Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Ongepland

ik ben nu 10 dagen over tijd en weet niet waar te beginnen.
even kaderen: ik ben 26 en mijn vriend ook. We zijn al 7,5 jaar samen en hij heeft een dochtertje van 8.Zijn dochtertje was een totaal ongeplande zwangerschap. Zijn toenmalige vriendin wist niet dat ze in verwachting was, ging plots binnen in het ziekenhuis met hevige buikpijn en daar bleek ze te moeten bevallen. Mijn vriend werd toen opgebeld om te komen, net 18 jaar, totaal geen tijd om voor te bereiden, heeft direct al zijn verantwoordelijkheid genomen. Nu zoveel jaar later zijn wij gelukkig samen, we hebben een week week regeling met zijn dochtertje en denken ook aan een tweedje kindje. Ik heb hem altijd beloofd hem nooit terug voor zo’n feit te zetten en hem ongepland terug papa laten worden. De laatste tijd vergat ik vaak mijn pil en hoewel ik dit hem ook eerlijk vertelde voel ik me nu enorm schuldig dat ik ongepland zwanger ben. Het is niet de ideale situatie, momenteel wonen wij in bij vrienden omdat we ons huis helemaal aan het verbouwen zijn. Hoewel de verbouwingen gedaan zullen zijn tegen dat de baby zou komen, toch is het momenteel niet ideaal. Ik weet niet hoe ik het hem moet vertellen. Ik voel me zo schuldig dat dit gebeurt. 

Het is onverwachts maar jullie situatie is prima om een kind te krijgen 
Lekker aan het idee wennen en genieten 
Dat wens ik jullie toe

ben je overtijd of ben je zwanger? Je stelt beide in je topic maar het zijn 2 hele verschillende dingen.
Bij het eerste als de bliksem naar de drogist voor een test dan weer je het zeker. Ben je zwanger dan door naar punt twee. Ben het het niet? Dan zou ik na gaan denken over andere anticonceptie die je minder vergeet of beter om je pil denken in het vervolg.
Bij het tweede moet je het je vriend zsm vertellen en dat is vrij simpel door het gewoon te zeggen of de test te laten zien.

Als je inderdaad zwanger blijkt te zijn dit gelijk aan je vriend vertellen. Is geheel anders dan bij zijn 1e. Hij zal er vanaf het begin bij betrokkem zijn. Samen naar de echo's, kamertje inrichten, kleertjes kopen, dromen over namen. De positieve test is onverwacht, maar hij zal dit keer niet onverwacht vader zijn.  
Daarnaast ben je niet in je eentje zwanger geraakt hè. Hij was daar ook bij. Zeker als hij wist dat je de pil vergat. Dus jullie zijn samen ongepland zwanger geraakt. Maar in een prima positie om een kindje welkom te heten
. Ga praten met je vriend.

Als je nog geen test hebt gedaan, zou ik dat vanavond als eerste doen. Met je vriend erbij. 

"Ik heb hem altijd beloofd hem nooit terug voor zo’n feit te zetten en
hem ongepland terug papa laten worden. De laatste tijd vergat ik vaak
mijn pil en hoewel ik dit hem ook eerlijk vertelde voel ik me nu enorm
schuldig dat ik ongepland zwanger ben."


Punt één: praat erover met je vriend. Je hebt hem beloofd hem nooit ongepland vader te laten worden en als je dan toch ongepland zwanger raakt, betrek hem er dan meteen in. 

Punt twee: vraag je af en bespreek met hem, hoe het kan dat je je pil vergeet en jullie toch seks hebben en je zwanger wordt, terwijl het kennelijk zo'n heilig voornemen is om niet ongepland zwanger te worden. Jullie doen dit samen. Maar hoe kun je dan "vaak" je pil vergeten? Hoe kan hij dit kennelijk negeren terwijl hij het weet? 
Je kan je nog zo innig voornemen om iets niet te laten gebeuren, maar als je daden het tegenovergestelde uitwijzen dan is het zaak te kijken hoe dat komt. Zijn jullie op andere vlakken impulsief, overkomen je vaker dingen zonder dat je dat eigenlijk wil, is dit een incident of een patroon?

