Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


Leene

Leene

31-08-2022 om 18:03

Butterflywhy schreef op 31-08-2022 om 17:52:

Mijn ervaring is anders. Bij twee kinderen in de eerste week/2 weken bijgevoed met flesvoeding omdat ze bleven huilen van de honger. Door best veel bloedverlies kwam dit lastig op gang. Maar daarna de flesvoeding gestopt en volledig bv kunnen geven voor een hele lange tijd. Wat als een tierelier hielp was geen flesje geven maar via een dun flexibel buisje melk aan de baby geven terwijl hij aangelegd was (dat dunne kabeltje schoof ik dus zo in de mondhoek terwijl ik met een spuitje de melk rustig naar binnen spoot mear ondertussen was hij aan mijn borst waardoor hij de aanmaak wel stimuleerde). Ik wilde niks liever dan borstvoeding geven dus je moet er wel voor openstaan maar de flesvoeding kon ik daarna gewoon stoppen.

O ja dat kan ook hoor wat dat betreft veel wonderlijks meegemaakt. Sommige vrouwen "maken nu eenmaal makkelijker en veel borstmelk aan"

Bij mijn zoon is de BV wel gelukt maar moest ik vaak per dag voeden, maakte me niet uit overigens. Ik heb dan weer nooit last gehad van overproductie. Dat was dan weer mijn "geluk" want dat is ook niet alles. 
Maar over het algemeen kun je zeggen dat als je het de eerste 2 weken niet goed op gang krijgt bij je 1e ! kind het vaak heel lastig wordt om de productie nog goed op gang te krijgen en uitzonderingen bevestigen de regel nietwaar.

Leene schreef op 31-08-2022 om 17:21:

[..]

Maar hebben ze echt gezegd dat je een slechte moeder was?? of voelde je dat.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een paar lactatiekundigen ken die inderdaad nogal van het volhouden zijn en zelf zeggen dat ze een moeder nooit zullen zeggen te stoppen. Maar dat is zelfs onder lactatiekundigen niet gangbaar. Nogmaals als het de eerste weken niet goed lukt en de melkproductie komt niet goed op gang kun je het wel shaken.
ik had gelukkig een lactatiekundige die mij zei": "joh je gaat nooit meer een volledige melkproductie krijgen, je moet bijvoeden, wil je dat ik je help met stoppen of wil je gewoon beiden doen tot je BV helemaal gestopt is" Ik heb het laatste gekozen.
Helaas ben ik bang dat de begeleiding en de adviezen soms heel slecht zijn. Er is niet altijd veel kennis onder professionals die dat wel zouden moeten hebben.

"Als jij een goede moeder wilt zijn dan zet je nu even door". Letterlijk gezegd. 

Leene

Leene

31-08-2022 om 18:08

Mischa83 schreef op 31-08-2022 om 18:04:

[..]

"Als jij een goede moeder wilt zijn dan zet je nu even door". Letterlijk gezegd.

plaatsvervangende schaamte ( ik heb jaren in de moeder en kind zorg gewerkt namelijk) Bizar echt bizar....

Wat is trouwens een goede moeder, ben jij er één had je moeten vragen.  maar goed als jij daar zit met een huilend ondervoed kind en pijnlijke borsten ben je niet in staat om zo te reageren.

Mischa83 schreef op 31-08-2022 om 18:04:

[..]

"Als jij een goede moeder wilt zijn dan zet je nu even door". Letterlijk gezegd.

Omg dat is echt heel erg!

Leene schreef op 31-08-2022 om 18:08:

[..]

plaatsvervangende schaamte ( ik heb jaren in de moeder en kind zorg gewerkt namelijk) Bizar echt bizar....

Wat is trouwens een goede moeder, ben jij er één had je moeten vragen. maar goed als jij daar zit met een huilend ondervoed kind en pijnlijke borsten ben je niet in staat om zo te reageren.

Haha ja achteraf weet je het wel! Nou voelde ik wel zoveel weerstand dat ik alsnog gestopt was met borstvoeding, het kon ook echt niet meer. Ik heb er wel van geleerd om te vertrouwen op mezelf dus het is uiteindelijk niet voor niets geweest.

Leene schreef op 31-08-2022 om 18:08:

[..]

plaatsvervangende schaamte ( ik heb jaren in de moeder en kind zorg gewerkt namelijk) Bizar echt bizar....

Wat is trouwens een goede moeder, ben jij er één had je moeten vragen. maar goed als jij daar zit met een huilend ondervoed kind en pijnlijke borsten ben je niet in staat om zo te reageren.

Mijn moeder had vroeger iets vergelijkbaars, ik bleef maar janken terwijl ik de hele dag aan de borst hing en ze wist echt niet meer wat te doen. Bij het CB werd ze weggezet als overspannen en jonge moeder en ze moest zich niet zo aanstellen kwam het op neer. Toen zei ze: heb je zelf kinderen dan?! Jullie hebben al je kennis uit boekjes!

Anyway, uiteindelijk zelfs van huisarts veranderd en die constateerde ondervoeding. Overgegaan op fles en ik was weer blij. Bij kind 2 deed ze gelijk fles en bij kind 3 toch maar weer bv geprobeerd, toen ging het wel goed.

Inmiddels is het een heel ander topic geworden, hoop dat het niet erg is.

Due-scimmie schreef op 31-08-2022 om 07:29:

[..]

