Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Laura

Laura

15-10-2011 om 13:48

Bv tips gevraagd

Hallo,

een week geleden ben ik bevallen van mijn derde zoon. Helaas komt de borstvoeding niet zo goed op gang.
Het aanleggen gaat vanaf de eerste dag heel goed, zoon neemt mooie happen, lipjes naar buiten gekruld, neus van de borst af. De eerste dagen leek het dan ook heel goed te gaan, natuurlijk eerst wel afgevallen maar op dag 5 en 6 weer gegroeid (totaal 90 gram). Helaas was hij gisteren en vandaag (dag 7 en 8) weer afgevallen (totaal 80 gram). Geboortegewicht was bijna 8 pond. Hij plast wel goed, is alert, slaapt goed en ziet er goed uit, poept niet veel. Ik leg veel aan, zit op 10 of meer voedingen per dag. De kraamverzorgster heeft ook contact gehad met een lactatiekundige. Zij dacht aan een te laag prolactinegehalte en adviseerde domperidon en vitamine C, daar ben ik gisteren mee begonnen. De verloskundigen maken zich zorgen, ik moet ook wat bijvoeden omdat hij niet meer mag afvallen.
Help, wie heeft er nog tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

15-10-2011 om 17:05

Snap het niet

Hij is alert en vrolijk? Worden er niet problemen gezocht die er niet zijn? Is er dezelfde weegschaal gebruikt?

Tips om borstvoeding op te peppen:
- niet bijvoeden, tenzij er echt een reeel gevaar is, ik zou daar eerst een second opinion voor aanvragen, van een arts, niet een verloskundige
- Lekker samen in bed bivakkeren de hele dag. Samen slapen, en half doezelend borstvoeding geven. Hoe meer ontspannen en uitgerust je bent, hoe beter de borstvoeding gaat. Als je oudere kinderen hebt, zou ik even kijken of die een paar dagen uit logeren kunnen.

Verder, gefeliciteerd!!

dc

dc

15-10-2011 om 17:24

Lees dit eens

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding-eerste-dagen.html

"Hoeveel mag hij afvallen en moet hij groeien?
In de eerste week zal je kind misschien tot zeven procent van zijn geboortegewicht afvallen. Op de tiende, uiterlijk veertiende dag na de geboorte is hij weer terug op zijn geboortegewicht."

Daar ben je toch nog helemaal niet? Ik zou gewoon doorgaan met voeden en even die 14 dagen afwachten, tenzij je het gevoel hebt dat je baby suf wordt of uitgedroogt raakt.

Laura

Laura

15-10-2011 om 17:50

Meer info

Hij was 9 procent afgevallen, toen 90 gram gegroeid in 2 dagen, daarna weer 80 gram afgevallen in 2 dagen. De vk heeft contact gehad met de kinderarts, die zei ook bijvoeden. Het eerste idee was kolven en dat aanvullen met kunstvoeding, maar dat vond ik helemaal een slecht idee. Overigens heeft zoon net 3 flinke poepluiers gehad, dus dat geeft weer wat hoop.
Samen in bed gaan we ook weer doen, ik kan me morgen nog lekker laten bedienen.

Wegen

goh, gelukkig was mijn vk relaxter. Alleen bij de geboorte werd kind gewogen. Na ongeveer een week pas weer op het consultatiebureau. En gezeur over dalend gewicht heb ik direct gepareerd dat kind bv kreeg en daar waren die curves niet op berekend. Nooit meer commentaar gehad.
In die tijd zat ik weleens in het OV met iemand die in een derde wereldland werkte en die merkte altijd op hoe blozend gezond de babies er hier uitzagen.
En bijvoeden lijkt me nou ook niet het allerbeste advies, hoewel het ook niet slecht hoeft te zijn hoor. Het is niet zo precies denk ik. Zoon kreeg vanaf zijn geboorte een flesje venkelthee naast de bv en groeide verder goed en nam bv. Misschien is het wel handiger om je iets minder zorgen te maken.
Ik vraag me werkelijk af hoe zoiets is als een tekort aan prolactinegehalte, hoe bepaal je dat eigenlijk, is het niet gewoon een ' wild guess' ? Sommige verpleegkundigen leerden vroeger dat groene stukjes in de ontlasting betekende dat baby hongerde, later leerde ik dat het gewoon een onrijpe gal is. Ik heb me er dan ook niet druk over gemaakt.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-10-2011 om 21:32

