Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wat je niet wist over bevallen en herstel


SuzyQFive schreef op 26-11-2021 om 18:37:

Bij mijn eerste twee had ik eerst gewoon lekker buikloop voordat de baby werd geboren. Even alles reinigen voor de weeën begonnen. Bij de derde was dat niet zo dus tijdens het persen legde ik een lekkere drol 😂.

Ja buikloop en kotsen. Pfff bij de tweede zei ik steeds lopend tussen de weeën door, ik wil gewoon even lekker kotsen en dan klaar. Toen dat eindelijk lukte was ik zo blij en opgelucht.

En bij de tweede voelde ik wanneer ik zou gaan bevallen. 2 dagen ervoor had ik al mijn afspraken afgezegd. Iedereen verklaarde me voor gek, want er was nog geen enkel teken. Maar he, wie kreeg er gelijk? 

Spierpijn
Na de eerste bevalling gruwelijke spierpijn vooral in boven benen had anderhalf uur geperst en kon paar dagen amper lopen.

Snel is ook niet alles
Tweede bevalling super snel van 2 naar 10 cm ontsluiting in één uur enorme heftige weeën storm niet te stuiten gruwelijk. Verloskundige net op tijd man had deur opengezet en stond klaar om kind op te vangen.
Enorm na gemaald een snelle bevalling is ook niet alles.

Borstvoeding niet volgens de boekjes
Borstvoeding kwam te langzaam op gang maar dankzij goede hulp van zeer ervaren kraamverzorgster borst en fles na elkaar gegeven en na twee weken liep borstvoeding goed en was de fles niet meer nodig. 

Dat als je 's middags uit het ziekenhuis komt er geen kraamzorg meer voor je is.

Hoe heerlijk een katheter is als na 12 uur weeën de boel ontregeld is.

Dat die borsten vreselijk irritant gaan lekken, als alleen al eraan denkt dat je zo moet voeden.

Dat je de eerstkomende 3 maanden nog steeds in positiekleren moet lopen.

Dat je diezelfde 3 maanden aan niks anders toekomt als voeden, verschonen en rondjes lopen met krijsend kind (was niet eens een huilbaby). En zelf natuurlijk bijslapen. Laat het huishouden maar voor wat het is, geen tijd voor 

Het meest ingrijpend was de enorme pijn die bevallen doet. Ik had me ingesteld op menstruatiepijn keer 10, maar het was een pijn erger dan je je kunt voorstellen maal 100.
Tweede het vloeien na de bevalling. Vooraf had ik die kraamverbanden bekeken met het idee dat dat toch wel een beetje overdreven was. En dan blijk je er twee per keer nodig te hebben, en twee uur later weer twee nieuwe. Ik stond de dag na de eerste bevalling onder de douche in het ziekenhuis en heb de verpleegkundige gebeld omdat ik me rot was geschrokken van het bloedbad. ‘Oh, dat is heel normaal hoor’, zei ze, en gaf me vervolgens uitleg hoe ik me kon aankleden en die kraamverbanden op zijn plek doen, zonder dat ik weer helemaal onder het bloed zat.

Dat het helemaal niet zo'n pijn doet dat ik het niet aan zou kunnen. Ik had me mentaal helemaal ingesteld op horror en wanhoop, maar dat bleef uit. Daardoor heb ik de verloskundige pas gebeld toen het kind er ongeveer al uit kwam, wat achteraf gezien een beetje dom was. Het eerste wat ik zei toen het klaar was, was: pff, dat viel me mee. 

En dat het herstel langer duurt dan die blogjes zeggen. Na 6 weken kon ik echt nog geen rechte buikspieroefeningen. Volgens mij heb ik nog steeds een lichte diastase. Oja, en dat seks dik 3 maanden later nog steeds niet pijnloos is. 

dat ik heb kunnen bevallen zonder pijnbestrijding. Ik had van te voren de pijn heftiger voorgesteld dan dat het uiteindelijk tijdens de bevalling was 

