Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Zwangerschaps"verlof" met peuter

Hoi iedereen. Ik ben ben benieuwd hoe andere moeders dit doen of hebben gedaan. 

Ik ben nu 36 weken zwanger en heb "lekker verlof". Ik weet niet wie die uitspraak bedacht heeft, maar als lekker verlof ervaar ik het niet. Er loopt hier namelijk nog een kindje van 2 en hoogzwanger voor deze jongen die de hele dag wil ravotten en stoeien zorgen is veel zwaarder dan werken achter mijn computertje. Vaak gaat hij smiddags ook niet slapen. 

Ik heb alleen verlof op de kdv-dagen en papadag, dus 3 dagen per week. Op papadag (vandaag dus) trek ik me boven terug maar ook het hele weekend boven hangen vind ik wel triest en doe ik ook niet. Een andere doordeweekse dag werkte ik normaal bij mijn ouders thuis en blijf ik lekker gaan, en dan blijft er 1 doordeweekse dag over dat ik alleen ben met zoon. Mijn man wil nog geen vrijnemen want hij voorziet straks ook veel vrij nodig te hebben met de twee kleintjes en daar kan ik hem ook geen ongelijk in geven.
Mijn siblings heb ik niks aan, die zijn eerder een belasting dan een ontlasting omdat zij niet begrijpen dat ik fysiek nu niet dezelfde ben. En mijn vriendinnen en schoonzussen hebben zelf banen en kleintjes. Dus die doordeweekse dag is afzien. Ik heb niet meer de energie om erop uit te gaan, en zoon heeft energie voor 10. Hem de hele dag maar tv laten kijken vind ik zielig. Dat doe ik ook niet, ik probeer echt mn best te doen. Maar het is zwaar. 

Wat ik met dit topic wil? Gewoon een keer klagen en ervaringen delen. Ik wist dondersgoed dat het zwaar ging worden dus eigenlijk mag ik niet zoveel klagen van mezelf. En misschien heeft iemand wel De Tip. 


Drie kdv dagen en papa dag, en weekend? Werkt hij dan ook? Anders tel ik 1 doordeweeksedag en misschien kan je dan naar opa en oma?

En straks heb je twee kinderen. Dan is je zoontje ook heel actief terwijl jij slapeloze nachten hebt en een baby te verzorgen hebt. 
Beetje overdreven dit. En ik neem aan bewuste keuzen om voor een tweede te gaan terwijl eerste nog klein is?

April2021 schreef op 20-09-2023 om 11:53:

En straks heb je twee kinderen. Dan is je zoontje ook heel actief terwijl jij slapeloze nachten hebt en een baby te verzorgen hebt.
Beetje overdreven dit. En ik neem aan bewuste keuzen om voor een tweede te gaan terwijl eerste nog klein is?

Nou als je hoogzwanger bent en niet zo mobiel meer is zo’n actieve peuter toch echt wel een opgave denk ik. Dus kan me de vraag goed voorstellen. Bij mij zat de oudste al op school toen jongste kwam, dus heb zelf dit probleem niet gehad. En jongste kwam met 36 weken, dus zou dat leed ook snel geleden zijn.

Ik weet niet echt tips, is er een speeltuintje vlakbij waar jij op een bankje kan ploffen en hij lekker kan ravotten?

Aviendha

Aviendha

20-09-2023 om 12:00 Topicstarter

absor schreef op 20-09-2023 om 11:53:

Drie kdv dagen en papa dag, en weekend? Werkt hij dan ook? Anders tel ik 1 doordeweeksedag en misschien kan je dan naar opa en oma?

2 kdv dagen, 1 papadag. Een andere doordeweekse dag ga ik naar mijn eigen ouders. Daar werkte ik eerst thuis omdat die dag volzat op kdv. En weekend ben ik samen met man.

Dus ja, er is maar 1 dag per week dat ik alleen ben, en over die dag zeur ik. Mn schoonouders kwakkelen erg met gezondheid dus wil hun niet belasten. 

