Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Onbekend

Onbekend

07-08-2017 om 07:22

Slaapproblemen tweeling

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar advies over de slaapsituatie van mijn tweeling. Ik zal proberen zo volledig mogelijke informatie te geven.

Ik heb een tweeling van anderhalf die bijzonder slecht slaapt. De één wordt ongeveer 4 keer per nacht wakker en de ander minstens 20 keer. Ze liggen bij mij in bed omdat we anders alledrie niet aan slaap toekomen. Op die manier is het eigenlijk heel goed te doen, want als er 1 wakker wordt leg ik die aan de borst en Dan slaapt hij gelijk weer verder.

Ze vallen 's avonds ook aan de borst in slaap.

Mijn uiteindelijke doel, is ze allebei in een eigen bedje bij mij op de kamer laten slapen. Mijn man en ik hebben ook tijd bij onze ouders op de kamer geslapen, wij vinden dit voor onze kinderen ook prettig. Ik heb ze wel apart laten slapen maar dan slapen ze niet beter.

Ik wil ze niet laten huilen om ze te leren beter te slapen, ik wil het graag op een vriendelijke manier doen.

Ze zijn 2 maanden te vroeg geboren en ontwikkelen zich heel goed, maar kunnen wel heel boos en overstuur worden, en kunnen dan niet meer kalmeren.

De reden dat ik de slaapsituatie nu wil aanpakken is dat ik zwanger ben van de 3e.

Alle tips zijn welkom!

Moeilijk

Ik kan alleen uit ervaring spreken met één kleine en dat was al zwaar zat, ik kan mij voorstellen hoe ontzettend slopend dit moet zijn voor jullie.

Wij hebben er ook niet echt een oplossing voor gevonden, een kwestie van doorbikkelen hoe moeilijk dat ook is en anders misschien professionele hulp inschakelen.

Jackie

Jackie

27-08-2017 om 20:05

Bij ons

Mijn zoon van anderhalf was ook een moeilijke slaper. Sliep alleen na wat wiegen met de fles in zijn mond en als hij 's nachts wakker werd wilde hij per se wat drinken ook (eerst borstvoeding en daarna fles). Gilde de hele boel bij elkaar. Zijn bedje stond ook bij ons op de kamer. De ommekeer kwam pas toen hij naar zijn eigen kamer ging. Na een wenperiode van ongeveer 3 dagen waarbij ik bij hem op de kamer bleef tot hij sliep, slaapt hij nu zelf. Nouja, hij rolt wat rond in zijn bed (soms een half uur) tot hij slaapt maar hij huilt/schreeuwt niet meer. En in zijn eigen kamer begon hij ook ineens door te slapen. Ik denk dat het hem juist triggerde om ons te zien als hij 's nachts wakker werd. Nu wordt hij ook wel eens wakker 's nachts maar kijkt wat om zich heen en gaat dan weer liggen (heb ik stiekem gezien). Ik begrijp dat jullie ze graag nog bij jullie op de kamer willen maar ik zou toch eigen kamers een kans geven. Als het haalbaar is dus allebei een eigen kamer en de eerste week er bij blijven als je ze in bed legt, en dan de tijd hoe lang je bij ze bent steeds afbouwen. Op het laatst legde ik hem neer, ging weg maar kwam nog een of twee keer als ik hem wat hoorde jammeren (echt laten huilen deed ik niet). Nu leg ik hem neer, geef hem nog wel een fles en ga juist expres helemaal niet meer kijken want zodra hij me ziet is het weer gillen.
Met borstvoeding kan je kijken of je gekolfde melk kan geven in een fles en anders op de kamer in het donker voeden en dan in bed leggen.

annie

annie

27-08-2017 om 21:34

bv?

Hier had ik het idee dat bv de kinderen prikkelde om wakker te blijven worden...
Ik ben bij beide kinderen (geen tweeling) gestopt met bv rond de 20 maanden. Vooral ook wel omdat ik de nachten wel erg zwaar vond. (Bij de eerste was ik toen ook zwanger van tweede)
Eerlijk gezegd zijn ze blijven wakker worden hoor. Wel minder vaak en door het stoppen met bv had ik er zelf minder last van. (Ze kropen gewoon bij ons in bed en sliepen verder, merkte ik vaak niet eens)

Jackie

Jackie

28-08-2017 om 00:42

annie

"Ze kropen gewoon bij ons in bed en sliepen verder, merkte ik vaak niet eens"

Haha, wat schattig!

Ik denk trouwens niet dat het veel met borstvoeding te maken heeft. Mijn beide kinderen krijgen/kregen borstvoeding en de een sliep na een week al door. De ander pas met 16 maanden.
Het kan wel zo zijn dat ze niet zozeer melk willen maar meer intimiteit. En dat houd je in stand met blijven voeden ja. Maar dat is wél weer heel goed voor de moeder/kind-band en de emotionele ontwikkeling/hechting enz. Dus heel gezond en normaal als ze dat willen. Maar ook normaal en gezond als ze dat niet (meer) willen.

Cora

Cora

28-08-2017 om 10:59

Niet telkens troosten met de borst

Hen telkens borstvoeding geven als ze niet willen slapen is natuurlijk een manier om ze aan het slapen te krijgen, maar eerlijk gezegd denk ik dat je ze hierdoor een bijzonder vervelende gewoonte aanleert. Als ze telkens met de borst getroost worden als ze wakker worden, dan kan je gerust zo nog een tijdje doorgaan. Dan is het echt niet van de honger dat ze wakker worden, maar willen ze aandacht. Toch een beetje strenger aanpakken zou ik aanraden. Vooral als er een derde op komst is. Straks krijg je helemaal geen rust meer.