Ik zou het niet doen, dat bijvoeden

Ik zou het nog heel even aankijken. Ik weet hoe eng dat is met zo'n piepkleintje, maar het klinkt alsof het verder prima met hem gaat (qua drinken, ontlasting, alertheid etc.) Mijn zoon kwam ook na vijf dagen weer aan en stond na de zevende dag een paar dagen stil (viel niet af, maar kwam ook niets aan) - terwijl hij enorm veel dronk, zeker 12x per dag.
Maak je er niet te druk om, hoor. Kijk het nog een dag of twee aan voor je gaat bijvoeden, juist in het begin loopt je bv anders zo hard terug.
AnneJ, wat bedoelt je collega precies met die blozende baby's in Nederland? Die blozen niet van de bv, hoor, driekwart krijgt kunstvoeding.
Groetjes
Massi

Rembrand

Rembrand

15-10-2011 om 22:41

Huisbezoek lactatiekundige

Beste Laura,
Ik ken de details van jullie situatie niet, maar ik zou zeker een huisbezoek van een lactatiekundige overwegen. Domperidon en vitamine C adviseren zonder een huisbezoek waarbij de voeding is geobserveerd lijkt mij kort door de bocht beleid.
Twee borsten per voeding aanbieden, vaker aanleggen en eventueel nakolven zullen je productie verbeteren, maar dan moet de baby wel goed aan de borst liggen. Via de telefoon kan dit niet goed beoordeeld worden m.i.
Hartelijke groet, M ( lactatiekundige IBCLC).

Massi

Op kunstvoeding kun je blijkbaar ook blozen gelukkig.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-10-2011 om 08:38

Annej

Ja, hoor, mijn dochter bloosde prachtig en kreeg na enkele maanden alleen nog maar kv. Ik dacht alleen dat jouw collega een link legde tussen Hollandse baby's en de kwaliteit van hun moeders bv. Klopte dus niet.
Groetjes
Massi

Overbezorgd

We zijn hier in Nederland zo hoog ontwikkeld dat we ons op de vierkante centimeter overbezorgd maken over trivialiteiten en daar ook nog consequenties aan verbinden die de zaak er niet beter op maken.
Aan de andere kant moet je je serieus afvragen waarom deze moeder van een 3e kind! overbezorgd is. De baby floreert er is alleen een mogelijk natuurlijke variatie in gewicht, veel te vroeg om daar consequenties aan te verbinden. Waar komt die bezorgdheid dan vandaan? Intuitie, onzekerheid, toegenomen gevoel van kwetsbaarheid? Ik zou dat gevoel ook zeker niet bagatelliseren. Maar me afvragen of die zorgen wel een grond hebben.

Grond

En welke dan.

Tijd

Ik zou het wat tijd geven. Mogelijk wordt vanzelf wel duidelijk wat het is.

Zorgen

En ja, wie begint er eigenlijk met zorgen maken, hoe realistisch is dat? Je kunt iemand ook onzeker maken.

Laura

Laura

16-10-2011 om 15:17

Annej

Waarom ik me zorgen maak? Omdat de BV bij de oudste twee niet goed ging, omdat de verloskundige moeilijk deed, omdat ik onzeker ben inderdaad...

Laura

Laura

16-10-2011 om 15:26

Vandaag

was hij 30 gram aangekomen. Wel met wat bijvoeding, maar ik heb ook de indruk dat de borstvoeding weer wat beter loopt. Ik leg veel aan, laat beide borsten goed leegdrinken, ik heb ook veel op borstvoeding.com gelezen (filmpjes gekeken) en het aanleggen en drinken ziet er goed uit. De lactatiekundige thuis is een overweging maar ik zal het wel zelf moeten betalen en er zit niemand in de buurt. Ik heb in ieder geval weer wat vertrouwen en ga de bijvoeding minderen.

Rembrand

Rembrand

16-10-2011 om 18:58

Laura

Fijn dat hij vandaag weer aangekomen was. Goed dat je veel aanlegt en beide borsten geeft. Heeft je kraambureau geen LK in dienst ? Veel ziektenkostenverzekeraars vergoeden tegenwoordig een LK. Heb je het al op jouw polis nagekeken of jouw ziektenkostenverzekeraar dit ook doet ? Is je tepel mooi rond na de voeding ? Als je tepel eruit ziet als ze klem heeft gezeten dan is dat namelijk ook zo. In dat geval heeft je kindje niet genoeg borst in de mond en krijgt het niet voldoende melk binnen, waardoor de productie ook minder goed op gang komt. Pijn tijdens de voeding hoort er ook niet bij. Tijdens het aanhappen en kort erna mag het best even gevoelig zijn, maar het is absoluut niet de bedoeling dat je na tien minuten nog geen woord uit kunt brengen van de pijn. Ik ken moeders die denken dat dat erbij hoort ( en kraamverzorgenden en verloskundigen die met een stalen gezicht zeggen dat je er eerst eelt op moet krijgen ........). Wellicht kan je overleggen met een contactpersoon van Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of La Leche League. Zij kunnen je ook vertellen waar de dichtbijzijnde LK woont of met wie ze goede ervaringen hebben.
Ik hoop dat het snel beter gaat !
Warme groet,
M.

