Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wat vinden jullie leuk te krijgen/doen in een kraammand ?


Cadeaubonnen enzo vond ik niets aan om te krijgen. Ik pak liever uit 😀. En knuffeltjes krijg je echt veel meer dan ja kunt gebruiken (hoewel die van happy horse inderdaad wel gaaf zijn en door kind nog steeds gebruikt worden). Wat ik wel echt leuk vond in mijn kraamtijd: mooie hydrofiel of spuugdoekje, moedertijdschrift, lekkere chocolade, boekje, zelf gehaakt dekentje, badspeeltje, bijtring, lekkere thee (geen cafeïne ivm borstvoeding), mooie kleertjes (denk wel aan het seizoen), haarbandje voor de baby, schattige slofjes. Vooral de wat luxere varianten van dingen die ik zelf te duur vond om te kopen en waarvoor ik dus naar de zeeman oid ging. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 05-10-2021 om 10:19:

[..]

Met uitzondering van ‘knuffeltje’ vind ik dat allemaal persoonlijke keuzes van de ouders. Met speelgoed doe je het in mijn ogen nooit verkeerd. Over de rest zou ik écht eerst contact zoeken met de ouders.

Dat ligt er misschien een beetje aan aan wie je het geeft en hoe nabij die mensen staan. Zelf een mand gekregen van mijn twee beste vriendinnen die prima wisten wat ik mooi vond en hoe het kamertje eruit zag. Dat wist ik ook voor de mand die ik voor mijn broertje gemaakt heb. In beide zaten 10 cadeautjes, voor iedere dag 1. Vooral het uitpakken en het idee dat iemand zoveel moeite had gedaan om leuke en passende cadeautjes te zoeken vond ik heel fijn.

Wat hier successen waren:

Mooi prentenboek, poster met sterrenhemel op tijdstip van geboorte, een cadeautje voor de dag van de kraamtranen (favoriete thee en chocolade), oppasbon, treintje met de naam, mooie omslagdoek, mooi spenenkoort of wagenspanner, klein flesje bubbels om geboorte te vieren, cadeautje voor de vader, fijne douchegel/badspul voor mij.

Persoonlijk zijn wij overstelpt met knuffels na de geboorte van dochter, dus is dat iets wat ik niet snel zou geven. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. 

BlueHeart schreef op 05-10-2021 om 10:47:

[..]

6 jaar geleden was het 8. 

Het is dacht ik voor elke dag 1 in de kraamweek, dus hangt van t aantal dagen kraamhulp af 😉

Wij hadden dit ook en was heel leuk

Ook een rompertje met de naam en superschattige slofjes deden het hier goed.Badjasje/cape werd veel gebruikt

Knuffels minder,worden nauwelijks gebruikt hier, maar zal per kind verschillen en we kregen er echt heeeel veel, die staan vooral te verstoffen. 

Een bon voor uit eten of sushi zou ik ook erg gewaardeerd hebben, maar niet gehad 😌😅

10 cadeautjes is het inderdaad. Ik gebruik als mand vaak iets dat ook nut heeft: poppenwagen, blokkenkar of speelgoedkistje. Op marktplaats staat genoeg (bijna) gratis op te halen. Likje verf of alleen een doekje erover.

Qua inhoud zijn dit altijd toppers:

- Stoffen vlaggenlijn met naam van de baby (ik bestel een blanco, dan maak ik (als de naam bekend is) met strijkvilt zelf letters erop. Komt dan elk jaar met de verjaardag weer uit de kast.
- Cadeautje voor het broertje of zusje als dat er is.
- Cadeaubon voor naamlabels (goedgemerkt.nl)
- Flesje bubbels (al dan niet alcoholvrij)
- Lekkere douchegel of bodylotion, bij een borstvoedende moeder geef ik iets zonder parfum / sterke geur.
- Mijlpaalkaartjes, heb ik ooit ook eens zelf gemaakt. Leuke kaartjes voor fotomomenten.
- Ik doe er ook altijd iets in met emotionele waarde. Een favoriet kledingstuk van mijn eigen kind dat te klein is, een gedichtje of prent om op te hangen, een handgeschreven brief etc.

Knuffels heb ik hier ook veel teveel gekregen.  Wel 35 bij de geboorte van de eerste. Bij nummer 2 heb ik dat gewoon gezegd als iemand vroeg wat ik nog voor wensen had, volgde er standaard een rijtje dat afgesloten werd met geen knuffelbeesten.
Voordat je biefstuk gaat kopen zou ik wel even overleggen of de kraamvrouw daarvan houdt. Mij maakte je daar,  toen en nu nog steeds, niet blij mee. 

