Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
rowenatygo

rowenatygo

23-03-2014 om 23:42

bang voor autisme dreumes 20 mnd


moeder

moeder

11-01-2017 om 01:47

Bang voor autisme peuter 3,5 jaar.

Mijn dochter fladdert erbij als ze enthousiast is.

Misschien is dit een vorm van afreageren van enthousiasme of spanning/stoornis.

Sommige kinderen doen het tijdelijk, andere j?ren. Kinderen zijn vaak druk en beweeglijk. kinderen krijgen gemakkelijk een “stempel “maar die geven we zelf ook soms erg snel. Kinderen wiebelen op hun stoel, vallen er ook wel eens af, sommige fladderen, anderen trekken met hun ogen. Mijn idee is wel hoe meer je er op let( en er van zegt ) hoe erger het wordt. Er zijn volwassenen die met de voet wiebelen, aan hun haar plukken, nagels bijten, stotteren, met hun ogen knipperen…..

Mijntje

Mijntje

11-01-2017 om 06:50

moeder: logopedist

Even ter info: een logopediste neemt geen diagnose of iq test af. Wel kijkt ze naar de taalontwikkeling, hoe die er voor staat.
Een iq test wordt door een psycholoog/gedragskundige gedaan en een kinderpsychiater geeft een diagnose af.
Wat voor soort autisme, dat doen ze niet meer. Dus ze zeggen niet meer pdd nos of asperger, maar gewoon: autisme.

Een huisarts kan ook doorverwijzen naar een audiologisch centrum. Ik zou het dus niet te lang aanzien en als jullie zorgen hebben hem consulteren. Een audiologisch centrum kan weer doorverwijzen naar bv iets als Kentalis voor de spraak/taal. Daar kan je kind al voor het 4 is terecht, hoe vroeger hoe beter natuurlijk. Zo'n onderzoek op het audiologisch centrum is maar een ochtend en niet belastend, ook worden de oren goed nagekeken.

Sterkte met dit allemaal!

Bezorgde Vader

Bezorgde Vader

24-01-2017 om 12:57

Contact

Beste rowenatygo,

Zou je eens met mij privaat contact willen zoeken? Ik herken veel.

[email protected]

Groet,

SdG

SdG

03-05-2017 om 11:57

Potentie in elk kind

Allereerst wil ik even aangeven als professional en ouder dat je niet bang hoeft te zijn voor autisme! Ik lees in veel reacties dat je bang bent of je kind misschien autisme heeft. Dat is helemaal niet nodig! Met de juiste zorg en de juiste aandacht voor de gebieden die achterlopen kan je kind al enorm gebaat zijn.
Het 'label' autisme verandert totaal niets aan hoe je kind is en was. Je krijgt er meer mogelijkheden mee om hulp te krijgen. Vergeet alles wat je over autisme hebt gehoord of gelezen en kijk vooral naar je eigen kind. Aan elke vaardigheid die 'achterloopt' (laten we wel wezen dat ieder kind z'n eigen tempo heeft om dingen te leren) kun je aandacht besteden om het vervolgens aan te leren.
Mocht het zo zijn dat je kind 'autisme' heeft, dan betekent dat alleen dat hij voldoet aan de eisen en richtlijnen die daarvoor zijn opgesteld, maar dat wil niet zeggen dat je kind geen potentie voor de toekomst heeft en niets kan leren.

Elke vaardigheid kun je aanleren (het duurt soms wat langer). Ik geloof dat elk kind leerbaar is en veel potentie heeft! Berust er niet in, maar ga ermee aan de slag. Je zult verbaasd staan van alles wat je kunt bereiken!

Mijn zoon is laat

Ik kan me de angst voorstellen, ik voel het soms ook! Mijn zoon heeft een nichtje die net zo oud is maar al heel veel praat en snapt en gewoon in gedrag veel verder is. Dat is heel confronterend en het maakt ook onzeker. Mijn zoon praat ook niet, zegt geen papa of mama. Heeft soms periodes dat hij een woordje gebruikt zoals aap en deze dan later niet meer zegt. Hij was in alles later, lopen en zelfs de tandjes. Soms reageert hij ook niet op zijn naam maar als ik vanuit een andere kamer vraag of hij een chipje wil, dan staat hij naast me. Boekjes lezen wilt hij ook niet bijvoorbeeld. Zingen en dansen is niet boeiend. Oftewel wat ik vaak bij andere kindjes van zijn leeftijd zie, zie ik niet bij hem. Dan vraag ik me af: doe ik iets verkeerd? Ben ik een slechte moeder? Heeft hij een ahterstand of (on topic) autisme? Dan lees ik een heeeeeleboel verhalen van moeders met dezelfde angsten en onzekerheden en laten ze weten dat hun kind inmiddels (een paar jaar verder) de oren van je kop kletst. Dat stelt mij dan weer even gerust. Ikzelf ga het afwachten tot hij naar de psz gaat want dan schijnt de ontwikkeling als een trein te gaan. Misschien is dat iets waar jij je ook aan vast kunt houden. Bij 2.5 eventueel naar een logopediste. Maar als je echt twijfelt (jij kent je kind het beste) ga dan zeker naar het cb en geef dit aan!

