Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

moedermelk bewaren in grote flessen

Zou het mogelijk zijn om moedermelk te bewaren in 1,5l waterflessen?
Indien niet, in welke grote fles (1l-1,5l) zouden we dit kunnen bewaren?


Waarom zou je dat willen? Hier vroor ik moedermelk gewoon in afgemeten porties in zuigflesjes. Zodat het na ontdooien gelijk klaar was voor gebruik.

patayaicetea

patayaicetea

19-07-2023 om 08:46 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 19-07-2023 om 08:43:

Waarom zou je dat willen? Hier vroor ik moedermelk gewoon in afgemeten porties in zuigflesjes. Zodat het na ontdooien gelijk klaar was voor gebruik.

omdat het gemakkelijker zou zijn om mee te geven als onze zoon, bij iemand blijft slapen

Volgens mij mag je de melk die de zelfde dag is gekolfd samen voegen als het koel is bewaard. Ik zou dan eventueel in een glazen fles bewaren. Of in ieder geval in een fles die je kan uitkoken en niet in een plastic waterfles. Die zijn niet voor hergebruik. 

patayaicetea

patayaicetea

19-07-2023 om 08:55 Topicstarter

Bailey26 schreef op 19-07-2023 om 08:47:

Volgens mij mag je de melk die de zelfde dag is gekolfd samen voegen als het koel is bewaard. Ik zou dan eventueel in een glazen fles bewaren. Of in ieder geval in een fles die je kan uitkoken en niet in een plastic waterfles. Die zijn niet voor hergebruik.

oké bedankt voor de tip

patayaicetea schreef op 19-07-2023 om 08:46:

[..]

omdat het gemakkelijker zou zijn om mee te geven als onze zoon, bij iemand blijft slapen

Ik wilde bij voorkeur zo weinig mogelijk overgieten en zo met borstvoeding. Dus ik kolfde direct in flesjes, die dan ook direct gebruikt konden worden. Ik zou dus bij logeren gewoon het aantal flesjes meegeven die voor die nacht nodig zijn. Hoe bewaar je nu de gekolfde melk?

Ik kan me herinneren dat mijn zus haar melk invroor in ijsblokjes houder met deksel. En dan kon ze zo makkelijk een portie pakken.

Daglichtlamp schreef op 19-07-2023 om 09:05:

[..]

Ik wilde bij voorkeur zo weinig mogelijk overgieten en zo met borstvoeding. Dus ik kolfde direct in flesjes, die dan ook direct gebruikt konden worden. Ik zou dus bij logeren gewoon het aantal flesjes meegeven die voor die nacht nodig zijn. Hoe bewaar je nu de gekolfde melk?

Dit. Overgieten is kans op knoeien, verspilling en omgooien. Een omgegooid flesje van 100 ml is nog wel te overbruggen, maar als de literfles omgaat, heeft de oppas gelijk helemaal geen voeding meer.

Ik snap je oogpunt wel, scheelt echt ruimte in de koelkast. Maar mijn moedermelk is heilig voor mij, dus ik zou het om bovenstaande reden nooit in grote hoeveelheden bij elkaar doen. Mezelf kennende gaat het prima met 100 ml, maar gaat een literfles om zodra ik ernaar kijk.

Moedermelk mag je alleen mengen als het op dezelfde temperatuur is. Je mag de productie van 24 uur bij elkaar gooien en daarna invriezen. Dan kun je het na ontdooien nog 1 dag in de koelkast bewaren. Eenmaal ontdooid mag je het niet opnieuw invriezen.

Meer dan een liter kolven in 24 uur zou ik knap vinden. Dus als je je aan bovenstaande advies houd dan kun je nooit een hele fles vullen. Bovendien loop je bij te veel kolven een groter risico op borstontsteking, omdat het leidt tot overproductie.

Verder kun je het best bakjes of flesjes gebruiken die gemaakt zijn voor moedermelk. Dat houdt in dat er minder schadelijke stoffen zoals bpa inzitten. Met Google vind je veel verschillende soorten. Ik zou aanraden om maximaal 180 ml te kiezen. Neem ze ingevroren mee (koelelement en in een koeltas) en zet ze op logeeradres in de vriezer. Dan kunnen ze per 1 a 2 voedingen er 1 uithalen.

Bijtje82

Bijtje82

19-07-2023 om 09:51

Jillz schreef op 19-07-2023 om 09:19:

Moedermelk mag je alleen mengen als het op dezelfde temperatuur is. Je mag de productie van 24 uur bij elkaar gooien en daarna invriezen. Dan kun je het na ontdooien nog 1 dag in de koelkast bewaren. Eenmaal ontdooid mag je het niet opnieuw invriezen.

Meer dan een liter kolven in 24 uur zou ik knap vinden. Dus als je je aan bovenstaande advies houd dan kun je nooit een hele fles vullen. Bovendien loop je bij te veel kolven een groter risico op borstontsteking, omdat het leidt tot overproductie.

