Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wat is gezonde babyvoeding??

Wat is gezonde babyvoeding??

Uiteraard is zelfgemaakte voeding (groenten, fruit) het beste dat begrijp ik.
Maar welke alternatieven zijn gezond?
in veel potjes: yoghurt, groenten en fruit zitten suikers, zouten, e nummers en we weten allemaal dat dit niet goed is. Wie weet welke merken/ alternatieven er zijn?

onze dochter is 7,5 maand en mag groenten, fruit, brood.

Zo geef ik 100 % pindakaas (geen zouten/toegevoegde suikers) en 100 % appelstroop op brood bijv.

tips?! alles is welkom

vlinder72

vlinder72

17-07-2019 om 16:25

Pindakaas?

Tijden zijn veranderd blijkbaar. Toen mijn kinderen nog een baby waren (jongste is nu 9 jaar) was pindakaas juist nog uit den boze.

Mijn kinderen kregen zelfgemaakt eten (meestal) en potjes (gewoon van die standaard potjes uit de supermarkt).

Brood met smeerkaas vonden ze lekker en smeerworst. Dat is vast ook reuze ongezond maar ze zijn nu allevier groot er sterk.

Pirata

Pirata

17-07-2019 om 16:38

E-nummers

E-nummers zijn goedgekeurde hulpstoffen. Soms gewoon conseveringsmiddel.

Floria

Floria

17-07-2019 om 16:41

Uit de hand

Ik gaf gewoon stukjes groente en fruit.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-07-2019 om 16:50

suikers en zout Olvarit

Bij Olvarit zie ik als ingredienten voor de fruithapjes alleen het fruit en evt vitamine C toegevoegd. Of citroensap soms (heeft ook een E-nummer, maar dan zou jij het niet meer willen kopen, dus noemen ze t gewoon citroensap).
Overigens bestaat fruit voornamelijk uit suikers, net als appelstroop trouwens.
Kortom, gezonde voeding kun je zelf maken (relatief goedkoop) of kopen (makkelijk). Bij fruit maakt t niet zoveel uit.

Bij groentes wordt, bij mijn weten, nooit zout toegevoegd aan die potjes babyvoeding, dus dat probleem vervalt ook. Of er suikers worden toegevoegd aan de babygroentes, ook niet altijd, kun je makkelijk checken in de ingredientenlijst.
Overigens, als je bang bent dat je baby teveel zout binnenkrijgt... een boterham bevat ook heel veel zout, ik denk dat de bijdrage van de babypotjes relatief klein is.

En, eens met Pirata, niks mis met (veel) E-nummers

Vette vis

1x Per week gingen we vis halen dan kreeg zoon een paar stukjes haring, zalm of makreel (ontgraat uiteraard). Voor onderweg had ik (toen nog) ontpitte druiven en venkelthee (vanwege buikpijn). Soepstengels, broodkorstjes, rijstwafels, matzes. En inderdaad stukjes groente en fruit, in het begin wat zachter of licht gekookt.
Overigens begon zoon met 4 maanden met yoghurt met kindermeel. Yoghurt mag geloof ik eigenlijk nog niet vanwege het zout er in, maar hij had honger en dat leek me goed op dat moment.
Hier ook geen potjes.

Flavia

Flavia

17-07-2019 om 16:53

suikers

in fruit zitten ook suikers, het gaat om de toegevoegde suikers.
Wil je die voorkomen, dan zelf maken.
Pureren hoeft niet, net als Floria gaf ik ook stukjes groenten en fruit.
Google eens op de Rapley methode.

met 7.5maand zijn het nog zuigelingen en is al het vaste voedsel vooral bijvoeding, dat ze dan weinig eten is niet erg.

E-nummers zijn in elk geval inderzocht op hun veiligheid, dat kun je van alle andere van nature aanwezige stoffen in voeding niet zeggen. Er zijn ook specifieke limieten voor babyvoeding voor vast gesteld.
Kijk eens op food-info.net voor meer informatie over de verschillende E-nummers. Zelf gebruik je waarschijnlijk citroensap als je appeltaart bakt om de appels niet te laten verkleuren = E330 met allerlei bij stoffen die in de citroen zitten.

lees de ingredienten lijst van een sinaasappel eens, die komt wel overeen met de citroen.
https://groene-rekenkamer.nl/1505/chemofobie-in-de-discussie-over-schaliegas/

Conclusie: maak lekker wat zelf, je hoeft het niet te pureren en als je zelf geen zout toevoegd kunnen ze bijna alles wel eten. Met 13 maanden vond die van mij tot mijn verbazing sambaleieren lekker, ik nog steeds niet.

