Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Advies nodig…


Dolfijntje2023 schreef op 30-05-2023 om 23:23:

[..]

Ja eens, die vraag staat uit bij een advocaat. Wat kan ik evt nu al doen én wat te doen als hij wel weer opduikt.

Wat zou je willen doen? Het lijkt me niet zo zinvol om de omgangsregeling te beëindigen, aangezien die al beëindigd is: hij is er immers mee gestopt.

Hoe ging het de vorige keer toen hij weer opdook? Neemt hij dan contact met je op? Of staat hij dan ineens bij het kdv? En wat gebeurt er dan?

Je hebt al bij het kdv aangegeven dat ze je moeten bellen als hij de kinderen komt halen. Als hij dat doet en/of contact opneemt, kun je zeggen dat je een formele omgangsregeling wil afspreken en dat hij via zijn advocaat een voorstel kan indienen bij jouw advocaat.

Ben je bang voor hem? Is er een groot bezwaar om, als hij zich weer meldt, naast het inzetten op een goede afspraak hem wel een paar uur de kinderen te laten zien, bijvoorbeeld bij hun opa en oma, in het belang van je kinderen?

Maak ook screenshots van de whatsappberichten. Dan heb je ook bewijs dat hij niet reageert als jij vraagt waarom hij de kinderen niet ophaalt. En bewijs van de afspraken die jullie hebben gemaakt. Als je dan bij de rechter komt voor een omgangsregeling kun je dit laten zien.

Dolfijntje2023

Dolfijntje2023

31-05-2023 om 16:17 Topicstarter

Mija schreef op 31-05-2023 om 00:32:

[..]

Wat zou je willen doen? Het lijkt me niet zo zinvol om de omgangsregeling te beëindigen, aangezien die al beëindigd is: hij is er immers mee gestopt.

Hoe ging het de vorige keer toen hij weer opdook? Neemt hij dan contact met je op? Of staat hij dan ineens bij het kdv? En wat gebeurt er dan?

Je hebt al bij het kdv aangegeven dat ze je moeten bellen als hij de kinderen komt halen. Als hij dat doet en/of contact opneemt, kun je zeggen dat je een formele omgangsregeling wil afspreken en dat hij via zijn advocaat een voorstel kan indienen bij jouw advocaat.

Ben je bang voor hem? Is er een groot bezwaar om, als hij zich weer meldt, naast het inzetten op een goede afspraak hem wel een paar uur de kinderen te laten zien, bijvoorbeeld bij hun opa en oma, in het belang van je kinderen?

Ja dan neemt hij inderdaad weer contact op, meestal een aantal dagen later en in een aantal gevallen weken of maanden later. Dan betuigt hij spijt en beloofd beterschap. Wat vaak dan ook eventjes oprecht lijkt en een korte periode wordt nagekomen. Daarna vervalt alles weer in hetzelfde patroon. 

Hij heeft tot nu toe de kinderen nooit van de opvang gehaald zonder mijn weten, wel is hij ze vaak vergeten of te laat gekomen waardoor ik ze halsoverkop moest halen.

Ik ben niet bang voor hem, naast scheldpartijen is hij nooit fysiek agressief geworden naar mij of de kinderen. Bezwaar tegen omgang heb ik ook niet, maar ik heb het idee dat hij het alleen voor de buitenwereld doet (zn kinderen zien) en niet vanuit enig gevoel vanuit zichzelf. Hij taait vroeg of laat altijd af. Ik wil niks belemmeren maar hij creert veel onrust op deze manier, ik wil dat dit “wishy washy” gedrag stopt en dat hij óf afspraken nakomt óf wegblijft. 

Hoe veel moet je accepteren? 

Dolfijntje2023

Dolfijntje2023

31-05-2023 om 16:18 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 31-05-2023 om 08:40:

Maak ook screenshots van de whatsappberichten. Dan heb je ook bewijs dat hij niet reageert als jij vraagt waarom hij de kinderen niet ophaalt. En bewijs van de afspraken die jullie hebben gemaakt. Als je dan bij de rechter komt voor een omgangsregeling kun je dit laten zien.

Goede tip, ik hou alles bij, van voicemessages tot berichten.

Dolfijntje2023 schreef op 30-05-2023 om 23:23:

[..]

Ja eens, die vraag staat uit bij een advocaat. Wat kan ik evt nu al doen én wat te doen als hij wel weer opduikt.

Het advies van mijn advocaat was een voorstel doen voor een bezoekregeling en kinderalimentatie. Hiermee kon ik bij een eventueel (onrealistisch) verzoek van mijn ex via de rechtbank aantonen, dat ik wel tot een regeling wou komen, maar dat het mij ook samen met een advocaat niet lukte om tot afspraken te komen.

Mijn ex ging niet eens in op een bezoekregeling en die alimentatie was voor mij geen must, dus het was sindsdien een stuk rustiger

" Ik wil niks belemmeren maar hij creert veel onrust op deze manier, ik wil dat dit “wishy washy” gedrag stopt en dat hij óf afspraken nakomt óf wegblijft."

Het enige dat je eigenlijk kan doen in dat geval is de omgang volledig stilleggen. Vader zal dan vaststelling van een omgangsregeling moeten verzoeken bij de rechtbank. Bij die rechtbank kan jij dan uitleggen dat je niet tegen omgang bent, maar wel tegen het wispelturige gedrag van vader en dat vader best omgang kan krijgen als hij laat zien dat hij zich aan afspraken kan houden. Er zal dan hoogstwaarschijnlijk een voorlopige omgangsregeling worden vastgesteld die vrij beperkt is, met het idee dat de omgang langzaam kan worden opgebouwd. Vader moet dan laten zien dat hij zich aan afspraken kan houden. En dan kan het twee kanten opgaan. Of vader snapt dat het nu menens is en zet zijn beste beentje voor, of vader maakt er ook dan een potje van en krijgt uiteindelijk geen omgangsregeling. 

Deze man laat in niets zien betrouwbaar te zijn als ouder en hoe jong de kinderen ook zijn, zullen ze dat echt wel weten en voelen. Jij bent er voor ze, papa niet.

Een omgangsregeling zou ik dus niet nastreven. Dat geeft alleen maar gedoe en frustraties, want hij komt het toch niet na. Ik zou dus ook geen rekening meer met hem houden. Wil hij plotseling op zaterdagmiddag met ze naar de speeltuin en heb jij al iets anders gepland, dan is dat jammer. Volgende week dan maar. Als hij dan nog wil.

Ik zou wel bij de opvang instrueren dat hij ze niet zomaar op mag halen. Normaal gesproken communiceer je wie wanneer de kinderen ophaalt, zowel in een relatie als wanneer je gescheiden bent. Dan hebben beide ouders vaste dagen of weken. Hij heeft geen vaste momenten, maar losse momenten. Dus dan is het altijd jij die de kinderen haalt, tenzij anders gecommuniceerd.

Ik zou het doen zoals Dymo ook heeft gedaan; nergens meer op rekenen, zorgen dat je er bent voor je kind en als hij het nodig vindt, dan mag hij via de rechter omgang gaan regelen en onder begeleiding laten zien dat hij zich daar aan kan houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.