Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Opeens slaapprobleem

Hoi, na een hoop de hebben gegoogled, heb ik me toch maar eens aangemeld.

Momenteel hebben we een slaapprobleem met ons zoontje van 18 maanden. Hij sliep tot vorige week prima (na de 1e 6 maanden de hel van een huilbaby). Woensdag sliep hij bij opa en oma, zoals wel vaker gebeurd. Daar begon het, en hij weigerde te gaan slapen.. Alleen maar krijsen en gillen. Uiteindelijk hebben ze hem rond 1uur bij hun in bed gelegd, en daar sliep hij erg onrustig tot 6uur. De avond erop begon hier het probleem. Het hele “bedtijdritueel” verloopt nog steeds hetzelfde en prima. Hij begint direct te krijsen als je hem in zijn bedje legt en wegloopt. Hij laat heel duidelijk merken dat hij zijn speen wil wegleggen, en naar beneden wil, net zoals sochtends. We hebben geprobeerd om er steeds wat langer tussen te laten, voor we naar hem toe gaan. Uiteindelijk gaat mijn man naast zijn bedje zitten, en dan word hij rustig en valt na 30-45 in slaap. Meestal slaapt hij dan ook wel normaal door.

Middagdutjes zijn geen probleem, doet hij gewoon nog zoals altijd. Advies werd gegeven om deze over te slaan.. Maar is dit niet nog erg vroeg? Of misschien verlatingsangst? Alleen vind ik het dan zo vreemd dat hij daar verder over de dag geen enkele last van heeft, eigenlijk ook nooit gehad.zijn kamer is niet veranderd, zouden we over moeten op een peuterbedje? Hij slaapt met een slaapzak, dus vind het wel eng als hij zelf uit bed kan komen.

Dus.. Wie heeft er advies voor ons, zodat onze avonden/nachten hopelijk snel weer beter worden?

Overdag

Als je er al alles aan doet, en daar ziet het naar uit bij jullie, slaapritueel, er zonodig bijblijven, dan kun je nog kijken of je kind overdag wel genoeg uitdaging krijgt in beweging en spel. Op deze leeftijd krijgen ze ook meer behoefte aan uitdagingen en zelfstandigheid. Maar een planning per uur, laat je kind ook samen huishoudelijke taakjes uitvoeren, doe veel samen, en ga vooral ook veel naar buiten.
En anders accepteer je het toch gewoon.
Nou gewoon niet natuurlijk, maar het is niet iedereen gegeven om jarenlang na 20.00 uur de handen vrij te hebben.

2 dingen

Mijn oudste (inmiddels 17,5 jaar) deed vanaf 2,5 jaar geen middagslaapje meer. Ze vertikte het gewoon. De jongste kon ik echter nog heel lang wegleggen 's middags maar die wilde dan 's avonds niet slapen.
Maar de oudste had ook bij het 's avonds naar bed brengen een hele poos last van verlatingsangst. Daar heb ik daadwerkelijk een half jaar naast haar bedje gezeten om haar rustig te houden en te voorkomen dat ze ging krijsen. Ik las een boekje en suste af en toe even als ze wilde gaan krijsen.
Natuurlijk hebben we ook geprobeerd om haar te laten huilen alleen werkte dat dus absoluut niet. Dan was ze na een half uur nog aan het krijsen en kon ik er alsnog naast gaan zitten.
Ik heb het maar zo gelaten en geaccepteerd. Het was mijn tijd om even rustig een boekje te lezen . Uiteindelijk ging het gewoon over.

Jackie

Jackie

05-01-2018 om 12:16

verlatingsangst

Het kan inderdaad verlatingsangst zijn. Dat hij het in het donker gewoon enger vindt alleen dan wanneer het licht is. Wij hebben ook een periode elke avond bij het bedje van oudste doorgebracht, die was ook ongeveer zo oud. Op een gegeven moment worden die 30-45 minuten steeds korter. We gingen dan bv steeds verder weg zitten van het bedje en op een ggv moment alleen nog in de deuropening staan enz.

Jackie

Jackie

05-01-2018 om 12:17

misschien kan je het middagslaapje korter houden?

Gezin en Ik

Gezin en Ik

10-01-2018 om 10:30

Herkenbaar!

Beste Kim,

Wat een herkenbaar verhaal! Onze jongste heeft tot op heden (bijna 3) ook veel moeite door te slapen. Omdat hij nu zichzelf beter kan uitdrukken zijn we erachter gekomen dat hij het donker spannend vindt.
Wel blijft het lastig om met een peuter de grenzen duidelijk te houden. Je wilt je kind niet bang in het donker laten zijn, maar ook niet dat ze met alles 'wegkomen'. Peuters proberen graag uit!

Hoe het nu bij ons gaat: wisselend. Vooral wanneer hij niet helemaal lekker is merk je dat aan zijn slaappatroon.
We hebben een nachtlampje, wat ervoor zorgt dat hij niet meer angstig is als hij wakker is (lampje gaat na half uur uit, hij weet hoe hij aangezet kan worden).
Een beloningssysteem voor als hij de hele nacht in zijn eigen bed blijft.
Een beker water naast het bed (hij riep ons er vaak bij, omdat hij wilde drinken)
Kortere slaaptijden tussen de middag. Wij maken hem nu na een uur wakker, zodat hij wel slaapt, maar ook vermoeider is in de avond. Als hij zelf mag kiezen slaapt hij van 12 tot 4 tussen de middag namelijk en 's nachts niet

Daarnaast hebben we duidelijke afspraken die we voor het slapen gaan bespreken. Dit zal voor een 1,5 jarige misschien te veel zijn, maar beloningssysteem werkte bij mijn beide jongens -ook op jongere leeftijd-
heel goed! Stickers plakken begrijpen ze kennelijk vrij snel

Veel succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.