Home » Forum » Vervaet ontwikkelingsfasen

Vervaet Ontwikkelingsfasen

14 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
BamBam!
Vervaet Ontwikkelingsfasen

Hallo allemaal,

In het vorige topic kwam Ewald Vervaet langs. Hij heeft een boek geschreven over ontwikkelingsfasen over kinderen in de leeftijd 0-3.

Zie hier meer informatie:
http://www.stichtinghistos.nl/groeiinhoud.htm

Ik ben benieuwd naar degenen die het hebben gelezen. Naar mijn idee geeft het heel fijn aan wat je kan verwachten en vooral wat je niet kan verwachten in de psychologische ontwikkeling van mijn dochter.

Mijn dochter is 12 maanden oud en langenu al enige tijd in fase 6 (15-18 maanden).
De ontwikkeling van je kind hoeft natuurlijk niet gelijk te lopen aan de leeftijden die genoemd zijn, het gaat vooral om het feit dat de ene fase na de andere komt. En natuurlijk kunnen sommige gedragingen achter of voor lopen maar ze houden nog wel dezelfde volgorde aan.

Ik heb er bijna wekelijks wat aan om het door te lezen en ik zit nu te wachten op de 'woordenschatexplosie'. Zoiets is ontzettend leuk om naar uit te kijken.

Ik heb echt het gevoel dat het me helpt mijn dochter te begrijpen op intellectueel niveau. Daarnaast is het vooral lekker spelen natuurlijk!

Groetjes BamBam!

Primavera
Potentieel zeer schadelijke theorie

Verwaets ontwikkelingsfasen zijn uitkomstig uit de observatie van een zeer klein (statistisch onverantwoord) groepje kinderen en borduurt verder op Piaget. Aangezien de ontwikkelingstheorie van Piaget juist over die vaste volgorde van de fasen ondertussen al helemaal achterhaald is, heeft ook Verwaet geen enkele wetenschappelijke bodem meer.
Kinderen blijken juist niet altijd deze volgorde vast te houden en dat kan ook helemaal geen kwaad. Door een kind tegen te houden in zijn ontwikkeling, omdat je denkt dat hij/zij er nog niet aan toe is vanwege de verdomde fasentheorie, zoals bijv. met kleuterverlengen gebeurd of onthouden van geletterdheid wegens gezwam in de ruimte over dat te vroege aanbieden van leesmateriaal dyslexie zou kunnen veroorzaken zijn potentieel zeer schadelijk voor de ontwikkeling van deze kinderen die niet de door Vervaet bedachte volgorde aanhouden.
Doe je kind een lol en verwacht niet dat ze zich volgens een boekje gaat ontwikkelen noch dat je haar daardoor intellectueel zou begrijpen. Neem het gewoon als een gemiddelde ontwikkeling, waar maar weinig kinderen precies aan zullen voldoen en vooral een stuk minder serieus.
Groeten Primavera

Talia
Hear hear primavera

Inderdaad, doe je kind een lol en stop met het boekje ernaast houden. Het is zeker leuk om eens terug te kijken naar hoe een bepaalde ontwikkeling verlopen is, maar om wekelijks één boek erop na te slaan? Dat doet je kind te kort hoor.
Ik herken overigens ook niet veel in al die fasen. Mijn ervaring is dat het gemiddelde kind niet bestaat en dat gewone kinderen er wel bij varen om niet als "het gemiddelde kind" behandeld te worden.

Talia
Hoe zit het trouwens bambam

Ik heb er een beetje een raar gevoel bij. Sinds enige tijd post jij hier adviezen voor ouders van peuters en voor mijn gevoel staat daar heel vaak een boektitel of website in vermeld. Waarom doe je dat? Over het algemeen kunnen lezers hier heel goed googelen, hoor! Je hebt toch geen aandelen?

BamBam!
Talia

Haha nee geen aandelen of zoiets. Ik heb het beste met iedereen voor en hoop nuttig advies te geven. Ik geef naast eigen ervaring graag nog een boek/website mee zodat mensen die eventueel nog meer willen weten dit kunnen bekijken. Ben vooral erg blij met Aletha Solter's inzichten over opvoeding/huilen en hoop dat iedereen daar kennis van neemt die jonge kinderen opvoed. Ouders mogen daar vervolgens mee doen wat ze willen maar ik raad het iedereen van harte aan.

