Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Newbornshoot

Hi!

Vraagje; waar hebben jullie de newbornshoot laten doen? Thuis of in een studio? En waarom?

Emmawee

Emmawee

22-10-2020 om 09:33

Op dezelfde plek

Waar we de gender reveal party hebben gehouden en de babyshower.
Nergens dus.

Als ik mijn pasgeborene zou willen laten fotograferen door een professioneel fotograaf, dan zou ik vooral kiezen voor een fotograaf die mij aanspreekt en daarmee afstemmen over de meest geschikte locatie, op grond van diens ervaring.

Maar ik ben verbaasd over de vanzelfsprekende manier waarop jij er blijkbaar vanuit gaat dat mensen hun newborn laten shooten. Ik zal wel oud worden.

Pennestreek

Pennestreek

22-10-2020 om 09:42

Emmawee

ja, we worden oud. 'De' newbornshoot. Het hoort er zeker bij. Onze oudste is nog uit de tijd van de fotorolletjes die je moest laten ontwikkelen. En toen waren we blij met de snelservice bij de Hema, kon je na het boodschappendoen je foto's meteen meenemen!!

Wij hadden geen behoefte aan een 'shoot', en al helemaal geen zin in, de tijd met je 'newborn' (wat is er mis met baby???) is al heftig en druk genoeg... We maakten (en maken) gewoon thuis bij de dagelijkse bezigheden veel foto's. En als ik nu onze albums doorkijk (van die papieren gevallen met ingeplakte foto's, ja, echt!) zijn dat ook verreweg de leukste foto's. De paar keer dat wij een 'shoot' hebben gedaan voor speciale gelegenheden zijn gewoon nooit boeiende foto's geworden. Ik vind juist de actie, het moment, het interessantst. Dat is waarom je foto's wil bekijken vind ik, om de eraan gekoppelde herinnering. Niet omdat je baby zo schattig in die bloempot hangt, maar omdat je moeder zo intens blij is met haar kleinkind en straalt er vanaf op de foto.

ElenaH

ElenaH

22-10-2020 om 11:26

Ach

Na 50 berichten van ons komt er waarschijnlijk 1 berichtje van GinSi met een linkje van een bedrijf waar ze na al onze tips zoooo tevreden over was.
Of ben ik nu te wantrouwend?😂

Hier overigens pixie foto's bij de V&D, maar toen was ze al een maand of 6.

Isella

Isella

22-10-2020 om 12:34

Elena

Precies wat ik dacht.

rutiel

rutiel

22-10-2020 om 13:11

Jeetje wat een wantrouwen

Misschien ben ik te goedgelovig, maar waarom zou dit geen serieuze vraag kunnen zijn?

Dat jullie en ik dit soort gedoe "vroegah" niet hadden en het allemaal maar onzin vinden, tja... schiet de vraagsteller hier iets mee op? Het lijkt me duidelijk dat zij (of hij...) zich richt tot mensen die hier ervaring mee hebben, ondanks de wat onzorgvuldige formulering in de beginzin.

GinSi, ik hoop dat je nog wat goede tips krijgt.

Haha Emmawee

Ik wilde precies hetzelfde zeggen. Toch een stuk relaxter vroeger toen je geen babyshowers, genderrevealparty's en newbornshoot had. Gewoon kraambezoek.

skik

Hanne

Hanne

22-10-2020 om 13:33

newbornshoot

Babyshowers etc zou ik nooit gedaan hebben, of het nu mode is of niet. Een mooie fotorapportage van mijn pasgeboren kinderen was ik wel voor gegaan, dat weet ik heel zeker.

Nu heb ik heel veel foto's gemaakt, zo goed mogelijk, maar allemaal net niet, vandaar.

Toch wel leuk

Wat zuur allemaal... Een geslachtsonthullingsfeestje heb ik niet gehad en een kraamfeest ook niet. Maar toen onze dochter 3 maanden was, hebben we wel foto's laten maken in een studio. Dat kregen we als kadootje bij de bestelling van de geboortekaartjes. Het heeft toch wel wat. Net zoals ik ook elk jaar de foto's van de schoolfotograaf koop en haar als peuter ook wel eens in de supermarkt heb laten fotograferen. Het is leuk om ze terug te zien en haar zo te zien opgroeien.

