Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwangerschap Klaagtopic

Voor iedereen die even ongegeneerd wil klagen over de zwangerschap. Of je nu net zwanger bent, of al bijna bent uitgerekend: iedereen is welkom om even lekker een potje te zeuren 


Vandaag veel extreme krampen, net zoals bij de miskramen, doodeng. Moest er zelfs om huilen, bang dat deze zwangerschap nu ook mis gaat. Gelukkig hebben we morgenochtend de 20w echo, dus dan zien we meteen of het hartje het nog doet. Uiteraard konden we dat zelf niet horen met de stethoscoop... Ben ook erg moe, dus hopelijk is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden en zijn die krampen/steken een uitzondering. Vanavond op tijd naar bed dus.

Suuus

Suuus

08-01-2023 om 20:23 Topicstarter

agh vrouw toch, dat is toch ook helemaal k*t, zeker voor jou. Heel logisch dat je daar van moest huilen. Ik duim voor een prachtige echo morgen. 

Wat is dat schrikken Afrodite. Ik hoop dat de echo je morgen weer wat gerust kan stellen. Al kan ik me ook voorstellen dat je er pas op vertrouwt als de baby veilig en gezond in jullie wiegje ligt.

Jillz schreef op 08-01-2023 om 20:55:

Wat is dat schrikken Afrodite. Ik hoop dat de echo je morgen weer wat gerust kan stellen. Al kan ik me ook voorstellen dat je er pas op vertrouwt als de baby veilig en gezond in jullie wiegje ligt.

Ja precies dit zei ik tijdens het janken tegen man. Dat ik zo blij ben als die kleine niet meer (alleen) van mij afhankelijk is en dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over elk pijntje (klein of groot) en dat dat nadelig of iets engs kan zijn voor die gup. 

afrodite05 schreef op 08-01-2023 om 21:00:

[..]

Ja precies dit zei ik tijdens het janken tegen man. Dat ik zo blij ben als die kleine niet meer (alleen) van mij afhankelijk is en dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over elk pijntje (klein of groot) en dat dat nadelig of iets engs kan zijn voor die gup.

Succes vandaag bij de echo! Ik duim voor jullie.

Succes met de echo Afrodite, hopelijk heb je een beetje kunnen slapen en wordt de stress straks weggenomen.

Ik heb helaas steeds meer last van mijn bekken en las dat een goed Voedingskussens kon helpen om comfortabeler te slapen. Heeft iemand daar nog tips voor?

Suuus

Suuus

09-01-2023 om 11:45 Topicstarter

Yvaine schreef op 09-01-2023 om 10:28:

Succes met de echo Afrodite, hopelijk heb je een beetje kunnen slapen en wordt de stress straks weggenomen.

Ik heb helaas steeds meer last van mijn bekken en las dat een goed Voedingskussens kon helpen om comfortabeler te slapen. Heeft iemand daar nog tips voor?

Ik slaap ook met een voedingskussen, zalig. Er zijn diverse tips op internet te vinden hoe je fijn(er) kunt liggen met een dikke buik. Daarnaast zou je misschien een keer met een fysiotherapeut naar oefeningen kunnen kijken? 

Wat betreft dat voedingskussen: ik had er eerst een (vanwege rugklachten, vóór de zwangerschap al) van de Hema. Simpel ding met van die kussenvulling. Dat werd heel snel plat, dus steunde niet lekker. Ik heb toen een keer de boel bijgevuld met kussenvulling van de Action, maar ook dat werd plat. Nu heb ik eentje van Snooz (of Snoozzz oid), daarin zitten kleine bolletjes zoals in een zitzak. Dat is veel steviger. Ik kan dezelfde hoezen gebruiken als bij het kussen van de Hema, dus dat is top. Het duurde wel even voor het chemische geurtje eraf was.

Over de echo: het hartje klopte en de kleine bewoog flink. De echoscopiste zei dat ze ruzie had met de kleine vanwege het vele bewegen. Wat wel irritant was, was dat er een stagiaire meekeek. Op zich prima, maar wij willen veel weten en stellen tussendoor vragen en daar reageerde ze heel kribbig op. "Ik praat met mijn stagiaire en als er iets is, zeg ik het tegen jullie." Ok, vanaf dat moment dus niets meer gevraagd.

Maar daarna bleek dat er een gaatje tussen de kamers van het hart zit. Of dat mogelijk dichtgroeit of dat daar operatief iets aan gedaan kan worden, weten we niet. We worden vandaag door het academisch ziekenhuis gebeld (dus niet het ziekenhuis waar ik onder controle sta) voor een afspraak om nog eens goed te kijken. We (vooral ik) zijn ons rot geschrokken. Geen idee hoe ernstig dit is, of dit door aanleg kan komen of door mijn medicijngebruik... Ik zei al tegen man dat ik me schuldig voel, hij vindt niet dat het mijn schuld is. Ik ga nu meteen van zware ernst uit (hormonen?), hij is de termen meteen aan het googlen. Afwachten maar... dit was niet de echo waar we op hadden gehoopt... hopelijk valt het allemaal mee, maar ik heb nu vooral zin in een flink potje janken.

