Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Eerste hulp bij extreme vermoeidheid

Lieve allemaal,

Ik ben inmiddels moeder van drie waarvan de jongste nu bijna vier weken is. Het is een ontzettend lief mannetje en hij doet het heel goed. Het enige ‘minpunt’ is dat sinds de zwangerschap zijn dag en nachtritme is omgedraaid. Al sinds de zwangerschap is hij in de nachten wakker en behoorlijk druk en slaapt hij voornamelijk overdag. 

Deels hebben we het na de geboorte al kunnen bijsturen, maar hij blijft nog echt lang wakker na de voeding van drie uur in de nacht. We hebben ons daar dan ook maar bij neergelegd (het zal vanzelf wel overgaan), maar zelf slaap ik inmiddels al sinds midden zwangerschap amper. Ik geef borstvoeding en hij komt precies om de drie uur. Tussendoor blijft er dan 2,5 uur over om te slapen, maar dit lukt mij nooit omdat ik zelf erge moeite heb met snel inslapen. Soms lukt het me om nog een uurtje te slapen, maar vaak sla ik ook een hele drie uur over. Er zijn nachten bij dat het me amper lukt om één keer 2,5 uur te slapen. 

Wie heeft er tips? Mijn man wil gerust in de nacht (of overdag) een flesje geven, maar ik word dan alsnog wakker van mijn borsten. Na drie uur in de nacht ben ik sowieso wakker (want inmiddels gewend natuurlijk), dus voedingen overnemen heeft weinig zin. We zijn dan allebei wakker en daar heeft niemand wat aan. Ik laat hem dus maar doorslapen in de nachten. 
Hoe deden jullie dat? Zijn er tips om er beter door te komen? Mijn andere twee zijn wat ouder (9 en 10) en toen kon ik er blijkbaar beter tegen. Ik kan mij iig niet herinneren dat ik het toen zo zwaar vond.

De boel de boel laten en in de ochtend, als de twee grootsten naar school zijn, samen met je baby gaan slapen, is dat geen optie? Ik neem aan dat je nog verlof hebt. Laat los dat alles in huis spik en span moet zijn.

Overdag de boel de boel laten en mee gaan slapen overdag als de oudsten op school zitten. Of in ieder geval met de benen omhoog op de bank en niet dan gaan poetsen oid.

Ik heb een tip, maar dat is denk ik niet wat je wil horen: stoppen met borstvoeding en overgaan op flesvoeding, dan kun je de nachten verdelen. 

Wat mij heel erg hielp was te bedenken dat je ook rust als je wakker ligt. En je niet bezig houden met hoelang je nog wel of niet kan slapen. Voor mij werkt piekeren daarover averechts.

Misschien helpt het wel om toch je man eens een nachtje de voeding te laten doen. Natuurlijk wordt je dan wakker als je moet kolven omdat je borsten zeer gaan doen. Maar dan wordt je waarschijnlijk wel op een natuurlijker moment wakker dan wanneer de kleine honger heeft.

Slaapt de kleine bij jullie op de kamer? En zo ja is het een optie om hem een nachtje te verplaatsen of dat jijzelf een nachtje in een andere kamer slaapt? Ik sliep heel onrustig met mijn dochter op de slaapkamer en kon dan ook niet terug in slaap vallen.

En verder ik vond het ook een heftige tijd. Ik rustte de eerste zes weken ook echt elke middag en doe dat nog steeds wel eens op mijn vrije dagen. Het is ook gewoon zwaar die doorbroken nachten.

Een beetje een dooddoener maar het is een fase en het gaat weer voorbij.

Due-scimmie schreef op 25-09-2021 om 21:37:

Overdag de boel de boel laten en mee gaan slapen overdag als de oudsten op school zitten. Of in ieder geval met de benen omhoog op de bank en niet dan gaan poetsen oid.

Dit. Zo doe ik het nu ook. Onze baby is 6 weken en in het weekend ga ik in de middag weleens bij slapen als man bij de kinderen is. 

Ik had voorheen ook best wat tijd nodig om in slaap te vallen, maar tegenwoordig (baby is 7 maanden) val ik meestal zo in slaap bij naar bed gaan en val ik meestal in slaap tijdens de nachtvoedingen en probeer ik dan juist wakker te blijven... Wie weet heb je dat ook wel over een tijdje.
En die zeer uitzonderlijke keer dat ie er langer tussen liet een paar maanden geleden, had ik zelf slecht geslapen omdat ik steeds het gevoel had dat ie zou komen ed. Zo jammer dan hè.

