Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op
Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

11-09-2019 om 08:09

Wanneer bel je de verloskundige?


Tine Winkel

Tine Winkel

20-09-2019 om 08:35

Ja, lanza

Ja, je hebt helemaal gelijk, thuisbevallingen zouden verboden moeten worden. Want elk risico moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Het leven is maakbaar, zorg dat je alles zo veilig mogelijk houdt.

Anke

Anke

20-09-2019 om 09:15

Sjongejonge

En weer doe je het Lanza. Als jij niet thuis wilt bevallen, doe dat dan niet. Maar ga anderen niet belachelijk maken omdat ze weloverwogen, in overleg met medici, een andere keuze maken. Hoe haal je je in het hoofd te suggereren dat er moeders zijn die gezelligheid belangrijker vinden dan veiligheid? Dat is toch te idioot voor woorden?

Je gebruikt bovendien drogredenen. Bij een gewone, gezonde zwangerschap leidt een thuisbevalling helemaal niet tot meer problemen dan een ziekenhuisbevaling, integendeel. Die gaat over het algemeen vlotter en met minder ingrepen, minder complicaties, minder infecties, en moeder is sneller weer op de been en kan daardoor beter voor haar kind zorgen, heeft een vlottere hechting met de baby, etc etc. Een verloskundige heeft ook zuurstof, apparatuur en medcijnen bij zich, maar dat weet jij misschien wel niet, omdat je nooit een thuisbevalling tot het einde hebt meegemaakt? Ook bij een thuisbevalling worden moeder en kind goed in de gaten gehouden en als het er niet zo goed uitziet, wordt er ingegrepen. Als je in het ziekenhuis complicaties hebt, moet de gynaecoloog ook eerst opgeroepen worden ('s nachts zelfs thuis uit zijn/haar bed gebeld worden) en staat die ook niet direct naast je bed. In die periode kun je ook naar het ziekenhuis rijden. Is het ziekenhuis te ver, dan is dat inderdaad een reden om in het ziekenhuis te bevallen. Lees de statistieken er eerst eens op na en blaat dan nog een keer.

@Emma

@Emma

20-09-2019 om 09:17

Zwart-wit

Ik zeg ook niet dat het allemaal zus of zo MOET lieve Lanza........

Lanza

Lanza

20-09-2019 om 09:28

In het ziekenhuis

waren gelukkig wel gynaecologen dag en nacht aanwezig. Wat een barbaarse toestanden zijn het toch in grote delen van Nederland

Echt ongelofelijk hoe onzorgvuldig er wordt omgesprongen met zwangere vrouwen en zulke kwetsbare baby's. Helaas weet je niet of je een ongecompliceerde bevalling krijgt. Heel mooi als dat zo is, maar helaas heb je nooit die garantie en dan kan iedere seconde tellen en ben je toch echt beter af in het ziekenhuis waar binnen tien tellen een gynaecoloog bij je bed staat (als het echt nood is, wat bij mij dus is gebeurd) ipv dat je nog uit het raam getakeld moet worden en 10 min in de ambulance moet liggen (waardoor mijn vriendin nu een gehandicapt kindje heeft dat zuurstofgebrek heeft gehad tijdens dat ene kwartiertje).

Pirata

Pirata

20-09-2019 om 09:50

Persoonlijk

Persoonlijk zou ik nooit meer kiezen voor thuisbevallen. 1e Keer ging het mis en werd het alsnog ziekenhuis, zelfs daar liep het niet op rolletjes. De tweede keer had ik gelukkig een medische indicatie voor het ziekenhuis (vanwege de 1e keer).
Achteraf snap ik sowieso niet waarom ik me eerst had laten overhalen tot thuisbevallen. Wat een troep, wat een gedoe, ik zie er de lol niet van. Maar indertijd heb ik me laten leiden door de heersende hollandse mening dat thuisbevallen normaal en prettig is.
De 2e keer in het ziekenhuis was overigens gewoon met mijn eigen verloskundige.