anoniem

anoniem

22-10-2020 om 13:40

thuis

Ik ben fotografe en doe ook newbornshoots (of pasgeborene fotografie) maar goed de trend is om dit in het engels te schrijven.
Ik zou het thuis doen, ik kom ook bij de mensen thuis, dat is voor jou als net bevallen moeder gewoon een stuk prettiger dan op pad te moeten gaan. Ik neem allemaal dekentjes etc. mee en een achtergrond en wat licht, ik heb genoeg aan een stukje van ongeveer 2meter bij 2 meter. Ik ben niet van allemaal accessoires, meer gewoon de baby die lief slaapt, al dan niet in een houding gelegd (bijv. op de zij met de handjes onder het hoofd) maar vaak gewoon zoals de baby lekker ligt. Maar er zijn of fotografen met allemaal tierelantijntjes. En verder, smaken verschillen natuurlijk, niet iedereen hoeft het leuk te vinden, als jullie als ouders het maar leuk vinden toch.
Ouders komen ook wel eens naar de studio, kan ook natuurlijk, maakt voor het type foto's niet zoveel uit. In de studio heb ik wat uitgebreider licht en kan je als ouders ook bijv. met zijn drieën op de foto, bij je thuis is het decor wat kleiner, dan doe ik meestal alleen de baby. Zoiets als dit: http://www.bethneybackhaus.com/orlando-newborn-photographer/

Watervrouw

Watervrouw

22-10-2020 om 14:00

Nou, vroeger

Toen werden er toch ook wel bij de V&D van die Ann Geddes-achtige foto's gemaakt met kinderen onder een zonnebloem of in een bloempot of pompoen gewurmd?

Ik ben te lakts voor foto's al vind ik het wel leuk om ze later te bekijken.
Als ik jou was zou ik de shoot zeker thuis doen en dan ook een paar gewone dagelijkse foto's er bij laten maken waarbij jullie interieur zichtbaar is of waarbij een huisdier in beeld is. Thuis scheelt ook heel wat gesleep met een baby.

ElenaH

ElenaH

22-10-2020 om 14:17

geslachtsonthullingsfeestje

Ons 'geslachtsonthullingsfeestje' bestond eruit dat ik na de echo tegen iedereen die het maar wilde horen enthousiast riep: "we krijgen een meisje!!!". De verrassing was er dus wel een beetje af bij de geboorte 😂😂😂

Emmawee

Emmawee

22-10-2020 om 15:59

Wat nou weer zuur?

Ik geef toch gewoon inhoudelijk antwoord? Ja en ik geef ook aan hoe ik er tegenaan kijk. En daar reageren dan weer mensen op. Dit is een forum, toch? Uitermate irritant dat je als zuur wordt weggezet zodra je niet meteen de applausmachine aanzet.

Er had nog niemand gereageerd en dat vond ik jammer. Zeker omdat het volgens mij een nieuwe forummer is. Maar ik hoef me hopelijk niet enthousiaster voor te doen dan ik ben.

En @ElenaH en Isella, het is ook door mijn hoofd geschoten, maar ik ben liever naïef dan wantrouwend en ik vind dat je dan beter je mond kunt houden dan het risico lopen iemand onterecht verdacht te maken.

Nou, verder wens ik jullie allemaal nog een fijne dag

Mijntje

Mijntje

22-10-2020 om 16:35

goed voor de economie

Newbornshoot, net als een babyshower, trouwreportages, ik vrees dat ik daar niet burgerlijk genoeg voor ben om zoiets te willen. Sorry voor de zurigheid
Ik zie wel een trend: alles maar dan ook alles in je leven willen vastleggen. Zoals ook een begrafenis (op foto/video). Dat is nu wel handig omdat niet iedereen er bij kan zijn. Mensen met dodelijke ziektes houden ook blogs bij of schrijven een boek. Alles moet geëtaleerd worden.
Wat mij betreft: lekker doen dat babyshooten, goed voor de economie!

gewoon zelf foto's maken?

Ik vind de foto's die we zelf hebben gemaakt van onze pasgeboren kinderen nog steeds erg mooi.
Geposeerde foto's (van kdv tot en met eindexamenjaar middelbare school) heb ik wel. Ik vind ze vooral bijzonder omdat mijn kinderen er geposeerd zo anders uitzien dan in het echt. Hoewel de AnneGeddes achtige foto in sepia van mijn destijds 9 maanden oude dochter wel een succes blijft. Ze lijkt daar echt op een kuiken wat net uit het ei komt. Echt heel grappig.

Bosbes

Bosbes

22-10-2020 om 23:32

lijkt me leuk!

Had ik er maar aan gedacht, een newbornshoot, wat leuk! Ja oké, ik vind die naam wat Amerikaans klinken, maar 'zuigelingenfotoserie' klinkt niet per se beter. Je kunt natuurlijk altijd nog tegen je vrienden zeggen dat je een fotoreportage gaat laten maken van je pasgeborene, dan zit je wel veilig als je bang bent dat ze je anders in een te lage sociaal-economische klasse indelen.

