Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
SLM

SLM

21-04-2024 om 08:22

Al maanden vroeg wakker 22 maanden


Het was weer vroeg ochtend…
Onze zoon van 22 maanden wordt al maanden erg vroeg wakker. Het was eerst 5u en nu is het al een tijdje 5.30u.
Met soms uitschieters naar 6u, 6.30 of 7u. Maar die zijn schaars

Van alles hebben we al geprobeerd maar niks lijkt (voor langere tijd) te helpen.
Om 18.15 al naar bed, kort ochtenddutje erbij, middagdut vervroegen enz enz. Maar niks helpt.

Verder slaapt hij heel goed, we horen hem de hele nacht niet en ‘s middags slaapt hij 1,5 tot 2 uur. Op de opvang start de middagdut 12.45/13u. Thuis leggen we hem er iets eerder in; 12.15/12.30

Ik weet dat alles vanaf 6u normaal is voor kleine kindjes, maar alles voor 6u is echt te vroeg!

Wie heeft er ervaring met een ritme opschuiven? Ik denk namelijk dat hij simpelweg genoeg geslapen heeft. Maar dat het een gewenning is geworden dat hij vroeg moe wordt en dus ook vroeg weer de dag begint. Dat kan dan toch gewoon opgeschoven worden naar meer schappelijke tijden? Net zoals winter/zomertijd?

Wie heeft dit wel eens gedaan?


Op vakanties zijn ze hier de eerste 4 à 5 dagen op hun standaardtijd wakker ondanks dat ze later naar bed gaan. Daarna schuiven ze op.
Ik zou je kind dus een week lang rond 19 uur laten inslapen en dan kijken wat er gebeurt.

Later naar bed inderdaad en 5.00 uur is de tijd dat zijn lichaamstemperatuur het laagst is waardoor hij zonder voldoende deken wakker zou kunnen worden.  
Ik vind altijd voordat ik zelf ging slapen bij mijn kleine kinderen kijken om ze indien nodig wat beter toe te dekken indien nodig. In die tijd sliepen we met de deuren van de slaapkamers open en als ik ze heel erg hoorde draaien als ik wakker was ging ik ze ook extra toedekken. 

Uit eigen ervaring. Onze zoontje viel ook altijd rond 18:00 in zijn nachtrust en was elke ochtend ook tegen 5e wakker. Wij hebben zijn bed tijd gerekt tot 7 uur, toen sliep hij tot 6 uur half 7.

Niet meer slapen ‘s middags helpt misschien.

Hoe laat gaat hij 's avonds normaal slapen?

Mijn dochter heeft op precies die leeftijd, 22 maanden, een slaapwekker gekregen. Blauw was nacht. Dat hielp al snel. Ik ging dan wel naar haar toe en legde uit dat blauw slapen betekende. Na een paar dagen bleef ze zelf stil spelen als ze eerder wakker was. En dan roepen als hij geel werd. Maar zij werd ook midden in de nacht wakker, dus was een andere situatie. Ik denk dat jullie kindje echt uitgerust is. Dus dat je idd moet gaan schuiven met het ritme. Een week lang later op bed leggen en kijken wat dat doet.

mijn kind is ook die leeftijd en ik houd hem gewoon wakker tot 19 a 20 uur zodat hij tot 7 slaapt minimaal. Als ik mijn kind om 18 in bed leg is die ook om 5 wakker. Het is normaal dathij geen 13 uur achter elkaar gaat slapen snacht maar 11 uur. Mijn kind doet een middagdutje van een uurtje soms en soms niet. Ergens moet je dit verbreken dus ga maar naar de speeltuin om 18.00 na het eten zodat hij niet kan slapen dan al (dit heb ik zelf ook wel eens gedaan).

SLM

SLM

21-04-2024 om 09:44 Topicstarter

Fiorah schreef op 21-04-2024 om 09:05:

Hoe laat gaat hij 's avonds normaal slapen?

Het was ooit rond 19u maar nu dus al langere tijd rond 18.15/18.30u

SLM schreef op 21-04-2024 om 09:44:

[..]

Het was ooit rond 19u maar nu dus al langere tijd rond 18.15/18.30u

Waarom heb je dit verplaatst?


Onze dochter heeft nooit veel slaap nodig gehad. Nu met 12 maanden doet ze nog maar één dutje. Leg ik haar twee keer op bed dat wil ze ‘s avonds niet slapen. 
 
Op de dagen dat ze rond 18.00 moe is dan gaan we nog een lange wandeling maken of een stukje fietsen. Als het heel hard regent gaan we binnen even iets leuks doen zoals dansen op muziek. Dan red ze het wel tot 19.00. 

Bij ons hielp het later naar bed brengen echt helemaal niet: in tegendeel zelfs: hij werd vaak dan nog vroeger wakker.

Ik zou me vooral richten op nog even zelf vermaken op zijn eigen slaapkamer. Inmiddels krijgt hij de leeftijd dat je hem dat wel uit kan leggen.

ief

ief

22-04-2024 om 01:17

Mijn oudste had dat ook. Niks heeft geholpen. Hij is altijd een vroege vogel gebleven. De tweede was ook vroeg, maar denk dan meer aan 6 uur, en de derde is vanaf de geboorte (nu drie jaar oud) een langslaper. Die wordt standaard ergens tussen 7:30 en 9 wakker. 
Allemaal maar met name de oudste hadden ook weinig slaap nodig. Eigenlijk nooit twee slaapjes op een dag gedaan, en allemaal voor de tweede verjaardag helemaal geen slaapje overdag meer. Bij alle drie heb ik niks kunnen wijzigen. Met name bij de oudste veel geprobeerd. Op een gegeven moment kunnen ze wel zelfstandig uit bed en dan rustig spelen. Dus dat om 5 uur de verzorging begint is gelukkig wel eindig. 

Rond die leeftijd werkten wij met een lampje,  met tijdschakelaar.  Lampje aan dan mag je uit bed. Eerst rond zijn vaste tijd gezet (5.30) en steeds iets later.  Uiteindelijk door de week op 6.30, maar in het weekend wel eens later. Inmiddels is hij 20 en kan goed uitslapen 🫣

Slaaptrainer gebruiken en daar héél consequent in zijn. En idd net wat later naar bed.

Wat lekker, hij wordt 's nachts niet mee wakker! Dat was hier wel anders, mag je echt heel blij mee zijn.... Verder eens met de rest: 's avonds iets later naar bed doen. En hier konden we het opstaan nog een beetje rekken door de kinderen in hun eigen bedje te laten spelen. Toen we er twee hadden ging onze jongste rond de leeftijd van jouw kindje altijd naar zijn broer toe en ging daar verder slapen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.