Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Kenny

Kenny

10-06-2016 om 14:39

Moeilijk slapen overdag

Goedemiddag,

Toch een vraag, onze kleine meid is morgen 9 weken oud.
Slapen 's nachts doet ze redelijk goed (van 22:00 tot een uur 8:00 met meestal 1 of 2 eetmomenten waarna ze direkt weer slaapt), maar overdag slaapt ze gewoonweg niet.
Het lijkt net alsof ze alles gezien, gehoord moet hebben en als ze wordt neergelegd begint ze na 5 minuutjes te wenen. En ze stopt niet uit zichzelf en valt zelfs na 30 minuten (met iemand erlangs natuurlijk) nog niet zelf in slaap.
Onder haar mobieltje kan ze wel even stil zijn maar na een 10 minuutjes begint ze ook daar te wenen en in slaap vallen doet ze daar al helemaal niet.
Een draagdoek kan 'soms' uitgang bieden maar is dikwijls onpraktisch en op andere tijden helpt het ook volledig niet.

Maar zoals gezegd lijkt het net alsof ze constant in 'waakmode' staat waar ze alles moet opmerken rondom haar.
Zelf kan ik gemakkelijk zeggen wanneer ze in mijn armen in slaap zou vallen of niet aan het feit dat als ze in 'waakmode' zit ze direkt haar hoofdje draait om te kunnen zien wat er zich voor me afspeelt. Als er kans is dat ze in slaap zal vallen kijkt ze omhoog of naar mij.
In de auto, of kinderwagen valt ze wel direkt in slaap.
Bestaan er trukken om haar uit die 'waakmode' te houden of te halen zodat ze zich kan ontspannen, want het is anders zo een wolk van een baby?

Lichamelijk heeft ze last gehad van reflux maar dat is nu al veel beter omdat we hier pilletjes voor hebben gekregen nu.
Gas heeft ze echter wel nog veel maar stoelgang is geen probleem. Eten en bijkomen ook niet.

Herkenbaar

Van onze oudste, die sliep heel moeilijk en max een half uurtje achtereen. 's Nachts ging het wel goed. Het ging over toen hij zelf meer kon en meer ging ondernemen (hij bleek enorm ondernemend . Toen was hij zo druk bezig dat hij er doodmoe van werd en hij hele middagen achtereen sliep. Hij is nu 13 en hij wil nog steeds alles zien, horen en meemaken. In ons geval hoorde het gewoon bij het kind. Neemt niet weg dat het erg vermoeiend was als jonge moeder...

Pirata

Pirata

10-06-2016 om 20:43

jawel

Onze zoon was er ook zo eentje. Op vakantie sliep hij maar 4 a 5 uur zo bang was hij om iets te missen. Hij is nu 14 en slaapt nog steeds weinig. Wat hielp was hem meenemen in de wandelwagen. Na een half uur lopen sliep hij (soms).
Overigens heeft hij ADHD. Maar dat bleek jaren later en zegt niks over jouw baby natuurlijk. Gelukkig slaapt ze lekker door 's nachts.
Misschien haar kamertje heel saai en donker maken?

ADHD

Mijn zoon heeft ook ADHD. En hij is slim. Ik kan natuurlijk niet zeggen wat hem wakker hield, maar vermoed wel dat het met beide zaken te maken heeft. Maar mijn zoon sliep dus vanaf dreumesleeftijd enorm veel en heeft nog steeds veel slaap nodig.

Ik weet nog wel dat ik blij was dat ik weer ging werken, want het was doodvermoeiend om een baby de hele dag bezig te houden O ja, het wipstoeltje was een uitkomst, want dan kon meneer zien waar ik mee bezig was. De kat en kinderen waren ook een goede afleiding. Op het kinderdagverblijf sliep hij dan ook heerlijk, want daar was lekker veel te zien.

Pirata

Pirata

10-06-2016 om 22:51

ik zou

ik zou in elk geval het slapen gaan heel voorspelbaar maken. Dat leidt haar dan niet af van het slapen. Steeds hetzelfde ritueel en liedje. En als ze niet wil slapen, ja dat is lastig maar je doet er op deze leeftijd vrij weinig aan.
Wij zijn hem later voor het slapengaan valeriaan gaan geven, dan sliep hij 's avonds tenminste wel (nu neemt hij dat nog steeds ).
Het heeft ook wel een paar voordelen, zo'n wakkere baby, wij konden 's avonds overal met hem naar toe want slapen deed hij toch niet. Als we naar de wintersport reden (overdag, 1000 km in één rit) dan viel hij pas in slaap als we 20 kilometer van het chalet af waren. Dat was dan weer minder praktisch...

