Home » Forum » Peuter naar logopedist

Peuter naar logopedist

19 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Annabell
Peuter naar logopedist

De peuterspeelzaalleidster vindt het verstandig dat mijn dochtertje van nog geen 3,5, de allergrootste kletskous van de wereld met hele grote woordenschat, naar een logopedist moet omdat ze de 'r' nog niet uit kan spreken!? En mogelijk ook wat andere klanken (maar die kon ze niet benoemen en ik let er nu extra op, maar ik kan ze ook niet ontdekken). Ze verdraait sommige medeklinkers (de eerste letter van haar naam spreekt ze hetzelfde uit als de middelste medeklinker van haar naam).

Buitenstaanders (bv leerkracht van onze oudste) geven allemaal aan dat ze verbaal zo sterk is. Ze spreekt vaak vreemden aan en ik heb nog nooit gehoord dat iemand niet begreep wat ze bedoelde.

Oh wat erg, ik klink nu als een moeder 'met-mijn-kind-is-niets-aan-de-hand' maar ik vind dit zo vreemd. Als ik maar enige twijfel had gehad, dan had ik direct hulp ingeroepen maar nu schaam ik me gewoon om hiermee naar de logopedist te gaan ('wat een maf mens, die moeder verwacht veel te veel van haar kind....').

Mijn vraag: wat moet een kind kunnen met 3,5? Wat zijn signalen om naar logopedist te gaan?
Onlangs ben ik met onze kleine kletskous bij CB geweest. Daar haalde ze de (minimum)norm voor 5,5 jarigen. Ze maakt hele lange zinnen, kan prima een verhaal na vertellen en ze is goed verstaanbaar voor vreemden.

Hanne.
Ik ben geweest

Ik ben met mijn (toen) 3.5 jarige peuter om de zelfde reden bij logopedie geweest.

Grote verschil was alleen dat het kind er last van had. Vriendinnetjes verstonden haar vb niet en dan ging ze schreeuwen. Dat bleek reden om haar met spoed op te roepen.

Op zich hoeven ze op die leeftijd nl nog niet alle letters goed uit te kunnen spreken. Hier ging het om de K, G en R. De R heeft de logopediste bv helemaal geen aandacht aan besteed. Daar was het nog te vroeg voor.

Wat ik wel erg verhelderend vond was de eerste intake. Daar moest mijn kind allemaal woordjes met bepaalde klanken/klankcombinaties zeggen, en pas toen viel het mij op hoe structureel ze bepaalde klanken niet uitsprak.

Ik sluit me dus aan bij de rest. Bel even een logopediste, vertel je verhaal en vraag evt om een eenmalig consult.

Temet
Geklets

Kennelijk zit het probleem vooral in de r, en dat is een notoir moeilijke klank.

Mijn zoon was ook zo'n goede prater, werkelijk iedereen die hem leerde kennen begon erover.Dus niet alleen had hij een goede woordenschat, maar kennelijk sprak hij ook duidelijk genoeg dat vreemden hem goed konden verstaan. Maar die r, die kreeg ie pas vlak voor zijn vierde onder de knie.
(zusje kon het al met 2,5, grappig genoeg.)

Er is natuurlijk niks tegen om de logopedist te bellen, maar iemand die suggereert dat er hulp van een logopedist nodig is omdat een kleuter de r niet kan zeggen (die andere klanken zijn kennelijk niet echt een probleem) kletst uit de nek.

Groeten,

Temet

loontje76
Pff

De r is de laatste klank die ze moeten kennen.... en in groep 2 moet die onder de knie zijn, anders wordt het lastig in groep 3. Als dat de enige reden is, dan is het onzin, maar je hebt het erover dat er meerdere letters zijn....

Temet
Loontje

Waarom wordt het lastig in groep 3?

