Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Vraag die blijft hangen

Nee, ik ben niet zwanger, die tijd is al lang voorbij. Maar ik heb een vraag die maar blijft hangen. Wellicht zijn er mensen die hier meer van weten.

Aanleiding is de serie Chernobyl. Het ongeluk in de kernreactor van Chernobyl gebeurde op 26 april 1986. De radio-actieve wolk bereikte Nederland op 2 mei 1986. De nieuwstoon was enigszins geruststellend: geen probleem, alleen geen sla en spinazie eten van het land. Later las ik ergens dat de radio-activiteit echt veel hoger was dan normaal.

Ik was in die tijd zwanger. Het was mooi weer, we zaten veel buiten. Op 28 mei begonnen onverwachts de weeën en op 1 juni is mijn eerste kindje geboren, 24 weken en 5 dagen oud. Hij heeft maar 34 uur geleefd. Ook bij de volgende zwangerschappen kreeg ik weeën rond 24 weken, maar met medicatie en veel rusten heb ik die zwangerschappen wel kunnen voldragen.

In de serie gaat een vrouw naar haar echtgenoot die besmet is met radio-activiteit. 'Bent u zwanger?' vraagt de verpleegkundige. Ze antwoordt ontkennend, is wel zwanger, haar kindje overlijdt 4 uur na de geboorte. De verklaring is dan dat het kindje de radio-activiteit als het ware geabsorbeerd heeft voor de moeder.

En dan blijft bij mij die vraag hangen: is er een verband tussen de indertijd sterk verhoogde radio-activiteit en de te vroeg op gang gekomen geboorte?

Voor het te vroeg beginnen van de weeën is verder nooit een verklaring gevonden.

Zo,  nu ben ik die vraag kwijt en wellicht is er iemand die hier meer over weet.

Tsjor

https://www.ntvg.nl/artikelen/zwangerschap-en-straling-samenvatting-en-conclusies-van-publicatie-84-van-de-international/volledig

"Het risico op een stralinggeïnduceerde afwijking is het grootst gedurende de organogenese en de vroege foetale periode. Het is kleiner in het tweede trimester en het kleinst in het derde."

" Een mogelijke relatie van erfelijke afwijkingen in het nageslacht als gevolg van blootstelling van de gonaden vóór conceptie is tot dusver niet gevonden."

Natuurlijk wil je graag een verklaring. Maar gezien de informatie over straling en zwangerschap lijkt het niet waarschijnlijk.

Je zwangerschap was de 1e keer al te ver gevorderd. En bestraling heeft geen voorspellende waarde voor volgende zwangerschappen.

Er was ook een verbod op het eten van lamsvlees. Snel delende cellen zijn het meest gevoelig voor straling.

Tsjor, ik denk dat er minimaal een factor 100000 verschil zat tussen de stralingsniveaus destijds in Chernobyl en die hier in Nederland. De kans dat dat iets te maken heeft gehad met het verdrietige verloop van  jouw eerste zwangerschap is echt ongeveer 0. En effecten op een latere zwangerschap zijn nog onwaarschijnlijker. 

Vergelijk het met roken: in theorie kun je ook van maar 1 sigaret  longkanker krijgen. Maar de kans is heel minimaal. Zeg maar 0. 

(Radioactieve) straling  is overal. Van achtergrondstraling tot röntgenfoto’s of ct scan. Maar zelfs de veel minder gevaarlijke UV straling kan bij overmAtige blootstelling nare dingen doen met een mensenlichaam, zoals je vast weet. 

Interessant en leuk  filmpje om eea voor ‘leken’ een beetje in perspectief te zien: 


https://www.youtube.com/watch?v=TRL7o2kPqw0

tsjor

tsjor

26-01-2021 om 08:50 Topicstarter

Oke, ik snap het. Wat mij vooral aan het twijfelen bracht was de informatie, dat in Nederland en België feitelijke informatie over de radio-activiteit indertijd eigenlijk niet verspreid werd en ook nu nog nauwelijks te vinden is. En natuurlijk het verhaal van de zwangere vrouw.

Het blijft dus een mysterie. Gelukkig was de arts daarna slim genoeg om mij voortijdig op te nemen in het ziekenhuis (dat was niet mijn plan), hielpen weeënremmers, en werden de problemen bij elke zwangerschap minder.

Een paar jaar geleden heb ik een briefje geschreven aan mijn eerstgeborene en dat achtergelaten op het strooiveld bij het mortuarium. In dat briefje heb ik hem verteld over zijn twee broers en zijn zusje, waar ik zo blij mee was. Zijn geschiedenis maakte hun leven mogelijk.

Tsjor

Tsjor, Dat zijn de moeilijkst te verteren dingen: vroeggeboortes of stilgeboortes waar geen duidelijke aanwijzingen voor zijn. Je blijft lang/altijd zoeken naar een mogelijke verklaring.Hier hadden we een gynaecoloog die niet zo netjes gehandeld heeft, waardoor wij geen antwoorden meer konden krijgen: het blijft altijd "wat als" en "zou dit"....Ik snap volledig je twijfel hierin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.