Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

24-10-2015 om 13:46

Iemand verstand van plotseling van bv over naar fv?


Tijgeroog

Tijgeroog

27-10-2015 om 20:51

Tsja

Als hij later op de dag honger krijgt zou je misschien wel pap kunnen geven 's ochtends. Maar als hij de rest van de dag geen abnormale honger heeft doe je het dus prima en kun je het lekker zo laten.
Verder zit in Brinta min of meer hetzelfde als brood, dus volgens mij kun je het prima geven. Volkorenbrood kan ook vanaf een maand of 7. En ik denk dat de "vanaf 1 jaar" op zo'n pak vooral bedoeld is uit marketing-oogpunt, omdat ze geen baby-product willen maken.

Hoe gaat het trouwens met je vrouw? Kan ze binnenkort zelf weer gaan voeden?

MamavanSenH

MamavanSenH

27-10-2015 om 21:23

Geen honger

Tenminste, daar lijkt het niet op. Hij eet fruit 's ochtends goed, lunch gaat er ook prima in (dan wil hij wel gewoon brood, dus hij lust het wel maar heeft blijkbaar 's ochtends gewoon geen trek). Oké, en het avondeten zit altijd meer in zijn haar en verspreid over de grond, het blad van de kinderstoel en in de maag van de kat maar hij valt 's avonds in slaap met een fles melk en slaapt gewoon de hele nacht door. Dus volgens mij zit het wel goed. Ik ben gewoon soms zo onzeker als het op gezondheid aankomt...

Wanneer mijn vrouw zelf weer kan voeden weten we nog niet, ik hoop snel maar dat zal niet morgen al zijn.

Moni

Moni

27-10-2015 om 21:27

Geen reden om onzeker te zijn

Het zit inderdaad helemaal goed.
Weer een stukje gewonnen aan zekerheid!

Jamie

Jamie

27-10-2015 om 21:32

zoals ik al zei

Als het aantal natte luiers gelijk blijft krijgt hij voldoende vocht. Als hij te weinig kcal krijgt zul je dat wel merken.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-10-2015 om 23:04

Klinkt goed

Dus dan zou ik gewoon zo door gaan. Goed bezig!

Niki73

Niki73

28-10-2015 om 11:56

Brinta

Hij kan met 10 maanden best Brinta eten hoor. Zeker als hij ook al brood eet, kunnen zijn darmen dat prima aan.

Tesje

Tesje

29-10-2015 om 21:52

Kan wel maar hoeft niet

die pap. Je hoeft alleen maar de borstmelk te vervangen door poedermelk en verder mag alles hetzelfde blijven. Als hij voordien de dag begon met alleen borst danmag hij dat nu met een fles. Je biedt brood aan en dat wil hij niet op dat moment, duidelijk. Waarom zou je die granen er dan via pap toch in willen proppen?

Marie

Marie

29-10-2015 om 23:48

Hoeft niet

Natuurlijk hoeft pap niet, ik gaf het alleen als mogelijkheid aan, omdat ik die nog miste in de tips.
Verder wist ik ook niet, dat hij leert eten met de Rapley-methode en dat daar dus blijkbaar nog lang geen bestek bij hoort.
Als hij het zo goed doet op alleen een fles prima toch?

Even een vraag in het algemeen over Rapley. Hoe zit het met introduceren van yoghurt e.d.? En als je zelf eens Hollandse stamppot eet? Dus eten wat handiger is om met een lepel te eten?

MamavanSenH

MamavanSenH

30-10-2015 om 07:54

Rapley

Yoghurt hebben we bij s pas geïntroduceerd toen ze interesse kreeg in een lepel, dat was met een maand of 15. Stamppot wel eerder. In het begin dan losse aardappelen en groente als wij stamppot aten maar later wel stamppot. We hebben gisteren stamppot gegeten, ik laat het dan gewoon dikker en hij eet dat op hoe hij wil. Lepel en vorkje lagen ernaast, maar hoeft niet gebruikt te worden. Dus hij zat van top tot teen onder maar 's avonds is dat niet erg, gewoon meteen uit de kinderstoel onder de douche

Gisterenavond viel hij overigens voor de fles al in slaap. Normaal nam hij dan nog wel de borst al slapend maar dat trucje werkte met de fles niet helaas. Dus hij heeft maar twee flessen gehad gisteren... Vandaag komt wel mijn vrouw weer thuis, moeten we nog even uitzoeken of ze ook weer meteen kan voeden maar hopelijk wordt het gewoon weer als normaal.

MamavanSenH

MamavanSenH

30-10-2015 om 10:23

En thuis

Ze is thuis, maar mag nog zeker twee weken niet voeden. Dus we flessen nog even door.

Marie

Marie

30-10-2015 om 17:23

ziek geweest?

