Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwanger en ziek?

Beste forummers,

Ik ben pril zwanger en moet mag morgen voor het eerst naar de verloskundige (dan 8,5 week), spannend! Het is mijn eerste zwangerschap en eerlijk gezegd valt het me tot nu toe niet mee.
Sinds twee weken moet ik bijna elke ochtend overgeven en voel ik me over het algemeen slap en duizelig. Verder voel ik me wel heel blij omdat ik zwanger ben en ik heb vaak het gevoel dat mijn goede humeur me door de dag heen sleept.
Ik heb een best pittige baan voor vijf dagen per week en heb ook het afgelopen weekend gewerkt. Ik probeer regematig kleine porties te eten en afgezien van werken doe ik op het moment weinig. Man maakt s morgens kopjes thee voor me, maakt eten, etc.
Nu heb ik me vanmorgen ziek gemeld op mijn werk, omdat ik echt het gevoel had dat de energie even op is. In bed lig ik nu met kopjes thee, biscuitjes en de laptop. Als ik opsta wordt ik weer wat misselijk en duizelig, maar in bed voel ik me ook een soort verwende prinses. Herkennen jullie het dilemma rond wel/niet ziek melden? Ik heb wel gedacht dat als ik niet zou weten dat ik zwanger was en ik me zo zou voelen, ik me misschien al wel eerder had ziek gemeld (overigens heb ik me in de afgelopen 3 jaar denk ik 1x ziek gemeld, omdat ik me over het algemeen gewoon goed voel en niet vaak ziek ben).

MarV

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

23-02-2010 om 16:48

Kan prima

Als je zwanger bent, ben je veel vatbaarder voor virussen, een deel van je immuunsysteem wordt uitgeschakeld, anders stoot je de baby af. Dus je kunt best een virusje onder de leden hebben, en waar je normaal heel energiek bent en je er prima doorheen slaat, heb je nu een energiedipje en is het net teveel. Lekker in bed blijven en op krachten komen.
Groeten, Fransien

Tijgeroog

Tijgeroog

23-02-2010 om 18:42

Neem je tijd

De eerste tijd van je zwangerschap is het heel normaal om moe en misselijk te zijn. En als je dan niet kan werken, dan zij dat zo.
Ik heb me tijdens m'n zwangerschap ook bij een griepje juist sneller ziek gemeld dan ik normaal deed, omdat ik m'n baby wilde beschermen. Bleek uiteindelijk iets wat ik eerder had moeten doen, nu was ik na 1,5 dag ziek gemeld zijn hersteld terwijl ik anders altijd doorwerkte waarna het na een paar dagen niet meer ging en ik me een dag of 4 ziek moest melden.
Beterschap, en geniet er maar even van dat je je nu als een prinses kunt gedragen. Als je volgend jaar weer ziek bent lukt dat niet meer.

Asa Torell

Asa Torell

23-02-2010 om 20:08

Herkenbaar

Ik ben bij mijn 1e zwangerschap ook flink misselijk en beroerd geweest de eerste drie maanden. Dat ging af en aan, soms ging het een paar dagen best redelijk en dan was ik weer echt ziek en kon nauwelijks overeind komen. Ik heb me ook een paar keer ziek moeten melden, gelukkig (voor het werk dan, en voor het geheimhouden, voor mijzelf en man was het iets minder ) viel de slechtste periode in mijn vakantie.
Overigens was ik beroerd genoeg om geen last van dilemma's te hebben op dagen dat ik me echt ziek meldde. Ik vermoed dat dat voor jou ook geldt en dat je je er al weken koste wat kost heen sleept, als ik je bericht zo lees. Dus ja, gewoon ziek melden! Het betekent dus echt niet dat je nu nog wekenlang zo beroerd zal zijn, het kan zomaar ineens weer een stuk beter zijn.

Asa Torell

Asa Torell

23-02-2010 om 20:27

Bovendien

je kunt ook nog zo ziek zijn dat je wegens uitdroging in het ziekenhuis wordt opgenomen. Het is soms gewoon niet anders met zwanger zijn dan dat het een enorme aanslag op je fitheid is, dus ziekmelden (en meer) kan er helaas gewoon bij horen.

MarV

MarV

24-02-2010 om 22:53 Topicstarter

Vandaag weer wat beter

Hallo,

Na twee daagjes heel rustig aan gaat het vandaag qua energie weer wat beter (maar vroeg naar bed gaan zit nog niet in mijn schema ). Mijn ijzer was vandaag bij de verloskundige 9.6, dus daar kan het niet aan liggen.
De verloskundige drukte mij ook op het hart om vooral rustig aan te doen en gas terug te nemen als ik me niet goed voel. Ik merk dat dat erg wennen is omdat ik inderdaad gewend ben om mijn baan te combineren met veel sociale afspraken, sport, uitjes in het weekend etc. Maar goed, ik ga mijzelf beter in acht nemen.

MarV

Bij mij

Was t vreselijk... Ik was alleen maar ziek, 9 maanden lang.
Het ging beter als ik rust nam, veel rust...
Bij m'n 2e kreeg ik vd huisarts tabletjes tegen reisziekte en dat hielp tegen t overgeven. Ik had nl steeds t gevoel dat m'n evenwichts orgaan niet goed functioneerde, was duizelig enzo.
Dus meid: rustig aan, luister naar je lijf en ga evt naar de huisarts!
Succes! T resultaat naar 9 maanden is geweldig!

Therese

Therese

07-03-2010 om 14:17

Marv

Als je ziek bent, ben je ziek. Vergeet niet dat het laten groeien van een nieuw leven ontzettend veel energie kost. Gooi daarbovenop de misselijkheid, de duizeligheid en je kan gewoon weinig hebben. De één heeft daar meer last van dan de ander. Ik had overigens meer last van de misselijkheid als ik moe was. Veel werken werkte juist averechts.

Probeer voor je zelf anders een middenweg te vinden, waar je je goed bij voelt. Ik ben zelf tot 16 weken aan het overgegeven geweest en zodra ik hele dagen werkte ging het helemaal mis. Ik hield dan echt niks meer binnen, waardoor ik weer een paar dagen thuis zat om bij te tanken en eten probeerde binnen te houden. In mijn geval hielp het om halve dagen te gaan werken. Dit was voor mij goed vol te houden en ik hoefde me niet helemaal ziek te melden.

Weet je leidnggevende al dat je zwanger bent? Anders een idee om te overleggen?

Zwangerschap is geen ziekte, maar je kan je er wel goed ziek door voelen en dat is reden genoeg om je ziek te melden als het niet anders kan. Jij en de kleine gaan nu voor.

Veel succes ermee en hopelijk wordt het snel beter!

Gr. Therese

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.