Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Mama van 2

Mama van 2

03-03-2020 om 05:36

Slaapritueel baby (bijna) 11 maanden

Mijn zoontje drinkt sinds kort geen nachtvoedingen meer (bv) en dat ging meteen wonderbaarlijk goed toen ik daarmee stopte! Ik heb op advies van een slaapdeskundige de intake verhoogt overdag, dus hoeft hij niet te compenseren snachts. Hij krijgt nog wel een dreamfeed (bv) van mij als ik naar bed ga. Bij wakker worden heb ik getroost en hij sliep weer verder, het viel me in alles mee, wat ben ik trots op mijn kleine kereltje dat hij dit zo goed doet!

Zijn ritme is 2 slaapjes overdag, behalve als ze erg kort zijn, dan volgt nog een powernapje rond 16:30 tot 17:00 Ook dit weer op advies van de slaapdeskundige en dit werkt erg goed, zo ontstaat er geen oververmoeidheid waardoor de nachten soepel verlopen. Mijn zoontje heeft wel duidelijk zijn slaapritueel nodig om in slaap te kunnen vallen. 15 min vantevoren luiertje verschonen, klein flesje melk (kv) drinken op schoot, rustig naar zijn kamertje lopen, nachtlampje aan doen, paar minuutjes knuffelen en liedjes zingen, dan slaapzakje aan in bed en strak toestoppen. Nachtlampje uit en muziekdoosje aan. Voor de nacht een soortgelijk ritueel, alleen beginnen we dan 30 tot 45 min vantevoren en komt daar ook wassen/badje en tandjes poetsen bij. Als papa hem naar bed brengt en deze handelingen dus niet doet (hij doet het op zijn eigen manier) gaat hij brullen en dan kan hij niet in slaap komen, dan raakt hij overstuur. Dus het naar bed brengen en snachts eruit doe ik, omdat dit de grootste kans op slapen heeft voor iedereen.
Nu zit hij momenteel duidelijk in een slaapregressie. (met 4 maanden ook en dit duurde tot hij 6 maanden was!) Hij zit duidelijk in een sprong, hij ontwikkelt zich heel rap momenteel met optrekken en stapjes zetten waardoor slapen momenteel niet/nauwelijks meer lukt. Hij kan de slaap niet vatten waardoor hij erg lang wakker is en dus oververmoeid is. Ook gaat hij nu steeds zitten in bed, waardoor slapen helemaal niet meer lukt en ik tig keer achter elkaar terug zijn kamertje in moet lopen om hem weer recht te leggen. Ik geef geen aandacht, ik zeg niets en stop hem weer toe, hij accepteert dit van mij en gelukkig heeft dit al een paar keer geholpen en kon hij wel slapen. Maar, hij slaapt sowieso te weinig, dus er is oververmoeidheid, waardoor de nachten ook weer zwaar zijn. Meerdere keren wakker en niet meer kunnen slapen na troosten. Ik heb hem toch weer een enkele keer bv gegeven, wat dan resulteerde in weer een uurtje of 2 aan slaap.
Wat is dit ontzettend uitputtend. Vooral omdat de verzorging voornamelijk op mij neerkomt op deze manier.
Ik ben gestopt met voeden in de nacht, omdat ik zo graag na 11 maanden eindelijk weer eens door hoopte te kunnen slapen, ik ben echt kapot.
Mijn vriend wil ons zoontje graag naar zijn moeder brengen, het liefst een nacht zodat wij, voornamelijk ik, even op kan laden. Ik vind dit erg lastig, omdat ik nu al voorzie dat hij daar toch niet gaat slapen. Hij heeft daar 3x keer geslapen overdag toen ik hem zelf in bed legde.
De nacht bij oma zie ik sowieso (nog) niet zitten, vooral omdat hij nog bv krijgt (en snachts geen flesje accepteert) En dan bedenk ik me, als zelfs papa hem niet in slaap kan krijgen in zijn eigen bedje, voelt het voor mij al helemaal niet oké om hem naar oma te brengen.
Wat ik wil bereiken met mijn verhaal hier weet ik niet, hahaha. Misschien herkent iemand zich een beetje in mijn verhaal?

