Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Zoontje 8 maanden wil niet van lepel eten


Vincent81 schreef op 31-03-2023 om 22:05:

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Wij hebben met jullie input ook wat gedaan.

Sinds zondag hebben de voedingen anders aangepakt.

Wij voeren hem nu niet zelf met de lepel.

Wat wij doen is het gepureerde hapje smeren op een baby lepeltje.
Dit baby lepeltje stoppen wij in zijn handje, die hij vervolgens in zijn mondje stopt.
Op deze manier wil hij best wat naar binnen werken (3 a 4 lepeltjes).

Daarnaast leggen wij de focus op het zelf pakken en eten van stukjes.
Ik zie dat hij brood stukjes, aardbei, sinaasappel en broccoli bijvoorbeeld zelf pakt en in zijn mondje stopt.

Sinds zondag tot aan donderdag, hebben wij gemerkt dat hij netto best wat naar binnen werkt op deze manier.

Ok, vandaag toonde hij geen interesse in het fruit, brood of gepureerde.
Er ging nagenoeg niets naar binnen, maar dat kan weleens natuurlijk.

Toch met 4 dagen succes, denk ik dat wij het gewoon 1 a 2 weken vol moeten houden.
Zodat hij kan wennen, en de lepel even weg moeten laten.

Goed gedaan, als het niet linksom kan dan rechtsom 👍 Voor je eigen kind moet je steeds weer het wiel uitvinden als standaard niet werkt ( en wat is nu helemaal standaard tenslotte). Het gaat om de ervaring van tast, proeven,  structuren, ruiken, oog/hand-coördinatie,  leren, pakken enz enz en dat kan op 1001+ manieren.

Vincent81

Vincent81

31-03-2023 om 22:13 Topicstarter

Wat betreft bv:

Onze zoon krijgt 5x borstvoeding op een dag.
3 dutjes overdag, 1 in de avond, en 1 in de nacht.

Wij willen hem meer bv geven, maar hij wilt alleen goed drinken voor het slapen gaan, en 's nachts, in zijn eigen kamer.
Het moet echt donker zijn.

in de woonkamer overdag drinkt hij nog geen minuut van de borst.
Hij laat dan al gauw weer los.

Vincent81 schreef op 31-03-2023 om 22:13:

Wat betreft bv:

Onze zoon krijgt 5x borstvoeding op een dag.
3 dutjes overdag, 1 in de avond, en 1 in de nacht.

Wij willen hem meer bv geven, maar hij wilt alleen goed drinken voor het slapen gaan, en 's nachts, in zijn eigen kamer.
Het moet echt donker zijn.

in de woonkamer overdag drinkt hij nog geen minuut van de borst.
Hij laat dan al gauw weer los.

Als je kindje tevreden is en groeit, dan gaat het zoals het gaat👍

Max88 schreef op 31-03-2023 om 22:15:

[..]

Als je kindje tevreden is en groeit, dan gaat het zoals het gaat👍

Als je openingtopic leest groeit kindje niet veel. 

Vincent81 schreef op 31-03-2023 om 22:13:

Wat betreft bv:

Onze zoon krijgt 5x borstvoeding op een dag.
3 dutjes overdag, 1 in de avond, en 1 in de nacht.

Wij willen hem meer bv geven, maar hij wilt alleen goed drinken voor het slapen gaan, en 's nachts, in zijn eigen kamer.
Het moet echt donker zijn.

in de woonkamer overdag drinkt hij nog geen minuut van de borst.
Hij laat dan al gauw weer los.


Is overdag dan wat vaker in een donkere kamer gaan zitten of liggen voor de voeding een optie? Of bijvoorbeeld bij wakker worden.

 Groente en fruithapjes zorgen vaak niet voor de calorieën, daarom eten volwassenen die juist meer als ze willen afvallen.  

 

Als hij vooral in de avond wil drinken, zou ik dat faciliteren. En als hij met zelf eten en losse stukjes wel eet, zou ik dat ook zo doen. Het gaat er om dat hij voldoende binnenkrijgt en dat hij blijft groeien. De manier waarop lijkt me op dit moment even ondergeschikt. Borstvoedingskinderen schijnen wel vaker clustermomenten te hebben waarop ze veel drinken en het 'tekort' van de rest van de dag inhalen. 

Klinkt goed! Ik zou zeggen: even zo weinig mogelijk aandacht aan besteden en zelf laten aanklooien. 
Op borstvoeding.com vond ik het volgende verhaal over hoe een ouder dat heeft aangepakt. Onderaan het verhaal staat een Facebookgroep van een kinderdietist:
https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/vast-voedsel/ervaringvast1/

Vincent81 schreef op 31-03-2023 om 22:13:



in de woonkamer overdag drinkt hij nog geen minuut van de borst.
Hij laat dan al gauw weer los.

Ook in een minuut kan hij toch best wel wat binnenkrijgen.

Bij de jongste voedde ik op die leeftijd nog wel 10-12 keer per dag (geen vast schema) en nooit langer dan 5 minuten. Bij hem zou ik bij een minuut niet denken dat er niets inging. Overigens kunnen ze na een tijdje gewoon weer drinken zonder afgeleid te zijn.

Vincent81 schreef op 31-03-2023 om 22:13:

Wat betreft bv:

Onze zoon krijgt 5x borstvoeding op een dag.
3 dutjes overdag, 1 in de avond, en 1 in de nacht.

Wij willen hem meer bv geven, maar hij wilt alleen goed drinken voor het slapen gaan, en 's nachts, in zijn eigen kamer.
Het moet echt donker zijn.

in de woonkamer overdag drinkt hij nog geen minuut van de borst.
Hij laat dan al gauw weer los.

Zou hij teveel afleiding kunnen hebben? Misschien is het nog een idee om hem te voeden onder/achter een sjaal of iets dergelijks, zodat hij niet kan rondkijken. 

En verder, als het je vrouw niet tegen staat, kan vaker aanleggen denk ik geen kwaad. Het consultatiebureau wil nog wel eens van de vaste schema's zijn, maar als je kind niet genoeg aankomt dan zou ik hun regeltjes wat losser interpreteren. Bovendien vinden ze jonge kinderen die weinig aankomen op een of andere manier heel verontrustend maar een dikkere baby/peuter niet. Hier hadden we een kind dat weinig aankwam en daar kregen we gekste adviezen als voeden op vaste tijdstippen en s nachts wakker maken voor voeding (dan had kind juist geen zin) en stoppen met borstvoeding, geef liever volvette kaas en kwark. Het andere kind dronk zoveel moedermelk dat die de eerste maanden meer dan een kilo per maand aankwam (en toch al een hoog geboortegewicht), zodat die qua groeicurve in de hoogste regionen zat. Ook als peutertje nog een smulpaapje.....daar werd dan geen acht op geslagen.

bedankt voor de nuttige links !

helaas kan ik de berichten niet citeren ...

Paimon schreef op 13-04-2023 om 07:28:


helaas kan ik de berichten niet citeren ...

Jawel hoor, citeren kan door op de aanhalingstekens (rechtsboven naast ! te klikken)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.