Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend maart 2022


Wat zijn die kwaaltjes allemaal herkenbaar. Al een week het gevoel alsof ik te veel in de achtbaan heb gezeten🤪 licht misselijk dus maar en wat futloos. 
Hoop dat t hier bij blijft. 

Houden jullie t allemaal stil tot 12 weken?

Wij gaan zaterdag met schoonouders uit eten en om geen smoesjes voor t gebrek aan wijn en carpaccio te hoeven verzinnen gaan we t maar gewoon vertellen. Hebben we gelijk een oppas voor de 1e afspraak.

Wij gaan het na de eerste echo vertellen aan (schoon)ouders, zusjes en beste vrienden. De rest pas na de termijnecho (werk ook na termijnecho, tenzij ik veel klachten krijg en het niet meer kan verbergen). 

We zijn afgelopen vrijdag (2 dagen na de test) uiteten geweest met mijn ouders bij de Italiaan. We hadden een menu voor de hele tafel en je raadt het al.. carpaccio, veel rood vlees en tiramisu na  en normaal ben ik een echte wijndrinker en zat nu ook nog aan de spa rood.. Dus kan me niet voorstellen dat mijn moeder nog niks door heeft haha! Maar ik vond twee dagen na de test echt iets te snel om al te vertellen. 

Ben nu bij de derde ook benieuwd hoe snel mijn buik gaat groeien! Bij de tweede ging dat al veel vlugger dan bij de eerste. 

Aygo: Zoiets is al ontzettend heftig laat staan op je 15e! Gelukkig is het inderdaad niet erfelijk.

Sterrewaterman: Ik kies er hoogstwaarschijnlijk ook voor om na de 12 weken te vaccineren. 

Karavaan: super lastig zulke etentjes als je het nog stil wil houden. Ik had dat vorige week inderdaad ook met een etentje van mijn werk. Gelukkig moest ik nog met de auto naar huis goed excuus om geen drankje te drinken.

Ik heb sinds deze week vakantie. Maar goed ook want de ochtendmisselijkheid is echt begonnen. Ontzettend vervelend. Helemaal nu ik al een kindje rond heb lopen. 

Hier weten mijn ouders en schoonouders het al. 
Mocht het mis gaan dan wil ik dat ook delen. Dus ik vond niet dat we moesten wachten tot de echo. Bij mijn ouders hebben we een fles wijn gegeven met daarop een etiket met de tekst: het zo zover, hoera!! Een broertje of zusje voor ... (naam dochter). En op de achterkant: Een groot geheim, al is het nu nog klein. In maart 2022 zullen wij een gezin van vier zijn! En dan met een foto van ons drietjes.

Bij mijn schoonouders hebben wij onze dochter een shirtje aangetrokken waarop staat dat ze grote zus wordt. 
De reacties waren ontzettend leuk! 

Hey wat leuk dat jullie het al verteld hebben.

Een aantal vriendinnen van me weten het al, maar (schoon)ouders niet. Ik denk dat we dat pas na een goede NIPT doen. Mijn werkgever ga ik het na de eerste echo vertellen omdat ik het door de misselijkheid niet voor me kan houden. Ik vind het allemaal best nog wel onwerkelijk en geloof het nog niet helemaal. Ik geloof het pas als al die testen goed zijn. Ben ook best nog wel bang voor een miskraam.

Een van de redenen dat ik nog onwerkelijk vind, is omdat het krijgen van een kind sowieso erg spannend voor ons is. Ik heb na beide zwangerschappen een PPD gehad en ik voorzie dat ik na deze ook weer 1 krijg. Om deze reden loop ik al een aantal maanden bij de pop-poli en zijn de meeste mogelijkheden al besproken. Met name de kraamtijd van de jongste is echt traumatisch geweest, dus we vinden het beide erg spannend. Een roze wolk ken ik hier niet, alleen maar een diep zwart gat. 


Volgens mij komen de meeste van ons ook in aanmerking voor de 13 weken echo. Daar ben ik ook wel blij mee. Die zit vanaf 1 september in het basispakket.

Hoi allemaal. 
Ik was op het viva forum al aan het wachten op een Maart topic. Maar had dit forum nog niet ondekt😊

Ik ben 39 moeder van 2 jongens, 9 en 7 en we verwachten nu de 3e. 
Door een miskraam in Maart mocht ik afgelopen maandag al voor de 1e echo. Kloppend hartje gezien en de termijn klopte met wat er werd verwacht. Aanstaande maandag weer een nieuwe echo om te kijken of de groei doorzet zoals verwacht. Erg fijn dat mijn verloskundigen praktijk dit doet. 

