Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Ongepland zwanger, maar vriend nog niet klaar voor

Hallo allemaal, 

Eergisteren ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Ik twijfel heel erg of ik het wil houden, maar diep in mijn hart wil ik het wel houden. Mijn vriend daarin tegen niet. Hij wil liever een paar jaar wachten, wat ik ook goed begrijp. Wel heeft ie gezegd dat als ik beslis het te houden, hij achter mij staat. Ook heeft mijn familie gezegd er altijd te zijn. Ik ben 25 en mijn vriend 20. Hij heeft een goede fulltime baan tot december en misschien krijgt ie verlening. Ik ben op dit moment nog op zoek naar werk. Wij wonen sinds een half jaar samen en het gaat goed tussen ons. Maar hier zijn wij wel heel erg van geschrokken. Maandag heb ik een afspraak bij de abortuskliniek, maar ik weet niet of ik het wel wil weg halen.. Ik heb helaas 2 weekenden achter elkaar veel gedronken toen ik dus al zwanger was.. Ik wist dit natuurlijk nog niet. Ook hier maak ik mij zorgen over. Graag zou ik wat advies of ervaringen willen van jullie.. Alvast bedankt 


Ik had net met heel veel wijn afscheid genomen van mijn kinderwens, want het lukte toch niet... toen bleek later dat ik al zwanger was. Ik denk dat het heel vaak voorkomt hoor, juist in vroege zwangerschappen, dat drinken. 

Wat fijn dat je vriend achter je blijft staan. Dan kun je echt open nadenken over wat je wilt. Ik krijg het idee dat je het eigenlijk al weet, maar nog te geschrokken bent om het hardop te zeggen. Of niet?

Chellie

Chellie

25-06-2021 om 18:58 Topicstarter

Weeromstuit schreef op 25-06-2021 om 18:53:

Ik had net met heel veel wijn afscheid genomen van mijn kinderwens, want het lukte toch niet... toen bleek later dat ik al zwanger was. Ik denk dat het heel vaak voorkomt hoor, juist in vroege zwangerschappen, dat drinken.

Wat fijn dat je vriend achter je blijft staan. Dan kun je echt open nadenken over wat je wilt. Ik krijg het idee dat je het eigenlijk al weet, maar nog te geschrokken bent om het hardop te zeggen. Of niet?

Ik lees dus allemaal verschillende verhalen over drinken in de eerste weken van je zwangerschap. De ene site zegt weer dat het wel schadelijk is, de andere site weer niet. Maar ik neem aan dat jij een gezond kindje ter wereld hebt gebracht. Dat is fijn om te lezen. 

Ja, heel lief van hem. En wat je zegt.. Dat klopt denk ik wel.


Je vriend is pas 20... Bedenk goed dat de kans groot is dat je een alleenstaande ouder wordt. Ben je daar 100% klaar voor?

Weeromstuit schreef op 25-06-2021 om 18:53:

Ik had net met heel veel wijn afscheid genomen van mijn kinderwens, want het lukte toch niet... toen bleek later dat ik al zwanger was. Ik denk dat het heel vaak voorkomt hoor, juist in vroege zwangerschappen, dat drinken.

Ik ook. Een feestavond met wijn, oesters en sushi. Kind is nu 5 en kerngezond. Volgens mij wordt het pas een probleem als je een bloedband vormt met het kind, wat in het begin nog niet is.

Sowieso het feit dat je je hierover zorgen maakt is al een teken dat je niet zeker bent van je abortus…

Chellie schreef op 25-06-2021 om 18:58:

[..]

Maar ik neem aan dat jij een gezond kindje ter wereld hebt gebracht. 



Ja, dat klopt. En ik wist het nog een stuk later dan jij denk ik. En ik ken meer moeders met gezonde kinderen die of dronken tijdens de vroege zwangerschap. Niet dat het goed is natuurlijk, maar ik zou dit echt de doorslag niet laten geven. 

Drinken in de zwangerschap is sowieso slecht maar je kunt geen rekening houden met dingen die je niet weet. Dus je hoeft jezelf niks te verwijten. 
Maak een keuze met je hart. Veel sterkte en wijsheid gewenst.

Ik had het op mijn 20e nog niet gekund, dus in dat opzicht snap ik je vriend wel. Op mijn 25e was het een twijfelgeval geweest. Dan had ik het alleen gedaan als mijn vriend er vierkant achter had gestaan. Maar het is zó persoonlijk! Wat voor mij geldt kan voor jou helemaal anders zijn. Ik denk wel dat je (gezien je situatie) er ook over na moet denken of je dit als vrijgezel ook zou willen, want het zou zomaar kunnen dat jullie relatie ooit eindigt. Als je er dan ook achter staat, zou ik het kindje houden.

