Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Help baby rolt om en slaapt niet meer!


Hier lagen de kinderen in een zijlig kussen; met kleine kussen tegen de buik. Dit was vanwege voorkeursligging.
Ze sliepen heel rustig, net alsof ze ingebakerd waren, maar toch weer niet. Nu is de baby van Feniks al 7 mnd, maar een poging tot een goede nachtrust is mij die zijlig kussen wel waard.

https://www.prenatal.nl/babykamer/beddengoed/dekbedden-en-kussens/doomoo-basics-zijligkussen-3401324.html?gclid=EAIaIQobChMI--vkiKfC_AIVtpBoCR0w8g9XEAQYASABEgLKfvD_BwE


Verder kan je met je vraag ook naar een consultatie arts; die ziet je kind, hoe het draait en de ontwikkeling van het kind.

MevrouwKrul schreef op 12-01-2023 om 06:16:

Wie heeft tegen je gezegd dat je niet met je baby moet communiceren als hij wakker wordt? Sorry, maar dat is echt middeleeuws advies. Hij is nog zo ontzettend klein. Baby's horen nog helemaal niet door te slapen en hebben jouw geborgenheid nog heel hard nodig. Een baby is klein en kwetsbaar en reageert nog volledig instinctief. Hij is volledig van jou afhankelijk en kan alleen communiceren door te huilen. Met name in de westerse wereld zijn wij dat instinctieve stukje kwijt, en hebben we bedacht dat we baby's moeten laten huilen, dat ze door moeten slapen en dat ze zich vooral aan ons schema moeten houden en niet andersom. En dan vinden we dat onze baby, die heel normaal babygedrag vertoont, 'ons wakker houdt'.

Pak hem op, troost hem en leg hem pas terug als hij rustig is en slaapt. Ik weet niet hoe oud hij is, maar je zou kunnen overwegen om zijn wiegje op jullie kamer te zetten. Dat is sowieso het advies tot zes maanden, en dat is logisch als je je verdiept in de behoeftes van baby's.

Ik vind dit persoonlijk wel heel erg zwart wit. Natuurlijk heeft een baby geborgenheid nodig, net als voeding en voldoende slaap.

Voor voldoende slaap is het belangrijk dat een baby vooral zelf leert slapen, zodat het meerdere slaapjes aan elkaar kan koppelen en voldoende uitrust. Sommige babys zijn heel prikkel gevoelig die doe je geen plezier met samen of op dezelfde kamer slapen.

Het is niet alleen vervelend voor TO als haar baby steeds wakker wordt, maar ook voor de baby zelf. Die raakt oververmoeid en gefrustreerd.

Ik heb juist soms het idee dat sommige moeders doorslaan in veilige hechting en voorkomen van huilen. Ze raken gestrest en over vermoeid van altijd "aan" staan en nauwelijks nachtrust. Dat geeft spanning die de baby kan aanvoelen en kan net zo goed heel onveilig aanvoelen voor een jong kind. Ik weet soms niet wat schadelijker.


Ha Feniks!

Ik heb helaas geen simpele oplossing voor je alleen enorme herkenbaarheid! Onze zoon (inmiddels al bijna kleuter) had dit ook. Heeft 2 weken slapeloze nachten opgeleverd en toen was het voorbij. En om je al even voor te bereiden…
Een paar maanden later kwam de fase van gaan zitten in z’n bed, maar niet weer kunnen gaan liggen (in het donker) en weer een paar maanden later de “gaan staan” fase in z’n bed en ook niet weten hoe die moest gaan liggen.
Al die fases betekenden 1 a 2 weken eindeloos naar t bedje lopen. Kind weer terugleggen en dan 5-10-15-30-60 minuten later weer opnieuw. (Of wat we later deden… op een matras ernaast gaan liggen om zelf niet over de koude gang te houden…) nachten afwisselen met partner en dan opeens… is het weer voorbij.
Ik zeg het nu allemaal makkelijk, maar midden in zo n fase voelden we ons vaak lichtelijk wanhopig en heb ik het hele internet afgestruind naar tips.
Bij ons was toch de enige oplossing: accepteren en wachten tot het voorbij is.
Sterkte!

Jillz schreef op 12-01-2023 om 17:58:

[..]

Ik vind dit persoonlijk wel heel erg zwart wit. Natuurlijk heeft een baby geborgenheid nodig, net als voeding en voldoende slaap.

Ik heb juist soms het idee dat sommige moeders doorslaan in veilige hechting en voorkomen van huilen. Ze raken gestrest en over vermoeid van altijd "aan" staan en nauwelijks nachtrust. Dat geeft spanning die de baby kan aanvoelen en kan net zo goed heel onveilig aanvoelen voor een jong kind. Ik weet soms niet wat schadelijker.


Mooi gezegd dat laatste.

Overdag oefenen met van buik op rug draaien.