En inderdaad, overdag ook rusten/slapen als dat kan en op tijd naar bed. (Ik wilde in het begin vaak wel slapen overdag, maar als baby dan in de draagzak sliep was het lastiger echt te slapen. Rustig zitten kon natuurlijk wel en dat helpt ook.)

Hier deed man ook vaak de ochtenden als baby vroeg wakker was. Dan was ie om 5 of 6 uur bijvoorbeeld wakker en zat hij met baby terwijl ik nog verder rustte of sliep. 

's nachts paste ik ook regelmatig toe: ik deed de voedingen en als baby wakker was en niet kon slapen maar het geen honger was of hij had net gegeten, dan gaf ik hem vaak aan man. Slapen lukte mij ook beter als ik wist dat iemand anders bezig met hem was en ik dus niet 'aan' hoefde te staan. Man merkt ook veel minder van als baby wakker wordt of huilt, dus juist omdat ik wist dat man nog bezig was met baby, kon ik makkelijker uitschakelen om te slapen.

Suzanhodges

Suzanhodges

25-09-2021 om 22:32 Topicstarter

De boel helemaal de boel laten betekent dat ik mijn man volledig belast met het hele huishouden en hij is wel weer aan het werk. Dat vind ik best wel lastig. Hij zelf ook, want hij moppert zelf ook dat hij ook ontzettend moe is, terwijl hij dus wel slaapt in de nachten. 
Ik probeer zoveel mogelijk overdag mee te slapen, maar ook daarin werk ik mezelf weer tegen, want ook overdag slaap ik dus slecht  Ik ben ook constant bang dat ik net in slaap val zodra hij weer bijna wakker wordt. Dan voel ik mij namelijk nog slechter dan wanneer ik gewoon wakker was gebleven. Ik ben dus zelf vooral het grootste probleem. 
En stoppen denk ik wel eens over, maar ik vind het ook zo mooi en fijn en eigenlijk werkt het dus heel goed allemaal. Ik maak er alleen zelf (geestelijk) gewoon een potje van. 
Allemaal wel bedankt voor de adviezen. Ik ga ermee aan de slag. En sowieso fijn om er even over te mogen klagen. 

Afkolven en ofwel in 't weekend papa aan 't werk laten terwijl jij een halve dag bij-pit (als dat gaat qua stuwing) of babysit / familie inschakelen om het even over te nemen?

Niet te nauw kijken qua huishouden.
En de oudste 2 drillen dat ze hun eigen kamer opruimen, de vaatwas inladen, zorgen dat je niet valt over hun speelgoed, ...
De lente-schoonmaak doe je maar ... volgende lente.
En wie weet ... tijd voor een robot-stofzuiger, een droogkast, ... alles om 't je sowieso gemakkelijker te maken in een gezin met 3 kinderen.

(Ook eens dit exemplaar wat groter wordt en je meer laat slapen wordt het gewoon drukker in huis.)

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

26-09-2021 om 08:49

Was er veel bloedverlies bij de bevalling? Misschien voor de zekerheid ook wat bloedonderzoek laten doen? 

Oh mijn derde had ook aan dag/nachtritme omgedraaid. En ik had veel bloed verloren dus geen fijne combi. Toch ging het een stuk beter toen ze voor de nacht in haar eigen bedje ging slapen en ingebakerd. 
Voeden deed ik in het donker en verschonen alleen bij een klein zwak lichtje. 

Suzanhodges schreef op 25-09-2021 om 22:32:

De boel helemaal de boel laten betekent dat ik mijn man volledig belast met het hele huishouden en hij is wel weer aan het werk. Dat vind ik best wel lastig. Hij zelf ook, want hij moppert zelf ook dat hij ook ontzettend moe is, terwijl hij dus wel slaapt in de nachten.
Ik probeer zoveel mogelijk overdag mee te slapen, maar ook daarin werk ik mezelf weer tegen, want ook overdag slaap ik dus slecht Ik ben ook constant bang dat ik net in slaap val zodra hij weer bijna wakker wordt. Dan voel ik mij namelijk nog slechter dan wanneer ik gewoon wakker was gebleven. Ik ben dus zelf vooral het grootste probleem.
En stoppen denk ik wel eens over, maar ik vind het ook zo mooi en fijn en eigenlijk werkt het dus heel goed allemaal. Ik maak er alleen zelf (geestelijk) gewoon een potje van.
Allemaal wel bedankt voor de adviezen. Ik ga ermee aan de slag. En sowieso fijn om er even over te mogen klagen.

