Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

3 maanden

onze dochter is inmiddels 12 weken. Ze slaapt overdag wel goed. Ongeveer 6 uur tussen 6.30-19.00 uur. Snachts is ze echter erg onrustig. Ze huilt dan vaak en dan moet ik haar troosten wanneer ze verder slaapt. Dit is wel vaak per nacht. Wordt dit vanzelf beter of kan ik hier wat aan doen? Zijn er mensen die hetzelfde ervaren? We bakeren al in. 

Slaapt ze naast je ?

MoederIlse

MoederIlse

23-10-2022 om 22:28 Topicstarter

ja hebben op eigen bed geprobeerd maar dan moet ik er snachts vaak uit

Paar vraagjes.
Borstvoeding en/of flesvoeding?
Op verzoek of op schema?
Hoeveel per voeding?
Wel/geen rijstebloem in laatste fles?
Wel/geen dekentje in bed?

Want wellicht heeft ze het koud? Of toch een beetje honger? Of er komen tandjes door?

Leene

Leene

24-10-2022 om 00:28

Wat is vaak per nacht? Er zijn weinig kinderen van drie maanden die al door slapen. En wat versta je onder de nacht? Wanneer begint die dan wat jou betreft? 
Kinderen van 3 maanden slapen gemiddeld 15 uur per dag. Dat is dan gemiddeld...die van mij haalden dat zelden overigens. 13 tot 14 uur was zeker voor zoon het maximale. 
Als ze 6 uur overdag slaapt(van 06.30 tot 19.00uur) dan is er nog bijna 12 uur 'nacht' over. Waar ze dus nog 7 tot 9 uur slaap nodig heeft... Blijven er 3 uren over... Volg je het nog? 
Voor baby's maakt het geen lor uit of ze in de nacht vaker wakker zijn. 
Wij probeerden die avond altijd wat te rekken. Zoon clusterde altijd in de avonduren. Bleef maar om BV vragen..tot een uur of 23.00 uur en dan viel ie in een diepe slaap tot ongeveer 03.00 uur. Dan weer drinken en dan om 06.00 uur weet wakker..en dat was dan een goede nacht. Dochter sliep sneller door en was sowieso een rustiger kind. Maar ook bij haar probeerden we wat tijd te rekken. Zodat ze iets later op bed lag. Bij beiden hebben we 'slaapvoedingen ' geprobeerd. Dus half slapend bieden zodat ze langer doorsliepen.. bij beiden werkte dat niet. Werden alleen maar wakkerder. Ik weet dat het voor sommige baby's wel werkt. 
Het is echt zoeken. Ik weet nog hoe moe ik was.. dochter sliep door met 5 maanden. Zoon met 18 maanden.😬 Ik heb hem tot bijna 2jast zelf gevoed. Hij begon in zijn eigen bed maar eindigde bij ons. Zo hadden we allemaal het meeste slaap. 
De eerste 3 maanden vond ik bij hem het zwaarst, daarna ging het iets beter. 
En nu is ie al weer 12. Het vliegt voorbij. Het wordt beter, echt maar het is pittig. Wat ons het meeste heeft geholpen was de wens om snel in een ritme te komen op te geven. En te accepteren dat er nog geen regelmaat was. Het streven naar regelmaat (wat er dan toch niet kwam) kostte uiteindelijk meer energie.
Sterkte...

ik heb nog meer info nodig?
hoe ziet erg onrustig eruit?
Wat is vaak?
En welke voeding geef?
Ze slaapt bij jullie in bed begrijp ik?

MoederIlse

MoederIlse

24-10-2022 om 12:18 Topicstarter

ze krijgt flesvoeding. In principe op schema maar als ze eerder komt mag ze eerder. Ze krijgt 120 ml per fles. Gaat met moeite soms leeg. Ze krijgt geen rijstebloem ivm krampjeS 

Ik mis je partner in dit verhaal. Als ze de fles krijgt kun jij makkelijk ook je rust pakken. Wissel af wie er een nachtdienst draait. De ander slaapt dan ergens anders. Zo heb je toch allebei om de dag een goede nachtrust.
Pakt ze een speentje? Mijn oudste had een enorme zuigbehoefte maar mijn tepels vonden dat niet zo fijn, dus die kreeg een speen. Die moest ik wel 6 x per nacht terug stoppen, maar als ze bij je in bed ligt doe je dat al snel zonder echt wakker te worden.
En als ze minder per keer drinkt dan moet ze dus gewoon een ander schema, iets vaker drinken maar dan minder melk per flesje. Die schema’s zijn ook maar gebaseerd op gemiddelden, maar je moet vooral naar je kjnd kijken.
En ontspannen is echt een sleutelwoord. Hoe relaxter jij overal in staat, ook in bijval een slechte nachtrust, hoe minder stress je hebt. Scheelt echt enorm in hoe zwaar iets voelt.