Massi Nissa
Lol primavera en talia

Primavera, jij zegt weer eens veel genuanceerder en duidelijker wat ik een paar dagen geleden ook probeerde te beweren over Vervaet: het klopt gewoon niet. Niet voor mijn dcohter, in elk geval. Ik vond het een interessant boek, maar volgens zijn fasen zou dochter anderhalf jaar voorlopen op leeftijdsgenootjes. Natuurlijk was en is ze in mijn ogen volstrekt uniek en briljant, maar zoveel verschilde ze helemaal niet van neefjes en nichtjes op die leeftijd. Onzin dus.
Talia, ik kreeg hetzelfde gevoel bij de berichtjes van BamBam. BamBam, misschien komt het omdat je schrijft alsof je redacteur bent voor een mama-en-papa-tijdschrift. Zo ongeveer voelt het aan. Overigens vind ik boekentips ontzettend leuk, ik kwam ook aan Vervaet via dit forum.
Groetjes
Massi

BamBam!
Moeilijk?

Het boek is mijns inziens een waardevolle beschrijving van de psychologische kinderjaren. Blijkbaar vinden veel ouders dit niet interessant en maken ze zich liever druk over kinderkledingmaten en andere dingen. Een andere mogelijkheid is misschien dat het toch wat moeilijk te volgen is.
Mijn dochter is volledig los gaan lopen met 10 maanden en zou wat dat betreft dus zeer ver voorlopen op de gemiddelde leeftijden van Vervaets onderzoek. Ze vertoonde geen enkel ander gedrag dat hoort bij fase 6 Lopen hoort bij fase 6 als ik het goed heb, en ze kan nog geen torens bouwen wat Vervaet duidelijk aan elkaar koppelt. Ze vertoond nu alle eerste tekenen van fase 7 maar kan nog maar 1 woord zeggen ' bal'. De rest is allemaal klank-imitatie. Qua spraak loopt dus weer iets achter op andere kinderen. Kortom mijn dochter heeft enkele ontwikkelingen die niet synchroon lopen met andere ontwikkelingen in dezelfde fase. Volgens mij is dit het unieke van elk kind en dient daarom Vervaets fasebeschrijving niet als heilig, star gezien te worden. Het zijn natuurlijk ook allemaal genoemde gemiddelde leeftijden, en inderdaad gebaseerd op een kleine groep. En geen enkel kind is gemiddeld. Wat natuurlijk fantastisch is aan zijn boek is dat hij een nauwkeurige beschrijving geeft van alle fasen die je kind doormaakt. Je kan hier op anticiperen en ongeveer zien wat je kind wel en niet aankan. Je kind kan geen fase overslaan, dat heb ik althans nog niet gezien/gehoord en Vervaets onderzoek staat dus als een huis wat mij betreft. Het geeft een unieke inkijk in de belevingswereld van je kind en dat lijkt me zeer waardevol.

Massi Nissa
Geweldig, bambam

Ik reageer niet snel als ik nijdig ben, maar dit slaat alles: "Een andere mogelijkheid is misschien dat het toch wat moeilijk te volgen is." Waar haal je de arrogantie vandaan?
Grrrrroetjes
Massi (oerdom en inderdaad net als Berber uitsluitend geinteresseerd in kledingmaten)

Rafelkap
Bambam

De ontwikkeling van elk kind is heel fascinerend, maar daarvoor kijk ik liever naar mijn kind dan in dat boek.

En wat een slim kind heb jij. Toch kan ze nog heel dom worden later hoor, kijk maar uit.

Guinevere
Nog een andere mogelijkheid

Een heel andere mogelijkheid, Bambam, is dat de mensen hier gewoon geen zin hebben om wéér over Vervaet te gaan discussiëren. Zie het archief, als je interesse hebt.

Massi Nissa
Bambam

Ik heb het boek van a tot z gelezen en vond het interessant. Ik had er alleen wat vraagtekens bij. Ging googlen en kwam erachter dat anderen mijn vraagtekens veel duidelijker konden verwoorden en uitleggen.
Het is hartstikke leuk om over de ontwikkeling van kinderen te lezen, blijf dat vooral doen! Het is echter een illusie om te denken dat je kind 'ontzettend voorloopt' omdat ze niet past in een statistiek van Vervaets controlegroepje. Dat is dus een van de problemen die ik met het boek had, dat heb ik je al eerder uitgelegd. Ik heb hier volgens Vervaet ook een genie. Sterker nog, bijna al mijn tantezeggertjes lopen ook enorm voor. Vervaet zegt zelf natuurlijk zeker 400 keer in de loop van het boek dat het maar gemiddelden zijn, maar dan nog. En ik geloof absoluut niet in dat fasengedoe en al helemaal niet dat je geen fase kunt overslaan, of niet tegelijkertijd in fase 5 en 7 zou kunnen zitten. Waarom niet? Ik vond Vervaets argumenten niet overtuigend.
Tenslotte heeft met name Rafelkap de vinger op een zere plek gelegd: het zegt allemaal niet zo gek veel, niet in het kader van een eventuele toekomstige academische carriere van je kind.
Zo, ook nog een beschaafde reactie. Overigens is het wel mijn laatste inhoudelijke reactie op postings onder jouw huidige nick als je nog een keer de geestelijke vermogens van anderen hier op het forum in twijfel trekt. Dat is onverteerbaar.
Groetjes
Massi