Een mooi speenkoord
Doosje voor eerste haarplukje 
Bon voor de ouders om ergens een hapje te eten
Brabbelt en uitspraken boek
Axe douchegel anti-Hangover 
Leuke badspeeltjes
Prentenboek  
Serviesje (Done By Deer is hier favoriet)
En inderdaad iets voor de dag van de kraamtranen. 

Ik ken dit niet, leuk idee! Ik zou blij zijn met gebruiksvoorwerpen (hydrofiele doeken, badcape, babydoekjes), tegoedbonnen en eten. Alle spulletjes en prulletjes liever niet, daar hebben we geen ruimte voor...

Ook hier tien kadootjes gehad. Ik was er blij mee. Maakte me niet zoveel uit wat erin zat, maar gewoon het ritueel van iedere dag een kadootje uitpakken was fijn.
In ons pakket zat iets voor ons allemaal (in dit geval: vader, moeder en baby). Manlief was erg blij met zijn fles wijn, ik kreeg cremes en chocola. Wat baby kreeg weet ik zo gauw niet meer . Het hoeft ook allemaal niet zo ingewikkeld en duur te zijn volgens mij. Inderdaad ook een idee om na te denken over de mand zelf. Die van ons is nog steeds (na 25 jaar) in dienst als tijdschriftenmand.
Mooi idee ook van Amaranth om er iets echt persoonlijks in te doen. Dat zou ik zelf erg gewaardeerd hebben.

Leuk: mooie grote hydrofielen, lekker smeerspul voor de uitgerekte pens, iets lekkers te eten/drinken, iets gepersonaliseerds (bestekje met gravure, bordje met geboortekaartje, verzilverde spaarpot met naam), prentenboek, Zwitsal of Naif (kun je altijd nog regiften)

Minder leuk: kleertjes (behalve van m’n moeder, want die weet precies wat ik leuk vind), speelgoed, knuffels, goedkoop badspul/bodylotion dat ik nooit gebruik.

Maar toch is het vooral heel leuk dat er iemand aan je denkt ❤️

Een "baby-shower-glove" . Die heb ik twee keer met groot succes gegeven.

Herfstappeltaart schreef op 05-10-2021 om 13:47:

Een "baby-shower-glove" . Die heb ik twee keer met groot succes gegeven.

Had ik dat ding 20 jaar geleden maar gehad! 

Veel mensen in mijn omgeving die maar bleven roepen dat samen met je baby douchen zo fijn was.  Ik vond het helemaal niks, het glibberende kind voelde mijn spanning,  vond water al niet leuk en wrong zich in allerlei extra bochten,  met luid gehuil wat een drama was dat zeg. Ik vond het helemaal niet fijn. 

BlueHeart schreef op 05-10-2021 om 10:47:

[..]

6 jaar geleden was het 8.

MIsschien zei ik het verkeerd, maar ik bedoelde niet de tijd dat je een kraamverzorgster in huis hebt. Kraamtijd duurt nog veel langer (6 weken), maar de kraamperiode of kraambed zoals het vroeger genoemd werd, duurt 10 dagen. Maar dat is ook nog voor mijn tijd dat er dan dagelijks een verzorgster in huis was - ik meen mij te herinneren dat wij ook 8 dagen kraamhulp hadden.

Vroeger moest je als kraamvrouw 10 dagen in bed blijven.

JtM

JtM

05-10-2021 om 13:59

Leuk! Wij hebben ook een mand gekregen van mijn ouders, broer, zus en aanhang met 10 cadeautjes, voor iedere dag 1. Er zaten cadeautjes in voor zoon, voor mij en voor vriend. Bijv. rituals voor iedereen (hebben ze ook voor babies), kleren voor zoon, mooie fotolijst, voorleesboekje etc.
Super leuk zo'n mand en heel leuk dat je iedere dag iets mag uitpakken. 

Wat ook leuk is als het niet het eerste kindje in een gezin is is een cadeautje speciaal voor de grote broer/zus.
Onze oudste kreeg toen het schoolbord waar ze al een hele tijd om zeurde.  Een enorm pak,  dat helemaal voor haar was.  De baby kreeg alleen maar "kleine cadeautjes"
In dit geval "size matters".

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

05-10-2021 om 14:21

Bakblik schreef op 05-10-2021 om 14:08:

Wat ook leuk is als het niet het eerste kindje in een gezin is is een cadeautje speciaal voor de grote broer/zus.
Onze oudste kreeg toen het schoolbord waar ze al een hele tijd om zeurde. Een enorm pak, dat helemaal voor haar was. De baby kreeg alleen maar "kleine cadeautjes"
In dit geval "size matters".

Maar dat moet de gever dan toch doen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.