Angela67

Angela67

28-08-2017 om 12:00

cora

het maakt natuurlijk niet uit of je bv geeft of een flesje.
Het gaat om een gewoonte, dat klopt, en het is aan de ouders om gevoelsmatig te beslissen of zij hun kindje deze gewoonte willen afleren (snel of langzaam) of dat ze het zien als een natuurlijke behoefte die langzamerhand minder zal worden omdat de mens nu eenmaal een gezelschapsdier is en zo'n kindje misschien echt niet happy alleen is. Dus zijn alle gewoontes per se slecht, dat is de vraag.
gr Angela

Angela67

Angela67

28-08-2017 om 12:02

dit geschreven hebbende: ik heb serieus echt het idee dat mijn slaaptekorten (gedurende twee jaar en drie jaar) mij erg veel slechts hebben gebracht dus ik ben de eerste die er aan zou werken om betere nachtrust te krijgen. Het is echt alles-overheersend geweest en niet goed voor mij. Maar het gaat wel om het uitgangspunt dat je als ouders kiest: is het een slechte gewoonte die je moet afleren of is het een slaapprobleem van de ouders en ga je dat oplossen.
gr Angela

Gezin en Ik

Gezin en Ik

02-11-2017 om 13:11

Denk aan je slaap

Wat fijn dat het zo'n geborgen gevoel geeft om jouw twee peuters bij je in bed te hebben. Belangrijker nog is dat jij aan jouw rust toe komt met een derde op komst. Kinderen van anderhalf beginnen al veel meer van de wereld te begrijpen. Het is belangrijk dat zij ook leren dat je aandacht moet delen. En dat liever voor de komst van de derde dan er na (is mijn mening .
Doorslapen kan je doormiddel van beloningssystemen stimuleren. Nu worden ze beloond door de borst als ze weer gaan slapen... is er iets wat ze ook heel fijn/leuk/gezellig vinden als ze gaan slapen?
Bouw het rustig op, maak de stappen tot zelfstandigheid (want dat is het) klein. Bijvoorbeeld: spreek in eerste instantie tijden af dat ze even aan de borst mogen, daarna weer rustig slapen. Dan hoef je er helemaal geen 'streng' gevoel bij te krijgen, maar hou wel vol, wees consequent. Zodra je toegeeft aan iets buiten de afspraak ga je terug naar het huidige systeem.

Succes!

Tweelingmoeder

Tweelingmoeder

02-11-2017 om 15:05

tussenoplossingen

Heel in het begin lag de tweeling bij elkaar in hetzelfde bedje, bij ons in de kamer. Mijn tweeling is 3 maanden te vroeg geboren en wij wilden ook graag de tweeling om ons heen, uit praktisch oogpunt maar ook uit een soort geruststelling. Wel heb ik gemerkt dat vroeggeboren kinderen veel tussenstapjes nodig hebben. Volledig overstuur worden en niet zichzelf kunnen troosten, herken ik. Dat hoort wel bij vroeggeboorte: zelfregulatie is lastig en leren ze wat later.

Ik heb ze in het begin naast elkaar gelegd, lepeltje-lepeltje, maar toen 1 op de neus van de ander ging zuigen (met kans op stikken), heb ik het omgedraaid en ze in matrozenbed gelegd (je maakt het midden van het bed op en steekt elk kind aan weerskanten er in, ze liggen dan met hun voeten naast elkaar maar wel naar elkaar toe). Met kinderen van anderhalf heb je wel een redelijk groot bedje nodig. Je kan zo'n bedje aan je eigen bed zetten en later ernaast, bijvoorbeeld met 1 zij kant naar beneden zodat er direct contact is (en tegelijkertijd slapen ze in hun eigen bed) want als het aan jouw bed staat, kunnen ze er niet uitvallen. Dit kan een tussenstap zijn richting of elk in een eigen bedje bij jou op de kamer en dan pas naar een eigen kamer of gelijk naar een eigen kamer. Wel moet ik je waarschuwen, toen mijn kinderen gingen staan, kon het zomaar gebeuren dat ze op de ander gingen staan, die natuurlijk meteen ging huilen en krijsen, maar dan moesten we ingrijpen want diegene die stond, had niets door (en bleef vrolijk staan). En daarom zou ik ze pas naar een eigen kamer doen als ze elk in een eigen bedje kunnen slapen.

Jouw tweeling kan ook gewend zijn om elkaar te kunnen zien en kan je daar rekening houden met de aanschaf van het bedje. Ze zullen ook gewend zijn aan jullie geur en de geluiden in huis. Je kan een nachthemd of een t-shirt dat een paar dagen door je is gedragen bij ze leggen (over het bedje hangen). Zo voelde mijn tweeling zich veilig en sliep door. Wat betreft het geluid, kan je de deur openhouden. Ik zette de droger aan (zelfde soort geluid als in de couveuse op de ic) met de radio in de verte en de deur op een kier.

annie

annie

02-11-2017 om 15:34

Gezin en ik

Heb jij kinderen?
Tijden afspreken met een dreumes? LOL

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.