Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dochter (3jr, 9mnd) is zo bang voor andere kindjes

Hoi allemaal
Mijn dochter van ruim drie is altijd heel sociaal geweest maar laat zich de laatste tijd vreselijk intimideren door andere kinderen. Vaak zijn het 'grote jongens' waar ze van wegloopt, maar ze zijn soms ook net zo groot als zij of zelfs kleiner. In de speeltuin gaat ze acuut van de wip/schommel/trampoline als er ook maar iemand bij komt. Ze wil er absoluut niet meer op als er anderen zijn.
Ze is enig kind en gaat twee dagen per week naar de opvang, waar ze eigenlijk alleen maar met kleinere kinderen te maken heeft. Dat wordt wat in oktober, als ze als kleine uk op de basisschool start in een klas vol drukke kinderen!
Ze lijkt ook in andere situaties banger dan normaal. In een bootje (val ik er niet uit?), in de auto (gaan we niet botsen?), op het klimrek (dat kan ik niet).
Heeft iemand tips hoe wij haar hier het beste bij kunnen helpen?
Groetjes
Jeanette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
herfst

herfst

13-07-2011 om 15:32

Hoi

Hallo Jeanette

Ik lees net je berichtje en zag dat niemand nog gereageerd had.

Ik denk dat je kunt proberen: haar angst te benoemen, en haar dan vervolgens het goede voorbeeld geven, of gewoon een beetje aanmoedigen.

Als ze de schommel af wil gaan: "hey, ben je bang? wil je niet meer? je hoeft er niet af hoor, dat andere kindje wil best even wachten totdat jij klaar bent."

En maar gewoon veel herhalen. Het zal een fase zijn die weer over gaat. Als ze iets ouder worden, worden ze zich ook meer bewust van hun omgeving. Geef haar de tijd en met jou aanmoediging komt het vast wel goed.

Iemand zei mij eens "heel veel dingen zijn net als leren lopen, wat soms even eng kan zijn en toch het proberen waard met de juiste aanmoediging dus"

Op school kom het ook vast wel goed. Laat merken dat je vertrouwen hebt in haar, dat ze haar tijd mag nemen om de kat uit de boom te kijken etc.

Veel succes!
herfst

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.