Even een vraagje over je vrouw. Is ze ziek (geweest)? Mag ze daarom niet voeden? Dan hoop ik voor jullie dat ze gauw weer opknapt.
Hopelijk verleert H het borstvoeden niet na 3 weken flessen.

Fransien

Fransien

30-10-2015 om 18:00

gewoon doen

Wat flesjes betreft, dat loopt wel los. Er wordt altijd een grens aangegeven van niet meer dan 1 liter per dag en daar zitten jullie nog lang niet aan. Meer zou niet zo goed voor de nieren zijn.
Maar jullie zitten nog niet eens op de 700 ml per dag, dus geef lekker zoveel als hij wil.

Rond deze leeftijd vonden mijn kinderen brinta heerlijk. De mijne waren ook stevige eters 's ochtends en ik weet niet of de jouwe dat ook zijn. Tussen de middag aten ze ook rustig anderhalf tot twee boterhammen met 11 maanden. Vooral de tweede was een enorme hongerlap, hij at met 11 maanden brinta van 300 ml melk, met 200 ml melk erbij. Tussen de middag twee boterhammen met 200 ml melk, 's avonds het equivalent van 2 grote 12-maanden potjes warm eten en 200 ml melk. Tussendoor 2 keer een koekje met fruit en diksap.
Overigens groeide hij niet eens snel en was hij absoluut niet dik, alleen ontzettend actief.

Als jouw zoon liever boterhammen eet, prima. Als hij nog geen trek heeft in boterhammen en liever melk heeft, net zo goed. Die lijstjes van het consultatiebureau zijn maar lijstjes. Ieder kind ontwikkelt zich anders en de een wil eerder vast voedsel (en meer) dan de ander.
Als een kind honger heeft, merk je dat echt wel! Die van mij gingen gewoon eten halen, of haalden mij om eten voor hen te pakken. Als dat niet ging (oma paste een middagje op en had zo haar ideeen over wat een kind aan hoeveelheden hoorde te krijgen) had je een brullend kind en dat ging niet over tot ze genoeg binnen hadden gekregen.

MamavanSenH

MamavanSenH

30-10-2015 om 18:24

niet ziek

Wat privé omstandigheden waardoor ze een week weg van huis is geweest en het nu even beter is als ze medicijnen neemt. Hopelijk verleert H het inderdaad niet. Maar dit is nu echt even de beste keuze.

H is verder echt geen grote eter, ook nu met de flessen niet. Ontbijt enkel fles, lunch een broodje of boterham, avondeten maar net hoe lekker hij het vind, de ene keer speelt hij er meer mee en de andere keer gaat bijna het hele bord leeg. Bij lunch fles melk en voor het slapen in de avond ook weer. Tussendoor wat fruit en een babykoekje. Meer eet hij niet. Hij is wel een goede drinker. Maakt niet uit wat ik in die fles stop, hij slurpt het zo op.

Wat- methode?

Waarom mag een ouder een baby niet eens voeren terwijl het zo leuk is en goed voor de spreekvaardigheid en de sociale band met een ouder omdat je tijdens het voeren veel met je kind praat, ( hapje voor oma, hapje voor zusje) en je kind kijkt naar hoe je je lippen beweegt en hoort hoe je articuleert. De motoriek leert een kind door zelf de stukjes brood met beleg ( voor smaak vorming) met zijn vingers van zijn bord te pakken en in zijn mond te stoppen. Maar het bewust luisteren en kijken hoe je praat, is een vaardigheid die hij o.a. oppikt tijdens het voeren.

Van mij hoef dat bewuste geklieder niet zo; straks denk hij nog dat het ' normaal' is en leert hij het niet af. Onaangename eetgewoontes is een voedingsbodem voor plagerijen, ten minste wel in Nederland.
Sorry, maar je partner doet er beter aan haar roots te relativeren.

De kinderen van de ouders die heel beschaafd Nederlands praten, praten zelf ook heel beschaafd Nederlands. Ze zijn niet anders gewend omdat dit van jongs af aan mee gekregen. Dat is mooi. Maar het kan ook omgekeerd net zo doorwerken met kinderen die zelf hebben moeten leren werken met een lepel en rijkelijk morsen...
Ik kan het natuurlijk helemaal naast zitten, maar het is maar een waarschuwing zodat je er even bij stil staat.

Ps bij het consultatie bureau geven ze ouders een groen boekje mee met adviezen over de hoeveelheden eten en drinken en tips passende bij de leeftijd. Misschien is dit voor jou een goed naslagwerk. Je kan er om vragen.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-11-2015 om 09:21

Flanagan

Nou... Mijn kinderen hebben ook met de rapley-methode gegeten. En geloof me, ze hebben allebei een zeer goede spreekvaardigheid en sociale band met ons. En ze hebben zelf netjes met mes en vork leren eten!
Maarja... Praten tijdens het eten ging dan ook verder dan alleen maar "hapje voor oma", die er helemaal niet was, en ook raar is omdat niet oma maar het kind het hapje op moet eten. Verder zijn er wel meer momenten op een dag om met je kind te praten en komt dat niet allemaal op het voeren aan. Qua sociaal aspect en imiteren enzo is het voor kind juist heel leuk om naast z'n ouders te zitten en te zien dat ze hetzelfde eten als de ouders, en de verantwoordelijkheid krijgt om het zelf te regelen.

