Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Grootouder met 2 honden laten babysitten tweewekelijks

Dag allemaal,

Ik wil hier eens polsen naar meningen maar ook naar ervaringen. Zouden jullie je baby (in ons geval 10m) bij 1 grootouder met 2 honden (een Basset fauve de Bretagne en een Labradoodle) laten overdag? Ze zou tweewekelijks babysitten op onze zoon. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?

Peiling

Oma met 2 honden laten oppassen op baby 10m
72 stemmen
64%
36%

ik heb jou topic gelezen op viva. Daar kwamen reacties over communicatie.
Maar als jij er geen goed gevoel bij hebt en de reden daarvoor kan ik ook volgen en jij bespreekt dat met jou man, maar hij gooit jou zorgen van tafel steeds, dan snap ik dat communicatie lastig is als je niet gehoord wordt.
Dus het is niet zozeer jou communicatie, maar dat jou man denkt dat, omdat het zijn moeder is, hij het niet kan maken om deze afspraak te wijzigen. Dat doet nog steeds geen afbreuk aan jou terechte zorgen. Dus als jij daar geen goed gevoel bij hebt, dan mag je deze afspraak wijzigen  vooral omdat jou baby nog zo klein is. En dan heb ik het niet alleen over het slapen, maar combinatie met honden en dat ze haar honden niet onder controle heeft en de honden voorgaan op jou baby, die afhankelijk is van een volwassenen in haar zorg en veiligheid. Ook geef je aan dat deze vrouw jou zorgen ook wegwuifd en dus niet openstaat voor verbeterpunten qua veiligheid, dan houdt het op.
Dus neem jezelf serieus  dat doe je gelukkig al. Jou zorgen zijn terecht.
Jou man moet in eerste instantie zorgen voor veiligheid voor zijn baby  Dus zijn persoonlijke gevoelens over zijn moeder kwetsen, zijn hierin ondergeschikt.

Hebben de honden signaal afgegeven waar je je zorgen over maakt?

Wij hebben zelf een hond: Geen probleem.
Oma 1 heeft een hond: Geen probleem.
Oma 2 heeft een hond: Wel een probleem. Kleinkind komt daar helemaal niet meer over de vloer, omdat ik het risico te groot vind. Die oma moet dus altijd ergens anders of bij ons thuis afspreken om kleinkind te zien.

en nog een aanvulling over hoe jou man jou noemt na aanleiding van het uitten van jou terechte zorgen, dat kan echt niet. En ik vraag mij ook af, aangezien er nu een topic weer over geopend wordt of hijzelf wel bekwaam is om de verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van het garanderen van de veiligheid van zijn baby. Want bij twijfel over veiligheid hoor je je verantwoordelijkheid als ouder te nemen en dat doet hij dus niet...sterker nog; hij laat jou twijfelen over jou inzicht wat betreft die verantwoordelijkheid. Ga daar niet in mee. 
Jij wil het terecht niet en jou zorgen zijn ook terecht. Ook instanties letten ook op deze omstandigheden, of er een veilige omgeving is. Laat je niks aanpraten, omdat hij het lastig vindt het gesprek aan te gaan. Dat is de reden.

Ik vind deze topics enorm irritant! Moeten we nou op Viva gaan lezen wat er echt aan de hand is? 

_Audrey schreef op 11-05-2023 om 12:02:

Ik vind deze topics enorm irritant! Moeten we nou op Viva gaan lezen wat er echt aan de hand is?

Ik las dit topic op viva en daar wordt de juiste achtergrond info gegeven en op basis daarvan is het niet verstandig om baby daar te laten logeren. Plus, dat de moeder duidelijk aangeeft bij partner het niet te willen, maar hij haar terechte zorgen wegwuifd.


Oudjes92, ik kom niet op Viva en ken blijkbaar niet het hele verhaal. Dat neemt niet weg dat ik mag aannemen dat jij niet voor niets twijfelt, en dat is voor mij reden genoeg om te zeggen niet doen. 

Ter aanvulling, zelf zou ik mijn kind nooit alleen bij iemand met honden laten. Simpel omdat mijn kinderen niet gewend zijn aan honden, ze vinden honden leuk maar weten niet hoe ze ermee om moeten gaan.... en andersom weet de eigenaar vd honden dat ook niet altijd.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

11-05-2023 om 14:33

_Audrey schreef op 11-05-2023 om 12:02:

Ik vind deze topics enorm irritant! Moeten we nou op Viva gaan lezen wat er echt aan de hand is?

Volgens mij zoekt TO juist nu hier een mening, zónder daarbij alle details te geven. Dus het lijkt me dat je antwoord kunt geven, zonder ergens anders te moeten lezen wat er echt aan de hand is... Dan anderen Viva wel lezen en dan hier reflecteren met Viva-informatie, is aan hen... maar ikzelf ga dat niet doen.

Oh onhandig dit ja. Blijkbaar speelt er iets in communicatie met partner en/of oma. Ik heb geen idee, want lees alleen maar hier.
Op basis van deze summiere info zou ik dus zeggen: "jazeker, waarom niet?"