Ik ken iemand die echt de r niet kan zeggen maar nu met gezwinde spoed door haar rechtenstudie (wechtenstudie) heengaat. Is kennelijk groep 3 ook goed doorgekomen :-)

Kijk, ik vind het ook prettig dat mijn kinderen nu beiden de r kunnen zeggen, en zou, als ze dat niet hadden gekund, op enig moment wel een logopedist hebben geraadpleegd. Maar een mens kan ook zonder.

Gwoeten,

Temet

dc
Welke r?

En dan wordt de r in verschillende gebieden ook nog eens anders uitgesproken :-)

Mijn 5 jarige spreekt de R perfect uit. Voor een fransman ;-) En familie in nederland begrijpt hem prima.

Vic
Grappig

Mijn jongste had ook problemen met de R. Volgens de logopediste hoefde ze die pas te zeggen als ze 5 was. Toen kon ze het inmiddels ook, maar ze 'vergat' hem wel eens te gebruiken. Dan zei ze 'wil je die bal naar me toe lollen?', waarop ik vroeg 'lollen?'. Dan zei ze: 'Rrrrrlolle.' ;-) Die rrrrr is overigens mijn Haarlemse r. Haar vader komt uit Leiden en daar is het meer een soort wwwrrw. Ook prima.

loontje76
Schrijven

Vooral met spelling wordt het lastig Temet. Er is natuurlijk verschil. Sommige maken er een andere letter van en sommigen maken er de engelse r van zeg maar. Vooral als ze er een andere letter van maken wordt het lastig met spellen in groep 3. Maar ja er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel zoals je al aangeeft..... Maar over het algemeen wordt een kind die de 'r' in groep 2 niet kan zeggen wel doorgestuurd naar logopedie, maar meestal hebben ze hem dan wel te pakken.

Vic
Schrijven

Ik geloof wel dat dat een probleem kan zijn. Mijn dochter (groep 3) schrijft regelmatig bijvoorbeeld 'sien' (zien) of 'me moeder' (mijn), terwijl we toch echt keurig abn spreken hier ;-)

Temet
Schrijven

Maar dat de kind een r niet kan zeggen wil toch nog niet zeggen dat kind het niet hoort?
Dat is het verschil met dat "me moeder". Dat is wat je hoort. Ook zij die keurig ABN spreken zeggen niet mijn moeder.

Discussie met partner gisteren. Weet niet meer wat het was, maar zoon slikte de uitgangs-n van een werkwoord in (ete ipv eten geloof ik). Partner corrigeert: hij moet eten zeggen, met een n. Vind ik dan weer onzin, die n spreek je in het standaardnederlands vziw niet uit. Maar partner heeft zijn jeugd (voor zover in Nederland) in Kampen doorgebracht, daar ligt dat geloof ik anders ;-)

Nou ja, over die r waren we het wel roerend eens: die moest rollen. Want dat waren we dan weer allebei zo gewend.

Groeten,

Temet

Manda Rijn
Nee

ik heb een dochter van 9 en eentje van 2,5 en verder een rits nichtjes en neefjes met allerlei kleine probleempjes door de jaren heen, ook dit soort dingen. Ach welnee, dat komt allemaal wel.

Ik zou er pas zaak van maken als op school STRAKS (het kind is 3,5...) er een leerkracht over begint.

Mijn dochter van 2,5 kan 'rijst' ook niet uitspreken, ook haar eigen naam spreekt ze anders uit, nu noemen we haar allemaal zoals zij het uitspreekt dus dat werkt ook niet mee ;-) En mijn oudste heeft heel lang 'makoeter' gezegd ipv computer, ook zegt ze de ui-klank regelmatig verkeerd (zij zegt ijl).

Mijn neef zei heel lang "wode fewwawi met view wammen" (rode ferrari met 4 ramen) en hij is ergens halverwege de lagere school bij een logopedist geweest, het is helemaal goed gekomen.

Hombre
Temet

Keurige abn-ers zeggen volgens mij "m'n moeder". Je hoort de n wel.

De meervouds n hoor je meestal dan weer niet, tenzij de spreker uit het noorden komt.

