Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Alle voedingen kolven


Nee, absoluut niet stoppen!

medicatie helpt snel en in de meeste gevallen. En jij hebt er zelf ook baat bij want van spruw kun je ook pijn krijgen. Dus behandeling sowieso starten terwijl je bv blijft geven. Stoppen kan altijd nog. Mijn ervaringen dateren weliswaar van 15-20 jaar geleden maar this is as old as the way to Rome 😀. Hou vol!

gr Angela


Imi

Imi

24-06-2021 om 10:39

Brainstorm schreef op 24-06-2021 om 09:24:

Net de lactatiekundige gebeld en zij denkt aan spruw. Ik ken dat alleen van witte plekken in het mondje en dat heeft hij niet, maar zij zegt dat het heerst. Overproductie leek haar niet waarschijnlijk omdat hij dan meteen al onrustig zou drinken en het begint vaak pas na een paar minuten…


Ik ben echt een beetje ontmoedigd nu…Ze zegt dat het heel lastig is om er van af te komen.Ik twijfel of ik niet gewoon moet gaan stoppen

Ik vind het heel bijzonder dat ze deze conclusie trekt. Om niet te zeggen bizar, zonder het gezien te hebben.  Heeft hij een metalige glans op zijn lippen na het drinken? Dat kan ook op spruw duiden.

Moeilijk vanaf te komen? Nee hoor. De medicatie helpt meestal prima, zeker als je zelf probeert hygiënisch te werken: vooral handen wassen, eventuele speentjes vask desinfecteren en spuugdoekjes maar 1x gebruiken.

Als de gel niet werkt, kun je je huisarts om tabletten vragen, die werkten bij mij fantastisch, zowel voor mij als mijn zoon (via de melk).

En probeer toch maar even de voormelk wat weg te laten lopen en te kijken of hij met een borst tevreden is. In dat geval wel op verzoek blijven voeden, je wilt niet dat hij honger lijdt.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:48

Hoe kan ze zo'n conclusie trekken zonder je gezien te hebben? Overigens is spruw heel makkelijk te behandelen.

Juist bij overproductie kan het pas na een paar minuten een probleem met drinken worden. Namelijk op het moment dat je kind letterlijk overloopt..

Welnee, niet stoppen. Raar dat de lactatiekundige door de telefoon (!) deze conclusie trekt. Waarom kijkt ze niet naar hoe het gaat - juist de details doen ertoe.

 Nou ja, ook deskundigen maken missers. Je hebt al veel goede raad gegeven, ik voeg de mijne er niet meer aan toe, Aan verwarring heb je niks.

Ben vroeger contactpersoon bij VBN geweest, maar dat is zo lang geleden... en mijn laatste baby werd 30 jaar geleden geboren & gevoed, na een start met veel kolven.  De eerste periode is het vaak zoeken en rommelen, maar als je eenmaal op elkaar bent ingespeeld... Heb nog even geduld. Stoppen kan altijd nog.

Livia, ik werk in de kinderopvang liep continu met flinke compressen rond...niet huilen...niet huilen whahahhaha.  

Spruw is goed te behandelen. Ga wel voor je vakantie even de gel halen. Wel bijzonder dat zij zonder je gezien te hebben dat constateert.

Brainstorm

Brainstorm

24-06-2021 om 11:33 Topicstarter

Het verbaasde mij ook, maar ze zei letterlijk dat iedereen die haar belt spruw heeft. Beetje tunnelvisie misschien. Mijn gevoel zegt dat het geen spruw is. Hij drinkt soms juist wel heel goed en ook met op een speentje sabbelen heeft hij geen pijn. Maar zo toch even de huisarts bellen om te overleggen. 

Brainstorm

Brainstorm

24-06-2021 om 11:50 Topicstarter

Kan morgenochtend even langskomen bij de huisarts om te controleren op spruw! Fijn dat er even meegekeken wordt.

Brainstorm schreef op 24-06-2021 om 11:50:

Kan morgenochtend even langskomen bij de huisarts om te controleren op spruw! Fijn dat er even meegekeken wordt.

Mijn kleine had ook heel even spruw, reageerde precies zoals je kleine.

Het is makkelijk te behandelen, dokter schreef iets voor en het was zo weg!👍🏼

Brainstorm schreef op 24-06-2021 om 11:33:

Het verbaasde mij ook, maar ze zei letterlijk dat iedereen die haar belt spruw heeft. Beetje tunnelvisie misschien. Mijn gevoel zegt dat het geen spruw is. Hij drinkt soms juist wel heel goed en ook met op een speentje sabbelen heeft hij geen pijn. Maar zo toch even de huisarts bellen om te overleggen.

Mijn kleine had ook zover ik merkte geen pijn, sabbelte ook op het speentje en weigerde niet te drinken (wat soms ook het geval kan zijn). Het sabbelen op het speentje kan wel fijn zijn voor sommige kinderen tegen de jeuk of branderigheid wat ze voelen. Ik denk zelf dat dat ook het geval was met mijn kleine. Maar eten of drinken weigeren zit er bij hem niet in, hoe die zich ook voelt.😂

Brainstorm

Brainstorm

24-06-2021 om 16:01 Topicstarter

Hoe werkt dat spul dan? De lactatiekundige zei dat je het in het mondje moet smeren en dat dat voor veel ouders een worsteling is. En ze voegde er dus aan toe dat het drie weken kan duren voor het werkt, maar dat het ook langer kan zijn. Ik vond het allemaal weinig hoopvol klinken…

Hmm die lactatiekundige . . .  ze hoeft niet te jubelen maar ze moet het je niet tegen maken. 

Je smeert met schone vinger een bolletje daktarin in het mondje, smeert wat op je tepel en blijft dit consequent aantal dagen doen. In mijn herinnering is het zo dat als het helpt, je dat vrij snel kunt constateren maar dat te snel stoppen niet slim is want het is een schimmel en die gedijt heerlijk op zoete warme melk .

mocht daktarin het net niet doen, waren er nog andere middelen meen ik. Maar deze heeft de voorkeur. Maar dit soort medicatie is minder erg dan stoppen met bv, zo moet je die stap afwegen (als je zou twijfelen of je medicatie zou moeten gebruiken of niet). En daarbij : niet-bv-babies kunnen zeker ook spruw krijgen...

gr Angela

Ik zou ook een andere lactatiekundige bellen.. dit klinkt niet als een fantastische. Conclusie zo telefonisch trekken en dan ook nog ontmoedigend werken. Ze vroeg zeker ook een bak met geldvoor een telefonisch consult?
ken je niet viavia een goede? In welke regio zoek je?

En mocht het toch spruw zijn. Gentiaan violet schijnt ook effectief te werken. Hoef je minder vaak aan te brengen. Geeft wel een paarse kleur af.  Schrijft huisarts niet voor maar is te krijgen online oa bij Eurolac. 

Zoek ook even op kokosolie. Er staat me bij dat dat ook hielp. 

Als ik zelf ergens last van had hielp het in ieder geval wel, maar ik weet niet meer of ik er ook mee gesmeerd heb of dat ik het alleen via mijn eten deed.

Brainstorm

Brainstorm

24-06-2021 om 20:37 Topicstarter

Telefonisch consult werd niks voor gerekend. Ze zou nog meer info sturen, maar dat heeft ze niet gedaan. Zat inderdaad net te kijken naar die gentiaan violet…wel jammer dat ze er zo’n paarse snoet van krijgen haha. Maar als het werkt…


Vandaag heeft de baby toch een paar keer heel goed en lang gedronken. Is het met spruw zo dat het elke voeding onrustig gaat of kan dat ook wisselen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.