Daddy_gijs schreef op 11-05-2023 om 14:33:

[..]

Volgens mij zoekt TO juist nu hier een mening, zónder daarbij alle details te geven. Dus het lijkt me dat je antwoord kunt geven, zonder ergens anders te moeten lezen wat er echt aan de hand is... Dan anderen Viva wel lezen en dan hier reflecteren met Viva-informatie, is aan hen... maar ikzelf ga dat niet doen.

Het lastige is ook, nadat ik dit al op viva had gelezen en dus weet dat deze Poll ook eigenlijk niks zegt over hun situatie. Dat maakt het lastig om hier niet over te beginnen. Ik hoop maar dat TO zelf nog wel 'weet' wat het werkelijke verhaal is...en dat is niet zozeer de discussie laten logeren bij oma met honden, maar het feit dat oma de honden niet onder controle lijkt te hebben en zich eerder ontfermt over de honden, dan de baby. 

Zorgen zijn terecht.

Als je als ouder geen veilig gevoel ergens bij hebt, hoef je je daarvoor niet te verantwoorden (zeker niet met iets dat pedagogisch verantwoord is). Oma begaat de misstap door de verantwoording niet te nemen over het gevoel bij de honden, bij de fleece en bij de knuffels. Kennelijk heeft ze niet de houding om, zelfs al vindt zij het onzin, de moeder tegemoet te komen. Waarom niet? Vader van de baby door de gevoelens van moeder weg te wuiven.

Mijn ervaring als moeder van een jong kind (al weer even geleden) is geen enkele professional onveilige gevoelens wegwuift. Heeft moeder een onveilig gevoel, dan wordt daar naar geluisterd zonder vragen of eisen. 

Dat vader en zijn moeder je zorgen wegwuiven (in plaats van wegnemen) en je dan ook nog de opdracht geven met een onderbouwde reden aan te komen, betekent niet dat je daar naar hoeft te luisteren en zeker niet dat je daar onzeker over moet worden. 
Jij voelt je er niet goed bij, kláár. Zij doen daar niet zodanig aanpassingen op, daar zou ik ook klaar mee zijn. Ze doen niet veel om het vertrouwen te winnen en te herstellen. Daarmee zijn ze af. Daar is geen discussie over te voeren want ze willen niet (of kunnen niet, wat in dezelfde  belabberde houding resulteert). Volg je eigen gevoel.

Philou schreef op 11-05-2023 om 14:55:

Jij voelt je er niet goed bij, kláár. 

Waarom is dit superieur aan een vader die zich er niet goed bij voelt om kind weg te houden bij oma? Ik lees nergens dat er sprake is van een onverantwoorde of gevaarlijke situatie, dus waarom is TO als moeder dan 100% bepalend?

Tja.. toen mijn kind werd geboren had ik 2 honden. Ondanks dat ik best aardig met honden om kan gaan en een hond kan lezen, liet ik mijn kind nooit alleen met de honden.
Het ligt dus in mijn ogen aan het complete plaatje. Er is in mijn ogen geen makkelijk ja of nee. Ik heb trouwens niet het hele draadje gelezen, maar alleen de beginpost.

In principe geen enkel probleem. Wij hebben zelf honden en veel familie/vrienden hebben ook honden. Echter de mensen die ik ken gaan er op een verantwoorde manier mee om dus ik heb er geen probleem mee om de kinderen daar achter te laten. Ik ken ook hondenbezitters die ik veel minder vertrouw omdat ze niet goed omgaan met hun honden en daar zou ik mijn jonge kinderen niet achterlaten. 

Lieveheersbeest schreef op 11-05-2023 om 15:10:

[..]

Waarom is dit superieur aan een vader die zich er niet goed bij voelt om kind weg te houden bij oma? Ik lees nergens dat er sprake is van een onverantwoorde of gevaarlijke situatie, dus waarom is TO als moeder dan 100% bepalend?

1) Als één het niet veilig vindt, dram niet door maar luister,

2) Een kind van oma zal minder snel toegeven wanneer iets niet veilig voelt,

3) Bij jonge kinderen vind ikzelf dat moeders betere afwegingen maken dan vaders.
Dus ja, ok geef volmondig toe, het is een vooroordeel.

Philou schreef op 11-05-2023 om 16:13:

[..]

1) Als één het niet veilig vindt, dram niet door maar luister,

2) Een kind van oma zal minder snel toegeven wanneer iets niet veilig voelt,

3) Bij jonge kinderen vind ikzelf dat moeders betere afwegingen maken dan vaders.
Dus ja, ok geef volmondig toe, het is een vooroordeel.

Nou ik ben het er niet helemaal mee eens. Ja als de een het niet veilig vindt luister je, maar..... mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld een enorme hekel aan honden.  Zij vinden het compleet onverantwoord dat wij honden hebben en kinderen.  Dat er nooit iets gebeurd is en dat mijn honden en kinderen prima samenleven wijten zij meer aan geluk dat wijsheid.  Soms zijn angsten ook compleet onterecht en kijk je gekleurd juist omdat het je schoonouders betreft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.