Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wat deed jij de laatste weken?

Ik ben bijna 39 weken zwanger. Mijn twee dochters kwamen te vroeg (35 en 34 weken). Uit voorzorg is er daarom al heel vroeg (vanaf week 28 in combinatie met buikpijn) gekozen voor bijna volledige bedrust op advies van het ziekenhuis.

Inmiddels lig ik dus al 11 weken voornamelijk in bed. Ik heb al tientallen boeken gelezen, duizenden sudoku’s gespeeld en heel Netflix, Videoland en Disney+ uit. Ik verveel mij inmiddels kapot. Ik kijk zelfs elke week weer uit naar ziekenhuisbezoeken 

Met de baby gaat het heel goed. Geweldig geschat gewicht en ik ben dus al even over die 37 weken. Afgelopen dinsdag is er nog een echo gemaakt en toen zag het er eigenlijk nog niet uit alsof hij snel zou komen. Inmiddels vraag ik mij zelfs dus af of ik niet ontzettend ga overlopen ook Zouden jullie in deze situatie weer ‘iets’ gaan doen? Ik zou zo graag weer eens wat baantjes zwemmen, een lekker stukje wandelen of even gaan shoppen. Hoe kwamen jullie de laatste weken door? 


Niet meegemaakt, ben nu ruim 30 weken, maar ik zou denk ik de bedrust staken. Als het doel was de baby niet te vroeg te laten komen is dat toch behaald? Stel je gaat nu wandelen en daardoor komt de bevalling op gang, dan lijkt me dat bij deze termijn geen probleem meer. Maar hebben ze daar op de controles niets over gezegd?

Dat lijkt me best pittig om al zolang bedrust te moeten houden. Zeker met nog 2 rondlopende kindjes. Ik snap dat je het zat bent. Als bedrust in jouw geval enkel ter voorkoming van vroeggeboorte was dan lijkt het me dat je nu wel een beetje kan rondwandelen toch? Je kindje zal vanaf 37 weken enkel nog in gewicht toenemen. 
Ik ben gisteren bevallen van onze zoon en de laatste weken deed ik niet zoveel meer. Kleine stukjes wandelen met de hond, slapen en rusten. 

Waarom raden ze nog bedrust aan? Tenslotte zeggen ze dat tussen 37 en 42 weken gewoon normaal is en daar zit je al tussen. 

Ma85tilde

Ma85tilde

12-08-2021 om 08:19 Topicstarter

Er spelen ook wel wat andere dingen hoor. Namelijk dat het mij niet goed is gelukt om genoeg aan te komen. Ik doe hard mijn best, maar het lijkt allemaal naar de baby te gaan  Ik zit dan ook behoorlijk onder het gewicht wat ze graag zouden willen zien. Mijn bloedwaarden zijn ook niet ideaal. De bedrust is dus ook om energie te sparen voor de bevalling en daarna. Inleiden zie ik (nog) niet zitten. 
Enneh Gatekeeper; van harte gefeliciteerd! Hopelijk gaat het goed met jullie! 

Precies mijn gedachten, waarom nog bedrust als je al 39 weken zwanger bent? 

Als de bedrust is om energie te sparen zou ik nu zeker niet gaan zwemmen of een hele dag shoppen. 

Ik heb de laatste weken elke dag gezwommen (ik had een abonnement op het zwembad en we wonen er vlakbij). Ik vond het heerlijk in het water en om een half uurtje rustig te bewegen. 

Voor de rest rustig aan wat wandelen en fietsen qua beweging. En rommelen in huis om de laatste dingen te regelen. Ik sprak ook veel af met vriendinnen om even koffie te drinken of te lunchen. 

Ma85tilde schreef op 12-08-2021 om 08:19:

Er spelen ook wel wat andere dingen hoor. Namelijk dat het mij niet goed is gelukt om genoeg aan te komen. Ik doe hard mijn best, maar het lijkt allemaal naar de baby te gaan Ik zit dan ook behoorlijk onder het gewicht wat ze graag zouden willen zien. Mijn bloedwaarden zijn ook niet ideaal. De bedrust is dus ook om energie te sparen voor de bevalling en daarna. Inleiden zie ik (nog) niet zitten.
Enneh Gatekeeper; van harte gefeliciteerd! Hopelijk gaat het goed met jullie!