MoederIlse schreef op 24-10-2022 om 12:18:

ze krijgt flesvoeding. In principe op schema maar als ze eerder komt mag ze eerder. Ze krijgt 120 ml per fles. Gaat met moeite soms leeg. Ze krijgt geen rijstebloem ivm krampjeS

120 cc - dat vind ik zelf erg weinig. 

Onze "hongerlap" met een gewicht van 6 kilo zat met 3 maanden op dit schema:

7.00 uur fles 230 cc

11.00 uur fles 230 cc

15.00 uur fles 230 cc

19.00 uur fles es 230 cc

Met 4 maanden nog 2 schepjes rijstebloem in laatste fles. 

Ik weet dat veel babies het ook goed doen op 4 x 200 cc (180 cc water met poeder). 

Vandaar dat ik aan honger denk. 

Trouwens onze oudste bliefde alleen warme melk. Voeden ging in etappes.

Eerst halve fles, dan poepen, fles uitspugen, janken, schone luier, fles weer opwarmen, dan rustig de rest opdrinken. En dat elke flesvoeding weer.... 

Soms is het ook een zoektocht naar wat je kindje prettig vindt. Hier sliepen ze bijvoorbeeld beter op de zij dan op de rug (lijken wat dat betreft op mij). 

Leene

Leene

24-10-2022 om 16:00

Marie111 schreef op 24-10-2022 om 14:29:

[..]

120 cc - dat vind ik zelf erg weinig.

Onze "hongerlap" met een gewicht van 6 kilo zat met 3 maanden op dit schema:

7.00 uur fles 230 cc

11.00 uur fles 230 cc

15.00 uur fles 230 cc

19.00 uur fles es 230 cc

Met 4 maanden nog 2 schepjes rijstebloem in laatste fles.

Ik weet dat veel babies het ook goed doen op 4 x 200 cc (180 cc water met poeder).

Vandaar dat ik aan honger denk.

Trouwens onze oudste bliefde alleen warme melk. Voeden ging in etappes.

Eerst halve fles, dan poepen, fles uitspugen, janken, schone luier, fles weer opwarmen, dan rustig de rest opdrinken. En dat elke flesvoeding weer....

Soms is het ook een zoektocht naar wat je kindje prettig vindt. Hier sliepen ze bijvoorbeeld beter op de zij dan op de rug (lijken wat dat betreft op mij).

Mijn kleine dochter dronk 180 ml per keer maar grotere zoon kreeg of BV en als hij fles voeding kreeg 120 cc. Kreeg er meer niet in. Ik lees dat ze de fles met moeite leegdrinkt en krampjes heeft. Ik zou om die reden nooit meer aanbieden. 230 cc is echt heel erg veel. !! Dat is met recht een hongerlap maar veel kinderen halen dat niet 

Marie111 schreef op 24-10-2022 om 14:29:

[..]

120 cc - dat vind ik zelf erg weinig.

Onze "hongerlap" met een gewicht van 6 kilo zat met 3 maanden op dit schema:

7.00 uur fles 230 cc

11.00 uur fles 230 cc

15.00 uur fles 230 cc

19.00 uur fles es 230 cc

Met 4 maanden nog 2 schepjes rijstebloem in laatste fles.

Ik weet dat veel babies het ook goed doen op 4 x 200 cc (180 cc water met poeder).

Vandaar dat ik aan honger denk.

Trouwens onze oudste bliefde alleen warme melk. Voeden ging in etappes.

Eerst halve fles, dan poepen, fles uitspugen, janken, schone luier, fles weer opwarmen, dan rustig de rest opdrinken. En dat elke flesvoeding weer....

Soms is het ook een zoektocht naar wat je kindje prettig vindt. Hier sliepen ze bijvoorbeeld beter op de zij dan op de rug (lijken wat dat betreft op mij).

Hier hadden we dat schema (weliswaar BV) echt bij lange na niet hoor met 3 maanden. Toen dronken ze allebei nog met gemak 6 x per dag. Pas met 6 maanden en wat bijvoeding werd dat minder. 

Leene

Leene

24-10-2022 om 17:08

veel kinderen die BV krijgen drinken met 3 maanden nog zeker 6 keer of meer.
4 grote voedingen met 3 maanden kunnen de meeste baby's helemaal net aan. Maar met als bij volwassenen zit er grote verscheidenheid in eetgedrag😁. Sommigen vaker kleine maaltijden anderen minder vaak maar grotere porties.
Ik denk niet dat meer voeding het pronleem gaat oplossen.
De eerste vraag is,  is het wel een probleem of is het normaal baby gedrag.
Normaal baby gedrag kan overigens in onze westerse wereld wel een probleem zijn omdat we weer aan het werk moeten en willen dat onze baby's door slapen.. en die baby's hebben daar helemaal geen oren naar..
Veel huilen . Uren aan een stuk ook als ze bij moeder of vader zijn is een probleem
 Maar onrust in de nacht is in principe geen probleem.alleen super onhandig. Proberen het ritme wat te verschuiven is vaak het enige wat je kunt doen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.