Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Niet nog uit logeren , aanhankelijk van de borst

Hi!

Hebben meer ouders ervaring met het feit dat je baby ( mijne is nu 10 maanden net ) nog niet bij andere kan logeren omdat hij in de nacht nog met de borst af en toe als een soort knuffel in slaap valt ? Even nodig heeft? Al is het 2 min. Flesje wilt hij niet. Wel overdag soms bij andere gelukkig .

Benieuwd naar meer ervaringen hiermee!

Mijne (13 maanden) heeft dit nog. Is toch 'al' 3x gaan logeren. Dan wordt ze ook wakker en slaapt dan moeilijker weer in zonder mijn borst, maar lukt uiteindelijk wel. Ik vind het vooral vervelend voor de oppas. Maar die zeggen dat ze de rest van de week (of maand) kunnen bijslapen. En dat klopt natuurlijk ook.

Wat houdt jou tegen? Vind je het een probleem voor de baby of de oppas? Als 'voeding' hebben ze het op zich niet meer nodig in de nacht. 

De mijne drinkt overigens overdag wel een flesje als ik er niet bij ben.

Elvirap

Elvirap

06-02-2026 om 22:04 Topicstarter

Meesje schreef op 06-02-2026 om 21:49:

Mijne (13 maanden) heeft dit nog. Is toch 'al' 3x gaan logeren. Dan wordt ze ook wakker en slaapt dan moeilijker weer in zonder mijn borst, maar lukt uiteindelijk wel. Ik vind het vooral vervelend voor de oppas. Maar die zeggen dat ze de rest van de week (of maand) kunnen bijslapen. En dat klopt natuurlijk ook.

Wat houdt jou tegen? Vind je het een probleem voor de baby of de oppas? Als 'voeding' hebben ze het op zich niet meer nodig in de nacht.

De mijne drinkt overigens overdag wel een flesje als ik er niet bij ben.

Ja het is echt meer dat ik denk leuk voor opa / oma. Maar ik weet dat hij dan echt lastig in slaap valt in de nacht zonder borst nog … misschien kan ik het wel proberen door gewoon te vragen of ze flesje willen geven zodra hij wakker is .. dank in ieder geval voor je reactie! 

Ja hoor, mijn kinderen gingen pas vanaf een jaar of 1,5 sporadisch logeren. Ondanks gebroken nachten wilde ik het zelf ook niet. Is niet zo uitzonderlijk, denk ik?

Elvirap

Elvirap

06-02-2026 om 22:12 Topicstarter

Aviendha schreef op 06-02-2026 om 22:08:

Ja hoor, mijn kinderen gingen pas vanaf een jaar of 1,5 sporadisch logeren. Ondanks gebroken nachten wilde ik het zelf ook niet. Is niet zo uitzonderlijk, denk ik?

En had jouw kindje ook nog de borst nodig in de nacht soms? 

Elvirap schreef op 06-02-2026 om 22:12:

[..]

En had jouw kindje ook nog de borst nodig in de nacht soms?

Kind 1 kwam zo vaak per nacht dat mijn borst en ik het niet meer alleen konden. Hij ging vaak ook niet gelijk weer slapen. Na 6 maanden ging ik de nachten afwisselen met man. In zijn nachten werd het fles/kunst. Kind accepteerde het meestal wel, soms moest ik alsnog komen.

Bij Kind 2 heb ik de nachten circa 1,5 jaar alleen gedaan want die kwam meestal maar 1, max 2 keer en viel meteen weer in slaap na borst dus dat was het makkelijkst. Zij heeft snachts nooit fles gehad, op een gegeven moment volstond de speen wel. 

Beide kids sliepen na 1,5 a 2 jaar zo goed als door. 

Maar los van hoe het ging met de nachten, wilde ik ze gewoon niet laten logeren. Het idee dat mijn mormeltjes er niet waren vond ik erger dan gebroken nachten. Zal ook hormonaal zijn hoor en sommigen verklaarden me voor gek.

Mijn kinderen gingen pas met 9 jaar logeren. Voor die tijd hadden we er allemaal geen behoefte aan. 
Voor je kind hoef je het niet te doen denk ik, dat logeren. Als je er zelf veel behoefte aan hebt, kan je het natuurlijk gewoon doen. Van een nacht geen borstvoeding loopt een gezond kind van 10 maanden natuurlijk geen schade op. Degene bij wie je kind logeert, heeft dan mogelijk een wat zwaardere nacht 

Elvirap

Elvirap

06-02-2026 om 23:11 Topicstarter

Aviendha schreef op 06-02-2026 om 22:32:

[..]

Kind 1 kwam zo vaak per nacht dat mijn borst en ik het niet meer alleen konden. Hij ging vaak ook niet gelijk weer slapen. Na 6 maanden ging ik de nachten afwisselen met man. In zijn nachten werd het fles/kunst. Kind accepteerde het meestal wel, soms moest ik alsnog komen.

Bij Kind 2 heb ik de nachten circa 1,5 jaar alleen gedaan want die kwam meestal maar 1, max 2 keer en viel meteen weer in slaap na borst dus dat was het makkelijkst. Zij heeft snachts nooit fles gehad, op een gegeven moment volstond de speen wel.

Beide kids sliepen na 1,5 a 2 jaar zo goed als door.

Maar los van hoe het ging met de nachten, wilde ik ze gewoon niet laten logeren. Het idee dat mijn mormeltjes er niet waren vond ik erger dan gebroken nachten. Zal ook hormonaal zijn hoor en sommigen verklaarden me voor gek.

Oh ik begrijp het heel goed ik heb het zelfs al als hij op de opvang 1x is overdag en ik kom thuis, mis ik hem meteen en meteen ophalen haha! Dank voor deze info

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.