Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby onrustig in bed

Sinds een paar weken is mijn baby heel onrustig in bed. Hij is nu 14 weken. Hij wil heel graag draaien/rollen, maar kan dat nog helemaal niet. Hij houdt zichzelf en ons hier wakker mee omdat dit nu meerdere keren per nacht is, met gefrustreerd gekreun erbij omdat het hem niet lukt. Ik begin me er dan ook toch zorgen om te maken. Is dit constante proberen te draaien met geluid erbij herkenbaar voor iemand?


Is er niet iets anders aan de hand? Ik herken het onrustige tijdens het slapen wel maar vaak is er dan iets anders aan de hand zoals voeding die terugkomt of een boertje of scheetje die dwars zit.

Lauraelize

Lauraelize

05-07-2023 om 20:25 Topicstarter

Hi! Nee want hij doet het echt constant. Lijkt wel soms een soort irritatie omdat hij dan in zijn eigen bedje moet liggen.

Ja hoor, heel herkenbaar. Urren noemden we dat. 
Hierna krijg je nog de fase dat hij zich wel van zijn rug naar zijn buik kan draaien, maar nog niet terug. Of andersom, ze kiezen allemaal hun eigen volgorde. Hoe dan ook: frustratie alom. Niet echt iets om je zorgen over te maken, maar vermoeiend is het wel... Maar het gaat vanzelf voorbij. 

al eens geprobeerd je baby op zijn buik te laten slapen? Eerst eens overdag als je er bij bent. 

Kaartje1 schreef op 05-07-2023 om 22:38:

al eens geprobeerd je baby op zijn buik te laten slapen? Eerst eens overdag als je er bij bent.

Dat is gevaarlijk advies, zeker als ze nog niet kunnen rollen. 

Ja herkenbaar! Je kindje wil iets graag maar het lukt nog niet. Dat zorgt voor frustratie en dat moet hij kwijt. 
Die frustratie om iets willen maar niet kunnen gaat nog vaker komen. Soms best pittig maar wel iets waar jullie doorheen moeten. 

Lauraelize

Lauraelize

06-07-2023 om 03:28 Topicstarter

Soms lijkt het ook erg op overstrekken. Ik baal er zo van want hij sliep eigenlijk altijd al goed. En nu liggen we allemaal nachten wakker.

hi Laura, je baby is nog klein. Dat hij eerst goed sliep is helaas geen garantie dat dit zo blijft. Je zal nog verschillende fases doorgaan waarvan je denkt, huh, waar is mijn vertrouwde baby nu gebleven? Ze maken allemaal mentale/fysieke sprongen door wat ook effect kan hebben op humeur, slaap, enz. Het wordt weer beter, maar je hebt geduld en veel liefde nodig. Probeer vast te houden aan een ritme mbt de avondslaapjes, bouw een vast ritueel in. Herhaling is key en hier ga je uiteindelijk profijt van hebben. Maar voorlopig blijft het echt nog een beetje aanklooien. Veel succes en probeer zelf te rusten als de baby rust. 

Lauraelize schreef op 06-07-2023 om 03:28:

Soms lijkt het ook erg op overstrekken. Ik baal er zo van want hij sliep eigenlijk altijd al goed. En nu liggen we allemaal nachten wakker.

Oeiii, da's helaas geen belofte voor de toekomst

Ik zou om en om nachtdienst draaien, zodat jullie in ieder geval niet allemaal wakker liggen. En veel oefenen met rollen. Dan is de kans groter dat hij het snel kan en hopelijk keert de slaap dan weer terug.

Lauraelize

Lauraelize

06-07-2023 om 14:26 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 06-07-2023 om 14:04:

[..]

Oeiii, da's helaas geen belofte voor de toekomst

Ik zou om en om nachtdienst draaien, zodat jullie in ieder geval niet allemaal wakker liggen. En veel oefenen met rollen. Dan is de kans groter dat hij het snel kan en hopelijk keert de slaap dan weer terug.


Nachtdienst kan helaas niet echt, aangezien ik ook volledig borstvoeding geef en dan dus toch wakker ben. We hebben nu voor de zekerheid een afspraak bij de osteopaat gemaakt om te kijken of er misschien iets dwars zit!

Kan je man ook niet één voeding overnemen met gekolfde melk?

Lauraelize

Lauraelize

06-07-2023 om 14:42 Topicstarter

Ja dat kan wel, maar ik moet dan alsnog kolven omdat ik anders ontzettende stuwing krijg. Dus het komt op hetzelfde neer. Voor een voeding komt hij ook echt maar 1 keer per nacht, dus dat is het probleem niet. Alleen het kreunen en steunen dat hij doet ook houdt ons beide wakker omdat hij naast mij in de cosleeper ligt.

Ah, ik had er niet aan gedacht dat de reden het dichtbij slapen was. Heeft hij een eigen slaapkamer waar hij kan slapen? Wij hebben de baby op een gegeven moment ook verplaatst omdat ik gek werd van die bouwvakker geluiden die hij produceerde 's nachts 

Vanwege het geluid (en omdat ik er niet van kon slapen, man heeft er minder moeite mee) hebben wij zoon na een week al op z'n eigen kamertje gelegd. Eerder losten we het op door man beneden te laten zitten met zoon tot ongeveer 4.00 en dat ik daarna beneden ging zitten. Ik ging rond 21.00 naar bed en moest ook elke 3 uur kolven. Maar dat is niet bepaald leuk, zo haast letterlijk langs elkaar heen leven, want man bleef makkelijk tor 13.00 liggen. Oja en ik deed ook gewoon oordoppen in, nu soms nog steeds. Wij slapen namelijk met de deuren open, waardoor we zoon nog steeds prima horen. Tenminste, de geluiden die hij min of meer bewust maakt.

Peaches schreef op 05-07-2023 om 23:05:

[..]

Dat is gevaarlijk advies, zeker als ze nog niet kunnen rollen.

Er wordt ook bijgezegd eerst overdag proberen waar je bij bent. Hier sliep tweede vanaf kraamweek op zijn buik, had ik bij eerste ook veel eerder moeten doen. 

De eerste nacht op de buik is het 'gevaarlijkst' heb ik ooit gelezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.