Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwanger, maar nog geen uitgerekende datum

Ik kwam er gisteren achter dat ik zwanger ben! Zeker gewenst, maar toch ergens ook verrast. Aangezien ik nog niet weet hoe ver ik ben en pas over ruim 2 weken de eerste echo heb, weet ik nog niet hoe ver ik ben of wanneer ik uitgerekend zou zijn (er vanuit gaande dat alles goed gaat natuurlijk...)

Dus omdat ik nu (nog) niet mee kan schrijven in een 'uitgerekend in ...' topic (of deze kan starten) maar dit algemenere topic. Wie weet zijn er hier meer vrouwen die net zwanger zijn en nog geen eerste echo hebben gehad?

zakchips

zakchips

27-10-2021 om 21:08 Topicstarter

Mijn situatie: ik heb al twee kinderen maar beide zwangerschappen had ik hulp van clomid omdat ik PCOS heb. Beide keren was ik dus heel erg bewust bezig met zwanger raken en wist ik wanneer de eisprong was, wanneer ik vruchtbaar was en dus ook wanneer ik zou kunnen testen.

Omdat ik niet zeker wist of ik weer die mallemolen van het ziekenhuis in wilde voor een derde kindje, besloten vriend en ik bijna een jaar geleden dat ik zou stoppen met de pil en dat we wel zouden zien of ik een cyclus zou hebben (hiervoor had ik die namelijk niet natuurlijk) en of ik op deze natuurlijke manier zwanger zouden raken. 

Verrassend genoeg werd ik, hoewel onregelmatig, wel ongesteld. Een aantal keren deed ik een test, maar deze waren altijd duidelijk negatief. Doordat er wat veranderingen plaatsvonden in ons leven waren we niet zoveel meer bezig met zwanger raken.

Een paar weken geleden kreeg ik pijnlijke borsten, dit had ik ook toen ik zwanger was van de jongste. 1 of 2 weken daarvoor was ik nog ongesteld geweest dus bedacht ik me dat het geen zwangerschap kon zijn.
Omdat de pijnlijke borsten maar bleven aanhouden heb ik nu dus gisterochtend, 3 weken later, toch maar eens een test gedaan en al na een paar seconden verscheen dé streep die maar donkerder bleef worden.

Ik was nogal overrompeld omdat ik er toch een hard hoofd in had dat het op een natuurlijke manier zou lukken. Nu ben ik nog bezig met het bevatten, maar vind het heel bijzonder. En ben dus ook heel erg benieuwd hoe ver ik straks blijk te zijn met die echo... 

Ook al heb ik al 2 kinderen, toch vind ik het spannend! Met onze omgeving delen we het nog niet dus ik hoop dat hier meer vrouwen zijn die nog maar net weten dat ze zwanger zijn 

gefeliciteerd allebei!

Gefeliciteerd!!!

---

---

28-10-2021 om 10:42

Als je de eerste dag van je laatste menstruatie neemt en daar 40 wk bij optelt heb je je uitgerekende datum. Zo deden we dat vroeger ook altijd en dan ga je toch meeschrijven daar waar het past? Of denk je nu echt dat je al 3 mnd zwanger kan zijn? De baby's die dezelfde uitgerekende datum hebben kunnen tot 3 wk ervoor en 2 wk erna worden geboren en zijn nog steeds op tijd. 

zakchips

zakchips

28-10-2021 om 12:18 Topicstarter

Dank alhambra en GinnyTwijfelvuur!

--- omdat ik symptomen kreeg terwijl ik 1 of 2 weken daarvoor nog ongesteld was, weet ik niet precies hoe lang ik zwanger ben. Ik weet namelijk ook dat er vrouwen zijn die niet doorhadden dat ze zwanger waren omdat ze nog gewoon hun bloedingen hadden en dus dachten dat ze menstrueerden. Verder was mijn cyclus het afgelopen jaar elke keer ergens tussen de 35 en 90 dagen. 

Natuurlijk hoor ik het vanzelf bij die eerste echo, en ja die laatste menstruatie hebben zij natuurlijk ook als uitgangspunt genomen. Maar ook al is het een derde keer, doordat er nu geen ziekenhuistraject aan vooraf is gegaan voelt het toch weer nieuw. Ik kan het nog met niemand delen behalve met mijn vriend, eerst maar eens de echo afwachten, dus vandaar dat ik hier een topic heb geopend. Ik vond hier geen uitgerekend in juni of juli topic dus vandaar dit topic aangemaakt. Ook anderen die net zwanger zijn zullen uiteindelijk ongeveer in dezelfde periode bevallen dus de uitgerekende maand is dan niet heel belangrijk om op vast te pinnen 

Je uitgerekende datum is vooral van belang voor de vaststelling van je verlof. In de praktijk is tussen de 37 en 42 weken de mogelijke datum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.