Dit verandert wat mij betreft wel de zaak. Als het gaat om energie sparen en niet af te vallen zal het advies vooral ook zijn om niet te veel calorieën te verbranden. Dan denk ik nog steeds dat je niet persé in bed hoeft te liggen. Maar de activiteiten die jij noemt zijn allemaal activiteiten waarbij je juist energie verbrandt. Is dat bewust? Heb je wellicht een verleden met eetstoornis oid? Als je gewoon weer een keer fijn het huis uit wil (kan ik me goed voorstellen!) zou ik activiteiten kiezen waar je wel lekker weg bent, maar die verder niet veel fysieke inspanning vragen. Bijvoorbeeld lekker gaan lunchen op een terras, bioscoop, ijsje eten in het park, dagje naar strand/zwembad (maar dan dus vooral om er langs te liggen en mss wat in het water dobberen, geen baantjes trekken). 

Ik heb ook lang bedrust moeten houden tijdens mijn zwangerschap, TO, wegens bloedverlies en een dreigende vroeggeboorte. Maar ik mocht inderdaad juist vanaf 37 weken weer veel meer (en was stiekem met 36 weken alweer begonnen, want toen geloofde ik het wel). Maar elke situatie is anders, en ik zou het medisch advies van je artsen volgen. Gelukkig ben je er bijna! Misschien nog een verslavend computerspel erin gooien? Ik zou een of andere RPG doen, maar iets als The Sims of Animal Crossing vinden niet-gamers vaak ook tof. Ik ben indertijd ook heel enthousiast met Pinterest aan de gang gegaan en baby outfits en babykamer inrichtingen, maar voor mij was het de eerste. Dat heb je als ervaren moeder misschien wel gezien ondertussen  

Als je energie moet sparen maar er toch even uit wil: een rondje rijden met de auto? Beter nog: je laten rijden, mooie route opzoeken. Terrasje opzoeken, lekker wat eten/drinken

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 11:17

Wat moet dat saai zijn zo lang in bed liggen! Maar voor het goede doel uiteraard. Als jij je goed genoeg voelt dan kan het geen kwaad om een blokje om te gaan lijkt mij zo. Ik deed een dag voor mijn bevalling alle week boodschappen nog alleen 🙈
To ik hoop dat je snel je kindje in je armen mag houden. En ff tip: neem prime gratis voor 30 dagen! Misschien zit er nog wat tussen qua docu serie of film. 

Ma85tilde

Ma85tilde

12-08-2021 om 12:00 Topicstarter

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de tips! 
Er is geen sprake van een (eerdere) eetstoornis hoor. Migraine in combinatie met misselijkheid is vooral de boosdoener. Ik probeer om de paar uur kleine beetjes te eten, maar het zet geen zoden aan de dijk. 
Ik ben net een klein blokje om geweest met de honden. Dat was heel fijn  Ik ben ook niet van plan om hele dagen te gaan shoppen of 15 km te gaan wandelen, maar gewoon even uit bed af en toe lijkt me zo fijn. Het ziekenhuis verbiedt het ook niet volledig, maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat dan acceptabel is. Nu maar weer naar bed in ieder geval.

Heb je niemand in de omgeving met een rolstoel die je mag lenen voor een paar uurtjes. Of misschien ergens huren.

Ik heb die 39 weken niet gehaald, ben met 37 ingeleid, dus aan mij heb je niks verder. Ik heb de laatste weken heel rustig aan moeten doen en dat zonder internet. Was vooral veel bezoek, vaak naar het ziekenhuis en de laatste week daar blijven, dus gezelschap van een buurvrouw in het linkerbed en een buurvrouw in het rechterbed. 

Ma85tilde schreef op 12-08-2021 om 12:00:

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de tips!
Er is geen sprake van een (eerdere) eetstoornis hoor. Migraine in combinatie met misselijkheid is vooral de boosdoener. Ik probeer om de paar uur kleine beetjes te eten, maar het zet geen zoden aan de dijk.
Ik ben net een klein blokje om geweest met de honden. Dat was heel fijn Ik ben ook niet van plan om hele dagen te gaan shoppen of 15 km te gaan wandelen, maar gewoon even uit bed af en toe lijkt me zo fijn. Het ziekenhuis verbiedt het ook niet volledig, maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat dan acceptabel is. Nu maar weer naar bed in ieder geval.

Ach, zo lang je jezelf niet uitput is het ergste wat kan gebeuren dat de baby geboren wordt. Dat lijkt me bij deze termijn geen probleem. Misschien zelfs wenselijk . Dus als je het niet te gek maakt mag je vast wel buiten komen. Goed naar je lichaam luisteren, als je moe, misselijk, duizelig bent, harde buiken krijgt ed rust nemen. Als je je goed voelt iets leuks doen. En zo gauw je moe wordt weer gaan rusten. Anders even overleggen met verloskundige/gynaecoloog?

ik mis activiteiten als handwerken? Breien, haken, borduren, etc. Of Diamond painting?
En als je dat niet kon, had je mooi de tijd gehad om het te leren? 
Geeft wellicht ook wat meer "voldoening" dan het oplossen van weer een Sudoku?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.