Mag ik ook in de tabel?
39 jaar
3e zwangerschap
2 maart uitgerekend

Tinkeltje37 schreef op 14-07-2021 om 06:30:

Hey wat leuk dat jullie het al verteld hebben.

Een aantal vriendinnen van me weten het al, maar (schoon)ouders niet. Ik denk dat we dat pas na een goede NIPT doen. Mijn werkgever ga ik het na de eerste echo vertellen omdat ik het door de misselijkheid niet voor me kan houden. Ik vind het allemaal best nog wel onwerkelijk en geloof het nog niet helemaal. Ik geloof het pas als al die testen goed zijn. Ben ook best nog wel bang voor een miskraam.

Een van de redenen dat ik nog onwerkelijk vind, is omdat het krijgen van een kind sowieso erg spannend voor ons is. Ik heb na beide zwangerschappen een PPD gehad en ik voorzie dat ik na deze ook weer 1 krijg. Om deze reden loop ik al een aantal maanden bij de pop-poli en zijn de meeste mogelijkheden al besproken. Met name de kraamtijd van de jongste is echt traumatisch geweest, dus we vinden het beide erg spannend. Een roze wolk ken ik hier niet, alleen maar een diep zwart gat.


Volgens mij komen de meeste van ons ook in aanmerking voor de 13 weken echo. Daar ben ik ook wel blij mee. Die zit vanaf 1 september in het basispakket.

Tinkeltje, wat klinkt dat zwaar zeg! Fijn dat je al bij de pop-poli loopt om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Kan me voorstellen dat het vooruitzicht hoe het deze zwangerschap en de kraamtijd gaat lopen heel erg spannend en onzeker voelt. Ik zou het je echt gunnen deze keer (meer) op een roze wolk te kunnen zitten. Zou medicatie hier ook nog wat in kunnen betekenen?

En de 13 weken echo! Goed dat je het zegt. Heb daar in het verleden wel eens iets over gelezen, maar wist helemaal niet dat die vanaf 1 september in het basispakket zit. Ik ben 8 september 13 weken, dus dat is een goede timing haha! Bij de tweede zwangerschap zijn er tijdens de 20 weken echo een aantal afwijkingen gezien (die later toch goed bleken te zijn), dus lijkt me nu wel fijn om hier al eerder wat zicht op te hebben, mocht er iets mis zijn. 

Wieweet schreef op 14-07-2021 om 07:52:

Hoi allemaal.
Ik was op het viva forum al aan het wachten op een Maart topic. Maar had dit forum nog niet ondekt😊

Ik ben 39 moeder van 2 jongens, 9 en 7 en we verwachten nu de 3e.
Door een miskraam in Maart mocht ik afgelopen maandag al voor de 1e echo. Kloppend hartje gezien en de termijn klopte met wat er werd verwacht. Aanstaande maandag weer een nieuwe echo om te kijken of de groei doorzet zoals verwacht. Erg fijn dat mijn verloskundigen praktijk dit doet.

Mag ik ook in de tabel?
39 jaar
3e zwangerschap
2 maart uitgerekend

Welkom Wieweet! Ook al mama van twee jongens, ik zie een trend haha! 

Wat fijn dat je al een vroege echo hebt gehad en dat het hartje klopte! Kan me voorstellen dat het extra spannend is met een miskraam in de voorgeschiedenis. Fijn dat de verloskundigen praktijk hier zo in mee denkt! 

Herkennen de mama's van twee jongens (of twee meisjes) trouwens ook opmerkingen uit de omgeving m.b.t. de wens tot een derde in de trant van: "jullie gaan zeker voor een meisje" , " hopelijk wordt het een meisje"? 
Toen ik mijn wens voor een derde uitsprak bij vrienden/kennissen heb ik een aantal keren deze opmerking gekregen en merk dat het irritatie bij me oproept. Nee, we gaan niet voor een meisje, we willen graag nog een kindje. Zowel een jongen als een meisje zijn allebei even welkom. Net alsof als we nu een jongetje krijgen, het dan minder welkom zou zijn. Ik hoor dit overigens niet alleen in opmerkingen richting mij, maar ook over andere gezinnen waar ze bijvoorbeeld drie jongens of drie meisjes hebben. 