Merel

Merel

20-09-2019 om 10:01

2x thuis 1x ziekenhuis

Ik ben 2x thuis bevallen en 1x in het ziekenhuis. Toch was thuisbevallen veel fijner. Je partner hoeft niet weg in de nacht en jou daar achterlatend, en je kind ligt ergens in een ander kamertje. Thuis was het veel meer 'samen'. Joh en die troep, daar heb ik geen last van gehad hoor, dat had de kraamverzorgster spic en span opgeruimd.
Dus ja, mijn mening is, als je geen medische toestanden hebt, en je woont niet echt ontzettend ver van een ziekenhuis af, dan zou ik het de volgende keer (komt er niet) weer thuis hebben gedaan.
En inderdaad heel soms gaat er onverwacht iets mis, dat snap ik, dan had je beter in het ziekenhuis kunnen zijn. Dus ja, moet je dan altijd op zeker spelen? Dan zouden vanaf nu alle bevallingen in ziekenhuizen moeten plaatsvinden, ik neem aan dat ziekenhuizen en verloskundigen deze inschatting beter kunnen maken. (Achteraf is het altijd prima om beslissingen te nemen)

Lanza

Lanza

20-09-2019 om 10:23

Hoe kom je erbij

dat je partner weg moet? Bij mij mocht hij altijd ieder moment dag en nacht bij me blijven en mijn baby ook. We lagen met an drieën op de kamer de eerste nacht. Mijn zoontje lag in mijn armen en er stond een bedje direct naast mijn bed, echt niet dat hij van mij op een andere kamer had mogen slapen.

De tweede keer mochten we direct na de bevalling naar huis en was er 0 sprake van medische toestanden. Ik ben geheel natuurlijk bevallen zonder ingrepen, maar wel in het ziekenhuis. Heerlijk in een intieme sfeer met alleen mijn eigen verloskundige en mijn man erbij, gedempt lich, maar wel alles bij de hand mocht mijn bevalling weer een noodgeval worden, zoals bij nummer 1.

Lanza

Lanza

20-09-2019 om 10:27

Natuurlijk zou dat beter

zijn, iedereen in het ziekenhuis, maar dat kost veel te veel geld, dus houden we met z'n allen het thuisbevallen in stand als enige land in de westerse wereld. In de rest van de wereld schrikken medici zich dood als ze naar de Nederlandse situatie kijken.

Pirata

Pirata

20-09-2019 om 10:48

Merel

De baby ligt op dezelfde kamer als de moeder. En man 's nachts weg? Ja, wel zo handig als je in een zaaltje ligt met meer mensen. Bovendien, dan kun je zelf lekker slapen en hij ook, dus daar zie ik het bezwaar niet van.

Jeanne

Jeanne

20-09-2019 om 11:10

3 keer thuis1 keer zh

Ik ben drie keer thuis bevallen, waarvan één keer met de ambulance al op de oprit, uiteindelijk geen complicaties, maar het operatieteam en de gynaecoloog moesten worden opgeroepen. De huisarts (die toen de bevallingen toen nog deed) dacht dat een keizersnee nodig zou zijn. Zodra ik in het ziekenhuis was zou ik onder het mes kunnen, dat zou niet eerder zijn geweest als de bevalling in het ziekenhuis was begonnen, want middernacht. Ik heb daarvoor een ziekenhuisbevalling gehad wegens meconium houdend vruchtwater, dat vond ik absoluut niet fijn, de verloskundige had drie bevallingen tegelijk waardoor ik moest wachten met persen. Nou was ik al eerder bevallen, dus deze baby liet zich niet tegenhouden en ik ook niet, dus met de verpleegkundige erbij bevallen. Daarna een nacht in het ziekenhuis, omdat het een zwaargewicht was, niet kunnen slapen doordat de baby van m'n buurvrouw de eerste helft van der nacht onrustig was en de tweede helft mijn eigen baby die niet meer sliep. Bovendien moest de baby een extra fles na de borstvoeding, vanwege haar gewicht, dit heb ik geweigerd, maar toen werd gedreigd dat ze het dan zelf wel zouden doen.
De eerste gelukkig volgens het
boekje en thuis en de tweede heel snel met wel de huisarts erbij, de mooiste bevalling van de vier. Maar wat ontspannen was het om tijdens en gelijk na de bevalling thuis te zijn. Als het echt nodig was dan zou ik een volgende bevalling (die er niet meer komt) wel naar het ziekenhuis gaan, maar als er geen complicaties verwacht worden dan toch weer thuis, ondanks een klein risico dat het fout zou kunnen gaan.

