Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Activiteiten voor peuters !

Hallo allemaal !
Binnenkort ga ik aan de slag als gastouder! Hier kijk ik enorm naar uit. Ik ben daarom alvast wat activiteiten aan het zoeken die leuk zijn voor peuters. Zelf heb ik ook een peuter in huis , mijn zoon Stijn, maar ik ben toe aan wat vernieuwde inspiratie 

Op internet kwam ik veel leuke activiteiten tegen voor deze leeftijd. Omdat ik hier meteen erg enthousiast over werd wil ik deze graag delen met andere (gast)ouders!
Ook ben ik erg nieuwsgierig naar jullie eigen ervaringen hierin! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. En als er iemand nog een ander leuk idee heeft, let me know! Alle ideeën zijn welkom 

Op de website : http://www.oudersvannu.nl/peuter/3-jaar-9-12-maanden/vakantie-vrije-tijd/spelen-doen/10-tips-voor-binnenspelen/
Vond ik leuke ideeën om te doen als het buiten niet zo’n lekker weer is. Want alhoewel het mooie weer er (gelukkig!) weer aan komt blijft het Nederlandse zomerweer ons soms toch verrassen met een lekkere plensbui! Ik heb ze alle 10 uitgeprobeerd, tip 7 vond ik toch wel spannend, mijn zoontje vond het namelijk ook erg leuk om de hele emmer steeds om te gooien! ( de vloer was wel goed schoon…)

Tip 1. Bouw een tent
Een tent in huis is zo gemaakt: pak een laken, een aantal stoelen, wat wasknijpers en klaar is kees! Maak wat lekkers klaar en ga gezellig met je kind samen in de tent picknicken.
Tip 2. Beschilder de badkamer
Meng wat plakkaatverf met scheerschuim en voilà: je hebt ‘muurverf’. Hiermee kunnen je kinderen lekker los gaan in de badkamer! Wel zo fijn: na afloop kun je de verf gewoon afspoelen door er eventjes langs te gaan met de douchekop.
Tip 3. Sokken paren
Maak een bergje van de sokken die net uit de was komen en laat je kind steeds 2 dezelfde pakken. Je kunt het nog nét een tikkeltje lastiger maken door er ook knopen, lintjes en andere spullen tussen te leggen waar je er 2 van hebt.
Tip 4. Maak een eindeloze tekening
Koop een rol behang en maak samen met je kind een eindeloze tekening. Ook leuk: ga er zelf op liggen en laat je omtrekken. Kijken of hij mama kan natekenen!
Tip 5. Maak je eigen memoryspel
Knip vierkantjes uit en laat je kind steeds 2 dezelfde figuren (maan, boot, vis) tekenen. Of knip setjes van 2 dezelfde plaatjes uit en laat ze door hem opplakken. En dan natuurlijk urenlang memory spelen!
Tip 6. Organiseer een verzamelspeurtocht
Stippel je eigen speurtocht uit door het hele huis. Bekijk van tevoren wat er her en der op de grond ligt, en geef je kind een emmertje mee om alles te verzamelen. Geef hem vervolgens wat opdrachten mee. Dus bijvoorbeeld: vind 1 witte sok (als die rondslingert), zoek het varkentje van de speelgoedboerderij, vind 10 Lego-blokjes, etc.
Tip 7. Spelen of schoonmaken?
Combineer het aangename met het onaangename: geef je kind een emmertje met water en een doekje en maak samen de badkamer schoon. Pret verzekerd!
Tip 8. Knutselen met pasta
Pasta is niet alleen lekker, je kunt er qua knutselen ook nog eens alle kanten op! Maak bijvoorbeeld een pastaschilderij, of rijg een ketting van Penne en beschilder deze.
Tip 9. Creatief krijten
Hebben jullie thuis een krijtbord? Probeer het bord eens op de grond te leggen. Laat je kind er iets leuks op tekenen, bijvoorbeeld een dierentuin of een straat met huizen. Pak vervolgens de Playmobil of Duplo erbij, en laat je kind ermee spelen in zijn eigen dierentuin!
Tip 10. Varieer met speelgoed
Heeft jouw kind veel speelgoed maar verveelt hij zich toch? Verdeel het speelgoed in meerdere bakken, en haal elke dag een andere bak tevoorschijn. Hierdoor ontdekt je kind elke dag weer iets nieuws, en is het aanbod overzichtelijk.

Bron: http://www.oudersvannu.nl/peuter/3-jaar-9-12-maanden/vakantie-vrije-tijd/spelen-doen/10-tips-voor-binnenspelen/

Opa en oma vinden het ook altijd erg leuk om weer een kunstwerk van kleinkind te krijgen. Ik ben dus opzoek gegaan naar wat vernieuwende ideeën naast die prachtige tekeningen die al aan de muur hangen. Op deze website vond ik inspiratie! https://www.babyenkind.nl/er-zijn-zoveel-peuteractiviteiten/maak-een-glimvis/

Hieronder de twee knutselwerken die wij hebben geprobeerd en ik moet zeggen: succes gegarandeerd! 

Ik hoor graag wat jullie er van vinden !

Maak rupsje nooitgenoeg
Dit is nu echt een knutsel werkje dat iedere peuter aankan. Het is makkelijk te maken, en je hebt een fantastisch resultaat!
Persoonlijk zou ik er wel even nieuwe wasknijpers voor aanschaffen, maar behalve dat dat geen grote investering is, is het ook handig. Bij mij raken die dingen altijd weg en stuk en vies....
Pompoentjes kun je meestal wel bij de Hema krijgen: een mooie grote zak, voor een volgend knutselwerk ook gelijk in huis. De duurdere hobbyzaken verkopen ook zakjes met alleen kleine pompoentjes.
Oogjes kun je ook bij hobbyzaken krijgen , en als je geluk hebt bij de Hema, Action, Bazaar en dat soort zaken. Als je ze ergens in een aanbieding ziet, wees aardig voor jezelf en koop 2 zakjes. Kan je jaren vooruit...
Echte kleintjes van 2-3 jaar kunnen prima pompoenen op plakken. Maar ik zou voorzichtig zijn met die oogjes.

regenwolken met druppels
Knutselen is en blijft gewoon een heerlijke activiteit . Deze wolk met druppels heb je eigenlijk heel snel gemaakt En dat is mooi want je peuter vind het heerlijk om activiteiten met je te ondernemen, maar echt veel geduld heeft-ie nog niet....
Teken een wolk, als je peuter al een jaar of 3 is kan hij /zij dat best zelf , smeer de wolk in met lijm en strooi er watten , of watten bolletjes overheen!
Alle druppels knippen, of prikken is misschien wel veel werk, dan is het vast wel fijn als mama even meehelpt.
Bij het rijgen is het verstandig om onder elke druppel even een knoopje te maken of om de druppels als ze op de goede plek zitten even een drupje lijm te geven ( op het touwtje ,maar dat had je wel begrepen) anders vallen die druppels wel heel snel naar benden...

Bron https://www.babyenkind.nl/er-zijn-zoveel-peuteractiviteiten/maak-een-glimvis/

Karel

Karel

12-04-2017 om 09:08

Nog een leuk opdracht

Tel het aantal uitroeptekens in de posting van Anne Claire. Al weet ik niet of peuters al tot zover kunnen tellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.