Van de r is bekend dat bijv. Chinezen het verschil niet eens horen. Dat moet je voor een bepaalde leeftijd geleerd hebben. Dus het lijkt me best mogelijk dat zo'n kind het niet hoort.

Die irritante iphone/ipad handtekening kan ook uit! Settings/OO/Handtekening

Valkyre
Hee hombre

Jouw irritante handtekening kan ook uit hoor. :-)

groet, Valkyre

Temet
Hombre

Ik geloof zonder meer dat Chinese kindertjes het verschil niet horen. Maar ik geloof niet dat Nederlandse kindertjes die de r niet kunnen zeggen die r ook niet kunnen horen.

Ze horen meer dan ze kunnen uitspreken, iha. Alleen als de klank in kwestie niet in de taal zit die het kind hoort, dan krijgt het er geen oor voor.

Maar als kinderen pas verschil in klanken zouden gaan horen als ze ze konden spreken zouden ze überhaupt nooit leren spreken, laten we wel zijn.

Er stond laatst nog een stukje in "Onze Taal" over dit fenomeen. Je leert de klanken van de taal (talen) waarmee je opgroeit, en klanken die daarbuiten vallen kan je moeilijker of niet onderscheiden. Omgekeerd, zo stond er in dat stuk, komt het ook voor dat je klanken in andere talen meent te horen die in die taal helemaal niet voorkomen. Zo maken Nederlanders die Spaans spreken kennelijk vaak een verschil tussen de korte en lange a, terwijl het Spaans dat onderscheid helemaal niet heeft.

Nou lijkt me dit alles ook geen wet van Meden en Perzen, er zijn mensen die ook na hun vroege jeugd een vreemde taal accentloos leren spreken terwijl die vreemde taal klanken heeft die in de moedertaal niet voorkomen.

Groeten,

Temet

Anna3
Over de r/l en hypercorrectie (beetje ot)

Mijn neefje kreeg ook logopedie, omdat hij de r niet kon zeggen. In plaats van rood zei hij lood.
Hij was heel ijverig en geobsedeerd, en toen hij het uiteindelijk het onder de knie had, sprak hij ook de l uit als een r - dus bijv. ramp ipv lamp.

Hombre
Valkyre

Als jullie 'm allemaal uithebben zet ik 'm ook uit. Deal?

Hombre
Misschien, temet

"Maar ik geloof niet dat Nederlandse kindertjes die de r niet kunnen zeggen die r ook niet kunnen horen. < > Alleen als de klank in kwestie niet in de taal zit die het kind hoort, dan krijgt het er geen oor voor."

Het is best mogelijk dat ook Nederlandse kindertjes het moeten leren en dat dat leren langer duurt dan je denkt. Misschien zijn het dan de slechter horende (cognitief of zintuiglijk) kindertjes die er problemen mee krijgen.

Ik probeer mijn kindertjes alvast de Engelse 'th' te leren (Thunderbirds are go) zodat ze later niet van die volwassenen worden die Tunderbirds zeggen. (oh ja, ik laat ze ook nog naar ouderwetse poppenseries kijken ;)

Temet
Hombre

En kan jij je die serie Nors en Sous nog herinneren?

"Het is best mogelijk dat ook Nederlandse kindertjes het moeten leren en dat dat leren langer duurt dan je denkt. Misschien zijn het dan de slechter horende (cognitief of zintuiglijk) kindertjes die er problemen mee krijgen"

Nu ga ik eens een wetenschappelijk volstrekt niet verantwoord onderzoekje doen (n=2). Ik schreef al: zoon is heel taalvaardig maar kon de r pas zeggen toen hij bijna 4 was. Zusje kon dat al voor ze 2,5 was, en ook andere klanken had ze sneller te pakken.

Nu zal ik eens goed opletten of zij t.z.t. beter vreemde accenten oppikt dan hij.

groeten,

Temet

Hombre
Zo zie ik het graag

Ik verzin de hypotheses en jij doet het onderzoek ;)

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.