Je kunt natuurlijk ook 1 keer per dag als baby in box ligt, bij oudste kinderen op schoot zit oid even samen half uur schouders eronder zetten. 

Leene

Leene

26-09-2021 om 16:00

Leeuwtje32 schreef op 25-09-2021 om 21:42:

Ik heb een tip, maar dat is denk ik niet wat je wil horen: stoppen met borstvoeding en overgaan op flesvoeding, dan kun je de nachten verdelen.

Maar dan moet je zeker weten dat dit gaat helpen. Volgens mij is het probleem niet de voeding op zich maar het lange wakker blijven. Dan haalt het toch geen zier uit of je nu borst of flesvoeding geeft? Vader kan het dan om de nacht doen. Maar ik ben benieuwd hoe lang hij dat trekt als blijkt dat na het flesje geven de baby nog twee uur wakker blijft. Heel vaak wordt als antwoord gegeven 'stop maar met de borstvoeding.' ( Tegen mij ook, jongste was ook nogal onrustig in de nacht  zeker de eerste drie maanden) maar ik heb eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat moeders die geen borstvoeding gaven  maar flesvoeding nog minder sliepen!

Ik snap het als je borst voeding stopt bij veel problemen.. pijn, te weinig melk, niet groeien of als het echt helemaal je ding niet is. Etc. Maar stoppen omdat je beter wilt slapen... Kijk daarmee uit. 

Probeer overdag te slapen laat de boel de boel. Check je ijzergehalte. Zoek tijdelijk iemand die je kan helpen met het huishouden en bedenk beste TO dat deze periode over gaat. Jullie hebben het dag en nacht ritme al een beetje weten bij te sturen. Hopelijk kun je het nog meer bijsturen zodat hij in ieder geval na een nacht voeding gelijk weer gaat slapen.

Leene schreef op 26-09-2021 om 16:00:

[..]

Maar dan moet je zeker weten dat dit gaat helpen. Volgens mij is het probleem niet de voeding op zich maar het lange wakker blijven. Dan haalt het toch geen zier uit of je nu borst of flesvoeding geeft? Vader kan het dan om de nacht doen. Maar ik ben benieuwd hoe lang hij dat trekt als blijkt dat na het flesje geven de baby nog twee uur wakker blijft. Heel vaak wordt als antwoord gegeven 'stop maar met de borstvoeding.' ( Tegen mij ook, jongste was ook nogal onrustig in de nacht zeker de eerste drie maanden) maar ik heb eens een onderzoek gelezen waaruit bleek dat moeders die geen borstvoeding gaven maar flesvoeding nog minder sliepen!

Ik snap het als je borst voeding stopt bij veel problemen.. pijn, te weinig melk, niet groeien of als het echt helemaal je ding niet is. Etc. Maar stoppen omdat je beter wilt slapen... Kijk daarmee uit.

Probeer overdag te slapen laat de boel de boel. Check je ijzergehalte. Zoek tijdelijk iemand die je kan helpen met het huishouden en bedenk beste TO dat deze periode over gaat. Jullie hebben het dag en nacht ritme al een beetje weten bij te sturen. Hopelijk kun je het nog meer bijsturen zodat hij in ieder geval na een nacht voeding gelijk weer gaat slapen.

Nachten (3 uur) deed ik, maar man deed dan half 12 en half 7. Kon dan wel slapen van 10 tot 3 en van 4 tot 8. Is echt stukken beter dan elke 3 uur wakker. 1e 2 weken dat man vrij had deed hij elke nacht, mijn herstel had prioriteit. 

Leene

Leene

26-09-2021 om 18:31

Iedereen moet een eigen oplossing vinden. Ikzelf lees dat het meer een probleem is dat hij zo lang wakker is. Maar goed dat haal ik eruit. Als dat het grootste probleem is zou ik persoonlijk uitkijken om de BV te stoppen. Dat moet je ook weer helemaal afbouwen. Was jouw kind dan ook zo lang wakker Leeuwtje? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.