Feniks89

Feniks89

13-01-2023 om 05:36 Topicstarter

Bedankt voor jullie antwoord. We gaan maar gewoon accepteren dat we weer even in een wat meer slapeloze periode zitten (ze te lezen kunnen we ons vast voorbereiden op ceel meer) en afwachten tot hij zelf leert terug te rollen. Deze nacht heeft hij overigens van 19.00 uur tot 05.15 uur op zijn buik geslapen zonder wakker te worden, dus dat is heel netjes.

nog een klein vraagje, ik lees dat na zes maanden je niet meer op de voorkeurshouding hoeft te letten, weten jullie of dat klopt? Want zijn hoofd ligt nu wel altijd naar dezelfde kant.

Hier merkte ik een voorkeursligging bij ca 4-5 mnd doordat de schedel zijn ronde rond ging verliezen; afvlakking. Bedje draaien etc hielp niet. Dus naar de fysiotherapeut voor oefeningen want ook verschil in spier lengte in de nek. Het is wel goed gekomen, maar 20 jaar later is die afvlakking nog wel voelbaar.
 Ga anders langs consultatie arts of je huisdokter voor controle van de spieren in de nek. Liever te vroeg dan te laat.

Flanagan schreef op 12-01-2023 om 16:11:

Hier lagen de kinderen in een zijlig kussen; met kleine kussen tegen de buik. Dit was vanwege voorkeursligging.
Ze sliepen heel rustig, net alsof ze ingebakerd waren, maar toch weer niet. Nu is de baby van Feniks al 7 mnd, maar een poging tot een goede nachtrust is mij die zijlig kussen wel waard.

https://www.prenatal.nl/babykamer/beddengoed/dekbedden-en-kussens/doomoo-basics-zijligkussen-3401324.html?gclid=EAIaIQobChMI--vkiKfC_AIVtpBoCR0w8g9XEAQYASABEgLKfvD_BwE


Verder kan je met je vraag ook naar een consultatie arts; die ziet je kind, hoe het draait en de ontwikkeling van het kind.

Ook die zijn niet veilig. 
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/advies/adviseer-de-4-van-veilig-slapen


TO, het is even doorzetten. Zodra hij terug kan rollen, is het weer voorbij. Dus daarmee veel oefenen en hopen dat hij het snel door heeft veel meer kan je niet doen.

BlairW schreef op 13-01-2023 om 09:28:

[..]

Ook die zijn niet veilig.
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/advies/adviseer-de-4-van-veilig-slapen


TO, het is even doorzetten. Zodra hij terug kan rollen, is het weer voorbij. Dus daarmee veel oefenen en hopen dat hij het snel door heeft veel meer kan je niet doen.

Wel leuk die adviezen van Mieke van het kenniscentrum, maar wanneer je baby wisselende voedingen geniet, in een trappelzak slaapt, eigen bedje,  zonder knuffels boven het hoofd, precies zoals ze adviseren en dan bij 8 weken al door slaapt, zodat er gemakkelijk een voorkeur gaat ontstaan omdat het langer op de rug ligt en daarbij langer naar één zijde van het ledikantje opkijkt, is de kans aanwezig dat er een verschil ontstaat in de lengte van de nekspier. Ons kind kon bij 5 mnd al onder behandeling van een fysiotherapeut om mbv oefeningen de ontstane ongelijkheid van de nekspieren als gevolg van oprek tijdens het langer slapen, weer gelijk te krijgen.

De opmerking van Mieke dat het wel weer goed komt, is ook niet helemaal waar. Laatst paste deze ondertussen uitgegroeide tot jongvolwassene een skihelm. Links zat goed, rechts kende ruimte. 

Dus belangrijk dat een ouder goed in de gaten houdt hoe de spier in de nek zich ontwikkelt. 

Als hij zelf kan terugdraaien is het over. Ik heb mijn kind tot 1,5 jaar terug gedraaid vanwege het buikslapen, maar in principe zijn ze met een maand of 7/8 echt oud genoeg om zelf te gaan verliggen en niet meer met hun neus in het matras. 

Onze zoon heeft dit ook enige tijd meegemaakt, maar heeft al snel geleerd hoe hij het kon veranderen. We lieten hem dagelijks veel ontdekken/oefenen in de box of op een kleed op de vloer.

Een van ons moest bij hem in de buurt blijven zitten om hem te helpen, met een hand op zijn buik. Zo kon het rustiger worden en sliep hij dieper. Daarna bleef hij rustig liggen en hadden we geen last meer van draaiende bewegingen.

Onze zoon sliep vanaf 3 tot 5 maanden door en sindsdien is het wisselend. Soms wordt hij wakker voor een slokje water en soms blijft hij uren (vrolijk) wakker omdat hij gewoon wakker is. Hou daar rekening mee, want het kan nog steeds veranderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.