Kun je je zoontje uitleggen dat je door de baby in de buik moe bent en niet meer alles kan? Kun je naar een speeltuintje waar hij zich uit kan leven terwijl jij gewoon op een bankje kunt zitten? Spelletjes doen? Tekenen/kleuren? Knutselen?

Aviendha

Aviendha

20-09-2023 om 12:03 Topicstarter

April2021 schreef op 20-09-2023 om 11:53:

En straks heb je twee kinderen. Dan is je zoontje ook heel actief terwijl jij slapeloze nachten hebt en een baby te verzorgen hebt.
Beetje overdreven dit. En ik neem aan bewuste keuzen om voor een tweede te gaan terwijl eerste nog klein is?

Jazeker was het een bewuste keuze, zie mijn laatste alinea dat ik echt wel wist dat dit ging gebeuren. 

Als de tweede er is voel ik me waarschijnlijk fysiek veel beter. Bij de eerste bevalling ging herstel snel en op slapeloze nachten deed ik het veel beter dan met een baby in mn buik. En man heeft dan ook verlof en die kan dan meer voor zoontje zorgen en ik meer voor baby. Dat moet wsl sowieso, want ik wil bv geven en daar zijn wel wat uurtjes geduld en oefenen voor nodig (bij de eerste iig wel). 

Ik zou je als advies willen geven om een beetje balans te zoeken. Enerzijds zal je kind misschien iets meer schermtijd krijgen dan wenselijk, maar so be it. Of kijk samen een film. En ik snap best dat je geen puf meer hebt voor uitjes, maar even naar de speeltuin of de kinderboerderij, gaat dat nog? Dan kan je peuter even zijn energie kwijt en kun jij rustig op een bankje zitten. Sterkte met de laatste loodjes.

Ik zou me er in dit geval eigenlijk helemaal niet bezwaard over voelen als hij die ene dag in de week voor de tv hangt. Als dat jou de dag door helpt... Op de andere dagen heeft hij al genoeg leuke dingen volgens mij, dan is een relax dagje misschien ook wel eens lekker.

Aviendha

Aviendha

20-09-2023 om 12:10 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 20-09-2023 om 11:58:

[..]

Nou als je hoogzwanger bent en niet zo mobiel meer is zo’n actieve peuter toch echt wel een opgave denk ik. Dus kan me de vraag goed voorstellen. Bij mij zat de oudste al op school toen jongste kwam, dus heb zelf dit probleem niet gehad. En jongste kwam met 36 weken, dus zou dat leed ook snel geleden zijn.

Ik weet niet echt tips, is er een speeltuintje vlakbij waar jij op een bankje kan ploffen en hij lekker kan ravotten?

Ik hoop dat deze ook wat sneller komt! Zoon kwam pas bij 41+3 en het idee dat ik nog 5/6 weken zo door moet lopen vind ik ook niet heel aanlokkelijk... ik duim voor 38 weken een voldragen spekkige baby. 

Ook gelijk reactie op MamaE: Hij is echt net 2, en hij snapt uitleg nog niet. Als ik op de bank wil liggen gaat hij juist over me heen klimmen. "Mama slapen?" is voor hem synoniem aan klimmen op mama. Laatst ging ik met hem naar een kindvriendelijke indoorspeeltuin en hij mag op 2/3 dingen, maar hij rent steeds naar die 3e die voor hem echt te groot is. Dus moet ik er snel achteraan om hem eruit te vissen want als hij echt ver in dat ding zit lukt dat niet meer. Fysiek ben ik gewoon een slappeling geworden, krijg meteen harde buiken. Speeltuintje in de buurt ga ik wel proberen, het regende ook veel deze week. Maar gewoon neerploffen en chillen kan niet want hij rent soms weg. 

