezien ik het gehoord heb wou ik het toch zeggen.

Het scheen volgens haar een zelfde soort lading te hebben als bij ons het woord 'doosje' of andere namen die daar op slaan.

Iedereen heeft zijn associaties, maar ik zou momenteel ook niet de jongensnaam Joran kiezen, ook al is het een hele leuke naam. Gewoon goed om daar bij stil te staan, ook al kies je er wel voor dan kan je dus reacties verwachten. Mijn jongste heeft een naam die dat jaar uniek was, ik ben het in geen 1 online register tegen gekomen, dus wij hebben veel "hoe ? waar komt die naam vandaan, hoe spel je het..". En het gros spreekt het dus verkeerd uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.