Laura82

Laura82

18-10-2011 om 09:35

Het gaat beter

Bedankt voor het reageren. Vandaag weer 50 gram gegroeid. Voeden voelt goed, geen pijn, hij drinkt nu ook beter en langer door. Ik heb gisteren contact gehad met een LK maar zij heeft deze week geen tijd (kinderen en herfstvakantie). Heb 2 andere nummers gekregen, voicemail ingesproken dus als het goed is word ik vandaag teruggebeld. Het wordt niet vergoed maar dat maakt me niet uit. De VK die hier gisteren nog was (weer een andere, het is een praktijk van 5), was een stuk positiever, ze heeft ook nog Syntocinon voorgeschreven dus die ga ik zo ook gebruiken. Al met al heb ik er wel weer meer vertrouwen in.
Groeten van Laura

Massi Nissa

Massi Nissa

18-10-2011 om 11:32

Goed zeg!

Wat heerlijk, Laura. Bij mij kwam het ook niet goed met de bv bij de oudste en ik kan je vertellen dat het waanzinnig fijn is als het wel lekker loopt. Makkelijk, gezellig, intiem, gezond. Ik wens jou en je kindje dat ook toe.
Groetjes
Massi

dc

dc

19-10-2011 om 14:02

En?

Als hij nu nog steeds groeit, zou ik de weegschaal de deur uitgooien! (Met de bijvoeding )

Laura

Laura

21-10-2011 om 11:11

Gaat goed

Hij is sinds maandag 130 gram gegroeid! Maar tot hij weer op z'n geboortegewicht is (hij moet nog bijna 200 gram) houd ik de weegschaal in huis. Een LK consult is nog niet gelukt ivm de herfstvakantie, maar het gaat lekker dus we gaan zo maar door.
Groetjes van Laura

Fijn

dat je er nu meer tevreden over bent. Hopelijk wordt het nog makkelijker als je zijn geboortegewicht bereikt hebt. Dan zou ik die weegschaal gauw wegdoen.
En hopelijk wordt het ook meer makkelijk dan bij je vorige babies, drie keer is scheepsrecht.

dc

dc

21-10-2011 om 21:10

Super!

Fijn om te horen. Ik hoop dat je er verder gewoon lekker van kunt genieten!

Massi Nissa

Massi Nissa

21-10-2011 om 21:47

Hee, leuk om te horen!

Fijn zeg, 130 gram in 3-3,5 dag, dat is hartstikke keurig. Hoop voor jullie allebei dat het zo goed blijft gaan.
Groetjes
Massi

Rembrand

Rembrand

22-10-2011 om 13:21

Mooi zo!

Fijn om te horen dat het beter gaat en dat de groei er nu in lijkt te zitten.
Jammer dat je in jouw omgeving geen LK kunt vinden die in de herfstvakantie langs kan komen. Eigenlijk zou ze dit wel moeten kunnen regelen. ( of anders een vervangster als achterwacht hebben).
M.

Laura

Laura

24-10-2011 om 10:01

Pfff..hij valt weer af

En ik zit er nu ook een beetje doorheen. Gister weer veel gevoed maar mijn linkerborst ging niet lekker. Zoon was onrustig, steeds loslaten en (mis)happen en uiteindelijk frustratie. Ik heb gisteravond de LK al gemaild en vanmorgen bleek zoon 50 gram te zijn afgevallen. Nu weer twijfel, wat te doen, ik hoop dat de LK snel reageert, evt heb ik nog andere namen gevonden (stonden niet op borstvoeding.com).
Groetjes van Laura

Laura

Laura

24-10-2011 om 10:33

heeft gebeld en komt morgen langs

dc

dc

24-10-2011 om 11:40

In de tussentijd

Beschrijf eens wat meer wat er niet lekker gaat. Voelt je borst heel vol aan? In het begin heb je vaak een beetje kwantiteitsproblemen. Dus of te veel, of te weinig.