Verder kun je het best bakjes of flesjes gebruiken die gemaakt zijn voor moedermelk. Dat houdt in dat er minder schadelijke stoffen zoals bpa inzitten. Met Google vind je veel verschillende soorten. Ik zou aanraden om maximaal 180 ml te kiezen. Neem ze ingevroren mee (koelelement en in een koeltas) en zet ze op logeeradres in de vriezer. Dan kunnen ze per 1 a 2 voedingen er 1 uithalen.

Bij de oudste haalde ik dat met gemak.

Later bij de twee dames was het een stuk minder. Ook qua voedingswaarde. 

Als je de afgekolfde melk laat staan dan drijft het vettige deel naar boven. Bij zoon was dit echt bijna een derde van de afgekolfde hoeveelheid. Bij de tweede was dat op dezelfde hoeveelheid nog niet eens een cm. Zoon werd dan ook een bulk van een baby in no time en de dames hadden steeds honger. 

Maar een liter in één fles bewaren lijkt me geen goed plan. Beter idd in kleinere flesjes. 

Ik deed de melk in van die ijsblokzakjes en dan met een watervaste stift de datum er op en in de vriezer. Voor de volgende dag zetten ik dan alle flesjes klaar en deed daar de bevroren blokjes in met de datum die het langst geleden was. Die gingen de koelkast in en mijn man hoefde alleen een flesje te pakken en op te warmen. Als ze naar een oppas of opvang was gegaan had ik het zelfde gedaan. Alle flesjes in een koeltasje mee geven. Het lijkt mij zo onhandig als je eerst nog moet overgieten en dan pas kunt opwarmen. Op mijn werk stonden er ook gewoon kleine flesjes in de koelkast die ik dan aan het einde van de dag weer in een koeltasje met koelelement mee nam. Nooit iemand horen klagen dat het te veel ruimte in nam. Het kleine koeltasje vond ik juist ideaal, omdat het zo makkelijk mee te nemen was.

patayaicetea schreef op 19-07-2023 om 08:55:

[..]

oké bedankt voor de tip

Toch denk ik wel dat meteen in een flesje kolven en de juiste hoeveelheid flesjes meegeven makkelijker is. Of eventueel de zakjes die er voor zijn bedoelt. Die kan je ook invriezen. 

Geen idee hoe oud je kindje is en hoeveel je kindje drinkt. En hoe je productie is. Maar je kindje de hele dag voeden en de zelfde hoeveelheid daarnaast kolven voor de volgende dag lijkt mij een onmogelijke opgave. Stel je kindje drinkt 500ml dan moet je die 500ml ook dezelfde dag kolven zodat je het kan meegeven. 

patayaicetea

patayaicetea

19-07-2023 om 10:53 Topicstarter

Bedankt voor de tips ivm invriezen, maar dit doen we nu al. 
ivm met die ijsblokzakjes, wij vriezen nu al zeer veel in.
Dit doen we in volgende zakjes: https://www.amazon.de/dp/B0BF52RTYK?tag=haggle-web-de-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1&language=en_GB
Is zeer gemakkelijk en soms goedkoper of de goedkoopste ijsblokzakjes

Bijtje82 schreef op 19-07-2023 om 09:51:

[..]

Bij de oudste haalde ik dat met gemak.

Later bij de twee dames was het een stuk minder. Ook qua voedingswaarde.

Als je de afgekolfde melk laat staan dan drijft het vettige deel naar boven. Bij zoon was dit echt bijna een derde van de afgekolfde hoeveelheid. Bij de tweede was dat op dezelfde hoeveelheid nog niet eens een cm. Zoon werd dan ook een bulk van een baby in no time en de dames hadden steeds honger.

Maar een liter in één fles bewaren lijkt me geen goed plan. Beter idd in kleinere flesjes.

Haalde je echt een liter naast de hele dag voeden? Of bedoel je dan als je alleen kolft?

Bijtje82

Bijtje82

19-07-2023 om 12:47

Jillz schreef op 19-07-2023 om 12:25:

[..]

Haalde je echt een liter naast de hele dag voeden? Of bedoel je dan als je alleen kolft?

Of het precies een liter was heb ik niet gemeten, maar zal weinig hebben gescheeld. Had bij de eerste echt een mega productie. 

De eerste dag dacht ik nog dat ik nooit genoeg zou hebben om zijn honger te stillen, maar daarna schoot de productie echt omhoog. Dat ik ook gewoon een half uur na het voeden onder de douche stond en het er letterlijk uitspoot. Ik leek wel een melkfabriek.

Dat is daarna bij die meiden nooit zo enorm meer geweest.

Bijtje82 schreef op 19-07-2023 om 09:51:

[..]

Bij de oudste haalde ik dat met gemak.


ik ook.

TO houd er wel rekening mee dat de melk zelf ingevroren beperkt houdbaar is. Wij hebben uiteindelijk liters weg moeten gooien, echt zonde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.