Toeb

Toeb

01-07-2019 om 17:20

Rowenatygo

Hoihoi..

Mn zoon is net 2 en ik heb precies t zelfde als wat je beschrijft.. nu lees ik dat het in 2014 is gepost en vroeg me af hoe t inmiddels met je kleintje gaat?

Benieuwd naar afloop

Hallo allemaal,

Hier nog 2 bezorgde ouders van een kindje van 25 maanden die nog niks zegt en niet wijst / zwaait. De ontwikkeling op overige gebieden lijkt wel goed te verlopen. Ook varieert hij graag met verschillend speelgoed, brabbelt veel, lacht veel en maakt veel oogcontact cq is sociaal. Het kinderdagverblijf maakt zich nog geen zorgen en is tevreden over zijn ontwikkeling. Het lijkt zich dus echt te beperken tot de taal en het niet wijzen / zwaaien.

Zijn inmiddels beland in de medische molen met doorverwijzingen naar de integrale vroeghulp en een audiologisch centrum. Ook zijn buisjes geplaatst ivm meerdere oorontstekingen rond 1 jaar tot 18 maanden. We zijn erg bang dat de taal helemaal niet op gang gaat komen en mogelijk sprake is van autisme. We weten niet zo goed of we mee moeten gaan in de medische molen of daar nog even mee moeten wachten.

Ondanks dat de laatste reacties dateren uit 2014, hopen we toch op reactie en zijn we erg benieuwd hoe eea is afgelopen.

Mvg,

Mauriceee

Autimam

Autimam

16-09-2019 om 11:18

Waarom autisme?

En waarom ben je bang voor autisme, als hij zich goed ontwikkelt op de overige gebieden? Dat vind ik niet logisch. Sluit eerst hoorproblemen maar eens uit.

Taalontwikkeling is maar één mogelijk aspect waar kinderen met autisme zich mogelijk in een ander tempo ontwikkelen. Mijn zoon met ASS sprak juist uitzonderlijk vroeg, goed en duidelijk. Dat bestaat ook.

Autistje

Autistje

16-09-2019 om 11:21

Nou, ten eerste zou ik

proberen wat minder bang te zijn voor autisme. Autisme heeft niet per se iets te maken met taal. Er kunnen allerlei andere dingen aan de hand zijn, en jullie zitten nu toch in de molen. Als alles goed is gaan jullie vanzelf te horen krijgen wat er aan de hand is. Probeer het los te laten en geniet van je kind zoals het is.

Over autisme en taal: je hebt misschien wel eens gehoord van Greta Thunberg, jonge klimaatactiviste? Zij is autistisch, en er is niks mis met haar taal...

Zelf ben ik ook autistisch en ik sprak juist heel vroeg.

Kortom, laat je niet leiden door schrikbeelden

Hey, 

Mijn zoontje is ook inmiddels 3 jaar geworden en praat nogsteeds niet. Hij pakt mijn hand en brengt me ergens naartoe of toont me wat hij wilt. Soms slaapt hij niet goed en word hij plots wakker en is heel actief. ook reageert hij heel weinig op zijn naam.

wij hebben hem intussen tijd ook aangemeld bij COS om verder uit te zoeken of hij misschien autisme heeft. Ben als mama heel bang en weet soms niet wat te doen ;( 

Kato123 schreef op 30-07-2022 om 19:20:

Hey,

Mijn zoontje is ook inmiddels 3 jaar geworden en praat nogsteeds niet. Hij pakt mijn hand en brengt me ergens naartoe of toont me wat hij wilt. Soms slaapt hij niet goed en word hij plots wakker en is heel actief. ook reageert hij heel weinig op zijn naam.

wij hebben hem intussen tijd ook aangemeld bij COS om verder uit te zoeken of hij misschien autisme heeft. Ben als mama heel bang en weet soms niet wat te doen ;(

Dit is een oud vericht waarop je reageert....

Kato123 schreef op 30-07-2022 om 19:20:

Hey,

Mijn zoontje is ook inmiddels 3 jaar geworden en praat nogsteeds niet. Hij pakt mijn hand en brengt me ergens naartoe of toont me wat hij wilt. Soms slaapt hij niet goed en word hij plots wakker en is heel actief. ook reageert hij heel weinig op zijn naam.

wij hebben hem intussen tijd ook aangemeld bij COS om verder uit te zoeken of hij misschien autisme heeft. Ben als mama heel bang en weet soms niet wat te doen ;(

Ik heb ongeveer het zelfde. Kun je mij een bericht sturen? Ik merk dat ik behoefte heb aan ervaringen uitwisselen op dit gebied

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.