Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Bril of niet?


Ravotten met een bril is echt geen probleem. Mijn zoontje draagt hij ook gewoon met voetballen. Hij heeft sinds zijn 3e een bril. Daarvoor nooit gemerkt dat hij slecht zag. Maar toch een afwijking van ca. +7 (zelfs na een second opinion). We hebben hem in het begin niet verplicht de bril de hele dag op te zetten, maar uit zichzelf had hij na een paar dagen de bril hele dagen op. Dat is toch wel een teken dat hij zelf door had dat hij met bril beter ziet. Inmiddels is hij 10 en ik denk dat we iets van 2 keer bij de opticien zijn geweest omdat zijn pootje kapot was.

Allereerst: ik ben ortoptist en heb dagelijks hiermee te maken, weet dus waar ik het over heb

Ik vermoed dat de gemeten sterkte wat hoger is geweest, plussterkte wordt bij kinderen altijd ondergecorrigeerd, dus als +2 wordt voorgeschreven, is de echte sterkte waarschijnlijk +3.5 a +4.0.
Ik kan me de twijfel wel voorstellen hoor, van de oogarts, en nu dus ook van jou, ik weet natuurlijk niet de precieze gegevens, dus ik kan hier niet alles over zeggen. Ik zou toch de oogarts nog eens bellen met de vraag of het echt nodig is en zo ja: waarom. Als jij erg twijfelt kan het zijn dat de oogarts toch besluit het nog even aan te kijken en bijvoorbeeld over een jaartje nog eens meet.

Succes!

Doen juist!

Mijn oudste heeft vandaag gehoord dat ze een bril moet. Ze is 11. Eigenlijk is ze er blij mee want ze zegt zelf dat het haar ogen rust geeft en ze minder hoofdpijn krijgt. Nu is zij groot genoeg om het uit te leggen. Maar dat kan jouw kleintje nog niet. 

Maar het kan inderdaad ook de ontwikkeling in de weg gaan staan. En zo erg is een bril ook niet meer in vergelijking met vroeger. 

---

---

23-06-2022 om 16:11

Theekopje schreef op 23-06-2022 om 15:10:

Doen juist!

Mijn oudste heeft vandaag gehoord dat ze een bril moet. Ze is 11. Eigenlijk is ze er blij mee want ze zegt zelf dat het haar ogen rust geeft en ze minder hoofdpijn krijgt. Nu is zij groot genoeg om het uit te leggen. Maar dat kan jouw kleintje nog niet.

Maar het kan inderdaad ook de ontwikkeling in de weg gaan staan. En zo erg is een bril ook niet meer in vergelijking met vroeger.

Gaat het hier om plus of om min. Dat vind ik wel belangrijke informatie. 

--- schreef op 23-06-2022 om 16:11:

[..]

Gaat het hier om plus of om min. Dat vind ik wel belangrijke informatie.

Op dit moment plus en cilinder. Maar in de toekomst gaat ze waarschijnlijk naar de min. Het duurde ook drie afspraken voordat dit duidelijk was. De metingen gingen van - naar +. Ze blijven haar in de gaten houden want zowel haar ouders als alle opa’s en oma’s zijn brildragend met met name de - kant.

Ik zou zeggen wel een bril.
Destijds (25 jaar geleden) "zakte" jongste met 3 jaar net aan voor de ogentest. Met 3,5 nog een keer en toen ook twijfelgeval. Hetzelfde met 4 jaar. Toen liet de peuterbureau-arts ons de keus. Of naar de oogarts/optometrist of wachten tot 5 jaar. 
Aangezien wij geen brildragers zijn, maar slechte ogen wel voorkomt in de familie toch naar de oogarts/optometriste. En die zei dat tot ze tot haar verbazing geen -afwijking had (dochter ging steeds dichterbij staan om de plaatjes te zien), maar 0 met behoorlijke cilinders (2,5 ofzo). Dus toch een bril.
Achteraf gezien wilde ik dat we met 3 jaar naar de oogarts waren gegaan. Dochter had namelijk geen "zitvlees". Wilde nooit rustig op schoot een boekje lezen ofzo, altijd snel afgeleid. Wij denken dat de oorzaak was, dat ze het niet goed kon zien. Want na de bril kon ze dat ineens wel. 
Ze heeft na een poosje wel een paar maanden moeten pleisteren met 1 oog, omdat dat lui begon te worden (hoefde niks meer te doen), maar ook dat is helemaal goed gekomen.
Bril heeft ze eigenlijk altijd gedragen, alleen bij het zwemmen en soms bij gymnastiek niet. Als een bril goed past, blijft die goed zitten, ook bij spelen en ravotten. Ons uitje was in vreemde plaatsen de bril recht laten zetten bij een opticien.
Heel in het begin wilde ze de bril een keer niet op. Zei ze na een paar uur dat haar hoofd zeer deed. Ik zei dat komt omdat je je bril niet op hebt. En sindsdien droeg ze de bril altijd en sinds haar 14e ofzo lenzen. Ondertussen zit ze op -3,5 met 2,75 cilinder ofzo.
Mijn advies is dus doen - best kans dat je kind ineens vooruit gaat met bepaalde dingen.
En er zijn hele leuke kinderbrillen. Ga wel naar een winkel met een beetje uitgebreide collectie.

Doen anders kun je er later spijt van krijgen.

oudste heeft nu 2 weken haar bril. Ze vindt het echt een verademing en heeft minder hoofdpijn. Alles kijkt rustiger en scherper. En dan heeft ze nog niet eens een mega sterkte! Dus ik zou het echt doen hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.