Ik had het destijds makkelijker, want mijn peuter was al ouder, toen ik verlof had was hij ruim 3. En ik kon hem heel goed uitleggen dat mama van alles niet kon vanwege de baby in haar buik. 
Ik zou kindlief zonder enig schuldgevoel veel tv laten kijken of andere dingen laten doen waar jij geen last van hebt. En misschien kan je je kind af en toe meegeven aan een andere ouder van een peuter die dan beide kinderen even afdraaft in de nabijgelegen kinderboerderij? Of kan je een buurtiener inhuren om met je kind naar buiten te gaan? Mijn idee zou zijn om zoveel mogelijk te proberen hem te vermoeien op een manier die jou geen energie kost, zodat je dan de rest van de dag geen stuiterbal om je heen hebt. En in de weekenden zoveel mogelijk doorverwijzen naar papa, met het argument dat mama moe is/pijn heeft/last heeft van die baby. Jij zit op de bank en bewondert zijn tekeningen/blokken/dinoverzameling of leest m voor, en pa mag de rest doen

Als hij niet wil slapen 's middags, doet hij dat dan misschien wel in de kinderwagen? Of loop je inmiddels moeilijk zodat je m niet rond kan rijden? Als daar geen problemen zijn zou ik zoon in de kinderwagen zetten, naar buiten gaan tot hij in slaap valt en dan mezelf en de wagen op een terrasje of in een café parkeren. 

Nog maar een paar weken, het einde is in zicht. 

Uitzitten. Ik werkte indertijd niet, dus mijn kind ging geen enkele dag naar het kdv. Niet naar plaatsen gaan waar je steeds achter hem aan moet gaan. This aan het zoeken zetten, op zijn manier dat het jou zo min mogelijk moeite kost. 
En als je man thuis is hoef jij je echt niet boven te verstoppen. Dan kun je gewoon op de bank blijven zitten of liggen, en als je zoon iets van je wel kun je je man erbij roepen, dan mag die het regelen. 

Aviendha

Aviendha

20-09-2023 om 12:18 Topicstarter

Een klein stukje wandelen gaat wel hoor, maar als ik wil dat hij in slaap valt in de buggy moet ik wel een half uur lopen en dat is teveel geworden. Dus wat ik nu wel eens doe is smiddags met hem autorijden net zo lang tot ie in slaap valt dan moet ik hem daarna wel zelf de trap op tillen natuurlijk maar dat heb ik er wel voor over. 

Nou, ziedaar. Kind in de auto, zelf een boek en een thermos koffie mee. Rij bij voorkeur naar het bos ofzo, gooi daar de portieren open en ga lekker zitten lezen tot Ukje wakker wordt. Dan kan hij bij thuiskomst zo nodig zelf de trap op lopen.

Het allermooiste is natuurlijk als je naar een speelplaats oid kan rijden, dan laat je m als-ie wakker wordt eerst nog even los in de zandbak en ga je daarna naar huis. 

Aviendha

Aviendha

20-09-2023 om 12:28 Topicstarter

Temet schreef op 20-09-2023 om 12:22:

Nou, ziedaar. Kind in de auto, zelf een boek en een thermos koffie mee. Rij bij voorkeur naar het bos ofzo, gooi daar de portieren open en ga lekker zitten lezen tot Ukje wakker wordt. Dan kan hij bij thuiskomst zo nodig zelf de trap op lopen.

Het allermooiste is natuurlijk als je naar een speelplaats oid kan rijden, dan laat je m als-ie wakker wordt eerst nog even los in de zandbak en ga je daarna naar huis.

Ja het zit ook tussen mn oren... soort schuldgevoel dat het niet goed voor hem is om expres in de auto in slaap te laten vallen of uren tv te kijken.

En je kunt hem op de bank of op een dekentje op de grond in de woonkamer leggen om te slapen. Of, maar dat hangt van de situatie af, laat je hem in de auto slapen. Raam open, eventueel babyfoon erbij. (Bij ons stond de auto op privéterrein, ik had er heel goed zicht op vanuit de kamer)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.