Merel

Merel

20-09-2019 om 13:12

's nachts

Nou ik verzin het niet Lanza ( waar slaat die opmerking op met je "hoe kom je erbij"? )

Ik was om 2.00 uur 's nachts bevallen en man moest toch echt naar huis maar hij zou me om 8.00 uur komen ophalen. Iedereen sliep al op de kamer waar ik heengebracht werd (kamer van 4 personen) en de babies lagen op een ander zaaltje. Ik was door het bevallen klaar wakker dus heb geloof ik maar wat rondjes gelopen over de gangen (voelde me namelijk prima) en ben bij de baby gaan zitten kijken, ik was blij toen het eindelijk ochtend was. Nu was dit wel in 2001, dus de regels zullen wel veranderd zijn, en ik misschien mondiger, nu had ik denk ik gewoon gezegd, baby en ik gaan ook mee naar huis

Ik vond het toen gewoon erg ongezellig na het bevallen ineens alleen zijn.

Lanza

Lanza

20-09-2019 om 13:19

Het beleid

van de meeste ziekenhuizen is inderdaad sterk veranderd de laatste jaren. Het is nu algemeen bekend hoe belangrijk het is dat moeder en baby bij elkaar zijn na de bevalling. Alleen als het absoluut niet anders kan, omdat de baby direct medische hulp nodig heeft om te overleven wordt de baby ergens anders heen gebracht, maar zelfs dan is het beleid om als het maar even kan baby en moeder bij elkaar te brengen, omdat dit bewezen bijdraagt aan hechting en de gezondheid van de baby.

Vaders worden meer en meer serieus genomen in hun volwaardige zorgrol. Dus de vader naar buiten schoppen terwijl hij net een kind heeft gekregen, daar zijn de meeste ziekenhuizen ook van terug gekomen. Niet alleen in het belang van de vader, maar ook van de moeder die kwetsbaar kan zijn zo vlak na de geboorte.

Als het even kan mag je trouwens direct naar huis na de bevalling. Ze gaan echt niet voor de lol jou in het ziekenhuis houden als alles goed gaat met moeder en baby.

Lanza

Lanza

20-09-2019 om 13:23

Quote

Bovendien moest de baby een extra fles na de borstvoeding, vanwege haar gewicht, dit heb ik geweigerd, maar toen werd gedreigd dat ze het dan zelf wel zouden doen.

Ook dit zou nu niet meer snel voorkomen. In de meeste ziekenhuizen hebben ze een pro-bv beleid en wordt je juist ontzettend goed ondersteund bij het op gang brengen van de borstvoeding. Ik had zelf een heel lieve verpleegster, die me daarbij zo goed heeft geholpen. Daarna nog een jaar lang met veel plezier bv gegeven, maar de basis werd gelegd in het ziekenhuis, helpen met aanleggen en er stond direct een goede krachtige kolf voor me klaar.

De moeder is trouwens echt leidend in het ziekenhuis. Alleen als er een levensbedreigende situatie ontstaat dan grijpen ze in, maar als jij bv wil geven, dan mogen ze daar niet tegenin gaan. Net als dat ze niet op je in mogen praten als jij direct de fles wil geven.

Bosbes

Bosbes

20-09-2019 om 13:47

in 2002

Waren zeker niet alle ziekenhuizen pro-borstvoeding inderdaad, maar een aantal zeker wel. Je kon bij bijvoorbeeld de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk nagaan waar het (meesta) beter of zelfs heel goed geregeld was.

Lanza, na mijn thuisbevalling heb ik ook uitstekende borstvoedingshulp gekregen van de kraamverzorgster. Ik was overigens al vrij goed voorbereid (korte borstvoedingscursus - bij diverse vrouwen om me heen, met name een generatie terug, was de borstvoeding 'mislukt', dat wilde ik zeker voorkomen). Maar toch was de kraamverzorgster zeer goed, vooral het helpen aanleggen. De praktijk met je pasgeboren lieve kind is toch hoe dan ook wennen.