Dat mn buik zo groot en slap was dat ie op mn benen hing. Schrok me rot met die megaspiegel in de douche in t ziekenhuis. Dacht ...dat komt nooit meer goed!
(Gelukkig wel maar t duurde wel even)
er zijn ook dingen die ik NIET van  te voren had willen weten. De enorme bloeding die ik kreeg en allebei kantje boord.  Dat mijn borstvoeding zo verschikkelijk zeer deed dat ik een bijna hekel kreeg aan kind rond voedingstijd en pas na 2 weken ietsminderpijnlijk was. 
Met de 2e was ik hier overal op voorbereid en ... bloeding werd veel beter onder controle gehouden, buik was zo weg dat ik na week maar een gewone spijkerbroek pakte toen we naar t ziekenhuis moesten met jongste. De borstvoeding ging vanaf dag 1 zo soepel. Allemaal dingen waar ik me ook weer erg over verbaasde.

Dat het voelt alsof je de baby uit je kont moet persen i.p.v. uit de voorkant.

Dat puffen niet werkt bij rugweeen. 

Dat je verplicht om de 3 uur wakker moet worden, ook als de baby dan nog slaapt.

Dat je in het begin je kindje steeds moet temperaturen.

Dat je alles moet noteren de eerste dagen. Wat een administratie. 

bijzonder om te lezen. Bevallen - het is altijd anders dan dat je je had voorgesteld. De enige zinnige raad is: flexibiliteit. Oh ja en iemand naast je die je 100% steunt en ook als ukkie er is kalm en rustig de praktische dingetjes doet waar je blij van wordt - hoe onbenullig ook😊

Bawy schreef op 26-11-2021 om 19:52:


Dat je alles moet noteren de eerste dagen. Wat een administratie.

Haha, deze ja

Dat je moet luisteren naar je lichaam. 

Ik had na de bevalling zo'n buikpijn, ik kon nauwelijks lopen.  Mijn temperatuur was goed, dus volgens de kraamverzorger waren het vast naweeën. Toen mijn moeder zag hoe beroerd ik was moest ik van haar de dokter bellen. Ik had een zware blaasontsteking en moest direct stoppen met borstvoeding omdat ik een hele heftige antibioticakuur kreeg. 

ooooh ja, het bloeden de weken erna  

Nog eentje: dat je zo ontzettend kunt gaan bibberen tijdens het bevallen! Ik wist niet wat me overkwam en kon er ook echt niets aan doen...

Dat je ook goed moet opletten bij de bevallingscursus bij het hoofdstuk "keizersnede", want dat kan ook jezelf overkomen. 
Bij nr 2 beviel ik wel via de normale weg, min of meer liggend. Toen ik voor het eerst naar de bevalling naar de wc ging, dacht ik dat ik een enorme bloeding kreeg, het bleef maar stromen, maar dat bleek voornamelijk vruchtwater te zijn.

Dat er kraamhulp in je huis komt en dingen anders doet dan je gewend bent daar had ik mij op ingesteld, dwars gevouwen handdoeken in de kast,  de kopjes links ipv rechts in de kast ik kon er mee leven. 
Dat ze na 3 dagen nog niet had begrepen dat ik niet van rood vlees hield voel en beetje tegen. Ik had het letterlijk gezegd,  als je mij wilt verrassen met iets lekkers dan haal je rauwmelkse blauwe kaas voor me, rosbief,  tartaar en filet americain dat lust ik echt niet.  En wat kreeg ik op dag 3 bij de lunch?  Broodje tartaar met ei, nadat ik eerder al filet had gekregen en rosbief. 🤮

Aanmaaklimonade

Aanmaaklimonade

26-11-2021 om 20:27 Topicstarter

Auwereel schreef op 26-11-2021 om 20:20:

Dat je ook goed moet opletten bij de bevallingscursus bij het hoofdstuk "keizersnede", want dat kan ook jezelf overkomen.

Ja bij die les van de cursus had ik idd niet zo opgelet. Want 'dat overkomt mij niet'. Grote vergissing!

Bawy schreef op 26-11-2021 om 19:52:

Dat het voelt alsof je de baby uit je kont moet persen i.p.v. uit de voorkant.

Ja, dit. Ik keek ook nogal raar op bij de weeën, gevoel dat ik moest poepen x100. Ik had echt verwacht het in mijn buik te voelen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.