Oma

Oma

03-03-2020 om 21:24

Ja hoor

Al is mijn kleinzoon pas 11 weken oud, er zijn soms 4 borstvoedingsmomenten en 2x een uur over zijn toeren.
Mijn dochter heeft hem wel bij me gebracht want ze moest ook weer gaan werken en was kapot.
Ik heb de nacht gewoon doorgehaald en hem veel vast gehad. Gehuild heeft hij bijna niet en hij accepteerde van mij het flesje wel. Waarschijnlijk rook hij wel dat ik geen mammatroostborst kon leveren.
Nu ben ik moeder van de moeder, dat scheelde wel denk ik in vertrouwen. Probeer het anders overdag eens...of ga slapen als oma er even met hem op uit is. Gewoon om het vertrouwen op te bouwen. Het is heel handig als hij een extra oppas heeft bij wie hij ook thuis is/op zijn gemak is.

Wat oma zegt

Mijn kind sliep ook slecht en accepteerde geen fles, bij oma wel.... oma heeft ook een nacht doorgehaald, ik weet dat oma niet van huilende baby's houdt en deze net zo lang vast houdt of sust tot deze slaapt, dat gaf mij wel vertrouwen om kind uit handen te durven geven.

Een oma die zou zeggen dat huilen goed is voor de longen of wel even zorgt dat kind gaat slapen, zou ik minder vertrouwen!

Hier ook

Mijn jongste was nog niet zo lang geleden geboren en ik had een foute chinees gegeten en was ongelooflijk ziek geworden. Gelukkig konden mijn ouders de kinderen ophalen. En daardoor kon ik snel weer herstellen. En inderdaad, ik vertrouwde mijn ouders. Baby kreeg een flesje en warmte van mijn ouders.

Mama van 2

Mama van 2

04-03-2020 om 13:40

Bedankt

Voor de reacties.
Het scheelt ook idd dat het mijn moeder niet is. Ik heb haar pas leren kennen aan het begin van mijn zwangerschap, toen kwam ze ook pas weer in het leven van mijn vriend. We gaan soms op de thee bij elkaar en na 1 kopje vertrekt ze alweer, dus echt goed kennen we elkaar nog niet.
Maar dat is mijn angst, dat hij daar veel huilt/overstuur is terwijl dat thuis dus echt zelden gebeurt.
We gaan het eerst opbouwen idd. Een paar zondagen achter elkaar en dan leg ik hem zelf in bed in de ochtend of middag voordat we weg gaan.

Mama van 2

Mama van 2

09-03-2020 om 01:51

De eerste wen zondag zit erop

En het ging dus niet goed bij schoonmoeder.
Ik heb hem zelf op bed gelegd, maar helaas, hij kon de slaap niet vatten. Dus zijn we naar huis gegaan waar hij heerlijk in zijn eigen bedje geslapen heeft.

Ze vond dat de babyfoon erg overheerste en opperde om hem uit te zetten, zodat we hem niet meer konden horen. Door zoiets te zeggen bouwt ze voor mij geen vertrouwen op.
Ze zei ook dat we erg gefixeerd zijn op hem. Zij haalde haar kinderen gewoon uit bed en nam ze mee voor een uitje.
Tja, ik heb haar nogmaals uit moeten leggen dat mijn zoontje niet erg makkelijk slaapt. Hij dus erg gewend is aan zijn vaste ritueeltjes en vooral rust nodig heeft, omdat hij gevoelig is voor prikkels. Als hij overdag niet slaapt, wordt hij oververmoeid wat zijn uitwerking heeft op de nacht. En ik doe alles voor een goede nachtrust!
Gatver, wat heb ik hier een naar gevoel van zeg.
Ik zie het steeds minder zitten om hem daar te laten slapen. Ik zou het liefst willen wachten tot hij kan praten en zelf duidelijk kan maken wat hij wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.