Jeanne

Jeanne

20-09-2019 om 14:27

Lanza

Jij spreekt waarschijnlijk vanuit jouw ziekenhuis, maar in elk ziekenhuis is het weer anders geregeld. 12 jaar geleden had dit ziekenhuis al een certificaat voor ziekenhuis met goede borstvoedingszorg, echter de kinderartsen adviseerden elk kind boven de 4500 gram flesvoeding te geven na de bv ivm een mogelijke suikerdip. En ik was mondig genoeg om te weigeren, het was m'n derde kind en de tweede 10-ponder, bv-ervaring genoeg een goed ingelezen op zwaargewichten, dus die fles heeft ze toen niet gekregen.

Hanne.

Hanne.

20-09-2019 om 16:06

Moedersterfte

Gooi ik er nog even wat cijfers over moedersterfte in.

Nl is daar zeker niet 'Het beste jongetje van de klas, maar een middenmoter. Frankrijk en Duitsland onder ons, En tov de VS waar thuis bevallen echt een no go is en alles in het ziekenhuis gebeurt doen we het juist goed. Nog geen 7 vs ruim 26 overleden moeders per 1000 geboortes.

Als je dan bedenkt dat risicosituaties standaard al ziekenhuis zijn (voor de bevalling al beslist) zullen er toch echt zeer weinig vrouwen zijn die overlijden *doordat* ze startten met een thuisbevalling.

Saar

Saar

20-09-2019 om 17:42

Wat een stortvloed

aan totaal ongenuanceerde meningen hier de laatste tijd.
En het scoort, blijkbaar, het krijgt aandacht genoeg.
Is dit om het forum te ontwrichten?
In ieder geval om het van het niveau te ontdoen.

mirreke

mirreke

20-09-2019 om 20:34

Ik krijg hetzelfde idee, om het forum te ontwrichten

zou het iemand van de concurrentie zijn?

mirreke

mirreke

20-09-2019 om 20:44

Verder heb ik ook het idee

dat mijn bericht over jongste die geboren is zonder dat de vk of mij partner er.bij was, uit z'n verband wordt gerukt. Het bericht staat ergens een pagina eerder.

Ik vond het niet erg. Ik vond het HELEMAAL NIET erg. Ik vond het zelfs fantastisch. Ik heb nog nooit zo'n prachtige, empowering (om maar even voor Engels te gaan) enorm overdonderende ervaring gehad.

Vierde kind, dus mn lichaam had het wel door. Geluk gehad, want altijd soepel bevallen (binnen een paar uur), zonder lichamelijke schade (scheuren, knippen enz).

Enfin, hij kwam uiteindelijk met zo'n rotgang en het ging zo anders dan bij de eerste drie, dat ik hoe dan ook, sowieso altijd te laat zou zijn geweest. Ik zat maar te wachten op die weeën zoals ik ze kende. Het was wel wat oncomfortabel, maar ook niet heel erg, ik heb zelfs nog zitten werken thuis. En de was opgehangen en zo.

En toen ineens kwam jongste, binnen vijf minuten. Ongelooflijk, overdonderend, wat een oergevoel. Enfin, DE kick van mijn leven, m'n eigen kind gewoon zelf krijgen.

Verder wil ik even pleiten voor de thuisbevalling. Heerlijk, heerlijk gewoon. Lekker in je eigen omgeving, vooral als je nog meer kinderen hebt.

Eerste bevalling in het ziekenhuis (thuis begonnen) vond ik niks, wat een nare ervaring, zo'n ziekenhuis. Kil, ongevoelig, geen band.

Dus ja, wanneer bel je de verloskundige? Soms te laat, dus )

Niki73

Niki73

20-09-2019 om 22:19

Saar en Mirreke

Ik begin ook die kant op te denken. Wie heeft er ook elke dag de hele dag tijd om zóveel te posten? Niet iemand met een baan en 2 jonge kinderen. Wel iemand die het professioneel doet. Ik zal proberen niet meer op dat soort berichten te reageren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.