@afrodite, dat klinkt niet als een fijne echo, eerst al dat gedoe met die stagiair en daarna ook nog een afwijking. Elke situatie is natuurlijk weer anders maar misschien stelt het je wat gerust. Bij een vriendin van mij bleek de baby een gaatje tussen de kamers te hebben met de geboorte. Dit is vanzelf binnen een jaar dichtgegroeid, er was geen operatie nodig. Een familielid van mij heeft ook een gaatje tussen de kamers en is ruim volwassen en heeft zelf ondertussen ook kinderen. Het hoeft dus niet gelijk heel ernstig te zijn. Ook al kan ik me voorstellen dat je schrikt van zo’n uitslag.

Bedankt voor de tips voor het Voedingskussens allemaal!

Dank je wel Yvaine, voor je geruststellende reactie. Man heeft inmiddels ook eea gevonden waaruit blijkt dat het kindje er lang niet altijd last van hoeft te hebben. Dus daar hopen we dan maar op. Of dat de echoscopiste het verkeerd heeft gezien en dat er dus niets aan de hand is, dat zou het mooiste zijn. 

Afrodite wat enorm klote van de echo. Ik had je zoveel positiever nieuws gegund. Dat gezegd hebbende het hoeft niet direct ernstig te zijn. Wat Yvaine ook zegt het kan vanzelf dicht groeien en met een klein gaatje valt ook te leven. Al snap ik dat je uit gaat van het ergste, zeker na wat je allemaal al hebt meegemaakt.

Verder dit ligt niet aan jou en jouw lijf hè! Als (en ik zeg bewust als) dit een afwijking is, dan is de kans het grootst dat dit al vastlag in het DNA van jullie gup en dus niks te maken heeft met jouw baarmoeder of medicatie gebruik. En zelfs als het een gevolg is van medicatie gebruik dan was het de keuze tussen dat of te kort voedingsstoffen. 

Spreek je zorgen en schuldgevoelens ook uit bij je artsen dan kunnen zij je objectieve informatie geven over mogelijke oorzaken.

Wanneer heb je vervolgonderzoek?

Jillz, dank je voor je lieve reactie. Inmiddels (eindelijk) gebeld door het ziekenhuis, we kunnen donderdagochtend terecht. Fijn dat dat relatief snel kan, hoewel dat precies mijn eerste les op school zou zijn, maarja, is niet anders. Ik heb mijn schuldgevoelens al wel met man gedeeld, goede tip om dat ook bij de artsen te vragen. 

Suuus

Suuus

09-01-2023 om 18:16 Topicstarter

Idd een klotebericht voor jullie. De hele echo klinkt ook echt heel naar, ook hoe ze tegen jullie deden..heel onvriendelijk. Fijn dat jullie do-ochtend alweer terecht kunnen. Mijn duimen draaien voor jullie. Ik zou daar ook aangeven dat jullie je niet gehoord voelde en geen ruimte voelde om vragen te stellen. Hopelijk krijg je daar donderdag dan wel de ruimte voor. 

Hoe ging het vandaag Afrodite? 

Ik voel me klote vandaag. 32 weken nu. Afgelopen week echo gehad, baby is groot en ik heb het zwaar. De gynaecoloog was wel tevreden over de echo en de groei, en stelde me gerust dat als ik 40 weken niet zie zitten dat ik ook met 37 weken mag bevallen. 

Afgelopen nacht slecht en onrustig geslapen, vandaag koppijn. Het voelt alsof ik de hele nacht ben uitgeweest: hoofd is wollig, rugpijn en mijn benen zijn wiebelig. Enorm veel zin in slechte dingen, maarja dat mag eigelijk niet want: zwangerschapsdiabetes.... 

Wel trots op mezelf: Inmiddels is alles gewassen en bijna alles gestreken, ziekenhuiskoffer staat klaar, kamertje is bijna klaar. Alleen nog even een sopje over de meubeltjes, kinderwagen en badje. Box staat al in de woonkamer. Luiers etc al in de commode.

Suuus

Suuus

19-01-2023 om 20:51 Topicstarter

@Afrodite ik ben ook benieuwd hoe het nu met je gaat. Ik heb nog een update gelezen in een ander zwangerschapstopic (over dat nu iets bij t maagje werd gezien) en heb daarna nog regelmatig aan je gedacht. 

@killerqueen wat rot dat je je zo voelt. Een nacht niet slapen is echt funest. En dat je dan ook niet even kan toegeven aan slecht eten is ook stom. Daarom nog knapper dat je alles eromheen zo goed op orde hebt. Kun je trots op zijn! Ga je bijna met verlof of was je al thuis?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.