Kortom, een nogal ondoordachte kortdoordebocht-reactie. Jammer.

Onzekerheid

@Tijgeroog, inderdaad een kort door de bocht reactie die eigenlijk gevoed werd door de steeds terugkerende wat onzekere opstelling van MvSH die de opvoedvisie van haar vriendin steeds weer toepast ipv zelf ook een eigen mening/ gedachtegoed te hebben over hoe hun kinderen groot te brengen omdat ze onzeker is als het gaat om zaken zoals gezondheid.
Al vaker bepaalde haar vriendin hoe de kinderen groot gebracht diende te worden. Ik mag natuurlijk geen oude draadjes erbij halen maar ik zou willen dat MvSH niet zo onzeker was en veranderingen zoals een antilekbeker ipv een fles durfde uit te proberen.
Het is dus eigenlijk niet zo zeer een kritiek op een methode maar moedeloosheid in de volgzame houding van TS.
Het steeds teruggrijpen na hoe de kinderen bij haar partner thuis werden grootgebracht.

Jij koos bewust voor de rapley-methode terwijl je ook een tuitbeker of een babylepel kon aanschappen. Het lijkt bij TS een wijze van opvoeding te zijn omdat haar partner dat in Zuid -Amerika nu eenmaal gewend was. Vergelijkbaar met de visie over speelgoed, terwijl kinderen uit gezonde nieuwgierigheid al klaar zijn voor een beker ipv een fles, krijgen ze nog steeds een fles.

Al eerder heeft MvSH de stoute schoenen aangetrokken en met haar kind een uitstapjemaakte, die goed uitpakte..

MamavanSenH

MamavanSenH

15-11-2015 om 18:20

Ehm

De Rapley-methode was ook helemaal mijn keuze. Eén keer een hapje gepureerd voedsel proberen was voor mij genoeg om te weten dat ik dat nooit aan mijn kinderen wilde gaan voeren en dat was nog ver voordat ik mijn vrouw ontmoette.

Qua eetgewoontes is er met S niets mis. Die ging met een maand of 15 met bestek eten en eet nu met 2,5 jaar netter dan de gemiddelde peuter volgens mij. Daar is echt niets op aan te merken. En ja, H kliedert wat af met zijn eten en het eten zit regelmatig in zijn haar, over de grond en in de maag van de kat maar dat was bij S ook op die leeftijd (behalve de kat dan) en dat kwam ook vanzelf goed met de ontwikkeling.

Daarnaast: wij voeren hem niet op aparte tijdstippen groentehapjes maar hij zit met het eten gewoon bij ons aan tafel en is dus deel van het gezin op dat moment. En er word dus volop tegen hem gepraat tijdens het eten. Daar komt hij niets van te kort.

Het klopt inderdaad dat ik over veel dingen onzeker ben en liever de weg van mijn vrouw volg dan een discussie aan te gaan over wat ik liever wil. Maar bij Rapley was dat helemaal niet het geval.

Marie

Marie

15-11-2015 om 18:58

weer aan de borst?

Even uit nieuwsgierigheid. Drinkt H weer uit de borst? Pakte hij dat snel weer op?

Nog even over Rapley. Had er 19 jaar geleden nog nooit over gehoord, dus mijn kinderen zijn als baby met gepureerd eten groot geworden.
Was wellicht ook niks voor mij geweest, want ik ga ook kokhalzen als een ander dat doet. En aangezien baby's het kokhalsreflex nogal voor in de mond hebben, doen ze dat gauw. Dan lopen bij mij de tranen over de wangen.... Net zoals er mensen zijn die rillingen krijgen als een ander een injectie krijgt (waar ik dan weer geen last van heb).

Maar als het werkt waarom dan niet?

MamavanSenH

MamavanSenH

15-11-2015 om 19:11

En ik de rillingen krijg van gepureerd voedsel

Gepureerd fruit gaat nog wel, groente vind ik vies (vooral de geur van die hapjes, bah) en al helemaal als het dan een gepureerde moes word van aardappels, groente en ook nog vlees. Of gepureerde macaroni, juk. Dus in ons geval was echt Rapley een betere keuze anders had ik ze niet durven en kunnen voeren zonder over mijn nek te gaan

Hij drinkt inderdaad weer aan de borst! Sinds gisteren weer en het was echt alsof hij nooit zonder de borst had gedaan, hapte in één keer weer aan en dronk. Dus dat is echt een hele opluchting.

