Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Vanaf wanneer volkorenbrood?

Wie weet van vanaf wanneer je volkorenbrood mag geven aan je kind? Ik las ergens dat dit pas vanaf het tweede jaar wordt geadviseerd. Klopt dit? Mijn zoontje van 13 maanden krijgt altijd licht tarwebrood, maar wij eten zelf altijd volkorenbrood en soms vergeet ik tarwebrood in huis te halen, en twijfel dan of ik hem ons brood kan geven (doe het dus niet).

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan gewoon

Op die leeftijd is dat geen probleem. Ik wil niet te veel algemeens zeggen, maar laat ik het er dan op houden dat het bij ons thuis nooit een probleem is gebleken. Wij begonnen al wat eerder met de overgang, eerst (vanaf 6 mnd) hadden we Lemairebrood (een soort licht volkoren) en tussen de 9 en 12 maanden wisselden we naar ons eigen brood.

Deden het wel heel geleidelijk. Ik liet mijn kind vanaf zes maanden steeds meer proeven van mijn eigen eten. Niet meteen een uienbroodje bij 6 maanden en 1 dag natuurlijk, en de verschillende groente- en fruitsoorten ook niet binnen een week. Maar goed, daardoor begon het vaak met hapjes dus ik kan je niet vertellen hoe het is als je in één keer grote volkorenboterhammen geeft want dat heb ik niet gedaan.

zon

zon

16-09-2009 om 14:50

Wel

ons zoontje van 13 maand eet regelmatig volkoren brood en ook roggebrood vindt hij erg lekker. Ik geloof niet dat hij er last van heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-09-2009 om 14:54

Ik merk

dat ik bij onze pipo van bijna 9 mnd een stuk makkelijker ben dan bij dochter die nu 7 is. Pipo eet al 3 maanden volkorenbrood, omdat wij dit ook eten. Ik heb er eerlijk gezegd niet eens aan gedacht om ander brood te geven.
Ik laat 'm trouwens van alles wat wij eten gewoon proeven. Ook met avondeten. Om 4 uur krijgt hij een eigen prakje en om half 6 krijgt hij een bordje met wat wij eten. Leuk om 'm te zien worstelen met een sperzieboon Maar hij werkt 'm wel weg.

Dendy

Hanne.

Hanne.

17-09-2009 om 08:59

Hier ging het niet

Hier ging het niet goed, dwz, we lieten de kinderen al vrij snel (geen idee wanneer) met ons volkoren brood mee eten en dat gaf wisselende resultaten.

Bij de oudste gaf dat geen enkel probleem, bij de jongste ging het met 2 jaar nog niet goed (kreeg er diaree van). Ze is nu 3, en het gaat pas sinds kort wel goed.

mee1977

mee1977

17-09-2009 om 11:29

Gewoon zelfde

Hier een 10 maanden oude dame, en die eet gewoon hetzelfde als ons. Ik heb altijd mais volkoren brood in huis.

Ik heb eerlijk gezegt ook nog nooit gehoord dat ze het niet zou mogen..
Ze zijn hier niet anders gewend.

Sascha2

Sascha2

17-09-2009 om 16:23

Wist ik niet

Ik wist niet dat er een advies was voor het geven van volkorenbrood. Wel ken ik het algemene advies, dat je rond de zeven maanden kunt beginnen met het geven van brood. Mijn oudste en middelste kregen met zeven maanden volkoren brood, de jongste iets later (zij at alles wat later). Geen protest van de kinderen en ook geen lichamelijke reacties, die erop zouden wijzen dat hun lichaam het niet aan zou kunnen. Maar ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken. Overigens eten ze hier dagelijks nog steeds volkoren brood. De jongste eet het zoals een goed dreumes betaamt, zonder korstjes.
Maar ik ben benieuwd naar het advies en nog meer naar de achterliggende reden.

ChrisH

ChrisH

18-09-2009 om 09:07 Topicstarter

Tegenstrijdig advies

Ik heb er nog maar eens op gegoogled want ik weet echt niet meer waar ik dat voedingsadvies van twee jaaqr heb gelezen/gehoord. Ik kwam o.a. deze tekst tegen van Kind & Gezin (Belgische cb):

"Wanneer kan ik volkorenbrood geven? Vóór 1 jaar?

* Nee. Volkorenbrood bevat te veel voedingsvezels voor jonge baby's. Ze krijgen hierdoor last van krampen en winderigheid.
* Een te vezelrijke voeding bij jonge kinderen kan aanleiding geven tot een vertraagde groei en ontwikkeling.
* Door te veel voedingsvezels worden bepaalde mineralen (ijzer) minder goed opgenomen.
* Volkorenbrood is moeilijk te kauwen voor je baby. Hij heeft nog niet genoeg tandjes.
* Start met lichtbruin brood. Geef geleidelijk aan brood met meer voedingsvezels. Pas vanaf 18 maanden of iets later kan je baby donker brood of volkorenbrood beginnen te eten. Lust je baby nog geen volkorenbrood, dan is bruin brood een goed alternatief.
* Bij een vezelrijke voeding is het ook belangrijk voldoende te drinken."

Maar volgens bijvoorbeeld Borstvoeding.com kun je volkorenbrood geven vanaf 7 maanden. Zoals zo vaak bij babyzaken spreken de deskundigen elkaar tegen. Ik zal het de volgende keer nog eens navragen bij ons cb en ondertussen kijken of onze zoon er last van heeft als hij volkorenbrood eet. Bedankt voor jullie reacties dusver.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.