Kenny

Kenny

11-06-2016 om 10:07

Wat wel...

Dankjewel voor de reacties

Net zoals gisterenavond, tot 11u hebben we (vooral mijn vriendin dan omdat ik een korter lontje heb en eens je je kalmte begint te verliezen is het een verloren zaak en moeten we haar doorgeven) met haar rondgelopen. Van moeheid vallen haar oogjes dicht... maar ze blijven niet dicht en als je haar neerlegde dan begint ze gewoon te huilen.

Het ergste eraan is eigenlijk het machteloze gevoel, moest het kleintje kunnen zeggen wat er was kon je ze gericht helpen. Nu is het eigenlijk maar wat aan modderen in de hoop dat het helpt.

@Drietje
Zelf ga ik ook wel werken, mijn vriendin echter niet en die zit dus de hele dag met een vermoeiende baby. Ze heeft wel een vriendin uit zweden die nu bij ons logeert en een beetje in het huishouden helpt. Maar zij zelf komt aan niets toe buiten met de baby bezig te zijn.

@Pirata
In de auto valt ze direkt in slaap, dat duurt echt geen 2 minuten. Maar we moeten ook proberen haar te leren in haar bed te slapen en zelf maak ik lange dagen waardoor we de baby niet dikwijls in de wagen kunnen/willen zetten. De wandelwagen net hetzelfde, daar valt ze ook in slaap maar dit is echter maar voor korte tijd. Eens we thuis zijn is het direkt weer een heel alert kindje.

Pirata

Pirata

11-06-2016 om 10:21

Inbakeren?

Kenny, ik weet er niet veel van, maar is dit misschien iets voor jullie? http://www.inbakeren.nl/
Ik begrijp dat je haar wilt leren om zelf in slaap te vallen, maar dat lukt niet als ze eigenlijk oververmoeid is. Wij hebben zelf heel wat afgelopen met die wandelwagen, dan hadden we overdag tenminste een gezellige baby (en 's avonds ging het toch wel goed).
Onze kinderen hebben ook lang bij ons in het bed mogen slapen, dat was veel praktischer. Er ligt er nu soms nog steeds eentje tussen ons in.

Wennen

Dat is nou eenmaal ook wennen als je een baby hebt. Je wil niet weten hoe bewerkelijk ze kunnen zijn. Een uitzondering slaapt veel en vraagt niet veel, de meesten houden je echt bezig.
Ik dacht toen. Het is net alsof ik in het ziekenhuis een comapatient verzorg. Je moet alles voor ze doen, de hele dag attent zijn en mee bezig zijn en observeren. Maar in het ziekenhuis ga je na 8 uur naar huis!
Ik smeerde broodjes op de tv, dan kon ik dat doen met een baby in de armen.

Fiets

Fiets

11-06-2016 om 15:23

Google

Google eens op Stephanie Lampe. Zij heeft boeken geschreven over baby's en slapen en geeft ook slaapconsults. Zelf heb ik geen ervaring hiermee, maar ik hoor goede verhalen.

Zwaar voor je vriendin! Ik denk dat je er goed aan doet om je dochter ook in bed te leren slapen. Deden wij ook. Soms ook een tijdje laten huilen in bed, als we dat konden volhouden. Dat hielp dan wel (en dan kraakte er een tree als we naar beneden slopen en begon het gedonder weer opnieuw).

Niki73

Niki73

13-06-2016 om 15:11

Inbakeren

Mijn oudste sliep overdag ook heel slecht, hield zichzelf wakker, bijna zielig. Hij was echt geholpen met inbakeren. Het was een paar dagen wennen, maar daarna zag je hem echt ontspannen als ik hem inbakerde. Hij sliep dan vrij snel in.

Je moet wel extra opletten als je inbakert bij borstvoeding: je moet wel goed in de gaten houden of je baby om voeding vraagt. Maar daar valt vanalles over te lezen.

Je hebt trouwens niet per se een inbakerdoek nodig, je kunt best beginnen met een dun katoenen dekentje of een hydrofieldoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.