Dat kan. Ik zeg niet dat ik het niet zwaar vond, maar ik denk dat er genoeg ouders zijn die flesvoeding geven en het ook zwaar vonden/vinden met een pasgeboren baby. Ik vind gewoon niet dat alles altijd maar moet opgelost worden door de overheid met langer verlof etc. Dat moet ook ergens van betaald worden, zal positie van jonge vrouwen op arbeidsmarkt er niet beter op maken etc. De 25% die je tot 9 maanden mag gebruiken om te kolven of voeden wordt ook betaald door werkgever.

Ik denk gewoon niet dat zoveel meer vrouwen borstvoeding zullen geven of blijven geven door die oplossingen. Het is en blijft een persoonlijk keuze of en hoe lang je borstvoeding geeft (en een stukje natuurlijk of het wel of niet lukt)

Ik vind langer (mogelijk) verlof sowieso erg wenselijk, ook bij flesvoeding. 
Het is moeilijk meten maar ik ben ervan overtuigd dat meer rust en ontspanning die eerste tijd echt forse gezondheidswinst oplevert.(bij kind en ouders)  En ook qua geld de samenleving uiteindelijk meer oplevert dan kost. Maar dat is wel korte versus langere termijn. 
Verder zou ik niet uitsluiten dat vrouwen meer gaan werken als de eerste tijd minder vermoeiend is en alles beter op de rit komt.

Leene schreef op 31-08-2022 om 16:59:

[..]

Het is ook maar na wat je gewend bent. Als iedereen om je heen borstvoeding geeft, of de meesten dan doe je dat zelf ook makkelijker.
In Nederland is het BV percentage in de jaren '70, 80 en 90 zó extreem laag geweest, de meeste kinderen kregen FV.
In Denemarken (waar een ex-collega vandaan kwam) en ik dacht ook Noorwegen ligt het BV percentage de eerste maanden boven de 90 procent. Daar is het niet eens de vraag wat voor voeding ga je geven.
Ik heb die vraag ( in mijn vorige werk) regelmatig gesteld in het begin van de zwangerschappen ( met als doel vrouwen die meer wilde weten over BV informatie te geven over cursussen BV, of als vrouwen twijfelden om ze meer achtergrond info te geven, niet om ze over te halen, nooit het idee gehad dat me dat zou lukken of dat ik dat persé zou moeten doen)

Wij hadden ook een asielzoekerscentrum in onze wijk, op een gegeven moment ben ik opgehouden die vraag te stellen aan hen, ik heb nog nooit vrouwen zo verdwaasd zien kijken als bij die vraag. En nee dat lag echt niet alleen aan een evt taalbarriere, want we gebruikten ook tolken en sommigen spraken heel goed Engels. Al ging de borstvoeding bij hen ook niet altijd van een leien dakje en gaven ze soms FV bij, 100% begon aan BV en ze vonden het gewoon maar een rare vraag.

Ik denk ook dat het normaal is om te doen, natuurlijk lukt het niet bij iedereen. Maar opmerkingen als "je bent toch geen koe" .. slaan nergens op. Je mag hier doen wat je wilt, flesvoeding is veilig, gelukkig overleven zieke kinderen hier ook maar zet vrouwen niet weg als koeien... dat vind ik zo raar

Leene, ik las juist dat in veel landen buiten Nederland de lobby van flesvoeding enorm aan de weg timmert. 

In Scandinavië is het verlof dan weer veel langer, dat zal dan toch geen toeval zijn? 

Leene

Leene

31-08-2022 om 21:22

Pinokkio schreef op 31-08-2022 om 21:07:

[..]

Leene, ik las juist dat in veel landen buiten Nederland de lobby van flesvoeding enorm aan de weg timmert.

In Scandinavië is het verlof dan weer veel langer, dat zal dan toch geen toeval zijn?

ja dat klopt maar als landen de WHO code hebben onderschreven mogen ze in ieder geval geen reclame maken voor flesvoeding/spenen etc. Daarom zie je in Nederland wel reclame voor nutricia 2 maar niet voor melkpoeder voor pasgeborenen. En mogen er geen melkpoeder samples zitten in cadeaudozen/kraamdozen etc

Maar ze zijn slim die flesvoeding fabrikanten. 

Het is overigens bijna op het misdadige af: ik zal een voorbeeld geven. Een melkpoeder fabrikant geeft gratis melkpoeder in een ziekenhuis in India. Moeders daar gebruiken die melk, leggen het kind dus minder aan de borst, dus minder stimulatie> minder productie. Krijgt- héél aardig- nog een paar gratis samples mee en gaat dan naar huis: geen schoon water en geen geld, dus wat doet de moeder. Geen drie schepjes per 90 ml maar 1 of anderhalf want goedkoper en met 1 schepje kleurt het water ook wit. 
En dan maar hopen dat moeder schoon water  heeft. Gevolg, ondervoed kind en een moeder die ( zeker bij haar eerste kind) te weinig borstmelk meer heeft, want niet genoeg gestimuleerd door de bijvoeding.
Nestle gaat letterlijk over lijken om hun producten maar te verkopen.

In Nederland vinden mensen de reclame code maar onzin en betutteling maar nadat ik een film heb gezien over die situatie in India. SCHANDALIG.

Wat betreft scandinavië.. ja een langer verlof zal helpen. maar ik denk toch ook omdat bijna iedereen daar BV geeft. Dan heb je ook altijd wel mensen om je heen die BV geven of hebben gedaan en heb je veel meer steun om je heen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.