Ik had een keer hetzelfde, en bij afkolven schoot de melk echt uit mijn borst. 1 keer afkolven, en het probleem was verholpen.

Of de toeschietreflex is te langzaam voor je zoontje, en dan kan het helpen om voor het aanleggen alvast een beetje melk omhoog te halen met je hand.

Laura

Laura

24-10-2011 om 14:56

Te weinig of te langzaam

Beide waarschijnlijk, volgens mij is de hoeveelheid sinds gisteren teruggelopen en het toeschieten duurt hem te lang. Kolven lukt ook niet, ik sta er voor het eerst alleen voor met 3 jongens. Oudste moet naar school, middelste is zo blij dat hij weer eens wat aandacht van mij krijgt en dat vraagt hij dus ook steeds. Om de anderhalf uur voeden breekt me nu behoorlijk op. Ik weet niet of ik dit nog wel wil...

Massi Nissa

Massi Nissa

24-10-2011 om 16:22

Ach laura

Elke anderhalf uur is niet te doen, inderdaad. Zeker als hij niet lekker aanhapt. Mijn zoon kwam in het begin ook heeeeeel vaak. Ik probeerde hem dan steeds een beetje af te leiden zodat er telkens een kwartiertje langer tussen zat, zodat hij dan weer meer dronk omdat hij meer honger had. Ik vond die eerste weken een gigantisch gedoe, maar daarna ben je spekkoper. Als het eenmaal loopt, is het ideaal. Ik hoop zo voor je dat de LK morgen uitkomst brengt!
Groetjes
Massi

cqcq

cqcq

24-10-2011 om 19:11

Misverstand

Heeft iemand je er wel op gewezen dat je met een dagelijkse weegbeurt helemaal niet kunt bepalen of je kind is aangekomen of is afgevallen?

Je zou voor de aardigheid je kind eens ieder uur moeten wegen. Dan zie je dat de dagelijkse variatie al meer is dan 200 gram (net een fles/borst gedronken, of juist net geplast of gepoept).

Je kunt dus helemaal niet zeggen dat je kind 50 gram is afgevallen door een weegbeurt van vandaag en gister met elkaar te vergelijken. Ook al meet je 50 gram verschil, dan nog is het mogelijk dat je kind juist is aangekomen in plaats van afgevallen.

Als je al wilt vergelijken, vergelijk dan met een gewicht van een week eerder, of nog beter 2 weken.

dc

dc

24-10-2011 om 20:16

Alleen

Ja dat ken ik. Sinds de geboorte van mijn dochter gaat mijn man zeker 1 keer per week een nacht in een hotel slapen. En moet ik de oudste naar school brengen en halen, en de jongste is de meeste tijd thuis (hij gaat 3 ochtenden per week naar de crèche). Mijn dochter is nu 6 maanden, en ik ben moe, maar het is te doen. Ze woog 4,3 kilo bij de geboorte en at ook heel wat (geheel bv). Nog steeds trouwens.

Ik weet dus ongeveer waar je doorheen gaat!

Ik heb trouwens geen weegschaal in huis gehad. Ik vind het echt zot om je druk te maken over het gewicht als het kind het verder goed doet. Een kind dat een probleem heeft is duffig, heeft koorts of huilt heel veel.

Je melk zal niet binnen een dag enorm teruglopen. Het kan wel een regeldagje zijn, die heb je na een paar weken. Dan heb je 1 à 2 dagen dat de baby echt onverzadigbaar lijkt, en alleen aanleggen lijkt te helpen. Na een paar dagen is dan je productie opgekrikt en gaat het weer even beter. Maar uit ervaring kan ik je zeggen dat de eerste paar maanden om de 2 uur voeden echt niet abnormaal is. Als je je daarbij neerlegt en je dag eromheen plant, is het te doen.

Ik heb altijd veel voorgelezen tijdens borstvoeding geven om de oudere kinderen niet buiten te sluiten. Verder vond ik de tv en WII een prima oplossing om de middelste een tijdje bezig te houden totdat ik m'n draai gevonden had, het huishouden kan wachten tot partner er is, makkelijk eten kan echt wel een paar maandjes, en vergeet niet aangeboden hulp aan te nemen. Kijk of je middelste eens een ochtend ergens kan spelen, zodat jij met baby het bed in kan duiken (en dan niet achterstallig wasgoed doen). Dat helpt echt enorm.

Ik lag de eerste maanden trouwens regelmatig om 7u op bed. Zodra dochter sliep en de jongens ook, sliep ik mee.

Ik hoop dat de LK je praktisch verder kan helpen morgen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.