Ik vind foto's maken heerlijk. Lekker veel vastleggen en later blij naar kijken. En ik had graag meer foto's gehad toen ze pasgeboren waren. Het eerste rolletje van mijn zoontje is 17 jaar geleden mislukt. We gebruikten helaas een simpel toestel (foto's waren te donker) en de Hema had een machine waarop een streep/kras op iedere foto was gekomen. Dwars door de allereerste foto's en ook het hoofdje van mijn lieve zoontje. Niets meer aan te doen.

GinSi, vraag anders eens in je omgeving (vrienden, familie, collega)! Of googlen en dan kiezen voor een fotograaf die niet zo ver van je vandaan woont.
En nog, of alvast, gefeliciteerd met je baby/newborn/zuigeling.

Marja

Marja

22-10-2020 om 23:37

Een vriendin

van mij is net oma geworden en van haar kreeg ik een prachtige foto vlak na de bevalling waar de verse ouders nog op het ziekenhuisbed zitten, dicht naast elkaar met baby op de schouder van vader. Ze hadden iemand gevraagd voor de eerste officiële foto's, geen AnneGeddes maar gewoon iemand die oog heeft ervoor en zo het hele gezinnetje in 1x op de foto zet. Dat vond ik wel mooi. Geen bevallingsfoto's maar gewoon mooie eerste foto's met allemaal.

@Emma

@Emma

22-10-2020 om 23:38

zuigelingenfotoserie 🤣

Hoe verzin je het, wat een prachtig nieuw woord
Een vriendin van mij, die toevallig professioneel fotografeerde, heeft destijds twee erg mooie zwartwit-foto's gemaakt van mijn net geboren dochter. Het is prachtig. Ze hangen ingelijst naast elkaar, ze horen bij elkaar en ze gaan nooit apart.
Ik kan het iedereen aanraden!

Zuigelingenfotoserie

Klinkt dan toch nog beter dan babyshooten van Mijntje

skik

ElenaH

ElenaH

23-10-2020 om 07:34

Toch

Nog steeds geen enkele reactie van GinSi op de informatie van iedereen ...

anoniem

anoniem

23-10-2020 om 08:27

lifestyle newborn 🤱

Je hebt ook nog een 'lifestyle fotoshoot' van de 'newborn', dus inderdaad iets van een "dag in het leven van de zuigeling- fotoreportage". Dan komt de fotograaf bij je thuis en maakt ongeposeerde foto's. Van de baby, en de ouders, het kamertje, gewoon een beetje alle details die leuk zijn om te fotograferen.
Uiteraard kan je dit als ouders zelf ook doen, als je er een beetje oog voor hebt, maar de ouders waar ik kom, hebben dat gewoon echt niet. Soms laat iemand trots een goed gelukte foto zien op zijn/haar mobiel en dan zie je gewoon dat het zo veel beter kon (rare hoek, te donker, te wazig, veel te veraf etc) gelukkig voor mij bestaan er nog voldoende mensen die het gewoon niet kunnen, mooie foto's maken, en dan huren ze mij in. Ik heb een goede spiegelreflex camera en kan mooi nabewerken, uitsnede verbeteren, zwartwit maken, goede afdrukken regelen (niet van de hema bijv.) (wel leuk voor gewone kiekjes hoor, maar je ziet wel verschillen)

Mijntje

Mijntje

23-10-2020 om 11:45

foetuskiekje

Ik heb ooit een prijsje gewonnen met een ander woord voor een pretechofoto: foetuskiekje verzon ik. Ik won een mp 3 spelertje. Dus ja: ik ben helemaal voor het Nederlandse zuigelingenfotoserie, ook om het verschil te maken met fotoseries van overleden baby's, die tegenwoordig ook gemaakt worden. Zuigeling geeft ook wel aan net geboren baby.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-10-2020 om 18:42

zuigeling

nou, die is niet perse pasgeboren. Vanwege Corona zijn in onze zorginstelling bezoekregels, waarin wordt gesproken over een 'zuigeling'. Daaronder blijkt het management te verstaan een kindje dat nog niet kan lopen.
Dus je hebt voor je fotoserie nog even tijd na de vermoeienissen na de bevalling

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-10-2020 om 18:43

GinSi

serieuze reactie: ik zou kiezen voor thuis. Veel minder gedoe. En alles wat weinig gedoe is, is heel plezierig in deze levensfase, als ik het me goed herinner.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.