Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dochter 12 maanden niet zelfstandig in slaap vallen

Goedemorgen allemaal,

Onze dochter is net 12 maanden oud en zij is vanaf haar geboorte al een moeilijke slaper geweest. Het probleem is dat zij dus vanaf het begin al in slaap geholpen moet worden door ons, dit doen wij door haar lopend in slaap te wiegen. Dit is ons eerste kindje en in het begin dachten wij er goed aan te doen, je kan een baby immers niet “verwennen” dachten wij en hoorde wij om ons heen. Dit dus met het uiteindelijke resultaat dat zij ons tot op de dag van vandaag nog nodig heeft om in slaap te komen, hierdoor slaapt zij overdag altijd kort. Zodra zij even wakker schiet is het direct staan/roepen/huilen zodat wij haar pakken en weer opnieuw in slaap maken, dit is ‘s nachts ook het geval. Wij moeten soms wel 10 keer per nacht uit bed om dit te doen. De laatste twee weken is het zelfs zo erg dat wij elke nacht wel 2 uur met haar op zitten.. nu weet ik dat zij op dit moment ook in haar sprongetje zit dus dat zou ik wel het extreem lang wakker zijn ‘s nachts kunnen verklaren. Echter de hazenslaapjes, het 10x per avond en nacht opstaan komt natuurlijk door haar slaapassociatie. Inmiddels zijn wij allebei ook helemaal op en hebben wij in een jaar tijd nog geen een nacht door kunnen slapen. Ik heb al heel veel geprobeerd om haar te leren zelf in slaap te vallen: 
-Haar slaperig maken en vlak voordat zij in slaap valt haar in bed leggen en erbij blijven zitten/of weglopen/of erbij blijven en haar over haar bolletje aaien etc. In heel veel varianten geprobeerd. 
-Haar laten huilen, dit werkt absoluut niet bij haar. Wij hebben haar een keer een uur lang laten huilen, wat al gauw veranderde in krijsen en uiteindelijk overgeven omdat zij zo overstuur raakte.
-Fles geven en zodra zij in slaap valt in bed leggen (eigenlijk ook geen goede methode want dan wordt zij weer afhankelijk van de fles om in slaap te vallen).  

Ik hoop dat iemand zich kan herkennen in dit verhaal en mij een tip kan geven hoe wij onze dochter kunnen aanleren om zelfstandig in slaap te vallen..

ik zou een gecertificeerde slaapcoach benaderen. Die kunnen veel specifieker meekijken naar waar en hoe te beginnen bij inslapen én doorslapen 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

02-04-2022 om 09:43

Onze kraamverzorgster zei: "Je kunt ze niet verwennen, wel gewennen". Ik denk dat dat ook is waar jullie nu tegenaan lopen. En omdat gewoontes lastig te veranderen zijn, is het advies van Tatemae het beste advies. 

Ik vond dit een heel fijne, geleidelijke manier om van slaapassociaties af te komen https://www.kinderfysiovolendam.nl/slaapassociaties-wat-kun-je-ermee/

Soms is het ook gewoon zo. Niet alle kindjes zijn te trainen in deze. Sommigen hebben meer behoefte aan het veilige gevoel van hun ouders. Wij werden ook helemaal gek en hebben alles geprobeerd, maar uiteindelijk hebben we het opgegeven en ze bij ons laten slapen. Hadden we veel eerder moeten doen, had een hoop frustratie gescheeld. Vanaf 2,5 werd het hier rustiger en zijn we opnieuw gaan trainen in eigen bed.

Een slaapcoach kost onnodig veel geld. Ik raad je de slaapbrochure aan om te kopen. Kost geloof ik €6,- (digitaal) via opvoedingsvragen punt nl. Dit is geenEen heel fijne site ook. In de brochure worden twee methodes uitgelegd die je kan inzetten om dit gedrag te veranderen. Je wordt van a tot z begeleidt en er wordt ook goed beschreven waarom je bepaalde dingen wel of juist niet moet doen.
Het belangrijkste: een adequate, kortdate manier vinden om te troosten die bij jullie past, goed is vol te houden en waar jezelf volledig achterstaat.
Na 3 weken heb je een kind wat zelf in slaap valt en door slaapt. Waarschijnlijk al veel eerder. Want ze is nog erg jong. Het is goed als je er nu mee aan de slag gaat want als ze eenmaal peuter of kleuter zijn duurt het veek veel langer. Op die leeftijd hebben ze een heel lange adem en weten ze de gevoelige plekken van papa en mama. 
Vanuit de gedragspsychologie heb je 1 week nodig om gedrag af te leren, 1 week om nieuw gedrag aan te leren en 1 week om het vast te houden. 
Echt. Het gaat lukken! Even investeren maar dan is iedereen weer goed uitgerust. Succes ermee!

kind sliep hier ook niet zonder ons. Overdag wel, strak vastgebonden in de buggy/kinderwagen, ook op het kdv, en ‘s nachts dus altijd gedoe tot we maar gewoon bij haar gingen liggen en absoluut hand vasthielden tot ze vast sliep. Dat heeft ze héél lang volgehouden en is tot haar 7e verjaardag ongeveer bij ons in bed komen kruipen. Ik hoor veel meer mensen dit doen. 

Nu nog heeft ze veel behoefte aan knuffel enzo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.