dc
Uh

"Blijkbaar vinden veel ouders dit niet interessant en maken ze zich liever druk over kinderkledingmaten en andere dingen. Een andere mogelijkheid is misschien dat het toch wat moeilijk te volgen is."

Je vergeet optie 3 : m'n kinderen interesseren me gewoon niet. Zit enkel wat te forummen om m'n tijd te verdoen. Dank je voor je hulp. Zeker weer wat nuttige tijd weggegooid door je posting te lezen.

En verder begrijp ik je natuurlijk niet. Ik heb de fase leren lezen overgeslagen ofzo.

Primavera
Zucht, ik zal het nog een keertje uitleggen

Beste Bambam,
Het is niet moeilijk, maar komt neer op pseudo-psychologisch gezwam in de ruimte. Kledingmaten zijn wat dat betreft een stuk reëler om je mee bezig te houden als ouder. Kinderen kunnen wel fases overslaan en kunnen ook een fase die volgens Vervaet later zou moeten komen eerder doen en de zogenaamde vroegere fase pas later doen.
Vergelijk het maar met een simpele ontwikkeling als leren lopen. Als je slechts een twintigtal kinderen volgt zou je tot de conclusie kunnen komen dat kinderen de fases zitten-kruipen-lopen doormaken omstreeks een bepaalde leeftijd en altijd in die volgorde. Bestudeer je een grotere groep kinderen dan kom je tot de conclusie dat er ook kinderen zijn die die hele kruipfase overslaan.
Jouw idee dat je aan de hand van Vervaets fasentheorie zou kunnen anticiperen en zien wat een kind wel of niet aankan is juist het schadelijke van deze hele theorie en zorgt voor heel veel ellende voor kinderen die toevallig niet de door hem bedachte fases doorlopen.
Zijn gevaarlijkste misser is de aanname dat kinderen gemiddeld pas aan lezen toe zouden zijn met gemiddeld 6,5 jaar en dat eerder aanbieden van leesmateriaal dyslexie zou kunnen veroorzaken. Hij stelt dat een kind eerst rechts en links moet kunnen onderscheiden alvorens het bijv. verschil in de b en d kan maken. Jammer genoeg voor hem klopt dat niet. Ik heb zelf een zoon die al heel vroeg prima wist wat rechts en links waren, maar toch nog jaren later de b en d door elkaar haalt en een andere zoon die een jaar ouder is en nog steeds moeite heeft met rechts en links, maar zichzelf jaren eerder leerde lezen met 5 jaar.
Als je een kind alleen aanbied wat het volgens Vervaet's fases aankan, dan doe je dat kind tekort en rem je het in feite in de ontwikkeling. Dit remmen bij leren lezen kan dramatische gevolgen hebben voor het kind en de zogenaamde schadelijkheid van vroeg leren lezen is allang door serieus onderzoek op veel grotere schaal weerlegd. In werkelijkheid geeft vroege geletterdheid een in de jaren voortdurende voorsprong en moeten eventuele problemen zo snel mogelijk de juiste hulp krijgen. Door de ontdekking hiervan uit te stellen door te 'wachten-tot-ze-er-aan-toe-zijn" lopen deze kinderen het risico op een niet meer in te halen achterstand.
Vernooy zet al deze mythes over leren lezen op welke ook Vervaet's theorieen gebaseerd zijn nog even op een rij. Zie http://www.cps.nl/nl/Documenten/Documenten-Taal_lezen/Artikel_Mythen_en_...
Groeten Primavera

Talia
Een voorzet voor bambam

Mocht hij/zij nog reageren dan neem ik aan dat Aletha Solter weer aan de haren erbij gesleept wordt. Hoe noemen ze dat toch ook al weer ... SPAM???
Je hebt zelf al geconstateerd dat het allemaal te moeilijk voor ons is Bambam, dus waarom probeer je het nog??

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.