Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Voorbereiden op borstvoeding na een ks


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

03-12-2012 om 19:26

20 weken?

Ik had ergens gelezen dat je nog maar 20 weken zwanger bent? Ik zou me helemaal geen zorgen maken en je realiseren dat het toch anders kan lopen dan je had verwacht. Je kan hierover geen scenario schrijven. Ik zou me zeker niet verdiepen in dingen als donorvoeding! Wie weet gaat het namelijk hardstikke goed. Je ziet wel hoe het gaat en dan kan je altijd nog advies inwinnen, bij zo'n borstvoedingsvereniging ofzo.

Ik wens je een hele ontspannen zwangerschap toe

Maanve

Maanve

03-12-2012 om 19:39 Topicstarter

25 rafelkap

25 weken inmiddels! Ik weet dat je niet alle scenario's kunt uitdenken, maar ik ben graag voorbereid. Dat was ik vorige keer na mijn ks namelijk niet! Nu ik info heb verzameld kan ik dit onderwerp even parkeren .

Rafelkap

Rafelkap

03-12-2012 om 20:00

Maanve

Bij een geplande ks verloopt eea veel en veel relaxter en krijg je je kindje eerder bij je (als alles goed is). Bij mij tijdens het dichthechten, kind was maar 3 minuten weg.

Ik verbaas me gewoon even want zelf maakt ik er me totaal niet druk over. Het ging zoals het ging. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je het nu kan laten rusten

Prema

Prema

09-12-2012 om 00:22

Regel eigen lactatiekundige, kolf, privacy en hulp

Bij mij een ongeplande spoedkeizersnee, veel te vroeg, in een borstvoedingsgecertificeerd ziekenhuis, met een prut-lactatiekundige en totaal gebrek aan privacy en rust.
Als ik het over zou kunnen doen en goed zou voorbereiden, zou ik:

- van te voren in contact treden met een goede lactatiekundige, waarvan je weet dat die deskundig en prettig is en bij je past, en die kijkt naar je specifieke situatie; en die je zo nodig in het ziekenhuis kunt vragen om te komen om je te helpen (spreek dit van te voren af). Gaat er iets niet goed, twijfel je of maak je je zorgen, laat je eigen lactatiekundige dan zo snel mogelijk komen. Hoe eerder je goed geholpen wordt, hoe beter. Laat het niet op het ziekenhuis aankomen, in twee borstvoedingsgecertificeerde ziekenhuizen heb ik slechte lactatiekundigen getroffen die mij niet hebben geholpen, en verpleegkundigen die tegenstrijdige en verwarrende adviezen gaven. Pas na de ziekenhuisperiode ben ik goed geholpen door een eigen lactatiekundige.

- een goed elektrisch dubbelzijdig kolfapparaat regelen die permanent naast je bed kan staan. Deze kan je vaak in of bij het ziekenhuis huren, of anders kan de lactatiekundige je hopelijk vertellen waar je zoiets kan huren. Voor het geval je het nodig hebt. In mijn ziekenhuis waren wel goede kolfapparaten, maar die mochten niet naast het bed blijven staan (er waren er niet genoeg). Het apparaat moest dus voor elke kolfbeurt gehaald worden, ook 's nachts. In het begin na de keizernsee kun je je niet verroeren en moet je dan steeds een verpleegkundige oproepen, dat kan soms verveled zijn of veel tijd kosten. Ik werd 's nachts vaak uit mezelf wakker en wilde dan best kolven ('s nachts kolven schijnt extra goed te zijn), maar vond het vervelend om een hele heisa daarvan te maken. Zorg dat de boel goed klaarstaat naast je bed zodat je het zelf kan pakken (ook een voorraad nieuwe flesjes e.d.) en bespreek van te voren hoe de melk dan in de koeling komt (misschien klein koelboxje naast je bed?).

- proberen van te voren met het ziekenhuis te regelen dat je zo veel mogelijk rust en privacy krijgt, met of zonder kind. Ik lag op een zaal met meer moeders, met gordijntjes ertussen, en voortdurend kwamen er verpleegkundigen en ander personeel me lastigvallen voor elk wissewasje. Terwijl je ook veel moet rusten en slapen na de operatie, dat is ook gunstig voor de borstvoeding. Vraag of er 's ochtends een karaf water + glas naast je bed gezet kan worden (of laat familie/vrienden een paar flessen bronwater kopen), en of ze je verder niet voortdurend willen lastig vallen met goedbedoelde karretjes met frisdranken en gratis kranten. Vraag of het mogelijk is om de verpleegkundige handelingen zoveel mogelijk tegelijk op een vast tijdstip te doen, in plaats van dat ze steeds weer binnenlopen. Vraag of overleg over je kind of over jezelf op "afspraak" kan, in plaats van dat er na het ontbijt gezegd wordt "de kinderarts komt straks langs" en dat je daar de hele tijd op wacht en de kinderarts uiteindelijk 's middags of de volgende dag komt. Voor borstvoeden en/of kolven is rust en privacy nodig. En je wil zoveel mogelijk tijd hebben om aan je kind te besteden.

- Zorg dat de eerste dag(en), als je zelf nog heel slecht kunt bewegen, je partner of iemand anders die je vertrouwt zo veel mogelijk bij je is om te helpen met hand en span diensten (baby aanreiken, kolven, spullen pakken, dingen regelen).

- Zorg dat je zoveel mogelijk tijd en rust voor je baby, kolven en jezelf hebt, en dat het niet te druk met bezoek is.

- Zorg voor een voorraad lekker en gezond eten en drinken naast je bed, zodat je dit kan pakken als je er zin in hebt en je dit niet met de verpleging hoeft te regelen. Ziekenhuisvoedsel is niet gezond en ook niet lekker, en wordt vaak ook niet op de tijdstippen geboden dat je er zin/behoefte in hebt.

- Let er al van te voren op hoe je na de operatie het eten gaat opbouwen zodat je geen last van je darmen/verstopping krijgt (door de operatie raken de darmen in de war). Mijn ziekenhuis gaf daar totaal geen begeleiding in (na het eerste beschuitje mocht ik "alles" weer eten), informeerde ook niet hoe het ging de dagen erna, met als gevolg dat ik vreselijke last van verstopping kreeg. Zulke pijn en ellende is niet fijn en vast ook niet bevorderlijk voor de borstvoeding. Gaat de stoelgang niet goed of voelt het niet goed, trek dan zo snel mogelijk aan de bel en wacht niet af.

Maar hoogstwaarschijnlijk gaat het bij jou gewoon goed, met een geplande keizersnee en al ervaring! Dus niet te veel zorgen maken hoor... En je kunt niet alles van te voren bepalen en in de hand houden. Zelfs als het niet allemaal helemaal goed gaat, dan komt het toch vaak wel goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.