Je schrijft: De laatste tijd vergat ik vaak mijn pil en hoewel ik dit hem ook eerlijk vertelde voel ik me nu enorm schuldig dat ik ongepland zwanger ben.

Het is niet alleen jouw schuld dat je nu zwanger bent, daar is hij mede 'schuldig' aan. Hij wist immers dat je vaak de pil vergeten was, hij had dus ook kunnen aandringen op aanvullende voorbehoedsmiddelen.
Verder eens met mensen hierboven: doe een test en als die positief is, vertel je dit z.s.m. aan je vriend. Vanaf dan hebben jullie nog (bijna) 9 maanden de tijd om (samen) aan dit idee te wennen. Dat is toch echt anders dan die 15 minuten (of vergelijkbaar) die je vriend bij zijn eerste kind had.

Ik zou tegen je vriend zeggen dat je overtijd bent en dat je denkt dat je mogelijk zwanger bent. Dan samen een test halen en doen.


Je situatie klinkt voor mij niet "niet ideal" zoals je zelf zegt. Juist ideaal. Je hebt een huis, een relatie, en de verbouwing is helemaal rond zodra de baby komt. Wat wil je nog meer? Daarnaast weet je ook al hoe je vriend is in een vaderrol.
Tel je zegeningen Veel geluk toegewenst

In zijn algemeenheid, het wordt hoog tijd dat vrouwen stoppen met zich schuldig voelen over ingepland of ongewenst zwanger worden!!! Ook al zou dat zijn omdat de vrouw de pil vergeet. Het is net zo goed de verantwoordelijkheid van de man potjandorie. Hij kan een condoom (erbij) gebruiken, of de vrouw elke dag haar pilletje aanreiken. 

( bij nader inzien bericht verwijderd)

elledoris schreef op 27-07-2023 om 18:02:

In zijn algemeenheid, het wordt hoog tijd dat vrouwen stoppen met zich schuldig voelen over ingepland of ongewenst zwanger worden!!! Ook al zou dat zijn omdat de vrouw de pil vergeet. Het is net zo goed de verantwoordelijkheid van de man potjandorie. Hij kan een condoom (erbij) gebruiken, of de vrouw elke dag haar pilletje aanreiken.


Schuldig voelen is onzin, dat ben ik met je eens. Maar het kan geen kwaad om te analyseren wat er nou gebeurd is. TO wil niet ongepland zwanger worden, en zij vergeet vaak de pil en hij negeert dat kennelijk. Niet om te zwartepieten, maar om helderheid te krijgen hoe dit zit en wat maakt dat voornemens niet leiden tot daden.

Dit is toch niet echt ongepland? Ik vind het meer russisch roulette met beider instemming. Haal gewoon een zwangerschapstest en doe die samen met hem. Hij wist dat je geregeld de pil vergat dus het moet voor hem niet als een verrassing komen. Mocht je zwanger zijn: van harte!

Jullie zijn beide verantwoordelijk voor anticonceptie/seks hebben. Als je vaak de pil vergeet en hij weet dat, kunnen jullie beide bedenken dat een andere of aanvullende vorm van anticonceptie verstandig zou zijn. Als je nu een test doe, is het misschien wel onverwacht/ongepland maar geen ramp. 
De situatie met zijn ex destijds was ook voor de ex onverwacht en een schok.
Zoiets kan iedereen overkomen, dus het is onzinnig om te beloven dat jij 'zoiets nooit zou doen'. 

Het lijkt me niet ideaal, want jullie wonen in huis van vrienden? Hoe staan zij er tegenover straks een baby in huis? 

Rozi schreef op 16-08-2023 om 07:23:

Het lijkt me niet ideaal, want jullie wonen in huis van vrienden? Hoe staan zij er tegenover straks een baby in huis?

De verbouwing is klaar wanneer de baby komt staat er. Dan zullen ze dus wel weer in hun eigen woning wonen. 

Verder lijkt het me het handigst om het zo snel mogelijk te vertellen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.