Tra

Tra

26-07-2019 om 14:37

Pindakaas/e-nummers

Pindakaas? En dan heeft je dochter misschien wel een knoepert van een pinda allergie zoals de mijne...en dan? Denk je goed bezig te zijn...pindakaas zou bij zo'n kleintje niet mijn eerste keus zijn.

De E-nummers zijn hier al uitgelegd, moet je je echt even in verdiepen: zuurstof heet E948, zelfs water heeft een E-nummer.

Ik zou niet te benauwd doen met het eten of fabels over eten; het is geen project en het gaat zo snel niet fout.
Van suiker worden kinderen overigens niet druk en in fruit zit ook suiker.

Misdreavus

Misdreavus

26-07-2019 om 16:22

Tra

Toch wordt voor zover ik weet tegenwoordig geadviseerd om pindakaas al vroeg te geven. Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een hoger risico op een noten- of pinda-allergie, later minder vaak een allergie hiervoor ontwikkelen als ze al jong noten en pinda’s krijgen. En met jong bedoelen ze 4-6 maanden.

https://directorsblog.nih.gov/2017/01/10/peanut-allergy-early-exposure-is-key-to-prevention/

Ik begrijp je reactie hoor, mijn kinderen waren baby in de periode dat het advies was om te wachten tot 3 jaar. Mijn dochter van 1 ging met de boterham van haar broer aan de haal toen hij en ik even niet op aan het letten waren en bleek een pinda-allergie te hebben.

Rosemarije Disselhorst

Rosemarije Disselhorst

26-07-2019 om 22:06

Beetje zoet - beetje hartig

Hoewel allergieën bij ons niet in de familie zitten, geef ik mijn kinderen geen pindakaas of noten. Je hoort zo'n vreselijke dingen over allergieën dat ik hier liever nog wat mee wacht. Toen mijn kinderen een maand of 7 waren probeerde ik een combinatie te maken van smaken: beetje zoet en een beetje hartig. Appelsiroop, inderdaad, en jam of honing, ze lustten ook heel graag kwark en dan nog wat kaas of ander hartig beleg. Dagelijks een portie vers fruit en - maar dit kon op minder succes rekenen :p - groentjes.

Floria

Floria

27-07-2019 om 06:33

honing

Je wachtte met pindakaas maar niet met honing???

E-nummers/suiker

Je weet toch wel hoeveel e-nummers er in een banaan zitten? Ik word altijd zo simpel van dat geblaat over e-nummers en suiker. Je lichaam maakt weinig verschil tussen suiker uit biet of riet en ingekookt fruit waardoor het suikergehalte tenminste 50% is. Dat laatste noemen we stroop. Je lichaam merkt weinig verschil tussen appelstroop of suikerbietenstroop. In Rinse Appelstroop wordt nog suikerbieten sap/melasse toegevoegd, dat geeft dat wat zurige smaakje. Maar is een suikerbiet dan zoveel ongezonder dan een appel? Suikerbiet is ook een plant....

Waar je mee uit moet kijken, is honing tot 1 jaar. Over pinda/noten zijn de meningen verdeeld. Zout is uit den boze en zit daarom ook niet in de potjes. Als er iets is waar fabrikanten voorzichtig mee zullen zijn dan is het baby/peutervoeding. De imagoschade zou enorm zijn als ze iets toevoegen wat niet door de beugel kan of tegen de tijdsgeest is.

bieb63

bieb63

27-07-2019 om 14:42

AnnaNiem: zout

Ja zout, best wel apart. Toen mijn kind haar eerste bammetjes kreeg (en dat is pas.. 20 jaar geleden) werd smeerworst en smeerkaas geadviseerd. Als je er nu over nadenkt: heel apart...

Caesar

Caesar

28-07-2019 om 15:18

Su123

Hoeveel suiker zit er in de appelstroop van jou?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.