Wieweet: welkom! Ik had hem expres niet meer daar aangemaakt inderdaad.

Karavaan: het wordt inderdaad medicatie. Vooralsnog niet tijdens de zwangerschap, maar dat kan nog wijzigen. Liever niet, want dan moet ik mogelijk in het zkh bevallen. De kans is klein dat ik dat haal (vorige bevallingen duurden 4,5 en 0,5 uur). Maar het plan is nu dat zodra ik klachten ervaar, ik gelijk medicatie krijg om het de kop in te drukken. De medicatie is al getest voor de zwangerschap, dus dat is heel fijn. 


Opmerkingen over een meisje heb ik niet gehad. Maar weinig mensen weten dat we een derde willen. Maar ik weet een aantal familieleden die wel teleurgesteld zijn dat we tot nu toe alleen jongens hebben.

Hallo,

Ook hier een blij ei met positieve zwangerschapstest en misselijkheid! Ik ben 30 en dit wordt ons eerste kindje. Mijn eerste echo is op 11-08 dus zit weer op een soort 'wachtbankje' in spanning te wachten. Zie dat ik de enige die (tot nu toe) voor wie dit de 1e wordt 😅

We gaan het eind juli tegen onze ouders vertellen, omdat we het ook zouden willen delen als het niet goed gaat. De rest van de familie en vrienden doen we in fases denk ik

wat een verdrietig verhaal Aygo, heel heftig om zoiets mee te maken en dan was je ook nog zo jong.

welkom nieuwe dames!

Wat rot Tinkeltje die ppd! Hopelijk heb je nu de juiste begeleiding en helpen de medicijnen. Ik heb ook een onderzettende rot kraamperiode gehad en ben best wel uit een dal geklommen. De bevalling viel me tegen, mijn vader bleek heel ernstig ziek en toen nog die rot Corona toestand eroverheen. Het was teveel. Ik hoop dat ik straks een mooie kraamtijd mag hebben.

Ik neem trouwens niet het Corona vaccin.

Wij zijn van plan om het na 12 weken echo te vertellen, tegen die tijd zijn we zelf ook wat meer aan het idee gewend. Hoop ik!

Heftig van je ppd Tinkeltje. Fijn dat je nu al begeleiding krijgt.
Ik heb de eerste echo staan op 16 augustus. In verband met vakantie kon dit niet eerder.
Ik twijfel nu of ik de 2e vaccinatie uitstel na de 12 weken.

Tinkeltje37 schreef op 14-07-2021 om 06:30:

Hey wat leuk dat jullie het al verteld hebben.

Een aantal vriendinnen van me weten het al, maar (schoon)ouders niet. Ik denk dat we dat pas na een goede NIPT doen. Mijn werkgever ga ik het na de eerste echo vertellen omdat ik het door de misselijkheid niet voor me kan houden. Ik vind het allemaal best nog wel onwerkelijk en geloof het nog niet helemaal. Ik geloof het pas als al die testen goed zijn. Ben ook best nog wel bang voor een miskraam.

Een van de redenen dat ik nog onwerkelijk vind, is omdat het krijgen van een kind sowieso erg spannend voor ons is. Ik heb na beide zwangerschappen een PPD gehad en ik voorzie dat ik na deze ook weer 1 krijg. Om deze reden loop ik al een aantal maanden bij de pop-poli en zijn de meeste mogelijkheden al besproken. Met name de kraamtijd van de jongste is echt traumatisch geweest, dus we vinden het beide erg spannend. Een roze wolk ken ik hier niet, alleen maar een diep zwart gat.


Volgens mij komen de meeste van ons ook in aanmerking voor de 13 weken echo. Daar ben ik ook wel blij mee. Die zit vanaf 1 september in het basispakket.

Wat een heftige tijd Tinkeltje! Hopelijk krijg je nu goede zorg en blijft een traumatische kraamtijd uit.

Wij wachten ook tot na de nipt. Gezien de vele miskramen in het verleden durven wij ook nog niet echt blij te zijn. Idd een beetje onwerkelijk..

Leuk Wie Weet! Wij zijn even oud en onze kinderen ook, wat een toeval. Wij hebben alleen een jongen en een meisje. Twijfelde wel een beetje over het leeftijdsverschil maar ik denk dat het straks misschien juist wel heel leuk wordt. De kleine zal wel goed verwend worden qua aandacht denk ik😬

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.