Jamie

Jamie

15-11-2015 om 19:41

"Eén keer een hapje gepureerd voedsel proberen was voor mij genoeg om te weten dat ik dat nooit aan mijn kinderen wilde gaan voeren en dat was nog ver voordat ik mijn vrouw ontmoette. "

Heb je ook borstvoeding geproefd? Serieus, we hoeven geen gepureerd voedsel lekker te vinden toch om dat aan een kind te geven? Ik weet nog hoe bang ik was dat ik na het trekken van drie verstandskiezen dagenlang vla en pap en pureevoedsel moest eten, daar gruwelde ik ook van en daarom zat ik al na een paar uur aan brood zonder korst maar mijn kinderen hebben gewoon gepureerd gegeten van wat wij aten. Waarom moet ik dat lekker vinden? Zij kennen niets anders? Waarom zouden losse gekookte worteltjes, een stukje aardappel etc lekker zijn dan door elkaar?

MamavanSenH

MamavanSenH

15-11-2015 om 19:47

Eigen keuze

Waarom is het raar dat ik heb besloten mijn kinderen het eten te geven zoals we dat zelf eten omdat ik het gepureerd vies vind en absoluut niet naar het eten vind smaken dat het moet voorstellen? Dat jij het anders doet prima. Maakt onze beslissing en de reden waarom nog niet raar.

Pol

Pol

16-11-2015 om 00:28

dat staat er niet

ik heb de posting 3 keer overgelezen, er staat niet dat het raar is, iemand vraagt zich af waarom.
Ik lust geen vis maar mijn kinderen genoten ervan, dus kregen ze vis.
Wat Jamie bedoelt (ik heet wel geen Jamie) is waarom je het zelf lekker moet vinden eer je het je kinderen wilt geven.
Misschien heeft de structuur van voedsel op jou een grotere impact, maar dat hoeft voor je kinderen niet zo te zijn. Zoiets.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 07:01

Dat snap ik

Maar de reden waarom ik voor Rapley kies hoeft toch geen punt van discussie te zijn? Ik vind gepureerde hapjes geen voedsel dus geef ik dat niet. Iets heel anders dan bijvoorbeeld vis wat ik ook niet lekker vind maar wat ik wel gewoon voedsel vind dus wel gewoon geef.

Puree-grote stukken

Het lijkt zo'n zwart/wit verhaal; puree ala de 6mnd potjes babyvoer of grotere stukken die kind met de hand naar de mond kan brengen.

Als ik de voordelen van de rapley lees, lees ik hoe ouders het een voordeel vinden dat kind de stukken zelf naar de mond kan brengen zodat een ouder ze tijdens het eten niet hoeft te voeren. Sommige reacties geven aan dat het voeren geen succes was en daarom overgingen op deze methode; het voor de verandering uitproberen.
De gedachtegoed is het eten van grotere stukken ipv puree, gezond eten ipv potjes kanten klaar en het zelf bepalen van hoeveel een kind wilt eten.

Maar er is ook een grote middenweg. Wel met de pot maar even licht met een staafmixer er door heen. Ook dan heeft het eten een gevarieerd structuur van kleinere en grotere stukken. Het favoriete eten van mijn ene kind (toen 8mnd) was capucijnerschotel( met kerrie) Ik moest het wel wat verkleinen zodat de capucijners niet in de keel schoten.
Met 5mnd kregen ze voor de smaakontwikkeling wat kleine wortelpotjes of bamipotjes omdat hun maag nog niet gewend was aan de scherpe kruiden maar we gingen snel over op het mee eten van de pot, gevoerd met een lepel maar ook ruimte overlatend om de lepel zelf te pakken. Dus meer beetje van beiden. Gezond en grotere stukken maar met een lepel gevoerd. Kind gaf zelf aan hoeveel het wilde eten. Dat is lichaamstaal.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 10:25

Die middenweg

Ja, die bestaat. En nee, daar kiezen wij niet voor. Nu pas eigenlijk voor H, dat hij als wij stamppot eten dat ook in die vorm krijgt. Maar eerder nog niet omdat hij dat niet zelf kon opeten en groente gewoon los (voor zover mogelijk, dus geen rode kool bijvoorbeeld) makkelijk was voor hem. Ik heb ze zien genieten van dat ontdekken van stukken voedsel. Eraan voelen, de eerste keer in de mond stoppen en ontdekken dat het ergens naar smaakt, dat er stukjes vanaf gebeten kunnen worden, dat ze sommige dingen kunnen fijnknijpen en andere dingen niet enz. Ze vonden het allebei zo leuk om te doen. Ik had dat echt niet willen missen en dat er een derde komt is onwaarschijnlijk maar als die er komt doe ik het echt niet anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.