Ongeacht wat je kiest, wens ik je heel veel succes en sterkte toe 😘

Super fijn natutuurlijk, dat je vriend zegt dat hij achter je keuze staat. Maar wat betekent dat precies? In de praktijk, in de zorg voor het kind, het runnen van een huishouden, jullie werk, financiën? Ik zou me bij de afweging om deze zwangerschap door te zetten vooral afvragen of je dit alleen wilt. Want de kans dat je er straks alleen voor staat is te groot om te negeren. 

Red_Velvet schreef op 25-06-2021 om 19:46:

Je vriend is pas 20... Bedenk goed dat de kans groot is dat je een alleenstaande ouder wordt. Ben je daar 100% klaar voor?

ja maar tegenwoordig gaan zoveel mensen scheiden of uit elkaar. Kans is sowieso groot om alleenstaande ouder te worden. 

Ik vind 20 ook vrij jong om (onverwachts en ongewenst) ouder te worden. Als jij diep in je hart voelt het te willen houden dan lijkt het beste om te doen wat goed voelt inachtneming van de eventuele consequenties op het (hoop het niet voor je) alleenstaande ouderschap.

Mick87 schreef op 09-07-2021 om 12:55:

[..]

ja maar tegenwoordig gaan zoveel mensen scheiden of uit elkaar. Kans is sowieso groot om alleenstaande ouder te worden.

50% van de kids bij mijn vrouw in de klas (basisschool) heeft gescheiden ouders. 50%!

Fat-PumPum schreef op 09-07-2021 om 12:57:

Ik vind 20 ook vrij jong om (onverwachts en ongewenst) ouder te worden. Als jij diep in je hart voelt het te willen houden dan lijkt het beste om te doen wat goed voelt inachtneming van de eventuele consequenties op het (hoop het niet voor je) alleenstaande ouderschap.

ik zou het rationeel benaderen (ben een man ik zie het wellicht anders) maar je kan wel kiezen voor de emotie in deze kwestie maar je zal zien dat je er op termijn stokongelukkig van wordt omdat je dan alleenstaande ouder bent en financieel ook nog eens beperkt bent en het kind geen leuk leven kan geven

op deze leeftijd (alhoewel ik 25 voor de vrouw niet jong vindt maar 20 voor de vader wel!) is het een recept voor falen en persoonlijk financieel faillisement

Mick87 schreef op 09-07-2021 om 12:55:

[..]

ja maar tegenwoordig gaan zoveel mensen scheiden of uit elkaar. Kans is sowieso groot om alleenstaande ouder te worden.

Daar ben ik het met je eens. Het is naar mijn mening wel zo dat er op/na je 30ste een ander soort lampje brandt wanneer je besluit om deze verantwoordelijkheid aan te gaan. Daarnaast heb je op volwassen leeftijd kunnen genieten van een inkomen en vrijheid voordat je die verantwoordelijkheid aan bent gegaan. 

Nu stapt de partner van TO gelijk die verantwoordelijkheid in zonder die tijd en ruimte 'gehad' te hebben. 

Fat-PumPum schreef op 09-07-2021 om 13:02:

[..]

Daar ben ik het met je eens. Het is naar mijn mening wel zo dat er op/na je 30ste een ander soort lampje brandt wanneer je besluit om deze verantwoordelijkheid aan te gaan. Daarnaast heb je op volwassen leeftijd kunnen genieten van een inkomen en vrijheid voordat je die verantwoordelijkheid aan bent gegaan.

Nu stapt de partner van TO gelijk die verantwoordelijkheid in zonder die tijd en ruimte 'gehad' te hebben.

na je 30ste zit ja vaak ook met een hoge hypotheekschuld en andere zaken waardoor je niet eenvoudig even besluit om bij je vrouw en kids vertrekt. voor die tijd ben je niet gebonden. en voor een man is een kind ook anders dan voor een vrouw.

een man kan zo vertrekken als ie wil (en dat gebeurd dus ook best vaak)

RickDalton schreef op 09-07-2021 om 12:59:

[..]

ik zou het rationeel benaderen (ben een man ik zie het wellicht anders) maar je kan wel kiezen voor de emotie in deze kwestie maar je zal zien dat je er op termijn stokongelukkig van wordt omdat je dan alleenstaande ouder bent en financieel ook nog eens beperkt bent en het kind geen leuk leven kan geven

op deze leeftijd (alhoewel ik 25 voor de vrouw niet jong vindt maar 20 voor de vader wel!) is het een recept voor falen en persoonlijk financieel faillisement

Financiele beperking en geen leuk leven hoeft naar mijn mening niet per se het gevolg te zijn van het alleenstaande ouderschap. Alhoewel ik je perspectief wel kan begrijpen dat het als ouder geen fijn gevoel is dat je kind buiten de boot valt als het aankomt op het vakanties/uitjes/apparatuur/voeding/kleding etc. 

Ik heb ook een zeer generaliserend perspectief als het aankomt op hoe dames en heren tegen het ouderschap aankijken als het op leeftijd aankomt (indoctrinaties achterwege gelaten). Waardoor ik van mening ben dat het voor mannen inderdaad te jong is om op deze leeftijd vader te worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.